Gå til innhold

Vurderer oppgradering, i7, Core 2 Duo?

Anbefalte innlegg

Morn morn.

Kjøpte denne maskinen i August 2008, og begynner å føle et sterkt behov for en oppgradering. Men i det siste har jeg brydd meg fint lite om hardware-debatter, da jeg i utgangspunktet ikke ville bruke penger på maskinvare på ~2 år.

Her er oppsettet slik det står og går i dag:

Asus EAH4850 TOP/HTDI/512M

Asus P5Q

Chieftec Turbo Series 650W

Intel Core 2 Duo E8400

OCZ Gold XTC 4096 MB DDR2 PC6400

Seagate Barracuda 7200.11 500 GB

Samsung SyncMaster 2253BW

Har også en Samsung LE37B535 TV koblet til PC'en via HDMI.

Min plan er å skaffe nok en skjerm, Samsung SyncMaster XL2370, noe som betyr at et skjermkort ikke vil være tilstrekkelig for det nye oppsettet.

Vil det da være noe vits i å kun skaffe nytt hovedkort og et nytt skjermkort (enten oppgradere til F.eks. HD 58** (som har, om jeg har forstått det rett, 2x DVI og 2x HDMI-utganger?) eller skaffe nok et 4850 og kjøre de i Crossfire , eller burde jeg gå helt ut og kjøpe hovedkort, prosessor, DDR3 minne og nytt/nye skjermkort?

Det er ikke så viktig for meg å ha noe top of the range, men heller noe som fungerer perfekt til mitt bruk. Da jeg er student vil jo det første alternativet helt klart være snillere med mine fremtidige matvaner.

Daglig bruk er noe spilling, f.eks. Aion, Darkfall, Dragon Age: Origins, NFS o.l, lett bilderedigering i Photoshop og Filmer / Serier på TV'n.

Har egentlig aldri skiftet ut komponenter på egen PC før, hvordan er det å eventuelt omplassere prosessoren?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan ikke kjøre 3 skjermer med Crossfire. Da vil du måtte skru av Crossfire og kun skru det på mens du spiller. Et alternativ vil jo være å kun kjøpe et 5850 (som støtter 3 skjermer), og så se an om du ønsker å oppgradere CPU, RAM og hovedkort ved et senere tidspunkt. Er rimelig sikker på at det er skjermkortet som er flaskehalsen i oppsettet ditt.

For å flytte på prosessoren vil du først måtte skru løs vifta (4 skruer/plugger, kan hende du vil trenge skrutrekker), og så løfter du en holder/beskytter som holder prosessoren på plass. Da er det bare å løfte ut prosessoren og gjenta prosedyren i omvendt rekkefølge på det nye hovedkortet.

Endret av Mathias-S
Lenke til kommentar

Må bare klargjøre en ting ang. 3 skjermer: 5850 og 5870 har 2 DVI, 1 HDMI og 1 DisplayPort. Med 3 skjermer MÅ én av dem være koblet til DisplayPort (2xDVI+HDMI går ikke). Da må du ha en skjerm som støtter Displayport eller kjøpe adapter.

HD5850 gir mer for penga. Du betaler 40% mer for å få ca 20% bedre ytelse ved å kjøpe 5870.

Lenke til kommentar

Han ville bytte hovedkort slik at han kunne kjøre to 4850 i Crossfire.

Det vil vel strengt tatt kunne bli noe billigere å kjøpe nytt hovedkort+skjermkort enn bare et nytt skjermkort, men med tanke på fremtidige oppgraderinger ville jeg selv kun ha kjøpt skjermkort (5850).

Lenke til kommentar

Stemmer for at du bytter ut skjermkortet ditt med et 5870/5850 kort.

CPU ville jeg ikke oppgradert, hvis du ikke har gjort det så ta heller å fyr på litt overklokking.

Det jeg virkelig ville oppgradert er disken. Skaff deg en SSD disk, eller i det minste noen velociraptor disker.

Lenke til kommentar

I dette oppsettet vil jeg si at skjermkortet er selve flaskehalsen. Rammen og prosessoren er mer enn god nok.

Hadde du kjøpt et nytt skjermkort, for eksempel 5-serien til Radeon så vil du merke stor forskjell. Selv har jeg 5770. Ville ikke legge så mye penger i det, men jeg spiller fint Call of Duty mw2 på høy grafikk i fullhd oppløsning. I tillegg vil du merke en skikkelig ytelsesboost om du kjører systemet ditt på en SSD, for eksempel Intel sin 2.generasjons. 4 gb med ram til kan også gjøre susen. Ser ikke noe poeng i å skifte ut hovedkort og cpu.

Lenke til kommentar
Stemmer for at du bytter ut skjermkortet ditt med et 5870/5850 kort.

CPU ville jeg ikke oppgradert, hvis du ikke har gjort det så ta heller å fyr på litt overklokking.

Det jeg virkelig ville oppgradert er disken. Skaff deg en SSD disk, eller i det minste noen velociraptor disker.

Godt poeng, men høyhastighetsdisker er jo så utrolig dyre i forhold til lagringsplass.. Er liksom ikke helt sikker på at det er verdt pengene. Regner med at det også ville ført til en ominstallasjon av Windows? Heller ikke så ønskelig da jeg nettopp har oppgradert til Win7..

Konklusjon blir HD 5850 + HDMI-DP adapter..? Kunne forsåvidt bare ha skrudd av den ene monitoren da jeg vil bruke TV'n, men iom. at adapteren bare kostet et par hundrelapper så er det vel like greit å kjøpe den.. :)

Mye rimeligere og mer praktisk enn forventet. Da er det bare å vente på julelønna, hehe.

Lenke til kommentar

Er ikke så enkelt. Du må ha et aktivt DP adapter, og disse er noe vriene (og dyre!) å få tak i. Det som ble linket her tidligere vil ikke fungere.

Dell har et, Apple har et og Sapphire/Komplett har et.

Dell sitt har eg hørt det har vært krøll med, Apple har eg hørt det har vært krøll med på andre skjermer enn deres egne. Sapphire sitt har eg ikke hørt noe om.

Anbefaler deg å lese/rådspørre om muligheter i HD 5xxx tråden hvis du vil vite mer.

Lenke til kommentar

Ah... Men.. hm.. Nå ble det vanskelig. :p

Teit av meg å bestille hovedkort med bare 1x PCIex16 i utgangspunktet. :/

Kunne man satt det gamle skjermkortet i en vanlig PCI Express slot, og så brukt det til TV'n? Blir vel bare tull det, tenker jeg.

Endret av Nannari
Lenke til kommentar

Skal ikke si meg mer enn 98% sikker, men tror det ikke har noe for seg nei.

Men hvis du vil investere i det så er det jo bare å vente litt på et aktivt dp adapter som funker prikkfritt da. Eyefinity på HD5xxx serien funker mye bedre enn vanlig dual+ screen oppsett uansett (min mening).

Lenke til kommentar

Hmm...

Kunne jeg ikke eventuelt ha alle tre plugget i kortet slik som jeg ville ha gjort, og deaktivere sidemonitoren når TV'n skal brukes?

Poenget er ikke å ha spill/film over flere monitorer, men heller å bruke XL2370'n som hovedskjerm, og så bruke den gamle skjermen til browser, musikkspiller, redigering osv.

Så, innkoblet vil være

2x DVI + 1x HDMI,

og brukt vil være enten

2x DVI eller 1x HDMI + 1x DVI

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...