magicgunnar Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg prøver: mysql> drop table korrupt; ERROR 1051 (42S02): Unknown table 'korrupt' mysql> repair table korrupt; +-----------------------------+--------+----------+---------------------------------------------------+ | Table | Op | Msg_type | Msg_text | +-----------------------------+--------+----------+---------------------------------------------------+ | db.korrupt | repair | Error | Table 'db.korrupt' doesn't exist | | db.korrupt | repair | error | Corrupt | +-----------------------------+--------+----------+---------------------------------------------------+ 2 rows in set (0.01 sec) (check table korrupt gir samme svar.) mysql> create table korrupt (id int NOT NULL); ERROR 1050 (42S01): Table 'korrupt' already exists mysql> drop table korrupt; ERROR 1051 (42S02): Unknown table 'korrupt' mysql> create table detteerentest (id int NOT NULL); Query OK, 0 rows affected (0.05 sec) Så jeg har en tabell, tror jeg, som jeg ikke får fjernet. Er det noen som vet hvordan jeg kan fjerne den? Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Det står noen tips her, men hvis MySQL faktisk klarer å kjøre er det ikke sikkert du trenger å gå så drastisk til verks. http://www.softwareprojects.com/resources/...nnodb-1634.html Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 [offtopic] Det står noen tips her, men hvis MySQL faktisk klarer å kjøre er det ikke sikkert du trenger å gå så drastisk til verks. http://www.softwareprojects.com/resources/...nnodb-1634.html Litt ironisk at det i linken er snakk om korrupte InnoDB tabeller... Så mye for ACID compliance! [/offtopic] Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 [offtopic]Det står noen tips her, men hvis MySQL faktisk klarer å kjøre er det ikke sikkert du trenger å gå så drastisk til verks. http://www.softwareprojects.com/resources/...nnodb-1634.html Litt ironisk at det i linken er snakk om korrupte InnoDB tabeller... Så mye for ACID compliance! [/offtopic] Hvis du synes dét var morsomt, så vent til du leser denne http://www.google.no/search?q=corrupt+table+postgresql Ja, ACID er visst noe ræl? Tror kanskje det også er på sin plass å gjenta at jeg pleier å avskrive MySQL lenge *før* jeg kommer til de teknisk/implementasjonsmessige tingene som har med stabilitet og driftssikkerhet å gjøre jeg da. Her er mine tre favoritter: 1. Kaotisk og uforutsigbare organisatoriske forhold 2. Manglende standards conformance ... a) der hvor man faktisk har featuren implementert har man gjort det på en ikkestandard måte b) har alltid ligget laaaangt etter konkurrentene mht. å implementere helt vanlige RDBMS-features 3. If-a-bug-is-known-we-don't-need-to-fix-it-strategien ... men nå er det jo ikke alltid man er så heldig å kunne velge da. Og det er vel hevet over tvil at MySQL faktisk brukes i en del tunge sammenhenger hvor man helt fint klarer å overkomme de problemene MySQL har. Like it or not. Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Hvis du synes dét var morsomt, så vent til du leser denne http://www.google.no/search?q=corrupt+table+postgresql Flott du henviser til eit googlesøk der folk poster om tilfeller der dei "trur" at tabellen er korrupt, som regel skyldes det at tabellen er låst eller indeksen må reindekseres. Endret 10. desember 2009 av siDDIs Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Flott du henviser til eit googlesøk der folk poster om tilfeller der dei "trur" at tabellen er korrupt, som regel skyldes det at tabellen er låst eller indeksen må reindekseres. Foreslår enten 1. les alle 105 000 treffene eller 2. tenk før du poster eller hvorfor ikke begge ... :o) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Angående de som foreslår å restarte databasen for å løse opp i locks, så finnes det enklere måter, som f.eks å kjøre en spørring som cancler alle spørringer. (Evt bare de aktuelle - kommer an på hvor langt det har gått i lockingen...) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 [offtopic]Det står noen tips her, men hvis MySQL faktisk klarer å kjøre er det ikke sikkert du trenger å gå så drastisk til verks. http://www.softwareprojects.com/resources/...nnodb-1634.html Litt ironisk at det i linken er snakk om korrupte InnoDB tabeller... Så mye for ACID compliance! [/offtopic] Hvis du synes dét var morsomt, så vent til du leser denne http://www.google.no/search?q=corrupt+table+postgresql Ja, ACID er visst noe ræl? Eid! Vel, tenkte ikke spes over det ettersom jeg har hatt endel hw failure, strømbrudd uten UPS osv uten noensinne å ha fått korrupte data. (Har UPS og bedre hw generellt nå.) