Gå til innhold

Hva skal man gjøre med de tungt narkomane utenfor Oslo s?=


Anbefalte innlegg

I oslo er det første man møter når man kommer ut av Oslo s en haug med dealere og narkomane. Det mener jeg er kjipt for turismen og tragisk på vegne av de narkomane som er som de er og at politikere ikke vet råd. Men er det et uungåelig tema eller?

 

Hva er løsningen da? Tvangsinnlegge dem? Skape et fascitisk system og bare innkvartere dem på et bo eller lignende?

 

Jeg er litt kynisk så jeg mener man skal tvinge de narkomane til å bli "rene" for ingen er tjent med å være narkomane, men da trenger de noe å gjøre, men hva skal det være?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tiggerne er kriminelle østeuropeere som kommer hit fordi de vet at vi er altfor snille til å gjøre noe. Jeg foreslår følgende:

 

1. Gi dem en sjanse til å komme seg ut av Norge, nekter de/kommer tilbake så sendes de til Svalbard e.l. for tungt gruvearbeid/annet forefallende tvangsarbeid, så får vi noe produktivt ut av dem.

 

2. Bygg en gigantanstalt ett eller annet sted langt unna folk, budsjetter dette skikkelig og send narkomane på tvungen avrusning med påfølgende relokasjon. Drar de tilbake til miljøet de kommer fra er det på'n igjen.

 

På tide at politikerne forstår at noen ting rett og slett ikke KAN løses med taler og snillisme.

Lenke til kommentar
Er selv for at narkomanene burde samles inn og tvinges til avnarkomanisering enten de vil eller ikke. På tide å rense Oslo for den slags. Det samme med tiggerne.

Hvordan skal du få til det?

Hva skal du gjøre med en som har gått på heroin i 20 år? Kutter du rusen sånn plutselig, vil vedkommende dø av abstinensene. Og jo lenger vedkommende har vert avhengig av heroin, jo mindre er sjangsen for at vedkommende kan greie å noen gang bli nykter igjen.

 

Gi ut akkurat nok heroin til de tyngste brukerne, så de kan få et verdig liv, det er absolutt på ingen måte å finansiere rusen til en narkoman å gjøre dette, man bare rett og slett hjelper vedkommende.

 

Jeg blir rett og slett flau over den måten landet vårt behandler rusmissbrukere. Jeg leste en artikkel (skal se om jeg finner den igjen) der det sto at de aller fleste rusmissbrukere har bakgrunn fra barnehjem og eller har hatt andre problemer i barndommen, som da har gjort at de har havna på kjøret.

Og disse mener du skal straffes?

 

Heroin er et av de mest avhengighetskapendes stoffene man har, og det er ikke som å slutte med sigaretter når man først begynner. I dag kan man ha flaks og faktisk få behandling, men sprekker du på veien mens du er på behandlinga, blir man bare kastet ut på gata, dette er ingen hemmelighet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3412864.ece

6000 uten hjem. En god del av disse er rusmissbrukere.

 

På tide at politikerne forstår at noen ting rett og slett ikke KAN løses med taler og snillisme.

Snillisme? kan du forklare det? Det er ingenting som er for snilt med dagens rusmiddelpolitikk.

Å straffe syke mennesker som du vil er rett og slett bare idiotisk.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar
Tiggerne er kriminelle østeuropeere som kommer hit fordi de vet at vi er altfor snille til å gjøre noe.

Evt fordi de er i en fortvilet livssituasjon, og øyner en sjanse til å tjene penger i Norge - ikke nødvendigvis fordi de er for late eller giddalause til å arbeide.

 

Jeg foreslår følgende:

 

1. Gi dem en sjanse til å komme seg ut av Norge, nekter de/kommer tilbake så sendes de til Svalbard e.l. for tungt gruvearbeid/annet forefallende tvangsarbeid, så får vi noe produktivt ut av dem.

 

2. Bygg en gigantanstalt ett eller annet sted langt unna folk, budsjetter dette skikkelig og send narkomane på tvungen avrusning med påfølgende relokasjon. Drar de tilbake til miljøet de kommer fra er det på'n igjen.

 

På tide at politikerne forstår at noen ting rett og slett ikke KAN løses med taler og snillisme.

