Gå til innhold

12V spenningsregulerende krets?

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg tenkte å lage en krets som kan regulere speningsvigninger fra ca 18V og helt opp i 80V ned til 12V. Jeg så en gang en blogg (den ble publisert på hw.no en gang) der noen hadde laget en Ipod-lader som var koblet til dynamoen på sykkelen, og jeg fikk lyst til å lage noe lignende selv. Et problem er at sykkeldynamoer gir fra ca 18V når man triller sykkelen, til helt oppe i 80V i nedoverbakkene.

De spenningsregulatorene jeg har funnet på ELFA hittil, tåler ikke høyere enn 40V inn før det antageligvis smeller. Med andre ord trenger jeg en krets som tåler ganske høy spenning, som kan regulere helt ned til 12V. Kretsen skal gi strøm til dingser med variert strømtrekk, med andre ord ikke kun en lysdiode. Har noen en fungerende løsning?

Hvis noen finner en 12V regulator som tåler ganske høy spening, så tar jeg imot det og, da det sparer meg for mye jobb.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du bør absolutt lage en spenningsbegrensende og stabiliserende krets mellom dynamo og regulator.

En sykkeldynamo er ikke noen god kilde for en regulator.

Sett i det minste et ladbart batteri mellom, slik at overskuddsproduksjon fra dynamoen kan lade, og regulatoren kan trekke fra batteriet når produksjonen er lav.

Lenke til kommentar

Hm... har du noen datablader på selve dynamoen?

Tenker litt enkelt:

Diodebru for likeretting (dersom det er en vekselsdynamo), til en litt god og stor kondensator for balansering (eventuelt også direkte til batteri som også vil glatte ut spenningstopper). Videre fra batteri med en zenerdiodeløsning for overspenning, og kondensator (i følge databalad for regulator) til regulator og et regulatoroppsett i følge datablad.

Av batterier tenker NiMH vil være rett teknologi, god energikapasitet og det tåler en del bank.

Muligens også noe begrensning før batteriet, men jeg tviler på at dynamoen er så kraftig at den klarer å overlade et batteri av en viss størrelse uansett.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Har dessverre ikke noe datablad for dynamoen. Den kommer fra en gammel sykkel som faren min kjøpte på et loppemarked eller lignende. Er det noe spesielle data du trenger?

Jeg har vært litt borti zenerdiodeløsninger, men er ikke noe god på sånt. Men hvordan takler de varierende last?

Lenke til kommentar

Vel det jeg lurer litt på er hvor mye effekt den normalt leverer.

Hvordan målte du 18-80V var dette mot åpen krets, dvs ingen last koblet til. Jeg har nemlig en mistanke om at dersom en kobler på en viss last vil utspenningen synke betraktelig. For å få realistiske mål finn ut for mye strøm kretsen din ca kommer til å bruke.

Skal dette være en ren Ipod lader, og skal den kobles til vha allerede laget lader for bruk i bil (12V) eller har du tenkt å lage selve laderen selv også?

Jeg tenkte å bruke Zenerdioden som et overspenningsvern, slik som vist nedenfor:

post-47774-1260697170_thumb.jpg

Med en gang spenningen overstiger diodens breakdown voltage, kortslutter den kretsen. (Er en TSV diode tegnet inn, men symbolene er nesten like så). Så er jo spørsmålet hvordan dynamoen reagerer på denne kortslutningen og hvor ofte det vil skje.

Hvis du bruker en ferdig lader for bruk i bil er denne ganske robust allerede, så du trenger ikke en like ømfintlig forsyning.

PS: Som du sikkert forstår har jeg ikke vært borti sykkeldynamoer før, så jeg er litt usikker på dens elektriske leveringsegenskaper for spenning og strøm. (Jeg kan jo helt klar søke rundt å lese på nettet, men det er jo nesten din jobb :p)

Lenke til kommentar

Ah. Denne kretsen gjorde det littegrann lettere. Men hva slags krets er U1? Ser ut som en spenningsregulator?

Og hadde det vært en god ide å sette inn en liten motstand ved inputen for å begrense strømmen? Slik jeg forstår det, så skal zenerdioden kortslutte kretsen ved for høy spenning, slik at jeg må av sykkelen og bytte sikring hver gang jeg har trilt ned bakken Eller er jeg helt på villspor nå?

Jeg målte på dynamoen uten last, og som du sier, så er det mulig at spenningen synker når det kobles litt last på. Jeg kan ta meg en tur ut i morra og måle med litt last. Har en sykkellykt med en 50W halogenpære jeg kan koble til.

Lenke til kommentar

Sikringen er strengt tatt ikke nødvendig, tok et gammelt eksempel jeg hadde liggende, det er jo begrenset hvor mye strøm dynamoen klarer å produsere uansett.

Zenerdioden kortslutter ved høy spenning ja, som igjen skal føre til at det blir tyngre for dynamoen å opprettholde spenningen -> spenningen synker. U1 er en regulator. Du velger en zenerdiode som har breakdown voltage innenfor maks spenning til regulatoren.

Endret av Thorsen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...