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Flott du henviser til eit googlesøk der folk poster om tilfeller der dei "trur" at tabellen er korrupt, som regel skyldes det at tabellen er låst eller indeksen må reindekseres. Foreslår enten 1. les alle 105 000 treffene eller 2. tenk før du poster eller hvorfor ikke begge ... :o) Mange av de 105.000 treffene er nok forresten pga indeksene (som såvidt jeg kan skjønne ikke er ACID compliant), og locking issues. Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Eid! Vel, tenkte ikke spes over det ettersom jeg har hatt endel hw failure, strømbrudd uten UPS osv uten noensinne å ha fått korrupte data. (Har UPS og bedre hw generellt nå.) det er vel ikke akkurat veldig rart iom. at postgresql-utviklerne hele tiden har fokusert på å lage en rdbms og ikke en fast-track cowboydatabase ... men jeg vil jo samtidig gjette at oddsene for at google faktisk har klart å indeksere opp minst en beskrivelse av reell tablecorruption i postgresql er brukbare. vi får bare vente og se hva siDDIs kommer opp med :o) Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg tror første treffet var tablecorruption. Det er basically to muligheter for korrupte data i postgres: - Bugs i postgres - Hardwarefailure Såvidt jeg vet er det ingen kjente bugs i siste versjon av postgres (8.1.x, 8.2.x, osv) Hardwarefailure som f.eks to døde/døende disker i et raid 1, raid-kontroller som skriver feil data, osv er nok vanligste grunnen til hardwarefailure... Noen ide-disker sa ifra til OS-et at de var ferdig med å skrive før de var ferdige - også en mulighet for korrupte data... Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Såvidt jeg vet er det ingen kjente bugs i siste versjon av postgres (8.1.x, 8.2.x, osv) Ja, det følger jo logisk av en gitt release-schedule; Man fikser kjente bugs, og så releaser man en bugfix-release. Og så gjør man seg kjent med de nye bugs'ene ... Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Sjølvsagt så får ein korrupt data på einkvar database om det er feil på hardware, heldigvis så har Sun og Oracle gjort store forbetringer i filsystemer for å eliminere dette. Idag skal det være umogleg å få korrupt data med ZFS. Eg har heller aldri lest på mailing-lista til PostgreSQL at databasen er skyld i korrupt data. Så om ein får korrupt data så må det være ein bug i databasen, operativsystemet eller filsystemet. Til MySQL er saken biff, her er eit av mange eksempler på korrupt data grunnet feil i databasen http://bugs.mysql.com/bug.php?id=39090 Lenke til kommentar
quantum Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 @siDDIs og blackbrrd Skjønner at det er fascinerende med repeterende innslåing av åpne dører ... men har dere også et poeng med alt dere skriver? Lenke til kommentar
siDDis Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 du får forklare kva du meiner litt nærmare Lenke til kommentar
magicgunnar Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Det står noen tips her, men hvis MySQL faktisk klarer å kjøre er det ikke sikkert du trenger å gå så drastisk til verks. http://www.softwareprojects.com/resources/...nnodb-1634.html Takk for hjelp! Jeg trengte ikke gjøre alt som stod i linken, siden databasen min fortsatt kjørte, men hvis jeg prøvde å opprette en INNODB-tabell, eller endre en tabell til INNODB så mistet jeg kontakten med den. Det holdt å dumpe databasen til en fil, slette databasekatalogen, opprette ny databasekatalog, opprette standard databasetabeller og importere den lagrede databasen. Det jeg gjorde i kommandoer, sånn cirka: mysqldump --force --compress --triggers --routines --create-options -uUSERNAME -pPASSWORD --all-databases > /usr/alldb.sql mysqladmin -uUSERNAME -pPASSWORD shutdown mv /var/lib/mysql /var/lib/old_mysql mkdir /var/lib/mysql chown -R mysql:mysql /var/lib/mysql /usr/local/bin/mysql_install_db chown -R mysql:mysql /var/lib/mysql mysql -uroot --compress < /usr/alldb.sql Lenke til kommentar
quantum Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 du får forklare kva du meiner litt nærmare Er det dere poster argumenter mot noe jeg har skrevet, eller er det en tilfeldig opplisting av fakta relatert til dataintegritet? I tilfelle det siste så hopper jeg av her og nå tror jeg ... :-) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå