Howard Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Sikker sletting av data? Hva skal til for at data slettes fra en harddisk, det vil si uten mulighet for å gjenopprette informasjon? Formatering av harddisken er faktisk ikke nok. Les saken her. Lenke til kommentar
Spirograf Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hva med det lille DOS-programmet Wipe? Det har jeg brukt ofte, men er det godt nok? Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 (endret) Hvis du lager et script som kopierer en fil opp i det "uendelige" (altså til disken er full), og så sletter alt sammen før du begynner på nytt, så skal det holde med en 5-7 ganger, vil jeg tro. Endret 7. november 2007 av pgdx Lenke til kommentar
Faniel Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Norton utilities 2002 har en wipe-funksjon som støtter det meste nevnte, pluss mere. Du kan selv velge type sletting og hvor mange ganger du vil overskrive.. kjekt.. det tar litt tid da men.. Lenke til kommentar
andreasn Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hørte dette av en dataekspert men har ikke prøvd det selv. Hvis du vil være helt sikker på at ingen skal finne dataene på harddisken må du ha urin på selve diskene. Det er visstnok et stoff i urinen som gjør disken ulesbar. Men dette gjør også disken ubrukelig da... Lenke til kommentar
Jazzcat Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Hørte dette av en dataekspert men har ikke prøvd det selv. Hvis du vil være helt sikker på at ingen skal finne dataene på harddisken må du ha urin på selve diskene. Det er visstnok et stoff i urinen som gjør disken ulesbar. Men dette gjør også disken ubrukelig da... Yep dette er den mindre kjente PPD (Piss På Disk, ISO 8895476) metoden, utviklet etter et Microsoft Nachspiel Julen 1994. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 (endret) . Endret 7. november 2007 av pgdx Lenke til kommentar
maximus Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Norton Antivirus 2003 Pro har en Wipe funksjon som bruker DoD 522.22-M slette standarden. Lenke til kommentar
FOXOR Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Er det ikke billigere og mindre tidskrevende ved å bare sprenge diskene til himmels? Moro er det også ! Lenke til kommentar
Joddze Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Den sikreste måten er vel å sende den til de evige jaktmarker ved å installere Windows (jo eldre jo bedre).DA har du sikker sletting. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det er jo ikke verre enn å dra så store magneter som mulig langs disken noen ganger. Da tenker jeg det blir blankt og fint. Men er det nok? Lenke til kommentar
MistaWu Skrevet 29. mai 2003 Del Skrevet 29. mai 2003 Det er jo ikke verre enn å dra så store magneter som mulig langs disken noen ganger. Da tenker jeg det blir blankt og fint. Men er det nok? Det er det samme som en degauss maskin gjør. (kraftig elektromagnet) Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 Er det ikke billigere og mindre tidskrevende ved å bare sprenge diskene til himmels? Moro er det også ! Blir vel litt dyrt for en über-1337 crax0rz hvis han skal ødelegge en HD for hver gang han skal skjule noen spor... Lenke til kommentar
texaco Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 For å få sikker sletting er det bare å formatere, for å så skrive en stooor fil på disk ( til det er null diskplass ledig) Når man sletter en fil i windows så marker'n bare fila som overskrivbar, som fører til at fila kan leses helt til plassen den er lagret på overskrives av en annen fil. Lenke til kommentar
pgdx Skrevet 30. mai 2003 Del Skrevet 30. mai 2003 (endret) Det holder ikke å skrive over den en gang. Den kan fremdeles hentes ut. 7 ganger skal være nok. Endret 7. november 2007 av pgdx Lenke til kommentar
Squeegie Skrevet 3. juni 2003 Del Skrevet 3. juni 2003 De fleste linux-distroer har et program som du lett kan skrive disken full av 0'er. Kjører du den 7 ganger så skal du være trygg. Tidkrevende though. Og du trenger ikke et OS for å kjøre den(merk at du trenger linux før du kjører den...), programmet kjøres fra ram'en så alt slettes ;-) Lenke til kommentar
victoryseieren Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 (endret) Sendte en mail til IBAS, fordi jeg fant faktisk en artikkel der en ansatt, eller leder, kall han hva du vil sa at de har aldri greid å gjennopprette data som er skrevet over 1 gang. Han forklarte at det er ikke hvor mange ganger, men hvordan du overskriver. Det vil alltid ligge usynlige rester i register og MFT greiene osv også videre. Så neste gang du skal slette noe, ikke tenk på at du må overskrive 7 ganger, men helle se hvordan og hva programmet sletter. Det folk vil ha oss til å tro er at hvis jeg installerer et spill på en data, derretter sletter jeg det vanlig i windows, og installere et nytt spill over det, så er det mulig å fnne det gamle spillet... Det vil jo si at HDD'ene våre har dobbel kapasitet IBAS har over 20 års erfaring med gjennoppretting, og har tatt ut data fra skadde harddisker, men en skad harddisk er ikke en overskrevet en I mailen jeg fikk tilbake fikk jeg bekreftet at de aldri har greid å rekonstruere data som har blitt overskrevet ved en feiltakelse. Så skal du gjennopprette noe på HDD'n din, aldri skriv på den! Endret 12. mai 2007 av victoryseieren Lenke til kommentar
Delish Skrevet 12. mai 2007 Del Skrevet 12. mai 2007 Dette er valgene med formatering med OSX diskverktøy: Lenke til kommentar
Robocoop Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Så dersom jeg vil kvitte meg med informasjon om hva jeg har gjort på PC-en så må jeg dumpe harddiskene i et skogstjern i nattens mulm og mørke? For å være helt sikkert, altså. Så sant ingen har sett meg på vei dit........................ Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå