Dragen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hva sier loven om å kjøre med ett sommerdekk og tre pigg/vinterdekk? Punkterte med jobbilen i natt, og jeg fikk beskjed av sjefen om å kjøre videre med reservedekket, som er sommerdekk. Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Du skal være skodd for forholdene. Dersom du kjører på glatte veier med et sommerdekk er du per definisjon ikke det. Videre skal det til en hver tid være likt mønster på samme aksling. Med et vinterdekk og et sommerdekk oppfylles heller ikke dette. Lenke til kommentar
DCG Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Har en lov/forskrift om at det må være likt mønster på samme aksling? Isåfall må jeg ut å bytte dekk selv Lenke til kommentar
HValder Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Det stemmer. På same måte som om du har ulikt lufftrykk kan det føre til at bilen drar i ei retning. Edit: No når det er påbudt å ha vinterdekk kan du vel bli bøtelagt for å køyre med det eine sommerdekket. Endret 9. desember 2009 av HValder Lenke til kommentar
Dammed Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 bare å gi beskjed til sjefen at det er ulovlig. Sier han at du skal kjøre, så forteller du han at han tar seg av bota. Sier han at dete r greit så er det bare å kjøre. (sjekk selvsagt forholdene) Her er det så tørt at mange mopeder kjører ennå på veien. Lenke til kommentar
Sink Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Har en lov/forskrift om at det må være likt mønster på samme aksling? Isåfall må jeg ut å bytte dekk selv Kun på aksling det er driv på. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 reserve-dekket skal jo uansett kun brukes for å få fikset dekket som er ødelagt, ikke tute rundt om. enda værre er det at det er sommerdekk på vinteren. bare å si til sjefen at det ikke er lov og at dekket skal byttes. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Du har lov til å kjøre med ett sommerdekk dersom du punkterer eller lignende, samme om sommeren har du lov til å kjøre med et vinterdekk/piggdekk. Men i begge tilfeller er det bare som midlertidig løsning, dvs. kjøre til nærmeste sted det ødelagte dekket kan byttes/fikses. Lenke til kommentar
Exiter Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Har en lov/forskrift om at det må være likt mønster på samme aksling? Isåfall må jeg ut å bytte dekk selv Kun på aksling det er driv på. http://www.vegvesen.no/Kjoretoy/Sesongbeho...k+og+kjettinger Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper. Lenke til kommentar
spøkelse Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Har en lov/forskrift om at det må være likt mønster på samme aksling? Mønsteret trenger ikke være likt, det holder at dekkene har tilnærmet samme egenskaper, som nevnt. Du kan fint (og lovlig) kjøre med ett vinterdekk fra Michelin og tre fra Dunlop hvis de ellers er ganske like. Enkelte er hysteriske på dette med dekk, men det er lov å bruke litt sunn fornuft også. Angående trådstarters spørsmål er jeg enig med gxi (som har helt rett). Lenke til kommentar
tor_erik Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Det stemmer, tilsvarende mønster holder. Men det betyr at man f.eks. ikke kan kjøre med et nordisk vinterdekk og et kontinentalt vinterdekk, da mønster og egenskaper varierer mye på disse. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Bedre med tre vinterhjul og et sommerhjul, enn bare tre vinterhjul Lenke til kommentar
ViktorBravo Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det stemmer. På same måte som om du har ulikt lufftrykk kan det føre til at bilen drar i ei retning. Edit: No når det er påbudt å ha vinterdekk kan du vel bli bøtelagt for å køyre med det eine sommerdekket. Hvor mye koster det når man blir tatt? Jeg kjører fortsatt med sommerdekk. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det stemmer. På same måte som om du har ulikt lufftrykk kan det føre til at bilen drar i ei retning. Edit: No når det er påbudt å ha vinterdekk kan du vel bli bøtelagt for å køyre med det eine sommerdekket. det er da aldri direkte påbudt med vinterdekk, det eneste påbudet er at man skal sko bilen etter forholdene. er det snø/is og slikt så kan du få bot for å ikke ha riktige dekk etter forholdende er det snø/is-fritt og glatt(sommerføre altså) så er det ingenting galt med å bruke sommerdekk. Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 det er da aldri direkte påbudt med vinterdekk, det eneste påbudet er at man skal sko bilen etter forholdene.er det snø/is og slikt så kan du få bot for å ikke ha riktige dekk etter forholdende er det snø/is-fritt og glatt(sommerføre altså) så er det ingenting galt med å bruke sommerdekk. Sist eg sjekka var det ein fastsatt dato som siste frist (varier muligens etter kvar i landet du bur), idiotisk å ikkje ha ein lov på det da det garantert vil føre til at folk køyrer på vinterføre med sommerdekk. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Det er dato for når piggdekk er tillatt, ingenting annet. Men er ikke veldig smart å kjøre i minusgrader med sommerdekk, selv på saltede veier.. bare litt is som skal til for å dra bilen av veien. Hard gummi kombinasjon med kulde gjør den enda hardere, og det gir dårligere veigrep selv på tørr asfalt. Endret 11. desember 2009 av gxi Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Har piggdekk selv, satte de på rundt 1. November tror jeg. Når er det jeg tidligst kan ta de av igjen? Og bytte til sommerhjula... Hvis det blir vår og mildt i Februar, er det vel bare å slenge på go'hjula igjen? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Det finnes ingen datorange du er nødt til å bruke vinterdekk. Det eneste som bestemmer om du må ha piggdekk er om det er nødvendig for å sikre tilstrekkelig veigrep (som kan tolkes til at dersom vinterdekk gir bedre veigrep enn sommerdekk er det påbudt). Lenke til kommentar
HValder Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Frå Forskrift om bruk av kjøretøy: § 1-4. Hjul 1. For motorvogn som har hjul og er konstruert for fart over 30 km/t, gjelder følgende: a)Dekk på bil, motorsykkel, traktor, motorredskap, tilhenger eller tilhengerredskap skal ha mønsterdybde minst 1,6 mm. Dekk på kjøretøy som nevnt i første ledd skal likevel ha mønsterdybde minst 3 mm i tiden fra og med 1. november til og med mandag etter 2. påskedag. I Nordland, Troms og Finnmark er tilsvarende periode fra og med 16. oktober til og med 30. april. b)Hjul på samme aksel skal ha dekk med tilnærmet samme egenskaper. c)Hjulene må være i tilstrekkelig statisk og dynamisk balanse. Lenke til kommentar
Carisma'03 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 (endret) Ja. Men etter 31. Oktober MÅ man vel ha minimum 3 millimeter mønsterdybde. Også kan man ikke ha piggdekk etter mandagen etter 2.påskedag (?) Det jeg tenkte på EDIT: Posta samtidig med deg, hValder Endret 11. desember 2009 av Carisma_ftw Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå