Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samfunnets syn på jussens praktikere - jurister

jayplay

Anbefalte innlegg

Jurister har mange liv på samvittigheten..? Nåvel..

Jeg har aldri hatt noe problem med å presentere meg som stud.jur. Svært få reagerer negativt. Og de som gjør det, er etter min erfaring mennesker hvis meninger sjelden bør vektlegges.

Det som imidlertid slår meg, er hvordan presumptivt oppegående mennesker kan få seg til å anta at man studerer jus fordi man vil tjene lasseviss med penger. "Å jasså, du skal bli rik, du da?" Dette har jeg hørt fra høyt utdannede folk som selv tjener godt over millionen, noe som unektelig er litt pussig.

Dessuten har legfolk en tendens til å legge ut om Staff, det altfor lave straffenivået, luksusfengsler og denslags når du sier du studerer jus. Det er litt irriterende i lengden.

man kan ikke komme bort fra at mange advokater og andre som utfører tjenester har en pris på tjenesten som etter de flestes oppfatning er veldig høyt priset.

de fleste har vel hørt om at andre tjener penger på folks problemer.

mange har egenlig ikke råd men heller ikke noe annet valg.

her i nabolaget er det 2 forskjelige hyttefelt som har vær i konflikt lenge.

naboene ville hver for seg operette hver sitt hyttefelt.

det første ble bebygd , mens det andre ble forsinket fordi de første hyttebeboeren la mage kjepper i veien.

han som skulle bygge det felt tapte penger til tros for at han vant frem i retten.

det føret til at han måtte selge dette felte til noen andre

her blir jeg litt betenkt. er det ikke meningen at hvis man vinner en rettssak så skal men heller ikke tape penger ?

det er bare et eksempel på hvordan man oppfatter jusen her i Norge

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
man kan ikke komme bort fra at mange advokater og andre som utfører tjenester har en pris på tjenesten som etter de flestes oppfatning er veldig høyt priset.

En advokat koster vel omtrent like mye som en lege, i drift.

Lenke til kommentar

det tror jeg gjerne.

men når en sammenligner det med andre arbeidere så er det er noe høyt prisnivå.

man siter med det inntrykket at mange av dem har høyre timelønn en det de fleste har i dagslønn.

når du nevner lege. en tannlege tar jo gullpriser for sine tjenester.

spørsmålet her ( for å ikke å gli ut av temaet ) må nok blir hvorfor er advokatene så dyre ?

Lenke til kommentar
spørsmålet her ( for å ikke å gli ut av temaet ) må nok blir hvorfor er advokatene så dyre ?

En advokat er jo ofte selvstendig næringsdrivende. Da må man selv dekke kostnader til lokaler, strøm, og alt slikt, pluss eventuell pensjonsforsikring, "advokatforsikring", osv osv osv. Ting som en vanlig arbeidstaker ikke trenger å tenke på. Tusen kroner pluss pluss pr time er ikke en unormal pris for f.eks. konsulenttjenester innen IT. Så at advokater også ligger i ca det leiet er ikke unaturlig. Noen er alltids høyere priset enn andre.

Poenget er ihvertfall at man ikke uten videre kan sammenlikne en normal arbeidstakerlønn med en selvstendig næringsdrivendes inntekt. Det gjelder ikke bare for advokater.

Lenke til kommentar

det tror jeg gjerne.

men når en sammenligner det med andre arbeidere så er det er noe høyt prisnivå.

man siter med det inntrykket at mange av dem har høyre timelønn en det de fleste har i dagslønn.

når du nevner lege. en tannlege tar jo gullpriser for sine tjenester.

Din bedrift "kjøper" dine tjenester for vesentlig mer enn det du får i lønningsposen. Den prisen advokaten skal ha er inkludert den skatten han som person skal betale, merverdiavgift, driftskostnader, m.m.

Frisøren min skulle ha 400 kroner for å klippe meg, noe hun brukte litt under et kvarter på. Skulle bli 1200 kroner timen, det.

Lenke til kommentar

det er ett problem med disse tjenestene.

de er såpass høyt priset at mange lar være å bruk dem og svelge kameler i stedet .

nå som igjen gjør at de som gjør tjenesten må ta såppas høy pris for at det skal gå rund økonomisk.

man få det inntrykket at det er de skikkelig rike og de som får gratis rettshjelp som søker advokat hjelp

de som ikke har råd har ikke noe annet valg en å svelge kameler

sjanse spillet er at det er ikke sikkert at du får hjelp likevel

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar
Jurister har mange liv på samvittigheten..? Nåvel..

Jeg har aldri hatt noe problem med å presentere meg som stud.jur. Svært få reagerer negativt. Og de som gjør det, er etter min erfaring mennesker hvis meninger sjelden bør vektlegges.

Dessuten har legfolk en tendens til å legge ut om Staff, det altfor lave straffenivået, luksusfengsler og denslags når du sier du studerer jus. Det er litt irriterende i lengden.

Historisk bytter jurister kappe etter lovverket. Samme om det er en diktator eller demokrati. Det er en del av den historiske biten av justisia.

Lenke til kommentar
Er nesten så jeg vurderer å ikke si hva jeg studerer når jeg er ute lengre. Folk angriper deg jo og kaller deg umoralsk. Det nyeste jeg fikk var om jeg var for voldtekt siden jeg eventuelt skal forsvare en forbryter i senere tid. Hvor sykt er ikke det å melde? Her forleden var det en jente som tok ølen min når jeg var ute. Hun spurte om jeg skulle søksøke henne for det?

Det du trenger er gode "come backs" til slike slibrige kommentarer og fakter. Du trenger heller ikke å la det gå innover deg. F.eks. så kunne du sagt følgende om voldteks annmerkningen "jeg planlegger å bli aktor", til ølen kunne du bare sagt "nei, jeg annmelder deg for tyveri" osv. Du skjønner tegningen.

I mitt yrke (automatiker) får jeg fra tid til annen ubehagelige kommentarer, men trikset er å ikke ta det innover seg. En gang ble jeg spurt om jeg viste hvordan jeg brukte multimeteret mitt, i slike situasjoner er det flere ting man kan gjøre. Jeg så dumt på vedkommende og fortsatte til jeg fant feilen jeg lette etter. En kollega av meg som ble satt i en lignende situasjon sa at han ble å gå også fikk de ordne seg en annen mann.

Folk blir som regel stille da og skjønner at de har oppført seg som idioter.

Bare så det er sagt, så synst jeg at juss er viktig. Enten du skal forsvare en voldteksmann eller formulere og tolke kontrakter. Vi hadde aldri vært der vi er i dag hadde det ikke vært for jurister. Dog er det ikke til å skyve under en stol at enkelte utøvere har heller tvilsomme motiver i det de gjør. Men det er langt i fra flertallet (liker jeg å tro i allefall).

Endret av Dj_eLmO
Lenke til kommentar
Fin post. Skal jobbe med combacks :=

Vanlige folk "angriper" deg ikke fordi du studerer juss. De gjør det enten for å kødde vennskapelig med deg (noe jeg definitivt mener du bør tåle, det er bare vanlig sosialt spill), eller fordi de ikke liker deg. Jeg vet ikke hva du tror noen gode comebacks skal føre til, jeg?

Lenke til kommentar
Jeg blir bare deprimert når almennoppfatningen er så langt fra virkeligheten.

Jeg opplever selv mye rart. Det mest artige er folk som tror du bare kan poppe opp med et velbegrunnet svar på de merkligste ting, fordi du er en jusstudent. Hender jeg også blir spurt om jeg ville følt meg komfortabel med å forsvare en eller annen skrekkelig forbryter. Hadde såvidt gjort meg ferdig med 1.avd før en kamerat av en kamerat ville ha meg til å representere han i en potensiell straffesak. Da måtte jeg bare le litt, selv om jeg visste at han stilte meg et helt ærlig og alvorlig spørsmål.

Jeg har til gode å få noen spørsmål om moral utover det med å forsvare en grusom forbryter. Mulig jeg har sluppet billig unna i forhold til andre studenter, men det kommer nok til å bli mer turbulent når jeg en gang er ferdig utdannet og i fult arbeid.

Endret av SLIguy
Lenke til kommentar

Advokater er egentlig ikke så dyre hvis man setter det i sammenheng. Synes det er merklig at man klager på prisen hos advokater som har 5 år høyere utdannelse. Elektrikere, rørleggere, mekanikere osv. med "kun" 2 år videregående utdanning betaler man gladelig 1400 kr timen. Det er heller ikke en hemmelighet at det er som oftest de som skulker på ungdomsskolen og ikke er skoleflinke som havner i disse yrkesgruppene. (Det finnes selvfølgelig hederlige unntak her også.)

Det er en myte at jurister generelt tjener godt. En politijurist har f.eks. kun ca. 4- 500. 000 i årslønn.

Lenke til kommentar
Eg har slutta å sei at eg studerer jus for lengst. Janteloven lever i beste velgåande her i distriktet.

Eneste "misunnelse" jeg har opplevd var i en begravelse der det var noen slektninger jeg aldri har noen kontakt med (skyr de som pesten). Selvfølgelig nevnte de det til noen som jeg har mer kontakt med bak min rygg, det de fikk til svar at jeg ihvertfall gjorde noe samfunnsnyttig enn å være nav klient (som de er).

Ellers hører jeg ofte "at du gidder", men når jeg er ferdig så blir det vel misunnelse antar jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

... på plussiden, trenger man neppe å frykte lediggang som ferdigutdannet:

Utdannelsen som sier penger

Juss og økonomi

– Utdanning er betydelig korrelert med sannsynligheten for overklasseposisjon. Særlig sterk er effekten av siviløkonomutdannelse for begge kjønn, mens juss bidrar mye for mennene.

Høstkullet 2008: Alle i jobb!

Ingen arbeidsløshet blant juristene som avsluttet utdanningen sin høsten 2008. - Alle respondene i Juristforbundets undersøkelse svarer at de har fått jobb etter fem måneder, forteller utredningskonsulent Mina Grindland, statistikkansvarlig i Juristforbundet.

Unge skal lokkes til Staten

Aftenposten_Esceni_1159257a.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...