Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Nok ett outlook 2003 problem fra min side.

Sette opp slik at visse avtaler som legges i privat kalender også legges i felleskalenderen til bedriften.

Slik blir det en god del lettere for sentralbordet og vite hvor de ansatte er til en hver tid...

jeg trodde noe slikt skulle være en relativt enkel sak, men den gang ei.

noen gode forslag?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

tror du det er oversiktlig når det er 50 avtaler i en kalender i løpet av en dag?

hva med å gi sentralbordet tilgang til alle kalenderene, så man kan sjekke opp hver enkelt person og ikke alle samtidig?

så er det jo også problemer når folk er dobbelt/trippelt-booket på møter, min avdeling har det problemet ihvertfall.

finnes en del programmer som gjør jobben du snakker om, men disse er dyre og det blir litt av ett prosjekt å få det implementert i bedriften.

husker desverre ikke noe navn på slike programmer i farten, men vet Microsoft har ett ihvertfall.

kort og greit, gjør det enkelt, det er noen ganger det beste :)

Lenke til kommentar
tror du det er oversiktlig når det er 50 avtaler i en kalender i løpet av en dag?

hva med å gi sentralbordet tilgang til alle kalenderene, så man kan sjekke opp hver enkelt person og ikke alle samtidig?

så er det jo også problemer når folk er dobbelt/trippelt-booket på møter, min avdeling har det problemet ihvertfall.

finnes en del programmer som gjør jobben du snakker om, men disse er dyre og det blir litt av ett prosjekt å få det implementert i bedriften.

husker desverre ikke noe navn på slike programmer i farten, men vet Microsoft har ett ihvertfall.

kort og greit, gjør det enkelt, det er noen ganger det beste :)

hehe ja full duplikering av den private kalenderen vil bli ett rent kaos for sentralbordet ja, derfor jeg presiserte "visse" avtaler :) men jeg skjønner poenget ditt veldig godt.

syns jeg gikk gjennom "antiduplicate" system når jeg tok outlook2003 sertifiseringa for noen år siden, ser ikke ut til at den virker helt optimalt da :(

og jeg er jo kommunal IT-mann, så middlene er ikke så lett å få tak i til noe så "enkelt" som en kalender-forbedrer...

Kanskje dette? http://www.trio.com/web/Trio_Present_3.aspx

Brukte det i en jobb for en stund siden, fungerte ganske bra.

skal ta en titt på den der :) men dog, om den koster like mye som andre småtterier til bedrifter blir den neppe aktuell...

Edit:

jeg så på den Trio'en, var LITT overkill for en liten kommune :D

Endret av sega
Lenke til kommentar
Bruk del min kalender, eller sett opp en delt kalender som du kan skrive til. Dette ER en enkel sak.

jo,den løsningen bruker vi idag på de folka som er mest ute å løper og kjører. men problemet er at vi har 3-4 damer som rullerer på sentralbordet og alle bruker sin egen konto, så jobben med å legge til hver eneste kalender på de brukerne blir mer arbeid enn nødvendig.

men jeg satt å tenkte på en ting, hva om jeg setter opp en ny distributiongroup og legger til samtlige brukere der, for SÅ å åpne den i outlook? men igjen, da er vi tilbake til det kaoset med 50 kalenderoppslag hver dag :(

Er filtrering av kalenderoppslag mulig tro...? isåfall må man kunne luke ut "vanlige" avtaler og istedet hente opp de som er merket med f.eks høy viktighet eller noe lignende. at man setter den på når man skal ha den opp i felles kalenderen.

Lenke til kommentar
Er filtrering av kalenderoppslag mulig tro...? isåfall må man kunne luke ut "vanlige" avtaler og istedet hente opp de som er merket med f.eks høy viktighet eller noe lignende. at man setter den på når man skal ha den opp i felles kalenderen.

alt er mulig, bare du har nok penger å bruke på det :)

men, tror du virkelig folk husker å sette riktig viktighet på kalenderen?

tviler også veldig sterkt på at det er noen innebygget funksjon du kan bruke til slikt.

hvor mange ansatte er det egentlig?

ser for meg at å legge til samtlige kalendere på sentralbordet er det som er minst jobb.

du trenger jo ikke å legge til samtlige kalendere heller, det er bare for de på sentralbordet å trykke på "Åpne delt kalender", skrive inn navnet, så dukker kalenderen opp.

Endret av aklla
Lenke til kommentar
Du kan jo bare sette opp en kalender som "alle" kan skrive til. Vi har det jo slik her på bruket, hvor folk kan låne projektore o.l. De må da inn i outlook, åpne den delte kalenderen projektor1 og registrere reservasjonen. Det samme gjelder for alle møterommene våre også.

Men da er vi tilbake til sånn som det er idag, fellesen er åpen for samtlige i kommunen, men det betyr fortsatt at man må skrive inn avtalene sine 2 ganger, altså en i privaten og en på fellesen.

Grunnen til at dem faktisk ikke gjør det er fordi det er for tungvint og dermed lettere å bare gå ut i gangen og rope til sentralbordet at dem skal noe da og da :thumbdown:

men men, jeg får vel bare tvinge folka til å legge inn avtalene 2 ganger... ser ikke ut til at det finnes noen gratis eller lettvint løsning på dette :(

som sagt, kommune, lite midler til småtterier.

Lenke til kommentar
ok, du tvinger alle til å skrive inn i en felles kalender.

hvordan skal sentralbord-folka enkelt finne igjen hva frank gjør i dag eller når han har ledig tid?

en felles-kalender med mange avtaler samtidig er ikke oversiktlig i det hele tatt.

det har jeg løst ved å endre på visningen, men per idag er det MAKS 25-30 avtaler per dag der, det er oversiktelig nok egentlig iom. at noen faktisk setter riktig tidspunkt og ikke bare "hele dagen" på møtet.

edit: manglet no ord.

Endret av sega
Lenke til kommentar
Kjør inn OCS du, da kan man enkelt se folks status ved å åpne klienten og skrive navnet/epost-adressen til brukeren. :D

hehe ja den er litt lekker :) men den er kanskje beregnet på litt mer IT kvalifiserte folk og ikke en kommune med vanlige dødlige IT brukere. :D

Lenke til kommentar

Den er faktisk like enkel som msn for brukeren. Har det i test her hos oss nå, og har installert til den ene kontordama for å teste. Hun skriver hurtigmeldinger til meg når hun ser at jeg er borte, fremfor å ringe meg. Så hvis dere har lisenser eller mulighet til å anskaffe linsenser til OCS, så vil jeg virkelig anbefale det, ikke minst for at det gir andre, meget store fordeler også, bl.a ved integrasjon mot telefonsentral og liknende.

Jeg tror ikke det finnes noen virkelig gode løsninger som gjør at man slipper doble føringer eller at de som skal lese ut fra outlook må ha ørten kalendre oppe, altså hver enkelt sin kalender.

OCS synkes jo automatisk mot kalenderen i Outlook, og etter installasjon av add-ins så ser du også om vedkommende du har fått e-post fra er tilgjengelig, om vedkommende har OCS-klienten.

Jeg har i alle fall ikke noe bedre forslag til en enkel og lite komplisert og tungvindt løsning.

Lenke til kommentar
Den er faktisk like enkel som msn for brukeren. Har det i test her hos oss nå, og har installert til den ene kontordama for å teste. Hun skriver hurtigmeldinger til meg når hun ser at jeg er borte, fremfor å ringe meg. Så hvis dere har lisenser eller mulighet til å anskaffe linsenser til OCS, så vil jeg virkelig anbefale det, ikke minst for at det gir andre, meget store fordeler også, bl.a ved integrasjon mot telefonsentral og liknende.

Jeg tror ikke det finnes noen virkelig gode løsninger som gjør at man slipper doble føringer eller at de som skal lese ut fra outlook må ha ørten kalendre oppe, altså hver enkelt sin kalender.

OCS synkes jo automatisk mot kalenderen i Outlook, og etter installasjon av add-ins så ser du også om vedkommende du har fått e-post fra er tilgjengelig, om vedkommende har OCS-klienten.

Jeg har i alle fall ikke noe bedre forslag til en enkel og lite komplisert og tungvindt løsning.

hva koster en enterprise lisensiering til noe sånt ca. ?

Lenke til kommentar

Pris på OCS står her:

http://www.microsoft.com/communicationsser...-licensing.aspx

Uansett, den gang jeg brukte Trio som vanlig bruker, så var det temmelig enkelt å skille mellom private og offentlige avtaler i samme kalender. Hvis jeg hadde et privat gjøremål, måtte jeg bare sørge for å begynne emnefeltet med PRIV: , alt annet ble offentlig.

Fordelen med Trio for sentralbordet, er at de får en web-basert overikt over alle i bedriften og kan søke/filtrere f.eks på avdeling, dersom du får inn en samtale fra f.eks potensiell kunde og skal sette over til noen som er på jobb i dag på salgsavdelingen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...