sinnaelgen Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 spørsmålet her ( for å ikke å gli ut av temaet ) må nok blir hvorfor er advokatene så dyre ? Advokater er egentlig ikke så dyre hvis man setter det i sammenheng. Synes det er merklig at man klager på prisen hos advokater som har 5 år høyere utdannelse. Elektrikere, rørleggere, mekanikere osv. med "kun" 2 år videregående utdanning betaler man gladelig 1400 kr timen. Det er heller ikke en hemmelighet at det er som oftest de som skulker på ungdomsskolen og ikke er skoleflinke som havner i disse yrkesgruppene. (Det finnes selvfølgelig hederlige unntak her også.) Det er en myte at jurister generelt tjener godt. En politijurist har f.eks. kun ca. 4- 500. 000 i årslønn. det er denne sammenhengen som er ganske relativ. hvis alle arbeidsgruppene skal sameligne seg med det bes betalte jobbene så kan det hende at de er billige. hvis man sammenligner det med en normal jobb så ligger de nok et godt stykke opp på prisskalaen. det som er problemet er at det er dyrt for mange av dem som har behov for advokat hjelp. de har ikke så alt for mye å rutte med. nå er det ikke lønna til advokaten som er problemet ( selv om den kan være fet nok) men det det koster for denne hjelpen . joda , både bilverksteder og håndverkere er også dyre. nå vet jeg jo ikke hvor mye disse selv sitter igjen med når jobben er gjort , men prisen kunne nok ha vær litt lavere Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Advokater er egentlig ikke så dyre hvis man setter det i sammenheng. Synes det er merklig at man klager på prisen hos advokater som har 5 år høyere utdannelse. Elektrikere, rørleggere, mekanikere osv. med "kun" 2 år videregående utdanning betaler man gladelig 1400 kr timen. Det er heller ikke en hemmelighet at det er som oftest de som skulker på ungdomsskolen og ikke er skoleflinke som havner i disse yrkesgruppene. (Det finnes selvfølgelig hederlige unntak her også.) Det er en myte at jurister generelt tjener godt. En politijurist har f.eks. kun ca. 4- 500. 000 i årslønn. Men der advokaten kun trenger et kontor (som for den del kan være hjemmekontor), en PC og abonnement på lovdata, der trenger rørleggeren og mekanikeren, i tillegg til verkstedet/butikken/kontoret fort verktøy og firmabil for minst 2-300.000 til sammen, en investering som kan sammenlignes med advokatens studielån, men som må fornyes litt oftere. For omkring 1000 kr timen pluss moms (altså 1250,-) kan du f.eks. få en maskinfører med fagbrev og en 15-20 tonns gravemaskin til en verdi av ca. halvannen million med en levetid på 15-20 år. I tillegg kommer hele "støtteapparatet" rundt, i form av industribygg/verksted/garasje o.l. Sammenligner man det med advokatens investering i utdannelse (fem års studielån på godt og vel 50.000 i året etter at deler av lånet blir omgjort til stipend, la oss si 300.000 totalt for å ta i litt), og levetiden på denne utdannelsen, som blir på ca 40 år (tenkt yrkeskarriere fra 27 til 67 år), så kommer vel ikke advokaten ut som den mest prisgunstige. 1400 kroner timen for en håndverker er heller ikke en pris jeg "betaler gladelig", men nå bor jeg heller ikke i pressområdet rundt Oslo, hvor prisene er høyest. 800-1000kr/t høres mer riktig ut i resten av landet. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) "Yrkesgruppe X er overbetalt"-diskusjoner er stort sett rimelig håpløse; markedet er fritt, tilbud og etterspørsel styrer. Så får man heller selv kaste seg over lovbøkene, skumlese "bli aksjemillionær på en-to-tre" eller bli en røver til å sparke ball om man finner tingenes tilstand så urettferdig. Endret 19. desember 2009 av Slettet+891234 Lenke til kommentar
sinnaelgen Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 "Yrkesgruppe X er overbetalt"-diskusjoner er stort sett rimelig håpløse; markedet er fritt, tilbud og etterspørsel styrer. Så får man heller selv kaste seg over lovbøkene, skumlese "bli aksjemillionær på en-to-tre" eller bli en røver til å sparke ball om man finner tingenes tilstand så urettferdig. det er nok mange som også forsøker det med dertil-hørende konsekvenser. for å sammenligne med håndtverkeren så er det enkelt som betales svart fordi prisen er lit lavere. meng forsøker også selv å gjør den jobben en håndtverker kan best ( noe som ikke alltid går bra) det er vel en tid for hobby advokaten nå ? Lenke til kommentar
frevild Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Det er nok riktig at advokater generelt tjener godt, selv om det riktignok finnes store forskjeller. Det er ikke uvanlig at en advokat (partner) tjener flere millioner i året. Dette henger sammen med at partnerne er medeiere av firmaet de jobber i, og de får dermedrett til andel i selskapets årlige overskudd. Lenke til kommentar
greygenic Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 (endret) Vær hilset people.Det var igrunn en litt snodig hilsen.. ..Jeg blir konstant nedregnet med angrep og spørsmål om min studiesituasjon. For det første forventer folk at jeg skal kunne svare på alle slags obskure ting som har noe forankring i det rettslige. For det andre så virker det som om basisoppfatningen blant folk er så totalt ulik virkeligheten, og later å være hentet direkte ut av en amerikansk tv-serie.With all due respect; det der vet du ingenting om. Ikke før du har litt peiling på "data", og når folk vet om dette. Da skal folk stadig ha hjelp til både det ene og det andre, og alltid er det noe som ikke virker og/eller som går tregt. Eller så er det lame ass fuckin' questions om hvorfor ikke ditt og datt er sånn og sånn. Der de enten 1) nesten alltid ikke forstår hvorfor det er slik, selv om du nettopp har forklart hvorfor. Eller 2) ikke aksepterer svaret fordi de er uenige med deg og mener de vet bedre, selv om de riktignok ikke forstod så mye som en shiiiiit av din argumentrekke. Men, det er nok aller verst når man prøver å hjelpe stakkaren, men blir motarbeidet og/eller får kjeftet huden full (for noe de selv er skyld i, når de har gjort noe grovt feil) eller får skylden når den faens datamaskinen ikke oppfører seg som den skal. Man faller raskt inn rollen-, og blir behandlet-, som om man er selve dataens far, og man blir så møtt med all oppspart misnøye, frustrasjon og det som verre er. Selvsagt totalt ufortjent, men men... Hehe.. Og alt dette er kun når man gjør det gratis, eller ihvertfall nesten gratis.. Da er folk kun misfornøyd/irritert med deg da (og datautstyret da selvsagt). Men om man derimot "krever" betaling, da blir man plutselig hatet... ..Om jeg overdriver nå? Heh, njanei, hmm, kanskje bittelitt... ..Er nesten så jeg vurderer å ikke si hva jeg studerer når jeg er ute lengre. Folk angriper deg jo og kaller deg umoralsk. Det nyeste jeg fikk var om jeg var for voldtekt siden jeg eventuelt skal forsvare en forbryter i senere tid. Hvor sykt er ikke det å melde? Her forleden var det en jente som tok ølen min når jeg var ute. Hun spurte om jeg skulle søksøke henne for det? Jeg blir bare deprimert når almennoppfatningen er så langt fra virkeligheten. Det er selvsagt helt opp til deg selv å fortelle om hva du for tiden studerer. Men i stedet for å "holde det hemmelig", kan du vel heller kanskje bare velge dine ord litt mer med omhu. F.eks. (en liten hvit løgn, men men): "...jeg skal bli politijurist, for å sende mordere i fengsel..". Det er sånt folk ikke bør ha noe problem med å få høre. Og hele den greia med at folk angriper deg, p.g.a f.eks. fordi du skal være noe så uskyldig som forsvarer: Med et så lite gjennomtenkt-, og sleivete utsagn, så ser du jo tydelig hvor lite peiling folk egentlig kan ha, ja faktisk på alt her i samfunnet-, livet-, o.s.v. (uskyldig inntil det motsatte er bevist, ikke sant?). Hjernen er ekstremt kompleks, menneskehjernen inneholder 10-100 milliarder nerveceller, og hver av dem er koblet til rundt 10 000 andre..---http://no.wikipedia.org/wiki/Hjerne#Menneskehjernen ..Og likevel er folk flest (eller ihvertfall jævlig mange av dem) i altfor mange øyeblikk; dummere enn ein møsegrodd stein!. Det er slettes ingen grunn til bli deprimert. For folk flest vet faktisk bedre innerst inne, men uten å vite det! La meg forklare: Om du spør noen helt tilfeldige på gata; ja, da kan det godt hende de hevder at de hater både f.eks. purken og selve staten (kun fordi de f.eks. må betale skatt til sistnevnte... ). Og at de derfor ønsker alle de som jobber der dit pepper'n gror.. Men, hvor mange av disse vil vel egentlig ha et samfunn f.eks. uten noe politi? Det er ikke altfor mange.. Om du da selvsagt ikke kun stilte deg opp fremfor Blitz-huset i Oslo da, det blir noe helt annet.. Dette ble visst litt lengre enn jeg først hadde ment på, jeg ble visst revet med. Jeg skulle imidlertid ønske jeg var mer som deg; som garantert langt mer på veg respekterer autoriteter og alt det der (blæh).. Alt i alt står det respekt av deg, trådstarter. Så børst støvet av kappen din, og gå med rak rygg! Endret 19. desember 2009 av greygenic Lenke til kommentar
Frigata Skrevet 20. desember 2009 Del Skrevet 20. desember 2009 Men, det er nok aller verst når man prøver å hjelpe stakkaren, men blir motarbeidet og/eller får kjeftet huden full (for noe de selv er skyld i, når de har gjort noe grovt feil) eller får skylden når den faens datamaskinen ikke oppfører seg som den skal. Litt det samme med juss; folk har sett eller lest eitt eller anna om strafferammer dei finn ulogiske (typisk valdtekt vs. kvitsnipp-krim), eller at ein kan idømmast å måtte betale erstatning/oppreising til tross for frifinning. Deretter angrip dei meg som om det er min feil at det er slik. Det verkar som om dei trur at eg er jus, sjølv om eg berre studerer det. Vidare er det irriterande når folk spør meg om rettslege ting, og forventar at eg skal kunne dra svara ut som kaniner frå ein flosshatt. Dei skjønar rett og slett ikkje at jus som oftast berre er retningslinjer for konkrete vurderingar, og ikkje gitte førehandsfabrikerte svar på alt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå