Gå til innhold

Konstant Roaming ikon på min HTC Hero

Anbefalte innlegg

Fikk min HTC Hero rett før helgen, den ble kjøpt igjennom Tele2 sin nettbutikk, super telefon! Men den ligger inne med konstant Roaming ikon over signalstyrkeikonet selv om jeg har et Tele2 simkort og oppholder meg i Norge.

Er det noen her på forumet som kan forklare meg hvorfor dette skjer? Har prøvd alle mulige innstillinger som jeg finner, har snakket med kundeservice hos både Tele2 og HTC uten å bli noe klokere.

Når jeg fikk telefonen måtte jeg inn og forandre APN fra tele2.se til .no på internett og MMS oppsettet for å få dette til å fungere. Mistenker at telefonen har enda et .se en plass og derfor tror jeg er en svenske som oppholder meg i norge, men dette er bare en fortvilt teori..

Hver gang jeg logger på for datatrafikk utenom hjemmenettet (WiFi) for jeg advarsel om at jeg Roamer og at dette kan være dyrt, noe som jeg har fått beskjed med Tele2 om at det ikke blir i og med at jeg er i Norge, men det er skikkelig irriterendes å ikke finne ut av dette...

Håper noen kan gi meg litt oppklarende info og råd.

Mvh

Nesten lykkelig HTC Hero eier.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tele2 er vel eigentleg svensk, men roamar på Netcom sitt nett i Norge. Difor pleier dei å reklamere med f.eks. "lik pris til/frå Sverige". Min eldgamle Motorola cd930 med Tele2 Sheriff blinkar gult, noko som betyr roaming. Uansett kan du ta det heilt med ro, sidan det uansett er "norske" prisar som gjeld. Tele2 er forresten ikkje åleine om å roame på andre sitt nett. F.eks. roamar One Call på Telenor der det ikkje er Mobile Norway-dekning, noko det enno stort sett berre er i dei største byane.

Edit: Eg knota dette på ein mobiltelefon, så snubbel rakk å svare før eg fekk svart. Elles kan ein lese meir om Tele2 her: http://no.wikipedia.org/wiki/Tele2

Endret av torbjornen
Lenke til kommentar

Sier den ifra hvis du velger å tillate data over roaming også?

Edit: Testa med simkortet (OneCall) til en venninne på min Hero. R'n er der fortsatt, men jeg får ikke opp noen andvarsel om at det er dyrt når jeg bruker datatilkoblingen...

Endret av Huni
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-376f9

For å si det veldig kort: Tele2s simkort er strengt tatt svenske, tror numemret begynner på 8946. Derfor tror telefonen at den er i utlandet.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Kan bare slenge inn slik at hvis andre leser om Roaming;

Android mobilene gjør dette også så lenge du ikke f.eks har Telenor abb. og er innen for deres egen dekningsone.

Har selv en Samsung Galaxy i7500 m/ OneCall og får Roaming, men går jeg inn på detalje sier den f.eks EDGE e.l.

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Kan bare slenge inn slik at hvis andre leser om Roaming;

Android mobilene gjør dette også så lenge du ikke f.eks har Telenor abb. og er innen for deres egen dekningsone.

Har selv en Samsung Galaxy i7500 m/ OneCall og får Roaming, men går jeg inn på detalje sier den f.eks EDGE e.l.

Har akkurat kjøpt med en HTC Legend. Der står også R'en over signalstyrken. Blant ikonene som kan vises på telefonen finnes også ett som viser kun signalstyrke uten R'en. Har Tele2, og valgte dette når jeg gikk gjennom wizarden ved oppstart. Har forsøkt å koble vekk alt som finnes av data og nettverk, men det er enten Roaming eller inget signal.

Under nettoperatør har jeg valgt Netcom. Det er vel riktig det med Tele2 abbonement?!?!

Og under nettverksmodus har jeg mulighetene: WCDMA, GSM eller begge deler. Har valgt bare GSM.

Håper noen kan fortelle meg om jeg har gjort det jeg kan for å skru av datating.

Hilsen newbie :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...