Spaz Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 "]Sier Quake 3 deg noe ? *hint*: Quake 3 + ATI = juks! Ikke første gangen for ATi heller skjønner du. Og gjett hvem som ga ut denne informasjonen om at ATI "jukset" i Quake3. Det var Nvidia. De sendte denne mailen til flere store hardwaresider: "From October 16, 2001: Detecting Quake The Radeon8500 drivers appear to be detecting the string "quake" in the Quake 3 Arena benchmark. Normally, this can easily be discovered by merely renaming the quake3 executable. In this case, however, it appears that the driver is detecting the quake string in the registry and within the executable itself. The attached executable called "quackifier.exe" will modify the quake3 executable, and replace every instance of "quake" with "quack". Here's how it is used: 1. Copy the Quackifier.exe program to the Quake3 folder where the Quake3.exe is located. 2. Launch the Quackifier.exe program. The Quack3.exe program will be created automatically in a couple of seconds. 3. Run Quack3 w/ the same settings as Quake3. Comparing the performance values generated by "Quack" vs. "Quake", there is a clear performance drop with Quack. This performance difference illustrates that the ATI driver is actually keying off the "quake" string." De laget altå en Quackifier.exe fil som skulle vise at ATI drev med fusk og fanteri Når ATI i neste driverversjon fikset problemet med Quake3, sank fps med "HELE" 1-2 fps. http://www6.tomshardware.com/graphic/20011...eon8500-07.html Jeg mener ikke å forsvare ATI med dette innlegget, men bare påpeke at Nvidia kjører "dirty tactic". Husker også for et par år siden at det lekket ut et dokument fra Nvidia om hvorfor kundene deres skulle styre unna grafikkortene i Kyro serien. Dokumentet var fullt av løgn og tull og hadde nesten ikke noe sannhet i seg. Når nå Futuremark kommer med gode og gyldige grunner på hvorfor Nvidia's drivere jukser i 3Dmark03, så takler Nvidia nok en gang situasjonen dårlig. Isteden for å innrømme feilen de har gjort, slenger de dritt tilbake på Futuremark og hevder at alle er ute etter å "ta dem" Jeg savner 3dfx jeg Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Beklager hvis jeg tar feil - men det er det jeg har lest. Det er desverre 2-3mnd siden så jeg har ikke henvisning til kilde. Men jeg fant det ikke opp, Spaz. Men men, tro hva du vil for min del. Skal ikke manipulere deg Ja, for det er så veldig mye mer noen kan gjøre for å dytte Nvidia lenger ned i søla... Virker nesten som de har nådd grunnfjellet.... (Selv om de kan kanskje bruke tnt for å komme seg lenger ned, men det er noe vi vil se med tiden...) Der gjør du det også gitt :wink: Veldig bra gjort - å argumentere imot at man rakker ned nVidia - og rakker ned på dem i samme setningen! skikkelig blooper "Bøffinga" var referert til "the basic technology" - klart de ikke har lik arkitektur! da hadde det jo ikke vært forskjell på dem, mann! Klart nVidia kjører "dirty tactic" - det er vel sånn med de fleste selskaper i hele verden som holder på å bli slått? Blir spennende å se hva som skjer mellom de to selskapene fremover... Lenke til kommentar
Mr.Garibaldi Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 "]Beklager hvis jeg tar feil - men det er det jeg har lest. Det er desverre 2-3mnd siden så jeg har ikke henvisning til kilde. Men jeg fant det ikke opp, Spaz. Men men, tro hva du vil for min del. Skal ikke manipulere deg Interessant... Har ikke kommet over noe lignende info på B3D, eller andre boards/newssites... "]Ja, for det er så veldig mye mer noen kan gjøre for å dytte Nvidia lenger ned i søla... Virker nesten som de har nådd grunnfjellet.... (Selv om de kan kanskje bruke tnt for å komme seg lenger ned, men det er noe vi vil se med tiden...) Der gjør du det også gitt :wink: Veldig bra gjort - å argumentere imot at man rakker ned nVidia - og rakker ned på dem i samme setningen! skikkelig blooper Takker Man gjør sitt beste "]"Bøffinga" var referert til "the basic technology" - klart de ikke har lik arkitektur! da hadde det jo ikke vært forskjell på dem, mann! Tja, hvis du trekker det argumentet langt nok kan du si at Nvidia "bøffet" ATI's tech, siden ATI har laget skjermkort mye lenger enn Nvidia... Gjerne utdyp hva du mener litt mer, jeg greier ikke helt å forstå det... (Men kanskje jeg bare er trøtt.....) "]Klart nVidia kjører "dirty tactic" - det er vel sånn med de fleste selskaper i hele verden som holder på å bli slått? Dessverre ja... Hadde håpet at Nvidia skulle greid seg uten å bruke "dirty tricks", men det skjedde jo ikke... Og ved å bruke den type taktikk, så har de satt spørsmålstegn ved alle reviews som blir foretatt med vanlige benchmarks, demo's etc... For å ikke snakke om testerns integritet.... En kjedelig historie... "]Blir spennende å se hva som skjer mellom de to selskapene fremover... Ja! Vi går en utrolig spennende tid i møte... Jeg håper Nvidia dropper juksingen, og kjemper seg fremover igjen på sine gode ingeniører..... Men uansett blir det morsomt Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Vet du hva? Jeg tror faktisk jeg skal trekke lodd om jeg skal kjøpe ATi eller nVidia! Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Det kommer vel til å vise seg tenker jeg, at Parhelia 2 512MB knuser R400 og NV40 i 3DMark2003 pga optimalisering i Matrox driverene. He he. Skjer sikkert engang det også. Jeg gir egentlig F i 3Dmark men jeg følger den når jeg kjøper. Dessverre så har det blitt sånn. Og til de som diskuterer her om Nvidia og ATi synes jeg er veldig morsomt lesestoff Dere vil ALRDI bli enige Samme hva de gjør så lenge du vet sånn ca resultater. Det er pengene som egentlig bestemmer hva du kjøper til syvende og sist. Lenke til kommentar
Alastor Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Dere vil ALRDI bli enige Trøtt? Men du har helt rett :wink: Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Fra Toms H. I thought "Aha! ATi is cheating. Let's have a look!" I checked it out and indeed, there was something cheesy going on. However, I did not consider the issue serious enough. In fact, I was a bit irritated by the fact that the information about it had come from NVIDIA. If I picked up on this issue, I had to tell the world that it came from NVIDIA and I would do nothing but NVIDIA's marketing job. I also expected ATi to eventually remove the offending stuff from their drivers. Basically, I considered this material dirty laundry and refrained from picking up on it, even though NVIDIA kept pushing me. By October 2001, NVIDIA had created a little program ("quackifier.exe") that made it pretty easy to see ATi's little Quake3-cheat. http://www4.tomshardware.com/blurb/20020825/index.html Lenke til kommentar
vipewan Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 "]Nok en gang..forskjell på juks og juks ...og dette er også 2. gangen nVidia gjør dette. Sier Quake 3 deg noe ? *hint*: Quake 3 + ATI = juks! Ikke første gangen for ATi heller skjønner du. Og hvis du hadde orket å undersøke litt mere, så ble ATI's BUG (for ja, det var en bug... samme instruksjoner hadde vært i de 6-7 foregående driverene uten problemer. Bug'en dukket opp når 8500 kom på markedet i kombinasjon med driverene. Bug'en påvirket 5 textures i Quake 3. I neste driverversion så var bug'en fixet, uten at spillet ble treigere, og bildekvaliteten var på topp igjen...... Bug, Cheat , i mine øyne, helt klart en Bug. "]ATi fikk tilgang på informasjon om mye av teknologien til nVidia under utviklingen av ps2 og Xbox, så hadde det ikke vært for det, kan det godt hende at ATI ikke hadde vært der de er i dag. Huh ? Microsoft laga X-Box. (Nvidia var involvert, ATI var ikke involvert) Sony laga PS2. (Hverken Nvidia eller ATI var involvert) Hvordan skulle ATI fått masse informasjon om Nvidias teknologi ???? Lenke til kommentar
