boratsmom Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 bilen lager sånn startelyd men i slow-motion og slukner hver gang jeg dreier på nøkkelen. etter sånn ca. 10 forsøk hvor slow-motion lyden blir mindre og mindre "slow" får jeg tilslutt start på bilen. men siden jeg skal ha eksamen snart og ikke kan risikere å komme forsent, er det noen som har en kjapp måte å starte motoren på? kan man helle varmt vann på motoren?? evt. hvilken komponent skal jeg varme opp? Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Feil kategori. Skal vel være i bil. Har du diesel- eller bensin-bil? Og motorvarmer er vel det du leter etter. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Et nytt batteri kan også gjøre underverker, dersom det da ikke er starteren som holder på å ta kvelden. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) kan man helle varmt vann på motoren?? Jeg ville ikke anbefalt det. Mengden med varmt vann utenpå motoren som trengs for å varme opp den store kompakte jernklumpen tilsier i så fall at du måtte spyle den med varmt vann kontinuerlig i en time eller to.. Moderne bilmotorer har dessuten mye elektronikk som i svært varierende grad liker vannsprut. evt. hvilken komponent skal jeg varme opp? Kjølevannet, ved hjelp av en motorvarmer. Koster ca 1500 i deler, og ca. det samme for montering. Eventuelt nærmere det tidobbelte for en webasto som går på diesel/bensin og er uavhengig av stikkontakter, men noe sier meg at du vil ha den billigste løsningen.. En varmeovn på bakken under motoren kan også hjelpe. Et triks man kan se i enkelte krigsfilmer, gjerne fra østfronten, med å tenne bål under motoren anbefales definitivt ikke, det kan fort føre til at du plutselig er fri for bil!! Endret 10. desember 2009 av Inge Rognmo Lenke til kommentar
gxi Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) For meg høres det ut som at startmotoren ikke lager nok turtall til å starte motoren, så nytt batteri som nevnt tidligere i tråden kan nok hjelpe mye. Hvis det er en (gammel) dieselmotor kan det være feil på èn eller flere glødeplugger. Endret 10. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Castman Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Bruk motorvarmer, da varer motoren evig^^ + mindre forbruk enn hva en kald motor gjør + duggfrie ruter.. + mindre farlige avgasser.. Lenke til kommentar
Opelduude Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Om du har et gammelt batteri som er over 6-7 år så bør du bytte det. Batterier som begynner å bli slitte blir enda dårligere når det er kaldt. Lenke til kommentar
Virion Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Kan være at olje og batteri osv er gammelt og må byttes. Likevel rart om batteriet skal gi bedre styrke på starter etter mer du bruker det... Kan nok være oljen din som er gåt 100.000km uten bytte og blir veldig tykk om vinteren. Er det høyt frysepunkt på kjølevæske kan den også bli meget tykk. Ellers kan det være feil med blanding i kaldt vær, er det noen innsugs temp sensor på bilen? Trykk alltid clutchen inn når du skal starte bilen, så slipper du dra med clutch å kasse når du starter, det hjelper ekstra om vinteren. Endret 11. desember 2009 av Virion Lenke til kommentar
boratsmom Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 jg tror det er batteriet. jeg har eksamen imorn og tar ingen sjanse. det blir bussen!! motoren starter fort når jeg har kjørt litt (ladet batteriet) og prøver å starte den igjen. men etter 1 eller 2 dager uten bruk så er den så si umulig å starte opp. jeg prøvde nettop å starte den 20 ganger uten at jeg lykkes. kan batteriet bli "bedre"/ladet hvis det blir litt mildere imorn? akkurat nå er det -10 grader ute. Lenke til kommentar
Inge Rognmo Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 motoren starter fort når jeg har kjørt litt (ladet batteriet) og prøver å starte den igjen.men etter 1 eller 2 dager uten bruk så er den så si umulig å starte opp. jeg prøvde nettop å starte den 20 ganger uten at jeg lykkes. kan batteriet bli "bedre"/ladet hvis det blir litt mildere imorn? akkurat nå er det -10 grader ute. Det første du nevner, kommer nok like gjerne av at en varm motor er mye lettere å starte enn en kald. Til det siste: ja, både batteriet og motoren "virker bedre" når det er mildere. Når det er kaldt, så er kapasiteten på batteriet på sitt dårligste, samtidig som motoren er tregest å dra rundt. Har du da et batteri som ikke er fulladet, eller er utslitt og ikke lar seg lade helt opp, så blir det fort problemer. Men om batteriet er godt nok til å prøve 20 ganger etter hverandre uten å bli tomt, så begynner jeg å lure på om det er noe annet, som f.eks glødeplugger (om det er diesel).. Hvor lenge filer du på nøkkelen hver gang? Høres det ut som motoren går fort eller sakte rundt?? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Hvis det er en celle som er dårlig i batteriet kan det fint fungere i lange tider akkurat som det nytt batteri, men med redusert spenning, f.eks at startmotoren får 8V istedet for 12V. Det gjør at den går sakte rundt, og kan gjøre at motorstyringen ikke får spenning nok til å fungere (og uten motorstyringen kan selvsagt startmotoren gå så mye den vil, men motoren vil ikke gå). Lenke til kommentar
boratsmom Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) EDIT: JEG FIKK START PÅ MOTOREN NÅ!! :-)) Jeg vil gjerne lade den fullt så jeg er sikker på at den starter imorn. hva burde jeg gjøre? kjøre rundt i 10 min eller la den bare stå på i 10 min? altså, når jeg dreier nøkkeneln så lyser det opp ikoner på skjermen. det er bensin motor. når jeg drar så høres det ut som noe som går rundt engang, så går den rundt igjen men saktere og saktere og tilslutt slukner. Endret 17. desember 2009 av boratsmom Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 (endret) Bensinstasjoner selger vedlikeholdsladere, så du kan få kjøpt en vedlikeholdslader du kan koble til i dag. Et nytt batteri hadde ikke vært så dumt heller. Les min forrige post, dersom det er tilfelle at den mangler en celle vil batteriet alltid være slik helt til du bytter det (det vil fortsette å være slik etter at det er byttet ut, men det er ikke så nøye..). Endret 17. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
boratsmom Skrevet 17. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 17. desember 2009 er det ikke dyrt? hva er det jeg kobler laderen til? pluss og minus på batteriet? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 17. desember 2009 Del Skrevet 17. desember 2009 Ladere på bensinstasjoner er dyrt ja. De billigste laderene er noe man styrer unna, siden de gjør ikke mer enn å ødelegge batteriet. De kan brukes til å lade opp et flatt batteri slik at det kan brukes, men ikke noe mer. Det du skal se etter er 3-steg-ladere. Vil sikkert koste 600-700kr på en bensinstasjon. Laderen kobler du rett på batteripolene, svart klemme på minus og rød klemme på pluss. Koble til laderen på batteriet før du setter inn kontakten, og ta ut kontakten før du kobler fra batteriet. Lenke til kommentar
hakkannen Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Før du gjør noe annet; har du sjekket vannstanden i batteriet? Dårlig batteri trenger ikke nødvendigvis skiftes hvis det bare har blitt litt tørt oppi der. Løsne dekslene (de er enten skrudde eller presset på) og ta en titt oppi. Vannet skal dekke rillene nedi batteriet med ca. en centimeter. Er det for lite får du tak i avionisert vann på bensinstasjon, men vanlig vann vil også fungere i nøden. Når du da tar deg en tur vil batteriet lade mye bedre, og du slipper sannsynligvis å skifte det ut med det første. Synes det er viktig å sjekke det letteste først, så slipper man ha for mye dyre utlegg, det koster nok å ha bil fra før. Har gitt flere strøm høst, særlig etter det ble kalt. Felles for alle var at de kjørte med nesten tørre batterier. Så prøv det først, hvis ikke bilen da lader bedre kan du heller vurdere å skifte batteri Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 18. desember 2009 Del Skrevet 18. desember 2009 Hvis batteriet bare er dårlig når bilen har stått en stund, så er vel den raskeste å enkleste løsningen å kjøpe ett "startkit" på biltema f.eks. Da får du ett lite bærbart batteri, som du kobler på ditt batteri, og gir ekstra strøm når du starter bilen. Batteriet burde nokk byttes ja, men om du ikke har tid eller mulighet til det, så kan det være nødløsning.. Du kjenner ingen som har ett slikt du kan låne? Starthjelp Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå