karl-wilhelm Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Takk for en glimrende post. Holdt på å le meg ihjel, så nå kan jeg gå til sengs med et smil om munnen.On topic, har du virkelig lappen, eller rettere sagt, er du over 18 og ikke fått med deg hva bensin brukes til synes jeg virkelig synd på deg. Hva trodde du var grunnen til at bensin/drivstoff blir brukt i alt som har med motor å gjøre? Beklager at jeg var uklar med posten. Men det jeg mener er at jeg helst vil beholde servostyringa om jeg skulle gå tom for bensin. For veiene her jeg bor er ikke til å kjøre uten servostyring på for å si det sånn:) Veldig langt til bensinstasjon? Anbefaler at du tar det litt mer rolig den delen av veien som er dårlig. Kan du ikke få en kamerat til å fylle en kanne for deg? Hadde en bensin bil for noen år siden, denne byttet jeg filter på som resulterte i mye luft i systemet. Dette var derimot ikke noe problem, den luftet seg fint ut selv. Jeg måtte ikke kime spesielt lenge heller. Dette var en gammel Mercedes. Det er vanligvis diesel biler som har problemer med luft i systemet etter de har gått tomme. Dette har jeg erfart med min nåværende bil, jeg var nødt til å lette på bolten til dieselfilteret for å få luften ut og bilen igang igjen, dette er sikkert et mindre problem på mer moderne diesel biler. Endret 10. desember 2009 av karl-wilhelm Lenke til kommentar
HValder Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Har jo ikkje behov for servoen om motoren ikkje går. Jo, man har nok behov for servo hvis man kjører i 80 på en svingete, ujevn og dårlig veg og motoren slutter å gå.. Du har noko som heiter handemakt også, det er lov å bruke dei. Lenke til kommentar
Buggene Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Du må ikke være sterk for å svinge uten servo. Har en gammel golf sjøl uten servo, og det eneste som er stress med det er viss du skal lukeparkere.. All ratting over 15 km/t er like lett som en bil med servo. Og jeg har 215 dekk på den, blir ikke akkuratt lettere av det. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Og jeg har 215 dekk på den, blir ikke akkuratt lettere av det. Har bare plass til 4, jeg. EDIT: Sorry, måtte bare. (sjekk tidspunkt) Endret 10. desember 2009 av bolt Lenke til kommentar
Zeonid Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Ingen problem å kjøre uten servo. Har selv bil fra 81, med 205 dekk. Null stress, selv om en må ratte endel i lav fart. Ellers sier det seg vel selv at bilen stopper når den er tom for bensin Lenke til kommentar
NorvegianDad Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Kan bli litt problematisk dersom den går helt tom, alt smuss som har samlet seg i tanken gjennom årene går rett inn i systemet. Det kan være problem på gamle biler som har forgasser, sikkert ikke bra på nyere biler heller, men de har mest sannsynlig mindre smuss Lenke til kommentar
Magnum p.i. Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Ingen problem å kjøre uten servo. Har selv bil fra 81, med 205 dekk. Null stress, selv om en må ratte endel i lav fart. Nå er vel en bil uten servo originalt lettere på rattet enn en bil med servo ute av funksjon. Da jobber jo rattet nærmest mot deg når du prøver å vri på det. Og ja, bilen stopper uten bensin. Det har skjedd meg et par ganger. Men da jeg fylte tanken startet den igjen, merkelige greier. Lenke til kommentar
agvg Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Har selv hatt en servo som stoppet under kjøring, merket det kun når jeg kjørte under 10 km/t. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 farlig er det vel ikke, På godt trimmede biler som bare bruker en besinpumpe betyr tom for bensin eller gåen pumpa somregel kaputt motor om det skjer på full gass. Lenke til kommentar
PacAnimal Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 På godt trimmede biler som bare bruker en besinpumpe betyr tom for bensin eller gåen pumpa somregel kaputt motor om det skjer på full gass. Hvorfor det? Og er det vanlig at biler har flere bensinpumper som man fjerner om man skal "trimme" den? Dette visste jeg ikke Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 farlig er det vel ikke, På godt trimmede biler som bare bruker en besinpumpe betyr tom for bensin eller gåen pumpa somregel kaputt motor om det skjer på full gass. ut i fra kunnskapene til TS antok jeg at han ikke hadde en veldig tunet bil. jeg skrev også at det er mulig den må på verksted etterpå, men burde kanskje spesifisert litt mer. det er en del ting som kan gå galt, men stort sett går det greit med vanlige biler. det er heller ikke farlig, som i trafikk-farlig. så vidt jeg vet er det ingen farer involvert i at verken motoren eller bensinpumpa ryker. at motoren ryker er jo ikke akkurat vanlig, aldri hørt om at det kan skje heller. det burde jeg ha hørt om da jeg har en veldig bra tunet bil selv. bolt: standard biler har 1 bensin-pumpe, om man tuner bilen mye kan det være behov for flere bensinpumper. Lenke til kommentar
Hellemyr Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 På godt trimmede biler som bare bruker en besinpumpe betyr tom for bensin eller gåen pumpa somregel kaputt motor om det skjer på full gass. Hvorfor det? Og er det vanlig at biler har flere bensinpumper som man fjerner om man skal "trimme" den? Dette visste jeg ikke Ryker bensinpumpen, eller den ikke får nok bensin på en bil med uten elektronikk som merker det, så full gass, og mye turtall, så vil bilen gå veldig magert i noen få sekunder. Dette er nok til å smelte innmaten på motoren og skape motorras. På trimmebiler så kjører enkelte med 2 pumper, så de ikke har dette problemer, skulle den ene ryke, så klarer den andre pumpen å gi nok bensin til motorer så den ikke kjører så magert at den smelter. Lenke til kommentar
1245112654122755325882462 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Det er aldri bra for bilen sin del og gå tom for bensin, i værste fall kan du skape meget farlige situasjona i trafikken, du stoppa i eit veikryss, lyskryss, i en sving, etc etc etc, for motororen og bilen sin del har ikkje de alvorige bivirkninga med mindre du gjør de ofte, tatt i betraktning at de ikkje e av dissa nye porcilen bilane, som er meget meget meget fin justerte, men aldri kjør bilen din tom for noe som helst, spylerveske kan no vell heller til nøden gå, men for at du skal kjøre bil bør du ta følgende forholdsregler - at du til en kvartid har motor oljen på MAX på peilepinnen, for gudsskyld ikkje over, og viss den e under e de de siste du gjør - at du har bensin - at du har kjølevatten - og evnt. servo olje ekje snakk om og sjekke ditta kvar jævla gang du sette deg i bilen, men gjerne etter lange tura, og minst engang i månden, gjerne oftare, saken e at en motor fungera på en veldig veldig enkel måte Innsprutning av bensin i sylinder, som ved hjelp av kompresjon forma en eksplosjon Ditta gjør at motoren din i prinsipp skal være ei evighetsmaskin viss du fylle på bensin, men ting går jo til helvete til tider, motoroljen, også kalt smørolje er til og smøre men i hovudsak kjøle motoren der vatten ikkje kan brukast, olje er også mykje meir effekttiv pga viskositet og varmeavisningsevne, kjølevatne e captain obvious, de også skal kjøle, om vinteren MÅ du tilsette frostveske i kjølevatne, ellers sprekketoppen din, og du får verksted rekning som svir, og viss du er usikker på noke, så anbefaler eg at du spør før du tar sjangser, du er ikkje bare ei fare for deg skjøl, men for andre, og ikkje minst for bilen din Lenke til kommentar
Flimzes Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 At servoen skrur seg av varierer fra bil til bil, om du går tom for strøm vil det skje det samme som om du skulle skrudd nøkkelen et hakk tilbake, du har fortsatt strøm, men ikke motor. På den bilen jeg har testet å skru av motoren på er det automatgir, og det var ikke mye servo når motoren var skrudd av i fart. Men det er ikke umulig å styre med en servo som er av, jeg er ikke noen muskelbunt, men klarte det fint for det. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Går fint å kjøre en servo uten trykk. Det er bare en tannstang med to kammer i, væsken burde du klare å flytte hvis du ikke er 90 år med osteoperose. Har bilen manuell girkasse vil ikke motoren kutte servoen brått ved bensinkutt, motoren vil fortsatt svive sammen med fart på dekk derav dra med seg servopumpe . Så inntil du har trillet ut til siden vil den ha effekt. Med automat er ikke dette tilfellet. Bevegelseskraften i bilen vil ikke overføres til motor, derav ingen servo. Konverteren i automatkasse funker ikke noe spesielt godt motsatt vei. Angående at motoren fyller seg med dritt når man tømmer tanken er piss, det er en grunn at man har bensinfilter. Angående lufting er vel dette mest for diesel. Bensintanken har ett retur system, slik at luft vil bli blåst rett mellom systemet og tilbake i tanken når du vrir om tenningen og pumpen bygger opp trykk. Bensinpumpa vil gå inntil riktig trykk er nådd = luften er ute. Bensinen går i en krets hele tiden. Med bånn gass vil det bli lite returbensin, på tomgang veldig mye som går tilbake til tanken . Endret 11. desember 2009 av Virion Lenke til kommentar
karl-wilhelm Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Alle diesel motor har retur system så langt jeg vet. Hvorfor nøyaktig at de har større problemer med luft vet jeg derimot ikke, men har på følelsen at det kan ha med mengde drivstoff som blir dyttet rundt i systemet å gjøre. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Dersom du går tom for bensin, kan du risikere å få bot.Tror det bare gjelder motorvei, men er ikke helt sikker. Tydeligvis ikke bare motorveier OI!! Overhørte tilfeldigvis en kar på Clas Ohlson idag, han snakka om en kompis av han som hadde fått bensinstopp i en tunell v/ Bergen, og skapte kø. Håper det er ok å skrive; han fikk 25k i bot Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Dersom du går tom for bensin, kan du risikere å få bot.Tror det bare gjelder motorvei, men er ikke helt sikker. Tydeligvis ikke bare motorveier OI!! Overhørte tilfeldigvis en kar på Clas Ohlson idag, han snakka om en kompis av han som hadde fått bensinstopp i en tunell v/ Bergen, og skapte kø. Håper det er ok å skrive; han fikk 25k i bot Det er enten løgn/overdrivelse eller så var det andre omstendigheiter som spilte inn. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Dersom du går tom for bensin, kan du risikere å få bot.Tror det bare gjelder motorvei, men er ikke helt sikker. Tydeligvis ikke bare motorveier OI!! Overhørte tilfeldigvis en kar på Clas Ohlson idag, han snakka om en kompis av han som hadde fått bensinstopp i en tunell v/ Bergen, og skapte kø. Håper det er ok å skrive; han fikk 25k i bot Det er enten løgn/overdrivelse eller så var det andre omstendigheiter som spilte inn. Hva mener du? Jeg vet hva jeg hørte. Det er nok han som det står om i artikkelen, men jeg syntes jo også 25000 hørtes mye ut i bot allikevel. Men er helt sikker på at han sa det... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå