Gå til innhold

Hva skal man gjøre med de tungt narkomane utenfor Oslo s?=


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge narkotika er ulovlig så må narkomane tåle å bli stigmatisert.

Hva er den prinsipielle forskjellen på at noen ruser seg for mye og at andre kaster opp for mye? Begge trenger hjelp. Hvem mener du har nytte av straff? Det er bare tull at noen skal tåle å bli stigmatisert.

Du har en helt uforståelig tankegang.

 

Han har da ikke det. Tenk litt over det. Finnes dem som f.eks spyr pga de tror de er feite, men veier 40kg men sliter med underernæring. Sier ikke navnet på sykdommen da jeg tror du vet hva jeg mener, det er selvskading. Man er klar ove hvaman driver med.

Selvskading, som er forbundet med depresjoner eller psykoser sammenbrudd etc. Rusmisbruk kan på mange måter sammenlignes, misbruk er på en måte selvskading, eneste man flykter ifra virkeligheten enn å gi selv selv smerte for å bedøve den "psykiske" smerten en selvskader som f.eks kutter seg gjør i noen tilfeller viss ikke mange. Derfor kan man si at rusmisbruk som heroin hver dag er en sykdom. Med avhengighet som ikke gjør det lettere å komme seg bort ifra situasjonen enn å fortsette.

Tror dere virkelig rusmisbrukere trives med situasjonen, og ofte er det ikke mer deres feil enn andre fult godtatte diagnoser, uten straff som kuren. Gidder ikke å skrive langt innlegg

Er er merkelig at dere er uenige i dette.

Endret av WaterMarked
Lenke til kommentar
Det finnes masse tilbud om hjelp de kan få. Jeg skjønner at du kan si at det er noe du blir avhengig av, alt det koker ned til er selvdisiplin. Jeg elsker å se på film, men jeg gjør det ikke hele tiden selv om jeg gjerne skulle ønske det. De som har sykdommer/ lidelser får hjelp uansett og kan ikke dras inn her.

 

Ærlig talt mann! Du sammenlikner film med heroin?

Jeg tør å påstå uten noen form for tvil at du kun er et lite forumtroll som morer deg med å provosere og slenge rundt deg med tøv. Du prøver kanskje å være seriøs noen ganger, men så raser alt sammen i et gedigent klask! :D Dog ganske underholdende på sitt sære vis.

Lenke til kommentar
Nei for de narkomane har jo allerede en svært positiv tilværelse.

 

Du som selv er så klar på at folk bør ha informasjon og kunnskap før de deltar i en debatt, hvordan kan du prestere å forsvare de narkomane hele tiden? nnbiller du deg at alle de narkomane som oppholder seg på Oslo S eller på Plata fikk avhengihet pga. medisinering en gang de var på sykehuset og at de dermed ikke har direkte annsvar for hva som har hendt? Tror du ingen av de tunge missbrukerne som lever på gaten i Oslo og er avhengi av heroin og andre tunge stoffer begynte med stoff av egen, fri vilje? Tror du at ingen av dem kan klandres for problemene sine selv?

Lenke til kommentar

Hvor i all verden fikk du det fra?

 

Selvfølgelig har mange startet av fri vilje, men hvorfor sette fokus på det? På et visst punkt så har man ikke på mange måter lengre fri vilje som rusavhengig og jeg sier meg derfor uenig med idioter som ber de seile sin egen sjø siden de har "valgt" dette livet selv.

Lenke til kommentar

Ikke vær for rask med å si hvem som er idioter.

 

Siden du altså er enig i at mange av dem startet av fri vilje, hvorfor er du da så opptatt av å ikke behandle dem strengt? Hvis de regelrett må plukkes opp fra gaten og sperres inne på avrusingsklinikken i en lenger periode, hvor skulle det være galt selvom det er hardt? Om de ikke kan ferdes i det fri uten å få trang til å vende innom sitt gamle miljø for å få en dose eller to så kan man ikke la dem gå fri på det tidspunktet!

Lenke til kommentar

Jeg er mot tvang, men det har du kanskje fått med deg. Siden de er mennesker så er de herre/kvinne over sitt eget legeme og kan etter min mening få gjøre som de vil. Unntaket er de som begår grove kriminelle handlinger og som deretter dømmes til behandling eller når man er så langt nede at det er stor fare for den enkeltes liv. Ønsker de behandling så er det opplegget strengt nok kan jeg opplyse deg om.

 

Da du tydeligvis er for legalisering av narkotika så fatter jeg ikke helt hvorfor du skal tvinge brukerne inn i behandling? Hvis det er fri flyt og dermed ingen synd å bruke litt heroin så er da problemet løst?

Lenke til kommentar
Jeg er mot tvang, men det har du kanskje fått med deg. Siden de er mennesker så er de herre/kvinne over sitt eget legeme og kan etter min mening få gjøre som de vil. Unntaket er de som begår grove kriminelle handlinger og som deretter dømmes til behandling eller når man er så langt nede at det er stor fare for den enkeltes liv. Ønsker de behandling så er det opplegget strengt nok kan jeg opplyse deg om.

 

Da du tydeligvis er for legalisering av narkotika så fatter jeg ikke helt hvorfor du skal tvinge brukerne inn i behandling? Hvis det er fri flyt og dermed ingen synd å bruke litt heroin så er da problemet løst?

 

Jeg er for legalisering av alle narkotiske stoffer ja og hva slags legalisering har jeg skrevet om tideligere. At tunge missbrukere av narkotika sitter rundt i byen og forsøpler bybildet er jeg ikke for. Pr. dags dato er det jo ulovelig å besitte samt bruke narkotiske stoffer så det hadde bare vært å arrestere dem og sette dem på hversin celle dersom de skulle vekk fra gatene ettersom de gjør noe ulovelig. Men jeg er alikevel for at man skal forsøke å rehabilitere dem først.

Lenke til kommentar

Jeg undres litt over denne frasen "forsøpler bybildet". Man hører jo ut som en fisefin frue fra de finfine strøk. Tåler man virkelig ikke å se virkeligheten i øynene?

 

Med en viss kompetanse på området så kan jeg informere at man ikke fjerner toppskuddene på ugresset. Man røsker opp hele dritten og sprøyter gjerne litt for sikkerhets skyld.

 

Glimti: For å slippe å lete meg gjennom haugevis med innlegg. Kan du vennligst opplyse meg om hva slags legalisering det er du mener?

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Ove38 og Komakino

 

Når jeg snakker om legalisering av narkotiske stoffer tenker jeg på noe av det samme som med alkohol. At stoffene blir solgt over disk. De svakeste stoffene kunne du få på butikker, men de sterkeste stoffene måtte du på sepesialbutikker for å få tak i akkurat slik man kan fæ øl på butikken, men må på polet for å finne sprit. Jeg mener også at det burde vært ulovelig å bruke disse stoffene på gaten, i parker, på lekeplasser og andre offentlige plasser, men det burde vært lov på de stedene som solgte dem akkurat slik det ikke er lov å drikke i offentlighet, men på puber og barer og jeg mener også at det burde vært lov å ta det i bruk hjemme.

 

Missbruket ville man nok aldri bli helt kvitt. Trass i at alkohol er tillat og at samfunnet er åpent for hva et sunt forhold til alkohol samt måtehold er så har man alkoholikere og jeg tror at det ville blitt det samme med narkotiske stoffer.

 

 

Kun til Komakino:

 

Gidder ikke å kommentere det du skrev om å forsøple bybildet samt å se virkeligheten i øynene da det ikke har noe med denne tråden å gjøre, men har en god del å si om det så vi kan gjerne ta det i en annen tråd.

 

Endret av Glimti
Lenke til kommentar

Gode greier! :) Vis meg tråden du.

 

Egentlig har det mye med denne tråden å gjøre da "hva man skal gjøre med de narkomane utenfor Oslo S." faktisk er et resultat av at de synes veldig godt i nettopp bybildet.

 

Dessuten dreier sikkert minst 90% av innleggene seg om alt annet enn hva man konkret bør gjøre med de narkomane ved Oslo S. Og slik bør det jo være.

Lenke til kommentar

Dette var det du skrev:

 

Jeg undres litt over denne frasen "forsøpler bybildet". Man hører jo ut som en fisefin frue fra de finfine strøk. Tåler man virkelig ikke å se virkeligheten i øynene?

 

At man reagerer på de narkomane i bybildet betyr ikke at man ikke kan reagere på alt annet man finner galt i bybildet også. Det er uttallig ting å kritisere med bybildet i Oslo, men i denne tråden er det altså de narkomane på gaten det dreier seg om og derfor var det dem jeg kommenterte.

 

Har du noe du vil si om forslaget mitt til legalisering?

Lenke til kommentar
Du som selv er så klar på at folk bør ha informasjon og kunnskap før de deltar i en debatt, hvordan kan du prestere å forsvare de narkomane hele tiden? nnbiller du deg at alle de narkomane som oppholder seg på Oslo S eller på Plata fikk avhengihet pga. medisinering en gang de var på sykehuset og at de dermed ikke har direkte annsvar for hva som har hendt? Tror du ingen av de tunge missbrukerne som lever på gaten i Oslo og er avhengi av heroin og andre tunge stoffer begynte med stoff av egen, fri vilje? Tror du at ingen av dem kan klandres for problemene sine selv?

Jeg ser på narkomane som sammenlignbare med for eksempel selvskadere. I de fleste tilfellene er det alvorlige foranledninger (for eksempel vold i hjemmet eller mobbing) som gjør at mennesker ender opp med å gjøre selvdestruktive ting. Hvis noen skal holdes ansvarlige, så er det vanligvis ikke rett å gå til misbrukeren. Dette er kun unntaksvis rettferdig, og jeg mener du snur det hele på hodet. Har du noen kommentar til Åra som går?

Lenke til kommentar

Mange ønsker å prøve for morro eller spenningens skyld. Noen av dem klarer å la det bli med den gangen, andre ikke.

 

Når det gjelder de som begynner med stoff pga. vold eller mobbing så finnes det faktisk svært mange forskjellige tilbud å oppsøke for folk som teenger hjelp. Man trenger hverken å ty til flasken eller sprøyten.

 

Kommentar til hva da?

Lenke til kommentar
Har du noe du vil si om forslaget mitt til legalisering?

 

Ja, men du vil ikke høre det.

 

Altså, hvis legalisering i det hele tatt skulle bli aktuelt så mener jeg at dette på langt nær burde omfatte alle stoffer. Hasj, heroin, khat og opium er greit nok, men så og si alle andre stoffer ser jeg ingen hensikt med å legalisere.

 

Hasj og khat er såpass milde stoffer at de ikke hadde behøvd noen regimer bortsett fra egne utsalg og selvfølgelig aldersgrense. Heroin/morfin burde fremdeles kun deles ut til tyngre misbrukere sammen med annen oppfølging.

 

Med mindre det forekommer en global revolusjon som innfører et splitter nytt verdisyn og verdensbilde så vil det nok ta 1000 år før en politiker her til lands tør å stikke nesa si inn i dette vepsebolet så jeg engasjerer meg derfor ikke så alt for mye i saken, selv om jeg har mine meninger. Det føles litt ut som bortkastet energi hvis du forstår hva jeg mener.

 

Jeg kan fortsatt ikke se disse svært mange tilbudene du snakker om. Hadde det vært svært mange og gode tilbud så hadde vi ikke hatt disse problemene i den grad vi har nå. Gi meg iallefall kilder på hvor du har denne påstanden fra!

Endret av Komakino
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...