Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Slags Corsair 800D review

Anbefalte innlegg

Fikk endelig Corsair 800D fra Netshop i dag og tenkte skrive litt om installasjonen.

For det første - esken er GIGANTISK. Jeg ble litt skeptisk til om jeg ville klare å få plass til den i bilen når duden lempet esken opp på skranken, men det gikk heldigvis bra. Esken er ganske stilig utvendig, men innholdet var ikke fullt så spennende. En liten quick start side inni kabinettet samt en boks med skruer, strips, en slags gummiting om du vil feste en 120mm vifte i stedet for 140mm(?) i bakkant, forlenger for 4/8 pin strøm, sata-kabler, sata-strømkabler og sånt småtteri. ALT i sort - nydelig.

Kabinettet var godt polstret, med plastfilm på fronten og vindusdøra. Når man tar av filmen foran har jeg lest at det er greit å være forsiktig for det hender Corsair-logoen kommer med. Gikk ganske greit for min del.

Festene til ATX-hovedkort var skrudd i allerede så det var bare å legge hovedkortet oppå og skru til. Det HERLIGE med dette kabinettet er alle hullene du kan gjemme ledningene inni. Når man bygger PC ser det somregel veldig pent ut helt til PSU-ledningene kommer frem, så blir det et helvete. Her i kan man gjemme alt bak; det er hull over alt og man har sjeldent mer enn et par cm ledning stikkende opp fra bakplate og inn til der det skal festes - nydelig!

Jeg kunne skrevet side opp og side ned om de gode tingene med dette kabinettet som at harddisker festes fra fronten og at du bare trenger dytte de inn forfra, eller at 5 1/4 installasjon er tool-less, eller at det er masse ventilasjon, eller at det er solid som faen, eller at det er et stilig gjemt frontpanel for USB, firewire og audiogreier - men det som kanskje er interessant er hvilke problemer jeg møtte på.

For det første - det fulgte ikke med skruer små nok til å feste SSD disk i en av de hotswap skuffene. Takk og lov hadde jeg et Lian Li kabinett stående hvor jeg hadde skruer som var haaaakket mindre. Hvem faen er det som bestemte seg for at nei, SSD-skruene skal være akkurat litt mindre enn alt det andre?? Jeg sleit ganske lenge med å få skrudd i de vanlige skruene (type PCI-slot, hovedkort-feste-skruer, osv) og prøvde tilogmed lage større hull i hotswap-skuffen for at de skulle gå gjennom før jeg fant ut at SSD-disken i seg selv måtte ha mindre skruer... Jaja

Når jeg endelig fikk skrudd fast SSD-disken og skjøv den inn foran så ble den ikke oppdaget i BIOS. Om jeg skrudde ut den platen som skuffen/disken skyves inn i (på innsiden av kabinettet) og koblet den rett på disken så fungerte det. Hullene til disken på skuffen må ha vært hakket for langt unna eller noe sånt. Jeg prøvde et par forskjellige skuffer, men ingen fungerte. Først mye senere etter mye ut og inn og forsøk på å borre noen spor i skuffen så disken ville komme lenger inn, fant jeg ut at det fungerte i skuff #2. Min gamle 3,5" disk fungerte i alle skuffene forsåvidt.

En annen ting er viftene. Det er kun en vifte som suger inn luft, foruten en litt rar HDD-vifte, og den sitter nederst i hovedkort-rommet av kabinettet. Den skal så suge luft inn i kabinettet via et gitter ned til bunnen av PSU-rommet. Etter litt googling og youtubing viser det seg at dette ikke er optimalt. Jeg bestemte meg forfor for å snu viften som skulle blåse ut lufte på baksiden slik at det i stedet trakk luft inn. Dette var en 140mm vifte. Problemer er at den kun hadde gjenger på den ene siden så om du skulle snu den måtte jeg fått tak i mye lengre skruer, som ikke fulgte med. Det endte opp med at jeg brukte den medfølgende gummiringen til å montere en gammel 120mm vifte jeg hadde i stedet. Nå var det ingen vifter som blåste luften ut av kabinettet så jeg fant frem to andre gamle vifter og monterte i toppen. Det er plass til tre i toppen, men jeg hadde ikke flere. Irriterende at mine gamle ikke er helt svart og jeg ser det gjennom gitteret på toppen...

For å nevne noen specs til sammenligning så har jeg følgende hardware:

Q9550 u/OC

Thermalright ULTRA120 Extreme kjøler m/1 vifte

Asus Formula Rampage

4GB RAM u/OC

Nvidia 285GTX

Corsair 650TX PSU

Intel X25-M

et par disker, lydkort og en DVD-brenner.

Jeg har ikke målt annet enn idle temps enda, men i mitt gamle Lian Li PC-A05 kabinett med fullt opp av vifter hadde jeg:

CPU - 49, 48, 37, 42

HDD - 47

Temperaturene var også relativt like i Coolermaster Cosmos.

I Corsair 800D er de falt til:

CPU - 41, 41, 35 ,35

HDD - 25

Ganske drastisk til bare å være et kabinettbytte!

Selv om det kanskje høres ut som mye negativt er dette et kabinett jeg ikke hade nølt med å kjøpe igjen. Det er rett og slett det beste kabinettet jeg har hatt, og det har blitt en del forskjellig etterhvert...

Er det noen spørsmål så bare spør. Jeg legger også ved et par bilder.

post-10007-1260390743_thumb.jpg

post-10007-1260390766_thumb.jpg

post-10007-1260390794_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er tydeligvis "inn" å ha et Corsair 800D med lite hardware i for at det skal se ryddig ut.

Trodde man kjøpte store kabinetter for å få plass til mye hardware jeg. Mulig jeg er litt gammeldags? :hmm:

Ellers er det et flott kabinett, ingen ting å si på det :)

Lenke til kommentar
Festene til ATX-hovedkort var skrudd i allerede så det var bare å legge hovedkortet oppå og skru til.

I mitt kabinett var det forhåndsfestet 1 stk heveskrue for mye. Mitt hovedkort har bare 9 skruehull, men Corsair hadde av en eller annen grunn montert 10 stk heveskruer. Den overflødige var helt til venstre ved slot-sporene. Avhengig av hva den hadde berørt bakpå hovedkortet, kunne den ha blitt et problem. Jeg oppdaget det heldigvis i forkant.

SSD-disken monterte jeg i en av de to diskplassene nederst helt i bunnen av kabinettet. Jeg prøvde faktisk aldri SSD-disken i hot-swap brønnene. For meg er det poengløst å montere OS-disken i en hot-swap brønn, da den trengs permanent. Men mangelen på skruer til å feste SSD i hot-swap skuffene er uansett et godt poeng. Det trengs skruer med veldig lite og flatt hode.

Synes ikke temperaturene var ikke så ille i utgangspunktet, men jeg monterte 3 stk 1200RPM 120mm vifter i toppen, og siden har temperaturene vært upåklagelig. Med en romtemperatur på 25 grader, idler CPU på 28-29, og på load er core temperaturene 37-38 selv etter en time. H50 med 2 vifter for push/pull hjelper nok litt.

Lenke til kommentar
Festene til ATX-hovedkort var skrudd i allerede så det var bare å legge hovedkortet oppå og skru til.

Synes ikke temperaturene var ikke så ille i utgangspunktet, men jeg monterte 3 stk 1200RPM 120mm vifter i toppen, og siden har temperaturene vært upåklagelig. Med en romtemperatur på 25 grader, idler CPU på 28-29, og på load er core temperaturene 37-38 selv etter en time. H50 med 2 vifter for push/pull hjelper nok litt.

Fornøyd med H50? Vurderer å kjøpe en selv. Ikke at jeg *trenger* det, men så er det dette med å være litt gadgetfreak. Skulle gjerne hatt tips på hvordan fjerne festebraketten for cpu-kjøleren om noen har forslag. Er det som den forrige så sitter det klisteret som bare rakkern.

Lenke til kommentar

Jeg tenker på det krysset som sitter på undersiden av hovedkortet, den man fester kjøleribba i fra andre siden. Den tapen sitter noe helt grønnjævlig.

Edit: Når jeg tenker over så er det kanskje ikke vits å bytte ut det krysset på baksiden. Kan sannsynligvis bare bruke de samme skruene, som står i allerede, på den nye kjøleren

Endret av tacomodo
Lenke til kommentar

Hehe heldig du var da :tease:

Har du vært noe plaget med at når du kobler hodetelefoner i frontpanelet, at det kommer susing i høretelefonene når du beveger musen?

Merker at det kommer når jeg bruker "front" inngangen, men ikke når jeg bruker inngangen på hovedkortet. (Asus Rampage Extreme 2)

Lenke til kommentar

Har bygget opp pc'n min i dag, i mitt corsair 800D. Er veldig fornøyd med alt sammen untatt en ting. Nemmelig støyen fra mini jacken i front. Noen som har en løsning på problemet, eller sliter dere fortsatt med det også?

Lenke til kommentar

Nå skal ikke jeg si at dette stemmer, men vet at jeg hadde støy ved bruk av front inngangen en gang, dog et annet kabinett, men da var det en enkel innstilling i windows 7 som fjernet det.

Høyreklikk på lydikonet>Playback>høyreklikk på høyttalerne eller hodetelefonene, alt ettersom hva du bruker>Properties/egenskaper>Finn så fanen hvor du kan mute div. ting som midi, mikrofonen osv... Nå husker ikke jeg helt hva jeg muta, men var noe som het pc sound eller noe i den duren, og da forsvant støyen fra hodetelefonene mine.

Endret av Nitrius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...