LinnKatrine Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Driver å pusser opp badet. Har lagt gulvkabler, avrettingsmasse, primer og driver nå å smører med membran. Lurer på hvor mange lag jeg trenger?? Det er vel viktigst i dusjhjørnet, der det blir utsatt for direkte vann?? Noen med peil.? Lenke til kommentar
Ansats Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Driver å pusser opp badet. Har lagt gulvkabler, avrettingsmasse, primer og driver nå å smører med membran. Lurer på hvor mange lag jeg trenger?? Det er vel viktigst i dusjhjørnet, der det blir utsatt for direkte vann?? Noen med peil.? Hva med veggene i dusjhjørnet. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Det er milimetertykkelsen på membranen som gjelder og ikke bare antal lag. I tillegg anbefales det på det sterkeste å legge duk på hele gulvet samt veggene i dushjørnet for bedre motstand mot vann. Bare smøremembran sprekker lett mens med duk blir det hele mye sikrere. Lenke til kommentar
ThOms-N Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Her finner du onken brosjyrer eg brukte på mitt bad. fine greier http://www.nerhus.net/_filer/dill/ Mener og huske det var 1mm på vegg ob 1,5mm på gulv. Eg brukte og kommer alltid til å bruke duk. Lenke til kommentar
SirAmp Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 evt. kan du bruke våtromsnormen: se http://bks.byggforsk.no/Default.aspx?sectionId=3 (sintef byggforsk våtromsnorm) de tar desverre betalt, men det vil jeg mene det er vel verdt. Lenke til kommentar
Eunos Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 IKKE dusj rett på flisa! Det holder ikke i lengden. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Det utsagnet gjelder ikke når badet er utført etter våtromsnormen. Lenke til kommentar
Svinks Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 At det ikke holder i lengden å dusje rett på flisene stemmer i høyeste grad også for bad bygd etter våtromsnormen. Det kommer bare an på lengden. Enkelte rør&bad-firmaer gir ti års garanti på bad de selv bygger - så lenge + litt margin stoler de på at membranen holder, når den er lagt av fagfolk. Mens et hus skal holde i 100 år. Minst. Liker man å dusje rett på flisene, og liker å pusse opp badet hvert tiende år eller hver gang flisene er umoderne, så dusj gjerne rett på flisene. Bygger man bad for at det skal vare i husets levetid, sett inn dusjkabinett med en gang. Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 12. desember 2009 Del Skrevet 12. desember 2009 Etter diverse lærdom med bare møremembran alene så vet man at dette sprekker. Derfor brukes det i dag i tillegg duk i membranen som forsterkning som skal hindre at det sprekker. Når man da i tillegg bruker våtromsplater bak flisa som i seg selv er vanntette så begynenr man å få et bra forsvar mot vannet. Men nå har ikke kravet om duk eksistert i 10 år enda så da er det bare og vente å se. Lenke til kommentar
Atatar Skrevet 14. desember 2009 Del Skrevet 14. desember 2009 Man kan dusje på flisa om det er fuget med epoxy. Angående membran er min guideline å smøre på slik at du ikke må "presse ut" det du har på rullen, men bare smøre ut det som er på overflaten før du tar ny membran på. Stopp når du hører at rullen begynner å "klistre" seg til underlaget, da har du for lite. Du bør smøre 2 lag hvertfall på vegg/gulv i dusjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå