erlendhagen Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Hei, eg er på jakt etter supervidvinkel til canon fullformat, som er vid nok til å vere vidvinkel på crop-sensor og. Dersom alle Sigma 12-24 DG var skarpe og fine var valget enkelt.. Canon EF 16-35 er ikkje vid på crop-kamera, og bare "nok" vid på fullformat. Nikon har et knallobjektiv, 14-24. Eg lurer på om nokon har erfaringer med G-EF konvertere. Her er en fra B&H: G-EF En fra Bower Endret 9. desember 2009 av erlendhagen Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Har ikke selv erfaring med det, men har lest om flere profesjonelle fotografer som går for den kombinasjonen til sine 1Ds III. Du får naturligvis bare manuell fokus, men ellers fungerer det godt. Bildekvaliteten er rå, enkelt og greit. Ellers er så vidt jeg har forstått de fleste egentlig godt fornøyd med Sigma 12-24 også - men det er mange som vegrer seg for å sette Sigma-objektiver på fullformatkameraer av frykt for at de ikke yter like godt som originalene. Du kan selvfølgelig ha uflaks, men kjøper du fra en butikk med normalt god service, skal det være problemfritt å få fikset opp eller byttet objektivet. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Du får naturligvis bare manuell fokus, men ellers fungerer det godt. ..Og manuell blender - blende opp og ned skal du vel gjøre selv, og du får ikke se full blender gjennom søkeren med mindre du blender opp selv. Blir som at du skal styre blenderen manuelt, og at du holder nedblendingsknappen inne hele tiden. Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 ..Og manuell blenderG-adapterene skal overføre blenderdata, det er noe av vitsen med dem... Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) ..Og manuell blenderG-adapterene skal overføre blenderdata, det er noe av vitsen med dem... Og hadde de ikke gjort det, hadde det ikke vært mulig å velge blender på et Nikon G-objektiv i det hele tatt. Edit: Jeg var ikke helt klar over hvordan dette adapteret fungerte. Siden det har blenderring, trenger det ikke å være noen elektrisk kontakt for å få satt blenderåpningen. Endret 10. desember 2009 av k.n.b Lenke til kommentar
k-ryeng Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Og hadde de ikke gjort det, hadde det ikke vært mulig å velge blender på et Nikon G-objektiv i det hele tatt.Det er naturligvis også et poeng. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Vel - overføre blenderdata kan de kanskje, men det blir vel bare at de forteller hva for en blender du har satt på adapterringen, og at du ikke får noen blender på objektivet. Såvidt jeg forstår, i alle fall. Fra 16-9.net: But uniquely our adaptor replaces the 'lost' aperture ring of G Series lenses, enabling video or stills shooters to set any aperture manually, even when the lens is mounted on a Canon DLSR or Canon-mount video camera. Infinity focus is also guaranteed. Please note that VR, auto-focus and auto-aperture functions are not available when the lens is adapted in this way.(..) The diaphragm is actuated via a control ring sandwiched inside the adaptor. ..Er ikke hele poenget her at adapterringen inneholder og er blenderen, og at du dreier på en dings på adapteret for å endre blenderåpningen? Endret 10. desember 2009 av Trondster Lenke til kommentar
jag007 Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Nikon 14-24 er et "G" objektiv og har ikke blenderring! /Jan Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Nikon 14-24 er et "G" objektiv og har ikke blenderring! Les svaret mitt igjen. Det er converteren som er både blender og blenderring. Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 ..Men - for å besvare trådstarters behov, som er "vidvinkelobjektiv til Canon" - så vent til neste år - det er rykter om en EF 14-24/2.8.. Lenke til kommentar
k.n.b Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Les svaret mitt igjen. Det er converteren som er både blender og blenderring. Det tror jeg ikke helt på. Det er konverteren som er blenderring, men det er vel blenderen i objektivet som benyttes. Men du må gjerne arrestere meg på det hvis jeg tar feil. Lenke til kommentar
erlendhagen Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 ..Men - for å besvare trådstarters behov, som er "vidvinkelobjektiv til Canon" - så vent til neste år - det er rykter om en EF 14-24/2.8.. Steike... det der er jo supert! -håper dei objektiva blir lansert i tide til å treffe feriepenge-utbetalinga... :-) Lenke til kommentar
Trondster Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Det tror jeg ikke helt på. Det er konverteren som er blenderring, men det er vel blenderen i objektivet som benyttes. Men du må gjerne arrestere meg på det hvis jeg tar feil. Jeg er ikke sikker, men jeg håper du har rett! Hmm - virker kanskje mest logisk også.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå