lemurpiken Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hei, skal kjøpe mitt første speilreflekskamera som primært skal brukes til å ta bilder av familie, ferie og fritid. Etter å ha prøveholdt ulike kandidater i butikken, står valget mellom Nikon D90 og Nikon D5000. Har fått følgende pakkepriser: 1) D90 m/ 18-105 VR 7995,- 2) D5000 m/ 18-105 VR og SB-400 blits 6995,- Har dere noen synspunkter på hvilken pakke jeg bør velge? På forhånd takk for hjelpen! Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hei, skal kjøpe mitt første speilreflekskamera som primært skal brukes til å ta bilder av familie, ferie og fritid. Etter å ha prøveholdt ulike kandidater i butikken, står valget mellom Nikon D90 og Nikon D5000. Har fått følgende pakkepriser: 1) D90 m/ 18-105 VR 7995,- 2) D5000 m/ 18-105 VR og SB-400 blits 6995,- Har dere noen synspunkter på hvilken pakke jeg bør velge? På forhånd takk for hjelpen! Har hatt D90 tidligere, og har D5000 nå. Det er endel vesentlige forskjeller mellom disse, og jeg valgte D5000 da jeg etterhvert fant ut at flip-skjermen faktisk var ganske nyttig for mitt bruk. Uansett, dette er grunnene til å velge D90: - Huset har fokusmotor, muliggjør bruk av eldre høykvalitets optikk som ikke har fokusmotor innebygget. - D90 kan styre SB-600, SB-800 og SB-900 trådløst med den innebygde blitsen - D90 har bedre skjerm - D90 har to kontrollhjul, primært en fordel for viderekommende - D90 har større søker - D90 har større og bedre batteri Generelt kan man også si at D90 er lettere å bruke for viderekommende, for nybegynner derimot kan det være motsatt. Noen fordeler har også D5000: - Huset er noe mindre og lettere, ikke alle som tolker dette som en fordel, men for min del betyr det at det ligger fint mot ryggen når jeg går med det rundt skulder/nakke. - Flipskjermen er veldig nytting til filming og tilfeller hvor det er kjipt å komme til søkeren, skjermen blir også veldig godt beskyttet. - D5000 har funksjon for automatisk retting av optisk forvrenging (noe 18-105mm har nok av) SB-400 er dessuten en grei liten blits, så du får unnskylde om det ikke kommer noen direkte fasit fra meg. Lenke til kommentar
sverrelerre Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 tja, forrige poster oppsummerte det vel bra. D90 er vel å anse for et "entusiast"-kamera, dvs for amatører som interesserer seg litt ekstra for foto. D5000 er et mer nybegynnerkamera. De to skal ha omtrent lik bildekvalitet. Personlig ville jeg aldri valgt D5000 over D90. Bedre søker, to kontrollhjul, mulighet for kablet fjernutløser, mirror lock-up, batterigrep, trådløs blitsstyring er viktige momenter for meg. Sjekk dpreviews oppsummering av D5000-test:http://www.dpreview.com/reviews/nikond5000/page33.asp Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Ingen tvil om at D90 er en klasse over, men selv valgte jeg D5000 pga størrelsen. SB-400 er også en super blits, som du nok vil trenge til innebilder med det objektivet. Lenke til kommentar
polar1 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Ingen tvil om at D90 er en klasse over, men selv valgte jeg D5000 pga størrelsen. SB-400 er også en super blits, som du nok vil trenge til innebilder med det objektivet. Ja, jeg står overfor samme valget selv. Jeg innser at dette er mitt første speilreflekskamera og at jeg nok kommer til å leve en god stund med D5000 ut fra nåværende ferdigheter (jeg er redd for å kjøpe noe som blir for krevende å sette seg inn i). Synes kameraet ligger godt i hånda, det skal dessuten benyttes også av min kone. Jeg har derimot problemer med å velge objektiv. Standard kit-linse 18-55 VR eller 18-105 VR. Det hevdes at 18-105 VR ikke er et "krem-objektiv", så hva skal nybegynnere starte med ? Tamron har et fint objektiv rundt 17-50 og Sigma har akkurat oppgradert sin tilsvarende modell. Bør disse velges i stedet for KIT-linse ? Jeg velger D5000 med tanke på å lære meg grunnleggende teknikker, så får vi se om interessen og utviklingen etterhvert krever oppgradering av hus. Da vil kanskje en oppgradering kreve et hakk til over D90.... Lenke til kommentar
fcuk_IT Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Bare så det er sagt, for prisen er 18-105mm VR et virkelig bra objektiv. Skarpt og fint, bare ikke så særlig lyssterkt at det gjør noe. Lenke til kommentar
EldorBoye Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Synes kameraet ligger godt i hånda, det skal dessuten benyttes også av min kone. - Den så kjent ut... Var akkurat der selv i våres, og min bedre halvdel nedla veto mot D90 nettopp fordi det ble litt for stort og klumpete. Fra naturens side har jo kvinner gjerne litt mindre hender, og da blir D90 fort litt stor. D5000 var ikke så verst for mine pailabber, så det ordner seg nok, uansett. At D5000 er litt mindre har jo også sine praktiske fordeler når man skal dra det rundt, men merk at det ikke finnes noe tilgjengelig batterigrep, dersoom du skulle tenke deg det en gang. Pga. festet av skjermen, som slås nedover, er det vel tvilsomt om det kommer batterigrep til D5000 noen gang. Ellers er det vel bara å slutte seg til fcuk_IT Lenke til kommentar
Zahl Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Selv benyttet jeg meg av dette tilbudet: D90 med batterigrep og er veldig fornøyd så langt. Eneste er at med batterigrep påmontert, så blir det unektelig en stor pakke å ta med seg rundt. Personlig tenker jeg ikke over det, men skjønner at det kan være et ankepunkt. Lenke til kommentar
ozone Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg valgte D5000 pga. størrelsen, flippskjermen og at det fjerner geometrisk forvrengning automatisk. Nesten alle objektiver, selv de svindyre har endel av det, så det er en kjærkommen funksjon. At bildekvaliteten ifølge mange tester (Thom Hogan, dpreview, cameralabs) er BEDRE, er jo også et pluss Jeg er vant med ett kontrollhjul fra D40, så det fungerer helt greit for meg! Lenke til kommentar
Dr. Brodsky Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Jeg har derimot problemer med å velge objektiv. Standard kit-linse 18-55 VR eller 18-105 VR. Det hevdes at 18-105 VR ikke er et "krem-objektiv", så hva skal nybegynnere starte med ? Tamron har et fint objektiv rundt 17-50 og Sigma har akkurat oppgradert sin tilsvarende modell. Bør disse velges i stedet for KIT-linse ? Tamron 17-50 f/2,8 går for å være meget bra, og jeg ville nok valgt dette fremfor 18-105. Har brukt 18-105 litt, men ikke nok til å kunne komme med noe særlig med erfaringer, men intrykket er at det er ganske bra, hvertfall i forhold til prisen og med tanke på brenviddeomfanget. Selv bruker jeg fastobjektiv (30 + 50) og en vidvinkelzoom (12-24) i steden for en normalzoom, og syns det funker helt fint. Lenke til kommentar
Heimdall Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Jeg synes prisdifferansen er viktig også. Her nede i EU-land koster Nikon D5000 i kit med 18-105mm VR nå: ca 4800,- NOK (599 euro). Og D90 med tilsvarende objektiv: 7 400,-NOk (925 euro) Hvis man i tillegg handler på "taxfree for tourist", begynner det å bli noe. Selv om D90 utvilsomt er det beste kameraet, heller jeg også mot D5000 nå.. Edit: Jeg må ha sett feil angående D5000, så idag at riktig objektiv er 18-55 VR (Standard kit objektiv) Endret 11. desember 2009 av Heimdall Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå