Gå til innhold

Hva skal man gjøre med de tungt narkomane utenfor Oslo s?=


Anbefalte innlegg

Haha, verste jeg har hørt. Så narkomane har automatisk ikke like rettigheter som oss "vanlige" ? De fortjener ikke menneskerettigheter fordi de bruker stoff ?

 

Haha ja... :roll:

 

Dersom det må inndras noen rettigheter over ubestemt tid fordi enkelte ikke gjør annet enn å oppholde seg på offentlige steder og bruke stoff og nekter å si ja til hjelpen for å slutte med stoffene så ser jeg ingen problemer med det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er jo ikke bare å slutte med det, hadde det vært det så hadde jo de fleste gjort akkurat det. Og de hadde jo et sted å være, helt til det ble splittet opp. Så det at de nå er overalt er en direkte konsekvens av elendig politikk.

 

Eneste måte å bli kvitt de narkomane på er over tid. Og da må heroin og hasj legaliseres og kun de stoffene. Det er det eneste som vil gi størst mulig effekt.

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Evnt. drive klappjakt på både de som selger og bruker det.

Ja for det har ikke blitt forsøkt siden 70-tallet med fantastisk resultat! :thumbup:

 

Send de som bruker og selger narko til livstid i fengsel, så blir det vel litt mer skjult

Smart tiltak dette også, feie ethvert problem under teppet. For da forsvinner det jo nesten!

 

Edit: Klare konkurrenter til årets Darwin awards :)

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar
Det hadde ikke vært noe problem å "samle dem opp" nei, men hvorfor skulle man gjort det? Gi dem bot og hive dem i fengsel? Tror du det hadde løst noe som helst problem?

 

Missbrukerne skulle tvunget dem til avdeling for avrusing og om ikke det fungerte skulle man sperret dem inne.

Selgerne skulle man sendt i fengsel.

 

Det hadde i aller høyeste grad løst problemet med narkomaner som henger rundt i Oslo så ja. :yes:

Lenke til kommentar

Det er ikke bare å sende en heroinist til avrusning vet du. Fleste gangene vil ikke det fungere og dessuten er en del av avrusningen å bruke Metadon, som igjen kan være likså farlig som heroin. Det eneste som er trygt er at de får den lille dosen sin når de trenger den, på en trygg måte. Og et trygt sted å oppholde seg. Ser ikke på det som noe problem å få til. Tryggere og mer humant er det også, og ikke minst, det er det eneste som ville ha fungert. Hadde ikke vært noe problem å "sperre dem inne" der heller dersom det hadde vært nødvendig.

 

Tenk på det, dagens avrusningsklinikker er jo ikke noe sted noen ønsker å være. Så de finner på måter å komme seg vekk på. Dersom DET senteret hadde vært det eneste stedet hvor heroin hadde vært å få tak i så hadde de kommet tilbake :)

 

Langerne får du ikke tak i, med mindre du reiser til Midt-Østen og prøver å ta bakmennene.

Eneste måten å få bukt med dem er å fjerne markedet deres. Og det hadde skjedd dersom staten selv hadde stått for distribusjon av heroin for de som trenger det.

 

Edit: Så den flotte videoen over :) Jeg blir helt opprørt over hvor idiotisk politikk man kan føre.. Hvor mange ressurser bruker man på en sånn aksjon? Og hvor stor effekt har det i det store og det hele? Hvor bedre hadde det ikke vært å fått staten til å distribuere stoffet istedet? Så hadde man fjernet markedet for ALLE langere i én og samme smekk?

Endret av Kenny Bones
Lenke til kommentar

Ser at det er endel mennesker her som trenger en liten oppfriskning, så la meg i all min enkelhet få bedrive litt opplysningsarbeid.

 

Menneskerettighetserklæringen.

 

Et lite, aktuelt utvalg;

 

Alle mennesker er født frie og med samme menneskeverd og menneskerettigheter. De er utstyrt med fornuft og samvittighet og bør handle mot hverandre i brorskapets Ånd.
Enhver har krav på alle de rettigheter og friheter som er nevnt i denne erklæring, uten forskjell av noen art, f. eks. på grunn av rase, farge, kjønn, språk, religion, politisk eller annen oppfatning, nasjonal eller sosial opprinnelse, eiendom, fødsel eller annet forhold. Det skal heller ikke gjøres noen forskjell på grunn av den politiske, rettslige eller internasjonale stilling som innehas av det land eller det område en person hører til, enten landet er uavhengig, står under tilsyn, er ikke-selvstyrende, eller på annen måte har begrenset suverenitet.
Ingen må utsettes for tortur eller grusom, umenneskelig eller nedverdigende behandling eller straff.
Enhver har som medlem av samfunnet rett til sosial trygghet og har krav på at de økonomiske, sosiale og kulturelle goder som er uunnværlige for hans verdighet og den frie utvikling av hans personlighet, blir skaffet til veie gjennom nasjonale tiltak og internasjonalt samarbeid i samsvar med hver enkelt stats organisasjon og ressurser.

Men for all del, og i rettferdighetens navn, må jo også denne nevnes;

 

Enhver har rett til menings- og ytringsfrihet. Denne rett omfatter frihet til å hevde meninger uten innblanding og til å søke, motta og meddele opplysninger og ideer gjennom ethvert meddelelsesmiddel og uten hensyn til landegrenser.

Så dere kan si hva dere vil om menneskeverd, samfunnsproblemer, tvangsinnleggelser, konsentrasjonsleirer, slavearbeid i gruvene på Svalbard og så videre, men vi er pliktig til å følge disse relativt enkle reglene.

Hvis ikke jeg har misforstått noe da, vel og merke. Isåfall må noen fortelle meg det.

Lenke til kommentar

Jeg skal fortelle deg det:

 

Det er nok ikke bare du som har missforstått noe. Hvis det er slik at noen nedskrevne regler som folk fant opp av seg selv skal hindre enn fra å gjøre samfunnet bedre så har alle som blindt følger disse reglene missforstått noe! Dersom samfunnet er mest tjent med at narkomanene samles inn og sperres inne for å skjerme dem fra samfunnet er dette selvsagt akseptabelt og tillatt. Det samme dersom samfunnet er best tjent med å fjerne tiggere. Eller horer og halliker for den saks skyld. Eller alkoholikere. Nå holder vi oss selvsagt til narkomaner siden det er det tråden dreier seg om. Og hvordad skal landet vårt være tjent med at det er store klynger av tunge narkomaner rundt omkring i Oslo? Eller i noen annen by for den saks skyld?

Lenke til kommentar
Og hvordad skal landet vårt være tjent med at det er store klynger av tunge narkomaner rundt omkring i Oslo? Eller i noen annen by for den saks skyld?

Jeg kan nok være enig i at landet vårt, eller samfunnet for den saks skyld, ikke på noen måte er direkte tjent med "store klynger av narkomane", hverken i Oslo eller i et hvilket som helst dalføre hvor som helst.

Men det må ikke være slik at alle som ikke tjener samfunnet direkte med sin livsførsel kan sperres inne med tvang, uten lov og dom. Jeg mener også at det ikke kan være slik at vi setter "samfunnets beste" foran enkeltmenneskets behov og rettigheter slik de er definert i menneskerettighetserklæringen.

Menneskerettigheter bør i alle tilfeller gå foran "samfunnets behov", der er jeg ikke i tvil engang.

Endret av jonlem
Lenke til kommentar

Som skrevet i går er det ikke snakk om å sperre dem inne med en gang, men om å samle dem inn og sende dem til avrusing med tvang. Dersom dette ikke hjelper og de er fast bestemt på å fortsette å bruke heroin og andre stoffer kan man sperre dem inne. Da har de så definitivt fått sjansen sin. Man har forsøkt å hjelpe dem til å kutte ut stoffet uten å be om noe annet tilbake enn litt engasjement og viljestyrke fra deres side. De burde selvsagt også få tilbud om bosted og jobb dersom de kom seg vekk fra stoffet. Men nekter de så har de fått sjansen og da er det hverken til det beste for dem eller samfunnet at de vandrer tilbake til plata eller Oslo S for å frtsette med stoffet.

 

Fjerner man dem slipper dessuten politiet å holde øye med dem hele tiden og da kan politiet konsentrere seg om andre allvorlige forbrytelser slik som de er altfor dårlige på.

Lenke til kommentar
Dersom samfunnet er mest tjent med at narkomanene samles inn og sperres inne for å skjerme dem fra samfunnet er dette selvsagt akseptabelt og tillatt. Det samme dersom samfunnet er best tjent med å fjerne tiggere. Eller horer og halliker for den saks skyld. Eller alkoholikere. Nå holder vi oss selvsagt til narkomaner siden det er det tråden dreier seg om. Og hvordad skal landet vårt være tjent med at det er store klynger av tunge narkomaner rundt omkring i Oslo? Eller i noen annen by for den saks skyld?

Jeg er faktisk helt enig, men fremgangsmåten er her ganske viktig. Tanken her er fin den og best hadde det jo vært hvis de narkomane hadde samlet seg selv uten å bli tvingt til det. Og det er der gratis heroin kommer inn i bildet. Alle hadde vært bedre tjent med at heroin hadde blitt gitt gratis til heroinister på avrusningsklinikker i form av et program. Da hadde alle heroinister gått dit, ikke bare fordi de ønsker å slutte, men fordi de får gratis. Og da hadde man i tillegg fjernet markedet for langerne. Utrolig mange fluer i én og samme smekk, og ikke minst, ekstremt billigere enn noen annen taktikk.

 

Det hadde samfunnet vært mest tjent med.

Lenke til kommentar

Glimti

 

For det første har jeg fryktelig vanskelig for å tro at noen ville være "fast bestemt" på å fortsette å bruke heroin og andre stoffer etter eventuell avrusing. Det er helt andre grunner enn stahet til fordel for narkotika som gjør at endel ender tilbake på kjøret etter avrusing.

Selvfølgelig, der vil alltid være utskudd, unntaket som bekrefter regelen, det er det i absolutt alle samfunnslag. Men det er ikke disse vi må konsentrere oss om i første omgang.

 

Det må et solid apparat til for å gjennomføre en fullgod avrusning og oppfølging etterpå, mitt inntrykk er at dette apparatet fungerer for dårlig i mange tilfeller idag.

Det er snakk om mennesker som i stor grad har gitt opp, de har mistet all selvrespekt og mye av både mot, vilje og kanskje livslyst. Da sier det seg selv at vi ikke kan tvinge dem til avrusing, for så å sette dem tilbake på gata og si "tar du narko igjen, sperrer vi deg inne!"

Da har en ikke gitt dem noe som helst.

 

Og for ordens skyld, min lille epistel om menneskerettigheter var ikke myntet like mye på dine, som på en del andre meninger som er presentert her ;)

Lenke til kommentar

Etter å ha bodd noen år i utlandet uten å besøke Norge må jeg si det var ingenting annet enn trist å komme tilbake til Oslo. Jeg satt ved siden av en fyr fra Australia når jeg kom med tog inn på Oslo S og hele turen nedover snakket jeg om hvor mye jeg hadde savnet Norge.

 

Det første som møter meg når vi triller inn i Oslo er slitte bygninger full av tagging. Hvorfor i alle dager har ikke denne byen klart å vaske opp enda?

 

Over til saken: Etter vi kommer oss av toget skal jeg vise mannen veien til Karl Johan. Det første vi møter når vi kommer ut av stasjonen er mange titalls narkomane. Australianeren ser overrasket på meg og spør hvordan verdens rikeste og "beste" land (ifølge uttalige rankeringer) kan ha så mange narkomane på gatene?

 

Dette er flaut for Oslo. Det er flaut for de som bor i Oslo. Det er flaut for de som skal vokse opp i fremtiden.

 

Det hjelper lite hvor mye menneskerettigheter de har. De er en byrde for samfunnet og burde gjøres noe med.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...