Gå til innhold

Utslitt førerkort: Hva gjør man?

Delvis

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det blir det samme som tapt førerkort. Hvis ikke kan du bare spyle det ned i do, og påstå at det er "tapt". :p

det er litt mer styr når man mister fører kortet, man må vente minst 1 mnd fra man melder det tapt til politiet før man kan bestille nytt.

i mellomtiden får man ett A4 ark som funker som førerkort sammen med ID.

bedre å bare levere det og bestillt få nytt med en gang, så slipper man blande inn politiet også.

Endret av aklla
Lenke til kommentar

Jeg har vært hos vegvesenet og fått de til å trykke opp ett nytt sertifikat til meg fordi jeg ønsket at alt jeg har lov å kjøre skulle være trykket på kortet. (det jeg fikk i utgangspunktet hadde bare klasse B, men jeg har også lov å kjøre noen andre klasser på grunn av at jeg tok lappen før de siste begrensingene kom). Min erfaring er da at du kan gå dit å be de om å trykke opp et nytt sertifikat til deg, men det koster noen kroner. Tror jeg betalte rundt 350 kr for det, men det er 4-5 år siden så det er ikke sikkert jeg husker helt rett pris.

Lenke til kommentar

Om det er så slitt at man nesten ikke kan lese det, får man bot om man blir stoppa! Så det lønner seg ikke å være så veldig gjerrig.

Man får nytt når man ber om det hos biltilsynet. Ikke noe problem :) Det koster 350 kr + ja, det er noen år siden jeg fikk mitt og hehe.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om kjøpsloven teller inn her.

Hvis en mobiltelefon skal holde i 5 år, må vel et sertifikat klare det også.

Hvis lappen er nyere enn 5 år, ville jeg ikke betalt for en ny kopi.

Om du kaster mobiltelefonen i bakken kvar dag så den går i stykker har du ingen som helst rettigheter dersom den blir ødelagt.

Eit førarkort blir ikkje flerra opp heilt av seg sjølv, då blir det utsatt for slitasje i lommebok. Unormal slitasje.

Lenke til kommentar

Jeg kaster verken telefonen eller førerkortet i bakken hver dag. Aldri, faktisk.

Å ligge i lommeboka medfører nesten ingen slitasje. Et slikt førerkort bør holde evig.

Telefonen møter mye større slitasje, selv med normal bruk.

Selvsagt mister man alle rettigheter om man mishandler gjenstanden.

Men spørsmålet er om kjøpsloven gjelder for et førerkort som ikke tåler realistisk slitasje i 5 år.

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om kjøpsloven teller inn her.

Hvis en mobiltelefon skal holde i 5 år, må vel et sertifikat klare det også.

Hvis lappen er nyere enn 5 år, ville jeg ikke betalt for en ny kopi.

Kjøpsloven gjelder ikke førerkort/pass/etc. Utstedelse av førerkort er en offentlig tjeneste, som ikke faller inn under kjøpslovens virkeområde.

Lenke til kommentar
Men førerkortet er jo et fysisk produkt, hvis eneste funksjon er å bevise at jeg har gjennomgått en eksamen?

Hvilke kilder har du på at et defekt førerkort ikke dekkes av noen lov om produkters levetid?

Kjøpsloven § 1, sammenlignet med førerkortforskriften § 14-2. Det fremkommer tydelig av førerkortforskriften at det du betaler for førerkortet er et gebyr for en offentlig tjeneste. Underforstått foreligger det derfor ingen kjøpssituasjon.

Kommunens tjenester etter plan- og bygningsloven er gebyrbelagt. Det betyr ikke at du får rett til kontraktsrettslige beføyelser dersom kommunens saksbehandling blir forsinket.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...