Gå til innhold

Ramkjøling

Shiva

Anbefalte innlegg

Jeg satte og tenkte som det knakte om mulighet til vannkjøling av RAM. Det er ikke umulig med kopperrør, men det vil innebære en del arbeide siden det er vanskelig å komme til akkurat der mellom brikkene. Med tre ramsokler blir det snakk om fire kopperør mellom dem. Plansliper overflaten på brikkene og overflaten på kopperrøret slik at rørene ligger mellom brikkene. Eneste jeg ikke har klekket ut er hvordan dette skal festes fast. Jeg vil nødig begynne å borre hull i hovedkortet og kutte noen kretser.

Uansett, det var ikke det jeg hadde tenkt å ta opp her denne gang. Plutselig som lyn fra klar himmel kom jeg på et effektivt system for luftkjøling av rambrikker. Jeg kaller dette prosjektet for 'lufttunnellen'. Ideen går ut på at en kjøper enten en aliminiumslange til kr 30 på biltema eller en plastikkslange. En kutter denne slangen til slik at hullet utgjør en firkant eller kvadrat som tilsvarer kvadrat målet rundt de tre ramsoklene på hovedkortet. På den måten blir alle tre rambrikkene kapslet inn i en 'tunnel'. Altså omgitt av en slange. Litt pakning kitt rundt kantene for å tette det hele. I hver ende av 'tunellen' går slangene utav chassiet på computeren. Ideen er at luftpumpen som skal kjøle ned rambrikkene befinner seg utenfor toweret.

Hvilken vifter og slik som skal blåse luft i slangen har jeg ikke funnet ut enda, men jeg tenkte at et slikt system var kominert med en kjøleboks

og tok kaldt luft fra denne. Det viktigste akkurat nå er denne delen som ram er pakket inn i.

Her er det denne ideen med planslipe ram også, slik at en kan feste kjøleribber på dem. Det formes slik at det blir en slags 'hønsenetting' mellom brikkene inne i tunellen. Eneste kjipe er at hvis en skal oppgradere RAM senere etterhvert som de kommer i nye hastigheter må

en demontere hele greien og slipe på nytt.

Ser på dette som en forgjenger til vannkjøling av RAM. Dette tullet med vifter inni maskinen er gammeldags og tower som selges burde vært utstyrt med egne luftekanaler slik at en kan plugge slanger på og ta luft utenifra.

Sånn ide på si. Om det fantes noe gasser eller væske som ikke var antennelig eller ledet strøm, kunne en 'gasskjølt' brikkene eller sendt igjennom noe i mer konsentrerte menger for mer effektiv varmeoverføring. Noe alternativ til luft, men ikke vann.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kokte i hop noe her, var det noe sånt du tenkte på?

ramkjoling.png

Hvis du fester små kjøleribber/kobberblokker til rammen med kjølepasta, og en dæsh termisk lim. Så kan du tre et kobberrør gjennom dem som vist på bildet. Du må muligens ha slikt på begge sidene av rammen, så omkretsen på røret må ikke være alt for stor for å få plass hvis du bruker hver slot bortover. Eventuelt kan du lage ei stor blokk du kobler rammen i, for så å stikke alle rambrikkene ned i slottene på en gang, fare for skade er da større, men resultatet blir nok bedre. Eller legge et kobberør langs ribber lignende de du finner på Corsair brikker, det blir ikke effektivt med mindre du har en god varmeleder som kan skape ei større kontaktflate mellom røret og kobberplata.

Lenke til kommentar
Kokte i hop noe her, var det noe sånt du tenkte på?

Ja, få et kopperrør mellom brikkene.. et av den tynne typen og noen kjøleribber som er i kontakt med røret og rambrikken. Jeg tenkte også noe mer enkelt med å bruke kun et rør, planslipe det på begge sider og presse det mellom brikkene. Litt pasta eller superlim på begge sider så det sitter fast. Ta trengs ikke kjøleribbene. Det blir bare ram og et slags firkantet rør mellom dem.

ramkjoling.png

Stilig! Hvordan greide du å legge til bilde?  

Hvis du fester små kjøleribber/kobberblokker til rammen med kjølepasta, og en dæsh termisk lim. Så kan du tre et kobberrør gjennom dem som vist på bildet. Du må muligens ha slikt på begge sidene av rammen, så omkretsen på røret må ikke være alt for stor for å få plass hvis du bruker hver slot bortover. Eventuelt kan du lage ei stor blokk du kobler rammen  

Alle brikkene må kjøles på begge sider. Så det blir 4 rør her da.

i, for så å stikke alle rambrikkene ned i slottene på en gang, fare for skade er da større, men resultatet blir nok bedre. Eller legge et kobberør  

Det blir litt kinkig. Ta av ram og planslip en brikke. Sett den på plass og press røret mellom med litt lim. Jeg har ikke slipt et brikke før, men skal gå igang nå og se om jeg kommer inn til noe metall under overflaten.

Hvis jeg kunne uppet et bilde har kunne jeg knipset noe med webcameraet så andre fikk se hvordan en rambrikke så ut under overflaten.  Sliper en brikke så langt inn det går.

langs ribber lignende de du finner på Corsair brikker, det blir ikke effektivt med mindre du har en god varmeleder som kan skape ei større kontaktflate mellom røret og kobberplata.

Lenke til kommentar

For å poste litt mer oversiktlig kan du bruke BBcode, med litt lesing her kan du quote for så å svare på det du quota. I stedet for å legge alt i en smæla, da det fort blir litt uoversiktlig.

Ja, få et kopperrør mellom brikkene.. et av den tynne typen og noen kjøleribber som er i kontakt med røret og rambrikken. Jeg tenkte også noe mer enkelt med å bruke kun et rør, planslipe det på begge sider og presse det mellom brikkene. Litt pasta eller superlim på begge sider så det sitter fast. Ta trengs ikke kjøleribbene. Det blir bare ram og et slags firkantet rør mellom dem.
Stilig! Hvordan greide du å legge til bilde?

Dette er gjort ved å skrive

[quote="Shiva"][quote="Amnio"]hva jeg skrev[/quote]hva du skrev[/quote]

Bilde ovenfor er lagt til ved å bruke:

[img=http://home.powertech.no/leagle/forum/bilder/ramkjoling.png]

Du finner hjemmesideplass på f. eks. start.no som du kan bruke til avatar (bilde under kallenavn) og andre bilder du vil vise fram.

Lenke til kommentar

Riktignok ikke helt on-topic, men: Hvorfor vannkjøle RAM? Det er da ikke store heat outputen derfra uansett? En kjøleribbe burde duge fint, vifter kan ikke nødvendig etter det jeg kan skjønne, med mindre du har en latterlig høy kabinettemperatur. Det hadde vært litt kult ja, det skal du ha, men det senker ytelsen til resten av systemet (ok, kanskje ikke nevneverdig, men..), om kulhetsfaktoren er nok for deg til å veie opp for den noe dårligere kjøleeffekten, så må du gjerne lage det for meg. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xQBEIgcH

Skulle jo tro at luftkjøling skulle holde i massevis til Rambrikker. Den luft tunell ideen er jo ikke så dum, så du kan jo bare montere kjøleribber / finner på rambrikkene for å øke overflaten som kan avgi varme..

Med det samme vi snakker om kjøleribber.. Har noen tenkt på glassblåsing av ribbene / finnene for å øke overflaten på de? Det blir vel ikke den helt store økningen, men det handler jo om å få ut det maksimale... ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...