Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Tomgangsproblemer, vw polo 1,6.


Tmz

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg har en 97 mod vw polo 1,6l som jeg har fått et plagsomt problem med i det siste. Det startet med at den gikk ujevnt på tomgang, Ligger vel vanligvis rundt 1000 omdreininger, men den begynte å variere mellom 600-1000 kanskje. I starten var ikke dette noe stort problem sånn praktisk sett, men det har blitt enda værre og nå dropper turtallet under 500 omdreininger, dette fører til at hver jævla gang jeg girer eller bruker clutch er det ca 70% sjanse for at motoroen kveles og det er jo ikke bra. Hvis jeg kjører bortover en strekke i 80km i timen og holder inn clutchen kveles motoren... Når jeg girer oppover så går det somregel greit fordi da rekker ikke turtallet og falle så lavt, det er ved nedbremsing det er værst, f.eks rundkjøringer eller når jeg girer ned, er ikke så jævli gunstig å miste bremseservo eller rattservo for den sags skyld på vei inn i en rundkjøring. Noen som har en anelse om hva problemet kan være?

 

Hvis jeg feks bare står på tomgang så og ruser motoren skikkelig, opp til 5-6krpm så pleier den å legge seg stabilt på over 1000rpm, men ved normal kjøring da jeg bare kjører opp til 2-3krpm så kommer problemene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Batterilampa i dashboret lyser når turtallet synker, men skal sjekke når jeg kommer hjem. Har forsåvidt et ekstra batteri hjemme, men det har stått uten lading et par måneder, uansett har jeg aldri hatt startproblemer eller noe så er vel kanskje ikke det eller?

Lenke til kommentar

Det er jo først litt ute i vinteren at man merker det om batteriet er modent for utskiftning. Om jeg husker rett så er det den første vinteren du har denne bilen?

 

Veldig kjapt gjort å sjekke dette med et multimeter, og om man ikke vet 100% sikkert at batteriet er godt så er det smart å sjekke det før den værste kulden setter inn. Det er ikke gøy å bli stående på en parkeringsplass med flatt batteri :p

Lenke til kommentar

At batterilampa lyser på lavt turtall er ganske naturlig, siden da klarer ikke dynamoen å lade noe særlig lenger.

 

Hatt et lignende problem, og da hjalp det å bytte lambdasonde og temperaturfølern.

 

Du kan også sjekke at den ikke drar inn falskluft noe sted. Hull i slanger/rør og gummislanger som blir klemt flate. Sjekk også fordelerlokk og rotor som Ideal sa, og også pluggledninger.

Lenke til kommentar

Poenget er at han skal BYTTE rotor og fordelerlokk, med en gang, FØR han i det hele tatt tenker på å feilsøke noe annet. 90% sjanse for at det er problemet.

Jeg synes alt dette andre dere kommer med er bare avsporinger.

 

Rotor og fordelerlokk koster deg 300 kroner på mekonomen.

Skal du derimot ha en lambdasonde koster den en hel masse penger.

 

Jeg foreslår derfor at fyren begynner med det mest innlysende først, bytte rotor og fordelerlokk.

Jeg er rimelig sikker på at bilen kommer til å gå helt fint etterpå.

Endret av Ideal
Lenke til kommentar

Kan jo ikke annet enn å riste på hodet.

Batterilampa lyser jo selvfølgelig når turtallet faller, fordi det ikke er nok turtall til at dynamoen kan generere ladestrøm.

Dette har jo ingenting med batteriet å gjøre.

 

Dersom fyren hører på det tøvet dere presenterer får han aldri fikset en dritt.

 

Lykke til, jeg melder meg ut, idiotene vinner.

Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Hei

 

Jeg har en 97 mod vw polo 1,6l som jeg har fått et plagsomt problem med i det siste. Det startet med at den gikk ujevnt på tomgang, Ligger vel vanligvis rundt 1000 omdreininger, men den begynte å variere mellom 600-1000 kanskje. I starten var ikke dette noe stort problem sånn praktisk sett, men det har blitt enda værre og nå dropper turtallet under 500 omdreininger, dette fører til at hver jævla gang jeg girer eller bruker clutch er det ca 70% sjanse for at motoroen kveles og det er jo ikke bra. Hvis jeg kjører bortover en strekke i 80km i timen og holder inn clutchen kveles motoren... Når jeg girer oppover så går det somregel greit fordi da rekker ikke turtallet og falle så lavt, det er ved nedbremsing det er værst, f.eks rundkjøringer eller når jeg girer ned, er ikke så jævli gunstig å miste bremseservo eller rattservo for den sags skyld på vei inn i en rundkjøring. Noen som har en anelse om hva problemet kan være?

 

Hvis jeg feks bare står på tomgang så og ruser motoren skikkelig, opp til 5-6krpm så pleier den å legge seg stabilt på over 1000rpm, men ved normal kjøring da jeg bare kjører opp til 2-3krpm så kommer problemene.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...