1. Hvis de sendes/reiser "frivillig" hjem igjen, kommer de sannsynligvis bare tilbake til det de forsøker å rømme fra, det gjør neppe ting bedre. Da kommer de isåfall høyst sannsynlig tilbake. Å sende dem til Svalbard for slavearbeid er akkurat så fjollete at jeg regner med du spøker ;)

 

2. Det høres voldsomt dyrt ut, og lukter bruk av tvang og bryting av menneskerettigheter lang vei.

 

Ellers er jeg enig, man løser ikke problemer bare med ord. Men tvang og vold hjelper sjelden, kanskje kortsiktig, men allikevel..

 

De har selv bestemt seg for å bruke slik drit.

En meget misforstått generalisering her altså..

Lenke til kommentar
Hvorfor skal alle kalle narkomane syke? De har selv bestemt seg for å bruke slik drit. Send hele gjengen til tvungen avrusing, men tviler på at det vil hjelpe

Det er ikke alle som har skyld i det selv.

Hvorfor har det seg slik at flertallet av våre narkomane har en fortid i barnevernet?

 

Og tvungen avrusning vil nok ikke fungere som du sier. Man får ikke kontroll over markedet da. Hvis man gjør som div andre land, og gir ut heroin på resept til de tyngre brukerne, så vil antallet missbrukere gå ned, mens gjennomsnittsalderen går opp.

 

Og en ting jeg alltid har lurt på, er hvorfor land med en mere liberal narkotikapolitikk har færre narkotikarelaterte problemer i samfunnet enn det vi har her i Norge?

Lenke til kommentar

Hvis vi legaliserer narkotika vil med god sannsynlighet prisen falle kraftig, slik at det blir lettere å finansiere forbruket. Altså: Det blir mindre sannsynlig at heroinen spiser opp alle pengene, og flere vil få råd til bolig. I tillegg vil stoffet bli rent, så antall overdoser vil trolig gå ned.

 

Hvis vi i tillegg fjerner markagrensa, vil tilbudet på boliger bli større og presset/pågangen på ledige boliger i sentrum vil svekkes.

Endret av T.F.T
Lenke til kommentar

Det finnes vel ikke noen metode som ikke er brukt, sender man dem på tvungen avrusning begrenser man valgfriheten som jeg er for, men det ser nesten ikke ut som det finnes noen vei utenom så kanskje man skal legalisere heroin, for hvis ingen vil være uhumane så er det måten å gjøre det på for å få dem "bort" fra gata.

 

Og det at de har valgt det selv, den som sa det, det holder jeg med om, jeg har ikek noe tro på at majoriteten ble tvunget til det, men heller så det som en mulighet for å få noen lykkeligere øyeblikk i livet som til tider er deprimernede.

 

Men jeg kan godt ta i bruk en tvang for å få endt dette og til de tyngst narkomane kan man kanskje gi dem en dose og evt. flate det ut, men da må man gi disse som kommer ut fra tvangen, gi dem et sted å bo, jobbe etc.

 

Å gi narkomane burde ikke være et problem for dette sosialistiske samfunnet vi lever i, bare gi dem plukke søppel, vikarere etc.

Lenke til kommentar
Tiggerne er kriminelle østeuropeere som kommer hit fordi de vet at vi er altfor snille til å gjøre noe.

Evt fordi de er i en fortvilet livssituasjon, og øyner en sjanse til å tjene penger i Norge - ikke nødvendigvis fordi de er for late eller giddalause til å arbeide.

 

Jeg foreslår følgende:

 

1. Gi dem en sjanse til å komme seg ut av Norge, nekter de/kommer tilbake så sendes de til Svalbard e.l. for tungt gruvearbeid/annet forefallende tvangsarbeid, så får vi noe produktivt ut av dem.

 

2. Bygg en gigantanstalt ett eller annet sted langt unna folk, budsjetter dette skikkelig og send narkomane på tvungen avrusning med påfølgende relokasjon. Drar de tilbake til miljøet de kommer fra er det på'n igjen.

 

På tide at politikerne forstår at noen ting rett og slett ikke KAN løses med taler og snillisme.

1. Hvis de sendes/reiser "frivillig" hjem igjen, kommer de sannsynligvis bare tilbake til det de forsøker å rømme fra, det gjør neppe ting bedre. Da kommer de isåfall høyst sannsynlig tilbake. Å sende dem til Svalbard for slavearbeid er akkurat så fjollete at jeg regner med du spøker ;)

 

2. Det høres voldsomt dyrt ut, og lukter bruk av tvang og bryting av menneskerettigheter lang vei.

 

Ellers er jeg enig, man løser ikke problemer bare med ord. Men tvang og vold hjelper sjelden, kanskje kortsiktig, men allikevel..

 

Om disse tiggerne er i en fortvilet situasjon, HVA SÅ? Vi kan ikke hjelpe ethvert stakkarslig individ som ønsker et bedre liv. Life is a bitch. Om de vil til Norge får de ha en begrunnelse, og så søke om asyl. Ikke komme hit og forvente å bli behandlet som medmennesker når alt de gjør er å søple til Oslos gater og være påtrengende overfor folk.

Jeg står fast ved min mening om tvangsarbeid. Gi dem gjerne en minstelønn for arbeidet deres, om du vil det. Poenget er at om de kastes ut kommer de tilbake, og om de sendes i fengsel kan de sammenlignes med et hotellopphold for dem. Hva vil du vi skal gjøre?

 

Det er forresten godt mulig at jeg er unyansert i rusdebatten, isåfall beklager jeg det. Jeg har heldigvis aldri opplevd hvordan disse menneskene må ha det.

 

Konklusjon: Utenlandske lykkejegere har jeg null sympati for.

Lenke til kommentar

Selv mener jeg veien å gå er ved å gi gratis tilbud for avrusning kombinert med å tilby dem utdanning/kursing med gratis mat for de som tar imot tilbudet, samt kanskje ha gått så langt å tilby dem et sted å bo for natten, tilgang til et bibliotek osv...

 

Tror opprinnelig at en slik løsning ville mange ha tatt i bruk :)

Lenke til kommentar
Vi kan ikke hjelpe ethvert stakkarslig individ som ønsker et bedre liv.

Hvis det er opp til deg, altså. Spør du meg, så både kan og bør vi hjelpe flest mulig - forutsatt at de faktisk er i en alvorlig og vanskelig situasjon. Vi har ressurser til det, jeg ser ingen grunn til å nekte.

 

Om de vil til Norge får de ha en begrunnelse, og så søke om asyl. Ikke komme hit og forvente å bli behandlet som medmennesker når alt de gjør er å søple til Oslos gater og være påtrengende overfor folk.

Du kan kalle det forsøpling, eller du kan kalle det å forsøke alle muligheter til å skaffe salt på bordet.

Asyl? Ja, da regner jeg med du ikke ville hatt noe imot å søke asyl om du ville feriere i Øst-Europa noen mnd?

 

Poenget er at om de kastes ut kommer de tilbake, og om de sendes i fengsel kan de sammenlignes med et hotellopphold for dem. Hva vil du vi skal gjøre?

En god start tror jeg ville vært å innse at også de er mennesker, ikke søppel.

Legg på desperate mennesker, så er vi på vei. Så kan vi starte med å hjelpe istedenfor å straffe, som jo er det du foreslår.

 

Narkomane og dealere samler seg utenfor Oslo S fordi det er der det deales. Det er markedet. Om man hadde kunnet fjerne behovet for dealere, hadde man også fjernet dette problemet. Om man i tillegg avkriminaliserer og gir det ut gratis til de som har behov for det, hadde man også så å si eliminert kriminaliteten som følger dem.

Et ærlig spørsmål, kanskje mest fordi jeg aldri har tenkt fryktelig nøye gjennom temaet;

Vil ikke en avkriminialisering av narkotika (bruk?) nødvendigvis kunne føre til en lettere tilgang og dermed høy rekruttering?

Eller tenker du en slags medisinsk begrunnet utdeling til de som allerede er monsteravhengige?

 

Ellers er jeg enig i tanken om å fjerne behovet for dealerne - men det vil vel også innebære å fjerne behovet for narkotika hos menneskene. Det tror jeg en kan gjøre med tiltak som hjelper dem til selvhjelp, selvtillit, jobb og et slags "spark" tilbake til samfunnet. Tvang har jeg ikke tro på i denne sammenhengen.

Lenke til kommentar
Et ærlig spørsmål, kanskje mest fordi jeg aldri har tenkt fryktelig nøye gjennom temaet;

Vil ikke en avkriminialisering av narkotika (bruk?) nødvendigvis kunne føre til en lettere tilgang og dermed høy rekruttering?

Det er vel til dels et åpent spørsmål. Men jeg tror ikke en narkoman livsstil er noe som frister særlig mange, og om man ikke tvinger dem som bare røyker hasj og lignende til å oppsøke kriminelle miljøer som ønsker å presse dem til å gå over til tyngre saker, fjerner man den største rekrutteringskanalen.

 

Eller tenker du en slags medisinsk begrunnet utdeling til de som allerede er monsteravhengige?

Det var tanken, ja. Men i hvor stor grad det er mulig vet jeg dessverre ikke.

 

Ellers er jeg enig i tanken om å fjerne behovet for dealerne - men det vil vel også innebære å fjerne behovet for narkotika hos menneskene. Det tror jeg en kan gjøre med tiltak som hjelper dem til selvhjelp, selvtillit, jobb og et slags "spark" tilbake til samfunnet. Tvang har jeg ikke tro på i denne sammenhengen.

Om staten tar kontroll over salg/utdeling, vil det ikke lenger være behov for dealere. Ellers må man selvfølgelig fortsatt ha tiltak rettet mot å få dem ut av avhengigheten.

Lenke til kommentar
Er selv for at narkomanene burde samles inn og tvinges til avnarkomanisering enten de vil eller ikke. På tide å rense Oslo for den slags. Det samme med tiggerne.

Tvang fungerer ikke. Om de ikke vil bli rusfrie så holder de seg ikke rusfrie lenge. Kan kanskje klare å sperre de inne så de er nyktre så lenge de er innesperret, men før eller senere så må de ut i samfunnet igjen.

Lenke til kommentar
Vi kan ikke hjelpe ethvert stakkarslig individ som ønsker et bedre liv.

Hvis det er opp til deg, altså. Spør du meg, så både kan og bør vi hjelpe flest mulig - forutsatt at de faktisk er i en alvorlig og vanskelig situasjon. Vi har ressurser til det, jeg ser ingen grunn til å nekte.

 

Om de vil til Norge får de ha en begrunnelse, og så søke om asyl. Ikke komme hit og forvente å bli behandlet som medmennesker når alt de gjør er å søple til Oslos gater og være påtrengende overfor folk.

Du kan kalle det forsøpling, eller du kan kalle det å forsøke alle muligheter til å skaffe salt på bordet.

Asyl? Ja, da regner jeg med du ikke ville hatt noe imot å søke asyl om du ville feriere i Øst-Europa noen mnd?

 

Poenget er at om de kastes ut kommer de tilbake, og om de sendes i fengsel kan de sammenlignes med et hotellopphold for dem. Hva vil du vi skal gjøre?

En god start tror jeg ville vært å innse at også de er mennesker, ikke søppel.

Legg på desperate mennesker, så er vi på vei. Så kan vi starte med å hjelpe istedenfor å straffe, som jo er det du foreslår.

 

Da er vi fundamentalt uenige. Jeg mener at ja, vi må også hjelpe mennesker som er i nød. Men når dette er reinspikka fattigdomsturisme fra Øst - Europa til Norge så blir det feil å si at dette er mennesker i nød som trenger hjelp.

Hadde de kommet hit med et ærlig formål så hadde det vært en ting. Men når de søpler til gata (ja, jeg gjentar det, fordi man kan ikke nekte for at de gjør det. De har intet formål, ingen nytteeffekt, ergo søppel). Dessuten er det utrolig naivt å tro at ikke de er innblandet i all mulig annen kriminalitet, som butikktyveri, innbrudd, etc.

 

Poenget er: De er ikke i nød! Dette er organisert kriminalitet som utelukkende utnytter det faktum at naive nordmenn som deg tror vi må og kan hjelpe alle.

Endret av McMuffin
Lenke til kommentar
En slik tvangsløsning vil sannsynligvis føre til store protester og mye bråk om menneskerettigheter og individets frihet og slike ting da.

 

Og tiggerne, hva mener du? Skal de "avtigges"?

 

Da får det bare bli bråk rundt menneskerettighetene. Det er uansett til de narkomanes beste.

 

Tigging burde bli ulovelig. De norske tiggerne burde få tilbud om jobb en eller annen vei og fast bosted. Om de fortsatte å tigge burde de bli sendt i fengsel. De utelandske tiggerne burde bli utvist fra landet for livstid og bli sendt rett tilbake dit de kom fra.

 

Er selv for at narkomanene burde samles inn og tvinges til avnarkomanisering enten de vil eller ikke. På tide å rense Oslo for den slags. Det samme med tiggerne.

Hvordan skal du få til det?

Hva skal du gjøre med en som har gått på heroin i 20 år? Kutter du rusen sånn plutselig, vil vedkommende dø av abstinensene. Og jo lenger vedkommende har vert avhengig av heroin, jo mindre er sjangsen for at vedkommende kan greie å noen gang bli nykter igjen.

 

Gi ut akkurat nok heroin til de tyngste brukerne, så de kan få et verdig liv, det er absolutt på ingen måte å finansiere rusen til en narkoman å gjøre dette, man bare rett og slett hjelper vedkommende.

 

Jeg blir rett og slett flau over den måten landet vårt behandler rusmissbrukere. Jeg leste en artikkel (skal se om jeg finner den igjen) der det sto at de aller fleste rusmissbrukere har bakgrunn fra barnehjem og eller har hatt andre problemer i barndommen, som da har gjort at de har havna på kjøret.

Og disse mener du skal straffes?

 

Heroin er et av de mest avhengighetskapendes stoffene man har, og det er ikke som å slutte med sigaretter når man først begynner. I dag kan man ha flaks og faktisk få behandling, men sprekker du på veien mens du er på behandlinga, blir man bare kastet ut på gata, dette er ingen hemmelighet.

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3412864.ece

6000 uten hjem. En god del av disse er rusmissbrukere.

 

Har jeg sagt at de måtte tvinges til å slutte øyeblikelig? Selvsagt måtte de slutte gradvis, men det skulle uansett vært tvang.

 

Er selv for at narkomanene burde samles inn og tvinges til avnarkomanisering enten de vil eller ikke. På tide å rense Oslo for den slags. Det samme med tiggerne.

Tvang fungerer ikke. Om de ikke vil bli rusfrie så holder de seg ikke rusfrie lenge. Kan kanskje klare å sperre de inne så de er nyktre så lenge de er innesperret, men før eller senere så må de ut i samfunnet igjen.

 

Om de nektet å gi seg så burde de bli fengslet ettersom de kjøpte og brukte ulovlige stoffer.

Lenke til kommentar
Et ærlig spørsmål, kanskje mest fordi jeg aldri har tenkt fryktelig nøye gjennom temaet;

Vil ikke en avkriminialisering av narkotika (bruk?) nødvendigvis kunne føre til en lettere tilgang og dermed høy rekruttering?

Eller tenker du en slags medisinsk begrunnet utdeling til de som allerede er monsteravhengige?

 

Ellers er jeg enig i tanken om å fjerne behovet for dealerne - men det vil vel også innebære å fjerne behovet for narkotika hos menneskene. Det tror jeg en kan gjøre med tiltak som hjelper dem til selvhjelp, selvtillit, jobb og et slags "spark" tilbake til samfunnet. Tvang har jeg ikke tro på i denne sammenhengen.

I dag er ulovlige rusmidler lett tilgjengelig døgnet rundt. Du kan ringe dealern din når som helst på døgnet og få kjøpt, slik er det ikke med alkohol. Det er lovlig, og man har restriksjoner på det. bla ikke selge etter klokka 6/8 og ikke på søndager. Slik er det ikke med ulovlige rusmidler. De blir solgt på et illegalt marked, uten noen form for regler og lover. Det gjør at du som kjøper vil gi penger til kriminelle nettverk.

Behovet for rus hos mennesker er vel ganske stor. Det er jo utrolig mange som ruser seg til enhver tid, eller ofte.

Hvis man ikke vil at noen skal ruse seg noen gang må man jo nesten ha en vakt per person, og det vil være umulig.

 

Legaliserer man og får kontroll over markedet mister man leddet til kriminelle nettverk, og man har mulighet til å kjøpe noe man vet ikke er tilsatt noe det ikke burde. (De fleste heroinoverdoser er ikke pga at man har tatt for mye, men at heroinen har vert iblandet andre stoffer) Det vil også være flere som vil søke hjelp med rusproblemer enn det det er i dag, da folk ikke tør å søke hjelp på grunn av straff. Det er jo ulovlig. Når det er ulovlig er bruk ulovlig, og man må innrømme skyld hvis man vil ha hjelp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...