Gå til innhold

Er dette mye for pengene?

Anbefalte innlegg

Skal Kjøpe gaming pc! Budsjett max 10 000, er dette et bra oppsett:

XFX Radeon HD 5850 1GB GDDR5

Cooler Master HAF 922 midi tower sort

sony NEC optiarc DVDRW burner AD-5240s

chieftec super series psu 750W

microsoft windows 7 home premium

gigabyte GA-P55M-UD2 P55

Western Digital Caviar Green 1,5TB SATA, 7200 RPM, 32MB, 3GB/s

Crucial DDR3 BallistiX 1333Mhz 4GB CL7

Intel Core i5 quad processor i5-750, 2,66GHz, socket LGA1156, 8MB, Boxed

Pris: 9800

Trenger helst svar idag! Takk

BTW se nederst å se om den er bedre! takk :)

Endret av Johan96
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Oppsettet ser forsåvidt greit ut.

men er litt ambivalent angående valg av hdd.

personlig liker jeg ikke å ha OS på så store disker.

dessuten hvor er det du får den prisen fra?

raskt søkt gjennom prisguide.no gir meg 8900 nok

og da tok jeg bare ca priser.

ville ha sjekka litt rundt pris messig kan muligens havne enda lavere.

dessuten er det liten sjangs at du mottar 5850 før nyttår

Lenke til kommentar

Ser jo greit ut, men ett par ting:

Trenger du egentlig DVD-brenner? har det selv, ikke brukt den på mange år.

Er det der en "ekte" windows 7 lisens? Isåfall, kjøp OEM versjonen.

Og du skriver gaming pc, da ville jeg mye heller anbefalt en dual-core CPU med høyere klokkefrekvens, til samme prisen,

Endret av loLpaTrol
Lenke til kommentar

mja cpuen påvirker ikke spill ytelsen i den grad at det vurde være styrende for valg av cpu i samme grad som før.

du vil derimot legge merke til ytelses bedring ved multi tasking etc opp mot dagligdags bruk med en quad core. eneste grunnen i min mening for å stappe en dual core i en spill pc idag er for å spare peng.

dvd brennere koster jo en slikk og ingenting og det er nå fortsatt slik at det kan være hyggelig å spille av en dvd i ny og ne.

Men er enig med deg om at en optisk stasjon ikke akkurat er den mest brukte enheten på pcen min. foretrekker minne penner og passport harddisker. Raskere, gjenbrukbar, lengre levetid.

Lenke til kommentar
mja cpuen påvirker ikke spill ytelsen i den grad at det vurde være styrende for valg av cpu i samme grad som før.

du vil derimot legge merke til ytelses bedring ved multi tasking etc opp mot dagligdags bruk med en quad core. eneste grunnen i min mening for å stappe en dual core i en spill pc idag er for å spare peng.

dvd brennere koster jo en slikk og ingenting og det er nå fortsatt slik at det kan være hyggelig å spille av en dvd i ny og ne.

Men er enig med deg om at en optisk stasjon ikke akkurat er den mest brukte enheten på pcen min. foretrekker minne penner og passport harddisker. Raskere, gjenbrukbar, lengre levetid.

Jojo, dvd brennere koster nesten ingenting, men nå har OP sagt at han har ett budsjett. Samme med CPUen, 2.66 quad koster vel ca samme som 3.16~ dual, og da ville jeg gått for dualcoren, med tanke på at OP som sagt har ett budsjett å forholde seg til.

Men går heller for quad hvis man har peng.

Lenke til kommentar

Nå er det jo slik at stort sett alle har et budsjett å forholde seg til.

Men en budsjett pc definerer jeg som en koster en del mindre enn 10k som han faktisk sier han er villig til å bruke. Og jeg tror folk flest er enig i den definisjonen.

det er liksom ingen grunn til å velge en dual core idag framfor i5 om som du selv sier at de skal koste like mye.

og det er jo ikke akkurat som at jeg noen gang har møtt noen som angret på at de brukte 200 spenn på en dvd spiller/brenner. Derimot suger det de få gangene du har behov for den og du ikke har.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar

Satt opp en ny pc for 10027kr (komplett)

Cooler master HAF 922 Midi Tower Sort

Microsoft windows 7 Home premium

samsung spinpoint 1tb

ASUS P7P55D PRO

Serial ATA Cable (x2)

Intel Core i5 quad processor 15-750

chieftec Super series 750W

Sapphire Radeon HD 5770 1gb GDDR5 (x2 i crossfire)

sony NEC Optiarc DVD burner

Corsair XMs3 DDR3 1600MHz 4gb cl9

ser denne bedre ut?

