Gjest Slettet+98172347 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Tenkte jeg skulle kjøpe inn en bunke med de nye sparepærene som har samme form som vanlige pærer (og dermed også passer i lampeskjermene ) Hvor er billigste stedet å kjøpe 15-20 slike? Bor i Kristiansand så det er ikke noe Ikea her. Tenker kanskje Elkjøp, Clas Ohlson, Biltema? Andre forslag? Noen som allerede har gjort litt research på dette og har et sted å anbefale? Lenke til kommentar
IkkjeOleJørgen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 De fleste "sparepærene" varer 7-15 år så skal du ha 15-20 lamper eller skal du bare lagre så du har i fremtiden? Matbutikkene har sparepærer, vanlige pærer, og pære som i frukt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 De fleste "sparepærene" varer 7-15 år så skal du ha 15-20 lamper eller skal du bare lagre så du har i fremtiden? Matbutikkene har sparepærer, vanlige pærer, og pære som i frukt. Vel, vel om den levetiden. Jeg har hatt endel sparepærer de siste 5 årene, og har vel enda til gode å oppleve en som lever mer enn 2 år. Men her er det miljøhensyn som gjelder :-) Hadde planlagt å bytte ut de fleste i huset og på hytta som ikke allerede er sparepærer. Fant ut i huset at de fleste faktisk var sparepærer allerede. Dro innom det lokale Prix og der hadde de noen to-pakninger med Coop sparepærer for 59 kr. Kjøpte 4 forskjellige av de og fikk byttet ut de 7 pærene hjemme som ikke allerede var av sparetype. Så har jeg jammen en ekstra pære i reserve også :-) Jeg leste forøvrig tidligere i dag en omfattende undersøkelse fra Danmark som konkluderte med at det var minimal forskjell på billige og dyre sparepærer, så jeg tipper de fra Coop klarer bragden. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) er ikke Ikea billigst på spare-pærer da? og når du først skal gå for spare-pære, hvorfor ikke ta det ekstra skrittet og kjøpe LED-pærer? de holder "evig" og bruker knapt strøm... edit, glem Ikea, var vist ikke det i nærheten av deg Endret 9. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Kan du forklare hvilke miljøhensyn du tar ved sparepærer? Du kunne ha spart miljøet mer ved å la bilen stå. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Kan du forklare hvilke miljøhensyn du tar ved sparepærer? Ja, det kan jeg selvfølgelig. En sparepære bruker opp til 80% mindre strøm enn gamle, tradisjonelle glødetråd-pærer. Du kunne ha spart miljøet mer ved å la bilen stå.Denne tråden gjelder sparepærer. Vær så vennlig og hold deg til tema. Og kanskje jeg ikke har bil? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Kan du forklare hvilke miljøhensyn du tar ved sparepærer? Ja, det kan jeg selvfølgelig. En sparepære bruker opp til 80% mindre strøm enn gamle, tradisjonelle glødetråd-pærer. Riktig. Denne strømbesparelsen kommer ved at mindre av strømmen går til varmeoverskudd i sparepærer. Det som det ikke blir snakket så mye om er at sålenge du benytter sparepærer i rom du frekventerer ofte (som du varmer opp) så er besparelsen null. Den strømmen du sparer ved å bruke sparepære vil du bruke til å varme opp rommet til samme temperatur som de vanlige pærene var med på å holde, spesielt om du har termostatstyrt varme. Så sett bort fra sparepærerene du har på evt boder, kjellere, til utelys eller andre steder der du ikke varmer opp rommet så er faktisk besparelsen null. Så om det ikke bare er for samvittighetensskyld du gjør dette så kan jeg anbefale deg å se deg om etter andre miljøtiltak. Bare det å skru av lyset i rom du ikke bruker vil spare "miljøet" mange ganger mer enn du gjør ved sparepærer. For ikke snakke om å senke temperaturen på varmtvannstanken, og å ta kortere og kjøligere dusjer. Endret 9. desember 2009 av slux Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Jøss. Hva er problemet ditt? Tror du ikke jeg (og alle andre vet dette)? Jeg trenger ingen belæring på dette temaet. Jeg bor faktisk ikke i mørket, og noen trenger man faktisk lys. Unnskyld, men det irriterer meg veldig at folk ikke kan holde seg til tema på dette forumet. Jeg spør om billige sparepærer i Kristiansandsområdet og BARE DET. Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 slux nevner noe viktig, men sier bare halve sannheten. Det er kun om man har elektriske varmeovner at det går i 0 med vanlige pærer. Har man oppvarming som er billigere enn enkel elektrisk oppvarming per watt varme så sparer man på å bruke sparepærer; f.eks varmepumpe, vedfyring, pelletsfyring, fjernvarme. I norge er det ikke spesielt aktuelt; men i tilfeller der man på sommers tid er avhengig av kunstig oppvarming i rom der det blir for varmt og man bruker aircondition så sparer man også mye på sparepærer. Om du ikke har et umiddelbart behov for å bytte ut dine eksisterende pærer så lønner det seg for både deg og miljøet å heller vent et år eller to på at virkelig gode led-baserte sparepærer skal komme i handelen. De har bedre lyskvalitet og er idag på nivå med ccfl-baserte sparepærer i effektivitet - samtidig som de har større forbedringspotensiale enn ccfl-sparepærene. Det du taper ved å gå for billigste sort sparepærer er holdbarhet og lyskvalitet. Lyset av en god sparepære er mye mer behagelig enn lyset av en dårlig sparepære. Jeg har sett et par skrekkeksempler med sparepærer/lystoffrør som gir blågrønt lys. Det er ikke behagelig. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 JEG SPØR OM BILLIGE SPAREPÆRER I KRISTIANSANDSOMRÅDET !! HVA ER SÅ VANSKELIG Å FORSTÅ??? Jeg stenger tråden pga masse svar jeg ikke er interessert i. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Beklager - gikk ut ifra at noen som kjøpte sparepærer var interreserte i å faktisk spare miljøet, var virkelig ikke meningen å sprekke bobla di om at det å bruke sparepærer er et miljøtiltak. KJEMPEBRA AT DU KJØPER SPAREPÆRER ALTSÅ! BRA NOEN TENKER PÅ FREMTIDEN TIL VERDEN, DRIVHUSEFFEKT OG SÅNN LIKSOM! KJEMPE! Clas Ohlson har både sparepærer og vanlige lyspærer, begge lyser like godt. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Du er helt på tur. Å bruke sparepærer som reduserer 80% av strømforbruket er selvfølgelig et miljøtiltak. Tror du annet bør du tenke om igjen. F.eks på lyspærer i utelys. Eller om ikke varme fra lyspærer er et tema fordi jeg har andre mer miljøvennlige metoder for oppvarming av mitt hus. Kan tydeligvis ikke stenge egne tema på dette forumet. Noe som vet hvordan jeg får kontakt med en moderator for dette området slik at noen kan stenge tråden? Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Håper det er flere som deg på toppmøtet i København bare. Takk for meg og over og ut. Endret 9. desember 2009 av slux Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Noe som vet hvordan jeg får kontakt med en moderator for dette området slik at noen kan stenge tråden? VELDIG off-topic(noe du klager på selv, men vi dropper den nå), det er en fin ved hver post, trykk på den, skriv en forklaring og en mod lukker denne tråden. btw, du kan løse egen tråd, men ikke stenge... Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 rapporter tråden. men husk at når du oppretter en tråd på dette forumet så er det lov å diskutere diverse sider ved en problemstilling, husk at også andre kan være ute etter billige sparepærer. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+98172347 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Du Slux er en utrolig, merkelig type. Akkurat slike som ødelegger funksjonene med et slikt forum. Først ødelegger du tråden ved å svare på ting jeg ikke spør om. Så "belære" om ting man ikke ønsker å vite om. Og til slutt avslutte med å furte fordi noen sier fra. Jeg har rapportert deg til moderatorene så kanskje kan få stengt tråden. Jeg er meget miljøbevist. Mye mer enn gjennomsnittet. Mitt nye hus er konstruert fra bunnen av med tanke på miljø: oppvarming, isolasjon, kledning etc. Til og med hvitevarer, brunvarer og pc'er er alle miljøstemplede og har mye lavere strømforbruk en "vanlige" produkter på markedet. At jeg topper med å ville bruke miljøvennlige sparepærer burde være greit nok eller hva. Gidder ikke svare mer her mens jeg venter på at tråden blir stengt. Lenke til kommentar
Deneb Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Jeg beklager virkelig at jeg ikke mekanisk svarte på akkurat hva som sto i førsteinnlegget, men istedenfor diskuterte med deg, er litt flau i etterkant og ser hvor tåpelig dette er å gjøre på et diskusjonsforum. Beklager også at jeg prøvde å trenge på deg sannheter som du ikke ville vite. Håper du aksepterer unnskyldningen min. Du får ha lykke til med sparepærene dine! Endret 9. desember 2009 av slux Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Unnskyld, men det irriterer meg veldig at folk ikke kan holde seg til tema på dette forumet. Jeg spør om billige sparepærer i Kristiansandsområdet og BARE DET. Nå svarte du "Ja, det kan jeg selvfølgelig" på det smått off-topic spørsmålet som ble stilt og virket da ikke å være særlig motvillig til å bli med på den diskusjonen. Er det da nødvendig å ta så på vei, når du selv valgte å bli del av diskusjonen du klager over? Husk at brukerne forsøker bare å hjelpe deg. Vi er ellers gjerne behjelpelig med å splitte ut slik diskusjon i en egen tråd slik at denne da blir mer angående spørsmålet ditt. Såfremt det da er mulig. Fremover, så regner jeg med brukerne kan holde seg til topic og videre svar her går på billigste sted for slike sparepenger. Respekter trådstarters ønske på dette området, start heller egen tråd om relaterte tema fremfor å kuppe denne Reaksjon på moderering gjøres også på pm (eller i egen tråd), så fyller vi ikke opp denne tråden med slikt heller. Lenke til kommentar
MirusMentis Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Slenger meg på denne. (bor ikke i Kristiansand) Men vil gjerne høre om hvor man får kjøpt sparepærer (E27 og E14) gjerne noen som gir "varmt" lys slik som gamle glødetråds pærer. LED er også interessant. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Billige sparepærer er de som ikke holder lenge. Du får stort sett det du betaler for her også. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå