Delvis Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Prøvde å finne ut om dette på Biltilsynet, men der sto det bare om tap av førerkort. Men hvis en altså har slitt ut og flerret opp lappen sånn at den begynner å vise dårlig. Hvordan skal en se på det? Når bør noe gjøres og hva? Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 du stikker på biltilsynet og sier det som det er, så bestiller dem ett nytt. er ikke værre enn det... husk at de skal ha det gamle førerkortet. Lenke til kommentar
Salt kjeks Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Det blir det samme som tapt førerkort. Hvis ikke kan du bare spyle det ned i do, og påstå at det er "tapt". Endret 10. desember 2009 av grizzlyx Lenke til kommentar
aklla Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Det blir det samme som tapt førerkort. Hvis ikke kan du bare spyle det ned i do, og påstå at det er "tapt". det er litt mer styr når man mister fører kortet, man må vente minst 1 mnd fra man melder det tapt til politiet før man kan bestille nytt. i mellomtiden får man ett A4 ark som funker som førerkort sammen med ID. bedre å bare levere det og bestillt få nytt med en gang, så slipper man blande inn politiet også. Endret 10. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
valentino Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg har vært hos vegvesenet og fått de til å trykke opp ett nytt sertifikat til meg fordi jeg ønsket at alt jeg har lov å kjøre skulle være trykket på kortet. (det jeg fikk i utgangspunktet hadde bare klasse B, men jeg har også lov å kjøre noen andre klasser på grunn av at jeg tok lappen før de siste begrensingene kom). Min erfaring er da at du kan gå dit å be de om å trykke opp et nytt sertifikat til deg, men det koster noen kroner. Tror jeg betalte rundt 350 kr for det, men det er 4-5 år siden så det er ikke sikkert jeg husker helt rett pris. Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 13. desember 2009 Del Skrevet 13. desember 2009 Hvis du er gjerrig så bryr du deg ikke, ellers betaler du for å få utstedt et nytt. Bare snakk med de i skranken. Lenke til kommentar
Fløffi Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Om det er så slitt at man nesten ikke kan lese det, får man bot om man blir stoppa! Så det lønner seg ikke å være så veldig gjerrig. Man får nytt når man ber om det hos biltilsynet. Ikke noe problem Det koster 350 kr + ja, det er noen år siden jeg fikk mitt og hehe. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg lurer på om kjøpsloven teller inn her. Hvis en mobiltelefon skal holde i 5 år, må vel et sertifikat klare det også. Hvis lappen er nyere enn 5 år, ville jeg ikke betalt for en ny kopi. Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg lurer på om kjøpsloven teller inn her.Hvis en mobiltelefon skal holde i 5 år, må vel et sertifikat klare det også. Hvis lappen er nyere enn 5 år, ville jeg ikke betalt for en ny kopi. Om du kaster mobiltelefonen i bakken kvar dag så den går i stykker har du ingen som helst rettigheter dersom den blir ødelagt. Eit førarkort blir ikkje flerra opp heilt av seg sjølv, då blir det utsatt for slitasje i lommebok. Unormal slitasje. Lenke til kommentar
*F* Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 slitasje for lommebok er ikke unormalt for et førerkort. Det er normal bruk av førerkortet. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg kaster verken telefonen eller førerkortet i bakken hver dag. Aldri, faktisk. Å ligge i lommeboka medfører nesten ingen slitasje. Et slikt førerkort bør holde evig. Telefonen møter mye større slitasje, selv med normal bruk. Selvsagt mister man alle rettigheter om man mishandler gjenstanden. Men spørsmålet er om kjøpsloven gjelder for et førerkort som ikke tåler realistisk slitasje i 5 år. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Jeg lurer på om kjøpsloven teller inn her.Hvis en mobiltelefon skal holde i 5 år, må vel et sertifikat klare det også. Hvis lappen er nyere enn 5 år, ville jeg ikke betalt for en ny kopi. Kjøpsloven gjelder ikke førerkort/pass/etc. Utstedelse av førerkort er en offentlig tjeneste, som ikke faller inn under kjøpslovens virkeområde. Lenke til kommentar
Mannen med ljåen Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Men førerkortet er jo et fysisk produkt, hvis eneste funksjon er å bevise at jeg har gjennomgått en eksamen? Hvilke kilder har du på at et defekt førerkort ikke dekkes av noen lov om produkters levetid? Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Reis på trafikkstasjonen og kjøp et nytt førerkort til 100 kr, er da vel ikke vits å styre med garanti for en ussel 100-lapp. Lenke til kommentar
krikkert Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Men førerkortet er jo et fysisk produkt, hvis eneste funksjon er å bevise at jeg har gjennomgått en eksamen?Hvilke kilder har du på at et defekt førerkort ikke dekkes av noen lov om produkters levetid? Kjøpsloven § 1, sammenlignet med førerkortforskriften § 14-2. Det fremkommer tydelig av førerkortforskriften at det du betaler for førerkortet er et gebyr for en offentlig tjeneste. Underforstått foreligger det derfor ingen kjøpssituasjon. Kommunens tjenester etter plan- og bygningsloven er gebyrbelagt. Det betyr ikke at du får rett til kontraktsrettslige beføyelser dersom kommunens saksbehandling blir forsinket. Lenke til kommentar
Pluggen Skrevet 21. desember 2009 Del Skrevet 21. desember 2009 Reis på trafikkstasjonen og kjøp et nytt førerkort til 100 kr, er da vel ikke vits å styre med garanti for en ussel 100-lapp. Koster 200 i følge Ida i Statens Vegvesen (spørrerobot ) Lenke til kommentar
Ninjahamster Skrevet 27. desember 2009 Del Skrevet 27. desember 2009 Ja det koster 200 + rundt 60 hvis du vil ha nytt bilde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå