Gå til innhold

jordingsfeil? rare målinger? bør jeg ringe elektriker?


Anbefalte innlegg

Jeg tror det er noe feil på el-anlegget i leiligheten jeg sitter i.

 

Jeg har lite peiling og trenger litt hjelp her...

 

Jeg kjøpte meg et multimeter på clasohlson og målte fra en stikkkontakt og fikk disse resultatene:

 

når vaskemaskin står på får jeg 140V på den ene jordingen og 130V på andre.

tidligere var det 230V på ene og 7V på andre. målte mellom mellom chassis på vaskemaskin og vankran og fikk utslag på 2,1V

 

I dag er det 235V på begge jordingene. Forsterkeren og laptopens metalloverflatter kjennes ut som de vibrerer når jeg tar på dem. Strømforsyningen til pcen lager høyfrekvente lyder(spesielt når vaskemaskinen er på). Lyspærene i leiligheten ryker støtt og stadig. det hele virker meget rart.

 

Skal kontakte elektriker, men kanskje noe som kan fortelle meg hva det går i?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er ikke uvanlig at man kan måle forskjellige spenninger mellom en fase og jord. Og en finner ingen feil i huset. Hva årsaken er vet jeg ikke, men har hørt at det er noe med trafoen som leverer strøm til huset å gjøre.

Hvis du tilkaller elektriker hadde det vært interessant å høre om han fant noe.

Lenke til kommentar

viss man har TN-nett så har man en null leder og en 400v leder, disse blir da sammen 230v. dvs at måler du fra en fase i stikkontakten til jord så vil du få null, og på den andre fasen i samme stikk så vil du måle 230, grunnen til at du måler 7 volt er det at du ofte får overspenninger, dette kan være alt fra ditt elektriske til naboens som gjør.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...