Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Samfunnets syn på jussens praktikere - jurister

jayplay

Anbefalte innlegg

Vær hilset people.

Har lenge lengtet etter å starte en slik tråd for å høre oppfatningene til andre om noe som har plaget meg i de siste månedene.

Selv har jeg studert jus i 3-4 måneder nå og liker meg veldig godt så langt. Jeg kan derimot desverre ikke skilte med veldig imponerene kunnskaper da utover det jeg har arbeidet med via pensum.

Jeg blir konstant nedregnet med angrep og spørsmål om min studiesituasjon. For det første forventer folk at jeg skal kunne svare på alle slags obskure ting som har noe forankring i det rettslige. For det andre så virker det som om basisoppfatningen blant folk er så totalt ulik virkeligheten, og later å være hentet direkte ut av en amerikansk tv-serie.

Er nesten så jeg vurderer å ikke si hva jeg studerer når jeg er ute lengre. Folk angriper deg jo og kaller deg umoralsk. Det nyeste jeg fikk var om jeg var for voldtekt siden jeg eventuelt skal forsvare en forbryter i senere tid. Hvor sykt er ikke det å melde? Her forleden var det en jente som tok ølen min når jeg var ute. Hun spurte om jeg skulle søksøke henne for det?

Jeg blir bare deprimert når almennoppfatningen er så langt fra virkeligheten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har det ikkje noko verre enn andre her, eg studerar psykologi, du skulle høyrt alle henvendelsane eg får.

Hvis folk ikkje har nok mellom øyrene til å forstå kva det å vere jurist går ut på så får det vel vere deira problem.

Dersom ei tilfeldig jente tar ølet ditt så får du vel berre ta det tilbake.

Lenke til kommentar

Allmennoppfatningen er nok ofte farget av det man ser i tabloidene og på amerikanske TV-serier. Jurister er jo ikke kun forsvarsadvokater. Om folk allerede kommer med tåpeligheter som "er du for voldtekt" kan du jo svare med "nei, fremtidige dommere er sjeldent det" ;)

Nå er det vel også slik at langt fra alle jurister faktisk praktiserer som advokat, selv om det er det de fleste vil forbinde med jus :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Her er jobbene som gir mest status

I en fersk spørreundersøkelse fra bemanningsfirmaet Proffice er over 1100 bedriftsledere og 1300 ansatte bedt om å rangere yrkene de mener gir høyest status i Norge. Aller øverst på lista ligger legene, fulgt av advokatene.

Mens 80,4 prosent mener legeyrket gir aller mest prestisje, sier 66 prosent at advokatene har høy status.

Vil ikke si at advokatene kommer dårlig ut. Hva gjelder Kolstads uttalelses i samme artikkel, tiltrer jeg Torvund: garbage in, garbage out.

Om ølstjelingen ikke skyldes annet enn ditt studievalg; få deg nye venner.

Lenke til kommentar
Det virker som om det er allmennoppfatningen at en jurist må være personlig for det han forsvarer "i embeds medfør". Det er nok et problem med juristers særstilling -- vi forvalter "rett og galt", så og si, og da blir det ganske vanskelig å se forskjell på sak og person.

Nå er det vel dommeren, og dommeren alene som kan ta stilling til tvist da.

Men til saken;

jurister har mange liv på samvittigheten historisk. Slikt glemmes ei.

Lenke til kommentar
Skal man slippe sånt så må man studere noe som er totalt ubrukelig.

F.eks fysikk.

Fysikk er vel ikke akkurat ubrukelig. :).

Trådstarter, i og med at du akkurat har begynt å studere så er vel du og din omgangskrets i begynnelsen av 20-årene? Jeg vil tro holdningene kommer til å endre seg etter hvert som dere blir eldre og folk slutter å være så barnslige (burde kanskje ha skjedd allerede, men).

Når det gjelder juridiske spørsmål pga din stilling som jusstudent, så er dette helt vanlig, og gjelder alle "bransjer". Det enkleste er nok bare å si "Vet ikke, jeg har ikke hatt xxxx-rett enda" (xxxx = straffe-, privat-, arve-, etc..). Husk også at du bør være litt forsiktig med å gi juridiske råd; det kan i verste fall bli meget dyrt for mottaker av rådet, dersom du tar feil. :)

Husk også at samfunnet alltids har nytte av en god og ærlig jurist.

Lenke til kommentar

Jurister har mange liv på samvittigheten..? Nåvel..

Jeg har aldri hatt noe problem med å presentere meg som stud.jur. Svært få reagerer negativt. Og de som gjør det, er etter min erfaring mennesker hvis meninger sjelden bør vektlegges.

Det som imidlertid slår meg, er hvordan presumptivt oppegående mennesker kan få seg til å anta at man studerer jus fordi man vil tjene lasseviss med penger. "Å jasså, du skal bli rik, du da?" Dette har jeg hørt fra høyt utdannede folk som selv tjener godt over millionen, noe som unektelig er litt pussig.

Dessuten har legfolk en tendens til å legge ut om Staff, det altfor lave straffenivået, luksusfengsler og denslags når du sier du studerer jus. Det er litt irriterende i lengden.

Lenke til kommentar

Jeg er it-konsulent og bli konstant plaget av han som rett før helga, pluselig ikke fikk opp det ikonet som kompisen til onkelen hans hadde hjulpet ham med å plassere på skrivebordet. Hvor er det blitt av?

Du aner ikke hva du snakker om, du har det lett! I tillegg så forventer alle at du skal stikke innom og fikse datamaskinene deres helt gratis, for det er jo bare slikt man har å gjøre, ikke sant?

Lenke til kommentar
Jeg er it-konsulent og bli konstant plaget av han som rett før helga, pluselig ikke fikk opp det ikonet som kompisen til onkelen hans hadde hjulpet ham med å plassere på skrivebordet. Hvor er det blitt av?

Du aner ikke hva du snakker om, du har det lett! I tillegg så forventer alle at du skal stikke innom og fikse datamaskinene deres helt gratis, for det er jo bare slikt man har å gjøre, ikke sant?

"Du, fikser du skilsmissen min?"

"Du, jeg har fått et vedtak fra NAV jeg ikke skjønner..."

"Knivloven er teit"

"Straffenivået er teit"

IT-konsulenter slipper ofte unna alle "Hvorfor er det sånn?"-spørsmålene.

Lenke til kommentar

Mine fordommer mot jurister går stort sett på at de er tørre regelryttere.

Dessuten er jeg enig i utsagnet til rettslære-foreleseren min (formulert etter hukommelsen); "Om du skal ha glede av å studere juss og praktisere som advokat er det nødvendig med en viss grad av psykopatiske tendenser."

Lenke til kommentar

Confirmation bias.

Tro meg, jeg har verken gjort noe forsøk på å avkrefte eller bekrefte fordommene mine. Er ingen juss-studenter i byen jeg studerer i. Men man møter nå på et og annet tilfelle fra tid til annen. Og denne fordommen har jeg altså beholdt, til tross for mitt åpne, inkluderende og naive sinn.

Lenke til kommentar

Javel.

Dessuten er jeg enig i utsagnet til rettslære-foreleseren min (formulert etter hukommelsen); "Om du skal ha glede av å studere juss og praktisere som advokat er det nødvendig med en viss grad av psykopatiske tendenser."

Jeg har møtt og arbeidet med mange advokater, men kan ikke huske å ha sett et eneste utslag av tvilsom moral, langt mindre psykopatiske tendenser.

Jeg kan derimot tenke meg at det kan være en viss bitterhet å spore hos en lærer i rettslære (som aldri selv ble advokat). Å si at slike lærere er bitre, ville imidlertid være for fordomsfullt...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...