TeSp Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Huh ? Microsoft laga X-Box. (Nvidia var involvert, ATI var ikke involvert) Sony laga PS2. (Hverken Nvidia eller ATI var involvert) Hvordan skulle ATI fått masse informasjon om Nvidias teknologi ???? Ja la oss glemme hvem som har lagd skjermkort lengst.. HEHE!! Det er jo nesten det samme som å si at, kiwi og rimi lager en reklamefilm sammen, mens rimi ikke gjør annet enn å sjele de fine grønne dressene fra kiwi... Det er bare latterlig.. Lenke til kommentar
[-GoMp-] Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg skerv feil da jeg skrev ps2 - sorry! Men ja, nVidia var med på å utvikle Xbox. Hvordan ATi fikk tak i info? spør ikke meg. Jeg har lett og lett og lett og lett etter den artikkelen jeg leste, som fortalte om "the very beginning" av grafikort og frem til i dag - hvor jeg leste at Xbox-utviklingen "avslørte" mye av nVidia's teknologi. Tro meg, finner jeg den igjen skal jeg lage en tråd om den! Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Extreamtech har oppdatert artikkelen sin som itavisen linket til. -------------------------------------------------------------------------------- UPDATED ATI TEST RESULTS In our original story down below, we presented extensive test data that showed how both ATI and nVidia were losing some performance in the newest 3.30 version of 3DMark03, which has implemented countermeasures to defeat app detection by 3D GPU drivers. Due to a variation in our test methodology, the drop seen in our initial tests for ATI appears to be have been unduly affected by the location where render state settings are made (in the application versus in the driver). Our original test results misstated ATI's performance drop with 3DMark03 version 3.30, and we'll provide correct, updated results that set ATI in a much better light, with far less performance hit moving to version 3.30. However, ATI still detected 3DMark03 within their driver, and substituted a "better optimized" shader, and that is still benchmark cheating in our book, even if the overall performance boost was modest. In other words, the results we initially reported were more pronounced than they should have been for ATI– holding all else equal. Based on our retesting, we still saw that ATI takes a small hit on Game Test 4 in version 3.30, which has to do with a driver "optimization" that ATI has already publicly stated will be removed from its next Catalyst driver. We'll explain how these issues arose, and present the updated test results for ATI. -------------------------------------------------------------------------------- http://www.extremetech.com/article2...,1105259,00.asp Lenke til kommentar
Spaz Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 "]Jeg skerv feil da jeg skrev ps2 - sorry! Men ja, nVidia var med på å utvikle Xbox. Hvordan ATi fikk tak i info? spør ikke meg. Jeg har lett og lett og lett og lett etter den artikkelen jeg leste, som fortalte om "the very beginning" av grafikort og frem til i dag - hvor jeg leste at Xbox-utviklingen "avslørte" mye av nVidia's teknologi.Tro meg, finner jeg den igjen skal jeg lage en tråd om den! Er det denne artikkelen du leter etter? http://accelenation.com/?ac.id.123.1 Lenke til kommentar
Sagacious Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 ...stunts like this will need to become a thing of yesterday, lest the gaming public vote with their wallets and put an end to Nvidia no matter how good the hardware. µ Njaal Lenke til kommentar
Vice Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Noe av det mest latterlige er dog at ATI klarte å prestere å jukse UTEN å få noen real performance boost.. Tror nok de hadde tjent mer på å aldri implementere "optimaliseringen". Da hadde de hvertfall hatt sitt på det helt tørre og det ville ha gitt dem en større fordel ovenfor Nvidia. Lenke til kommentar
Robin B Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Noe av det mest latterlige er dog at ATI klarte å prestere å jukse UTEN å få noen real performance boost.. Tror nok de hadde tjent mer på å aldri implementere "optimaliseringen". Da hadde de hvertfall hatt sitt på det helt tørre og det ville ha gitt dem en større fordel ovenfor Nvidia. Hvor jukset ATI?? Vis meg en link som sier at dem jukset istedenfor å komme med slike påstander. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Jeg skrev vist et inlegg i denne posten, men det ble vist borte. Det er som om de fleste egentlig ikke husker at det finnes andre 3D benchmark applikasjoner som man kan teste et 3d kort med. Hvis et selskap optimaliserer sine drivere for et spessiel 3D benchmark applikasjon så vil jo det slå ut på alle de andre benchmarkene. Så jeg skjønner egentlig ikke helt problemstillingen. Hvis noen jukser i et program så vil det jo slå ut i andre tester.. Som jeg har sagt MANGE ganger: jeg hater 3dmarks :wink: Lenke til kommentar
Duke Soforth Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det er som om de fleste egentlig ikke husker at det finnes andre 3D benchmark applikasjoner som man kan teste et 3d kort med.Hvis et selskap optimaliserer sine drivere for et spessiel 3D benchmark applikasjon så vil jo det slå ut på alle de andre benchmarkene. Så jeg skjønner egentlig ikke helt problemstillingen. Hvis noen jukser i et program så vil det jo slå ut i andre tester.. Som jeg har sagt MANGE ganger: jeg hater 3dmarks :wink: Du skjønner ikke problemstillingen, jeg tror ikke noen andre helt skjønner hva du vil fram til her. Setning 2 i quote'n ovenfor er positivt gal. Kanskje derfor du ikke skjønner? "Optimalisering" i en benchmark-test vil ikke slå ut positivt på alle de andre benchmarkene (derfor "optimalisering" og ikke optimalisering...). Hvis du da ikke mener noe som er litt vanskelig å lese ut fra det du skriver? "]Men ja, nVidia var med på å utvikle Xbox. Hvordan ATi fikk tak i info? spør ikke meg. Jeg har lett og lett og lett og lett etter den artikkelen jeg leste, som fortalte om "the very beginning" av grafikort og frem til i dag - hvor jeg leste at Xbox-utviklingen "avslørte" mye av nVidia's teknologi. Ikke gidd å let. Grafikkbrikken i Xbox er fra nVidia, akkurat som grafikkbrikken i Gamecube er fra Ati. Ati har aldri vært involvert i noen del av Xbox. Å insinuere at Ati skulle ha "bøffa" noe som helst fra nVidia og at det er grunnen til at Ati gjør det så bra i dag tror jeg ikke er egnet til å være annet enn en direkte fornærmelse mot gutta i Ati. Lenke til kommentar
b-real Skrevet 29. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 29. mai 2003 Du skjønner ikke problemstillingen, jeg tror ikke noen andre helt skjønner hva du vil fram til her. Setning 2 i quote'n ovenfor er positivt gal. Kanskje derfor du ikke skjønner? "Optimalisering" i en benchmark-test vil ikke slå ut positivt på alle de andre benchmarkene (derfor "optimalisering" og ikke optimalisering...). Hvis du da ikke mener noe som er litt vanskelig å lese ut fra det du skriver? Hvis jeg lager noen drivere som øker yteslesn med f.eks 30% og ikke gjorde noen endringer som økte yteslen i andre spill eller benchmarks, så vil det slå ut på de andre testene. Så jeg ser egentlig ikke problemet, for når man tester et skjermkort så bruker man da som oftest å teste det med flere programmer for å få fram forskjellige brukemåter innefor 3D. Og i disse testene vil jo slik juksing komme ganske klart fram så et normalt menneske vil jo se at det resultatet som det bestemte kortet fikk er unormalt høyt i forhold til det kortet yter generelt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-QqZexW9o Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Trøtt? Men du har helt rett :wink: Var halvveis blind der ja Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå