HValder Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hvilken artikkel? Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Ikkje planlegg eller ta sjansen på å gå tom for bensin. Få ein kamerat eller eit familiemedlem til å hente ei kanne. Du veit ikkje når det skjer og kva som kan skje dersom det skjer. I trafikken er marginane så små at du helst vil sørge for å ha så god kontroll på bilen som mogleg. Det får du ved å ha drivstoff på tanken, gode dekk, gode bremsar osv... Endret 11. desember 2009 av Zeph Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Hvilken artikkel? Den NorvegianDad linket til Endret 11. desember 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hvilken artikkel? Den NorvegianDad linket til Var nettopp en ulykke i fløyfjellstunnellen eller damsgårdstunnellen( husker ikke helt), der det ble en ulykke og et vanvittig kaos som følge av at en person gikk tom for bensin. Der kan det sikkert vanke en solid bot, det er det motorvei også. Mulig det var denne personen? Den linken jeg viste til tidligere fant jeg med å google tom for bensin og bot. Lenke til kommentar
Bluebeard Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Takk foresten Bilen må nok en tur på verksted Blir nok dyrere enn å fylle bensin... Takk for en glimrende post. Holdt på å le meg ihjel, så nå kan jeg gå til sengs med et smil om munnen.On topic, har du virkelig lappen, eller rettere sagt, er du over 18 og ikke fått med deg hva bensin brukes til synes jeg virkelig synd på deg. Hva trodde du var grunnen til at bensin/drivstoff blir brukt i alt som har med motor å gjøre? Beklager at jeg var uklar med posten. Men det jeg mener er at jeg helst vil beholde servostyringa om jeg skulle gå tom for bensin. For veiene her jeg bor er ikke til å kjøre uten servostyring på for å si det sånn:) Men du skal jo ikke kjøre bilen? Den er jo tom for bensin? Skal du jokke deg fram med rattet eller? Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Hvilken artikkel? Den NorvegianDad linket til Var nettopp en ulykke i fløyfjellstunnellen eller damsgårdstunnellen( husker ikke helt), der det ble en ulykke og et vanvittig kaos som følge av at en person gikk tom for bensin. Der kan det sikkert vanke en solid bot, det er det motorvei også. Mulig det var denne personen? Den linken jeg viste til tidligere fant jeg med å google tom for bensin og bot. Ja det var nok den! En SOLID bot. Og syns jeg husker at det var motorvei i tunnell ja Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Du kan ikkje bestemme om du vil miste servoen eller ei. Det er ein konsekvens av å gå tom for bensin. Utan bensin går ikkje motoren rundt, utan motoren går ikkje bilen framover, utan bil som går framover treng du strengt tatt ikkje noko servo. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Du kan ikkje bestemme om du vil miste servoen eller ei. Det er ein konsekvens av å gå tom for bensin. Utan bensin går ikkje motoren rundt, utan motoren går ikkje bilen framover, utan bil som går framover treng du strengt tatt ikkje noko servo. Eh, ok...... Tror nok han tenkte på at hvis man ligger i 80-100 km/t og går helt tom da, vil man jo fortsatt trenger litt servostyring for å f.eks. svinge ut på siden av en vei... Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Endå meir grunn for å la være. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Du kan ikkje bestemme om du vil miste servoen eller ei. Det er ein konsekvens av å gå tom for bensin. Utan bensin går ikkje motoren rundt, utan motoren går ikkje bilen framover, utan bil som går framover treng du strengt tatt ikkje noko servo. Eh, ok...... Tror nok han tenkte på at hvis man ligger i 80-100 km/t og går helt tom da, vil man jo fortsatt trenger litt servostyring for å f.eks. svinge ut på siden av en vei... Ingen servo betyr ikke nødvendigvis ingen sving. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Du kan ikkje bestemme om du vil miste servoen eller ei. Det er ein konsekvens av å gå tom for bensin. Utan bensin går ikkje motoren rundt, utan motoren går ikkje bilen framover, utan bil som går framover treng du strengt tatt ikkje noko servo. Eh, ok...... Tror nok han tenkte på at hvis man ligger i 80-100 km/t og går helt tom da, vil man jo fortsatt trenger litt servostyring for å f.eks. svinge ut på siden av en vei... Ingen servo betyr ikke nødvendigvis ingen sving. Nei vet. Var ikke det jeg mente da, men på min bil har jeg prøvd å trille litt forsiktig med motoren av (obs! jeg pleier ikke, vet at det ikke er lurt) - og jeg merker at rattet er MYE tyngre uten servoen tilkobla... Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det er ikke farlig å kjøre uten servo, hvis det er det du tror. Mange eldre biler kjører på veien uten servo. Grunnen til at det er farlig å (paradoksalt nok) "kjøre med bilen av", er jo at du mister bremsekraftforsterking. Så hvis du syns det er hardt å svinge uten servo, prøv det. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det er ikke farlig å kjøre uten servo, hvis det er det du tror. Mange eldre biler kjører på veien uten servo. Grunnen til at det er farlig å (paradoksalt nok) "kjøre med bilen av", er jo at du mister bremsekraftforsterking. Så hvis du syns det er hardt å svinge uten servo, prøv det. Som sagt, har prøvd det Men er det ikke forskjell på biler uten servo m/ bedre eller rettere styre- og rattsystem, og en bil med servo som er kobla ut? Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Styresnekker uten servo har et høyere antall omdreininger lock-to-lock på rattet enn med servo (når det er snakk om samme bilmodell). Dette gjør at man må dreie mer på rattet for å få like stort utslag på hjulene, og da fordeles påkjenningen over flere omdreininger enn på ei snekke med servo. Og som mange har nevnt er det bare i 1-2. gir man virkelig trenger servo. Jeg kunne gjerne tenkt meg mindre servoassistanse i høyere hastigheter. Lenke til kommentar
Berlingen Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Du kan ikkje bestemme om du vil miste servoen eller ei. Det er ein konsekvens av å gå tom for bensin. Utan bensin går ikkje motoren rundt, utan motoren går ikkje bilen framover, utan bil som går framover treng du strengt tatt ikkje noko servo. Som "gxi" og "Virion" påpeker lenger tilbake i tråden vil en ikkje miste servostyringen i fart om en har manuell girkasse, la den stå i gir og ikkje trykk clutchen inn. Dette vil også fungere som en brems for bilen. Gir ned når motorturatallet blir for lavt grunnet synkende hastighet, om en holder seg over 5-800rpm er dette sikkert nok til å opprettholde tilstrekkelig med krefter til servostyringen. Endret 12. desember 2009 av Berlingen Lenke til kommentar
cozmos Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Nå vet jeg jo ikke noe om systemet i en toyota, men når jeg gikk tom for bensin (målern viste 10 liter for meget) i min opel, slutta servoen og virke samtidig som motoren svikta. Var ikke noe: Har bilen manuell girkasse vil ikke motoren kutte servoen brått ved bensinkutt, motoren vil fortsatt svive sammen med fart på dekk derav dra med seg servopumpe . Så inntil du har trillet ut til siden vil den ha effekt. Rattet ble jævlig tungt med en gang motoren slo seg av. Samme skjedde forsåvidt de gangene kamføleren (elnosånt) var gåen, og den slo seg av i hytt å pine. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 (endret) Jeg kan tenke meg at biler som har progressiv servo kan man risikere delvis eller helt mistet servostyring dersom motostyringen kutter. Det er bare noe jeg kan tenke meg til som en mulighet, ikke noe jeg vet. Progressiv servo er servostyring som varierer hvor mye den hjelper til basert på hastighet (og muligens andre variabler). Endret 12. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
SaitekQ Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 For en fantastisk dårlig formulert førstepost! Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Jeg kan tenke meg at biler som har progressiv servo kan man risikere delvis eller helt mistet servostyring dersom motostyringen kutter. Det er bare noe jeg kan tenke meg til som en mulighet, ikke noe jeg vet. Progressiv servo er servostyring som varierer hvor mye den hjelper til basert på hastighet (og muligens andre variabler). Jeg kjørte i helgen Bergen-Porsgrunn-Bergen med en campingbil, uten servo. Gikk helt fint. Servo er en hydraulisk motor som hjelper til med å svinge, før den ble oppfunnet kjørte de bil da også. Hvorfor tror folk at hvis servoen ryker, så går det ikke an å svinge? Det eneste er at det er tungt å svinge ved lav hastighet, men du trenger ikke være noe muskelbunt for å greie det heller. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Litt av problemet med bil med servo som ikke fungerer er nok at man får mye dødgang i rattet. Denne dødgangen er det som åpner ventilene til servostyringen, og man er nødt til å vri rattet helt forbi denne dødgangen for å kunne vri styringen manuelt. Jeg har aldri prøvd, men jeg ser et mulig problem der. I tillegg som nevnt, så er giret i styringen dimmensjonert for servostyring der det er montert, mens giret er dimmensjonert for ikke servostyring der det ikke finnes. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå