Gå til innhold

Personkort (Visa/Sp 1) og utløpsdato

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fikk et nytt slikt kort i posten i dag. Det jeg har står det expires 12/09.

(På det nye 12/12)

Sikkert dumt spørsmål, men:

Er det sånn at det gamle skal/kan brukes ut måneden, eller går det ut før?

Begge kort har jo samme pinkode.

Er du sikker på at det ikke fulgte med et informasjonsskriv om hvordan dette fungerer? Jeg er ganske sikker på at det gjorde det...

Lenke til kommentar
Fikk et nytt slikt kort i posten i dag. Det jeg har står det expires 12/09.

(På det nye 12/12)

Sikkert dumt spørsmål, men:

Er det sånn at det gamle skal/kan brukes ut måneden, eller går det ut før?

Begge kort har jo samme pinkode.

Er du sikker på at det ikke fulgte med et informasjonsskriv om hvordan dette fungerer? Jeg er ganske sikker på at det gjorde det...

Det fulgte et brev med, men det står ingenting om dette.

Bare at de som har kort fra før, og bare får et nytt skal bruke samme Pin-kode.

Ellers er det bare generell info om sikkerhet, tap av kort o.l.

Edit: sånn ser det forresten ut:

Endret av groenn
Lenke til kommentar

Jada. Er ikke i tvil at det nye fungerer, det er greit.

Litt tanken bak dette, var bare at jeg tenkte jeg kunne bruke det gamle resten av måneden først hvis det fungerer fram til da. Bare for å spare på det nye. Har tendensen til å slite dem ut før tiden ser du :hm:

Lenke til kommentar

Eg ville i alle høve ikkje klipt visakortet mitt i to, og kasta delene samstundes. Dersom nokon noterer kortnummeret, utløpsdato og plussar på 3 år kan dei handle mykje rart på nettet på din bekostning. Det sikraste er vel det som er minst klimavennleg, nemleg rett og slett å hive det i omnen.

Lenke til kommentar

Kortet vil bare være gyldig frem til årskiftet, så ingen kan bruke det etter det. Det eneste er at det står påført personnummer på kortet som kan være en ide å skrape vekk. Dersom man klipper det i to, skraper av personnummeret, rapporterer til banken at det skal sperress og så kaster det i søppla er man helt trygg.

Den eneste grunnen til at noen skulle gidde å lete i søppelkassen din etter kortet ditt er denne tråden. Det finnes langt enklere måter å skaffe mengder av kort for de som er intressert i å kortsvindle.

Endret av gxi
Lenke til kommentar

Eg har nyleg fått nytt kort, og kortnummeret er akkurat det same som på det gamle kortet. Utløpsdatoen er 3 år og ein månad seinare, men det mest vanlege er vel 3 år. Dei fleste stader på nettet krev cvv og/eller verified by visa passord, men eg meiner at det ikkje er slik alle stader. Ergo kan nokon finne det gamle kortet, tippe ny utløpsdato og handle alt dei greier. I brevet eg har fått står det då også at det gamle kortet skal makulerast.

Lenke til kommentar
Kortet vil bare være gyldig frem til årskiftet, så ingen kan bruke det etter det. Det eneste er at det står påført personnummer på kortet som kan være en ide å skrape vekk. Dersom man klipper det i to, skraper av personnummeret, rapporterer til banken at det skal sperress og så kaster det i søppla er man helt trygg.

Han har et poeng. Kortnummer på det nye kortet er ofte likt som det gamle (med mindre du spesifikt har sperret det gamle kortet fordi det har vært stjålet/svindlet med), det kommer helt an på utstederen. Selv om kortnr er det samme, så vil imidlertid CVC-koden på baksida være forskjellig, etter min erfaring. Utløpsmåned vil jo også være likt som det gamle. Prøver man seg litt fram da på nettsteder som ikke krever CVC, med forskjellige utløpsår, så er man nede i bare 2-3 forsøk for å treffe rett år og måned, i motsetning til 24-36 mulige kombinasjoner.. Ikke at det siste er noe stort problem å prøve seg fram til heller, forsåvidt. Har man en vedovn i huset, så brenner forøvrig plast særdeles godt, som allerede foreslått. Eller så kan man kaste delene i to eller flere forskjellige søppelkasser. Å spise det, slik man av og til ser folk gjøre på film og i bøker/tegneserier med dokumenter som må tilintetgjøres, vil jeg derimot ikke anbefale.. :p

edit: litt for sen.. men til mitt forsvar brukte jeg mer enn fire minutter på å skrive innlegget.. ;)

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Virker rart for meg dersom du har fått nytt kort med samme kortnummer. Da gir jo ganske enkelt ikke utløpsdatoen noen som helst mening..

Jeg bruker 3-4 kort for hver typisk utbyttingsperiode på 3 år, og jeg har aldri fått samme kortnummer to ganger.

Endret av gxi
Lenke til kommentar
Virker rart for meg dersom du har fått nytt kort med samme kortnummer. Da gir jo ganske enkelt ikke utløpsdatoen noen som helst mening..

Tja, du kan så si.. Men magnetstripa på det gamle kortet slutter å virke etter utløpsmåneden er passert, så der er det en forskjell/mening. Så kan man jo diskutere hva som er mest sannsynlig; at magnetstripa skal bli kopiert, eller at noen skal notere kortnr og utløpsdato?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...