Endret av Johan96
Lenke til kommentar
Oppsettet ser forsåvidt greit ut.

men er litt ambivalent angående valg av hdd.

personlig liker jeg ikke å ha OS på så store disker.

dessuten hvor er det du får den prisen fra?

raskt søkt gjennom prisguide.no gir meg 8900 nok

og da tok jeg bare ca priser.

ville ha sjekka litt rundt pris messig kan muligens havne enda lavere.

dessuten er det liten sjangs at du mottar 5850 før nyttår

Ja derfor lagde jeg et nytt oppsett (se over) der jeg har sapphire radeon 5770 x2 i crossfire. blir den like kraftig som radeon 5850?

Endret av Johan96
Lenke til kommentar

nai 5850 er ca 10 % kraftigere enn 2x5770

Tingen er at hoppet fra 5770 til 5850 gir deg den største ytelses økningen i hele 5xxx serien sålangt. det er et hopp på over 40% ytelse fra 5770 til 5850. Mens hoppet mellom 5850 og 5870 til sammenligning er på opptil 20%

Det er liksom en veldig klar skille ute å går mellom de modellene.

du burde også vurdere om du virkelig trenger pro versjonen av hk

største forskjellen er antall porter og da spesifikt pcie portene. pro versjonen har 3xPCI-E 16x mot normal og LE versjonenes 2 pci-e porter.

Le versjonen skiller seg ut fra de 2 andre med at den har 4 usb 2-0 interne porter mot deres 6. og kun 1 normal pci port.

pro versjonen ligger i overkant av 1200

normal versjonel ligger i overkant av 900

og LE versjonen ligger i overkant av 800

jeg ville si at normal versjonen er mer en nok.

https://prisguiden.no/sok?pg-q=p7p55d&n=

lister ulike versjoner av det. bruk sammen lignings funksjonen til å se på de uliek funksjonene/portene.

Som sagt hk idag er så like at det du som oftest betaler mer for er ikke fancy teknologi men funksjoner i form av porter /kontroller.

og det er noe strengt tatt folk flest ikke har så sabla mye behov for.

Endret av paalrh
Lenke til kommentar

@paalrh

Hvilken tester har du som referanse for å si at 5850 er kraftigere en 2 x 5770 ?. 2 x 5770 er i de fleste spill raskere enn 5850, faktisk raskere en selv 5870 i endel spill. Det vil kun være i spill med meget dårlig crossfirestøtte 5850 vinner.

God test som viser hvilke grafikkløsninger som er best i 1900x1200.

Og legg så til at med 5850 så drar iallefall i de tester som til nå er amd phenom 965 noen flere frames ut av radon 5850. Du bør absolutt lese litt flere tester på reelle gamersettinger.

Lenke til kommentar

Når jeg sier 40% så er det opp til 40%. I individuelle spill er det ulikt.

http://www.tomshardware.com/reviews/radeon...770,2446-7.html

og om du faktisk ser litt nøyere på den testen du linker til.

http://www.guru3d.com/article/radeon-hd-57...x-review-test/9

Som f.eks på litt mer krevende spill som crysis. ser du at til og med i din test er 1x5850 34% raskere en 1x 5770 og 18% bedre enn 2x5770 og dette er bare med 2AA (4aa er høyeste felles mellom ati og nvidia iirc)

såklart er % tallene raske til å variere siden det er snakk om lavere fps verdier vi sammenligner. men generelt over de fleste tester ser vi at 5880 er betydelig raskere enn 5770. og testene idag operer jo med spill som ikke akkurat er super nyvinnende på grafikk fronten.

Det er spesielt når man skrur nedd AA etc at eldre kort eller kort med midnre ytelse klarer å dra noen flere fps som gjør at de kommer litt bedre ut.

Lenke til kommentar

Bygger meg pc selv nå til rundt 8500 kr inkludert frakt;

---

NZXT TEMPEST Midi Tower Sort

Vifter: 2x 120mm Front, 1x 120mm Side, 2x 140mm Topp, 1x 120 Bak,, Blå LEDs

ASUS Rampage Formula, X48, Socket-775DDR2, ATX, 2xGbLAN, Firew, 2xPCI-Ex(2.0)x16

Corsair Dominator GT TWIN2X PC8500 4GBKit

w/2x 2GB DDR2 XMS2-8500 dimm's, CL5-5-5-15, 1066MHz, E.P.P, DHX

Chieftec Super Series 750W PSUATX 12V V2.3, 80 Plus, Modular, 2x 6pin+2x 6+2pin PCIe, 8x SATA, 140mm

Intel Core™ 2 Quad Q9400 2,66GHz,Socket 775, 6MB, 1333MHz, Boxed w/Fan

HIS Radeon HD 4890 1GB GDDR5PCI-Express 2.0,"iCooler x4", DVI, native-HDMI, HDCP

Western Digital Caviar® Black™ 500GB, Sata 3 Gb/s, 32MB Cache, 7200RPM

---

Med dette oppsettet kan jeg utvide når gullkista fylles opp igjen ;)

btw.. 5770 kortene er bare 128 bits.. ville ikke anbefalt dem.. =/

Lenke til kommentar

ville ikke ha basert en maskin idag på socket 775. Ser ikke det som en særlig framtidsretta socket. Spes ikke med tanke på storsatingen rundt 1156 og 1366. Om jeg hadde deler liggende kanskje men ikke nytt fra butikken.

@note

hvor er det du har kjøpt det der ? har ikke sjekka priser men høres litt pricy ut.

Lenke til kommentar

En ting å tenke på med Crossfire og P55 er at du ikke får mer en x8/x8 båndbredde på begge kortene, som vil senke ytelsen med 3-10% per kort eller noe slikt. Det og varierende crossfire skalering kan gjøre ytelsen på forskjellige spill en gamble. Eksempel er mitt skuff over darkest of days som mangler crossfire profil, og derfor lagget mitt 4870x2.

I et spill budsjett burde skjermkortet være hjertet av oppsettet ditt, og alt annet burde føye seg etter det.

Når det er snakk om Dual vs Quad core: Mer threads i spill kommer i anmarsj nå, vet om mange spill som optimaliseres for det, og flere kommer. I tillegg er det en stor fordel til andre ting en gaming. En 2,66ghz quad Core i5 vil sannsynligvis fremdeles kunne yte bedre enn en 3,0 ghz C2D. Dette er spesielt pga Turbo mode som er på i7, hvis bare 2 kjerner er i bruk vil den klokke seg opp til 3,2ghz

http://www.anandtech.com/cpuchipsets/showd...3634&p=5%20

I linken vil du se et skjema med turbo modes, og også en sammenligning i WoW (utnytter max 2 kjerner) mellom i7 870 (2,93) og C2D 8600 (3,3ghz). Når 2 kjerner utnyttes er det 200mhz forskjell mellom 870 og 750.

En annen ting som spiller inn er at du fatisk trenger prosessorkraft for å drive moderne kraftige skjermkort, en svakere prosessor vil nok føre til noe mindre FPS fra HD58x0 serien.

Konklusjon: Bare tull å kjøpe dual core til et highend gaming oppsett, etter min mening.

Lenke til kommentar

@paalrh

Jeg er selv enig med deg i at 5850 er et atskillig bedre kort en 5770, dog så er det kun i dårlig kodete spill som crysis at 5850 slår 2x5770, dette skyldes da for dårlige drivere. Men fakta står i de fleste spill så slår 2x5770 radeon 5850. Så jeg mener du feilinformerer endel når du sier at 5850 er ca 10% bedre enn 2x5770. For dette varier sterkt, men i overvekten av spill vil 2x5770 vinne. Og jeg er totalt ening med at 1x5850 er å anbefale over 2x5770 i denne prisklassen, selv om det i de fleste spill vil tape over 2x5770.

Når det gjelder ytelsestap så er det slik at flere brukere har konstatert at 5870 gir i crossfire gir opp til 18% ytelsestap mellom 16x16 og 8x8 pcie.

Ønsker trådstarter maks ytelse out of the box her så er det slik at det faktisk er rom for selv radeon 5870 innenfor prisramma her. Noe som i alle spill vil yte vesentlig bedre enn i5-750 + 5850.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...