geirgp Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Er det mulig å bruke 1.0.0.0/24 adressering i et hjemmenetverk? Jeg vil så sant det er mulig unngå å bruke de "lovlige" nettverkene 192.168.. og 10.0.0.0/8 da jeg bruker mye vpn forbindelser mot andre nett som ofte skaper adresse-konflikter for meg. Har aldri sett at noen bruker 1.xx -nett da denne per def ikke skal brukes, noe jeg driter i hvis det funker edit:typo Endret 9. desember 2009 av geirgp Lenke til kommentar
rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) . Endret 25. januar 2018 av rWLCnB9yxT9WlAzurPH1 Lenke til kommentar
noob11 Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Så lenge du har NAT så kan du bruke hva som helst på innsiden. Det er det jo uansett ingen andre enn deg som ser. Med VPN kommer det ann på hvordan det andre nettet er satt opp. Det er jo akkurat like lett å sette opp en VPN mot alle IPer Lenke til kommentar
norpheus Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Du kan som nevnt bruke hvilket subnet du vil hjemme hos deg selv (forutsatt at du har NAT). Ulempen med å bruke et ikke-privat subnet, er at maskinen din kan få samme IP som en annen maskin der ute i verden. Hvis du feks velger samme subnet som vg.no ligger på og du får samme ip som vg.no har, vil du ikke komme inn på vg.no fordi trafikken routes lokalt i ditt nett. Jeg synes 10.0.0.0/24 er det greieste å bruke lokalt, lett å skrive, lett å huske Lenke til kommentar
jocke Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) 1.0.0.0/8 og 2.0.0.0/8 er jo reservert av IANA til fremtidig bruk. Så de er pr. dags dato ikke i bruk ute på internett. edit: ser at RIPE fikk tildelt 2.0.0.0/8 i September i år, sa da er visstnok den i bruk også. Endret 10. desember 2009 av jocke Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå