Gå til innhold

Jeg blir gal av katten min !


Anbefalte innlegg

Ja, har noen andre tips til hvordan jeg kan oppdra katten min, Max ? Kjedelig navn, jeg vet, men det er ikke poenget..

Hver gang han er ikke,og det står mat på kjøkkenet, hoper han opp på benken og spiser av det. Med en gang en av oss i familien går inn på kjøkkenet, hopper han ned og piler av sted. Han vet selv at det er galt. Om vi får tak i han, kaster vi han ut av huset, for at han skal lære. Men det viser seg at han gir blaffen. Han får nok mat, mer enn det vi vet at han skal få, så vi skjønner ikke hvorfor han er så ... innpåsliten.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En katt vil ta den maten som står tilgjengelig den, så enkelt er det.

Hva med å bare venne seg til å fjerne ting du ikke vil den skal borti med en gang, og ikke la det stå på benken uten oppsyn?

Er lettere å oppdra dere enn å oppdra en katt, så jeg ville startet der ;)

 

Joa, du har nok noe rett. Men det burde virkelig ikke vært nødvendig å tenke på det hele tiden at det ikke skal stå noe tilgjengelig, når vi sitter på stuen og spiser, vi rydder jo bort maten etterpå..

Men takk for svar ;)

Lenke til kommentar

Tip of the day; Ikke utøv vold, eller fysisk straff ved oppdragelse av dyr.

 

Er katten kastrert? Hvor gammel er den? Om dette er en dominant herremann prøver den å flytte grensene for hva som tillates, dette er veldig vanlig. Om katten ikke er kastrert, så gjør dette umiddelbart, da den blir roligere og oftere lydigere av dette (slipper også uønskede(?) kattunger). Har du prøvd å variere kostholdet? Kan det være noe så enkelt som at den ikke liker maten den får servert? Dyr er som mennesker, de er forskjellige og har forskjellige behov. Kanskje den bare vil ha oppmerksomhet og trenger litt kos?

Lenke til kommentar

Katter liker ekstra godt det som ikke er ment for dem. Vår spiser gjerne fløtegratinerte poteter så lenge han føler seg lur og sleip mens han gjør det. Dette er en del av det å ha katt - rydd bort skikkelig og sett ting dere har tenkt å spare på i kjøleskapet. Som du sier vet katten godt at han ikke har lov, men som katter flest driter han i det. Det handler altså ikke om å lære ham noe.

Lenke til kommentar

Jeg har hatt to katter og begge mine katter lærte at de ikke skal gå på bordet ved at vi gjorde noe så enkelt som å skremme den med og trampe i gulvet når vi så den gå på bordet. Det var ikke mange gangene vi trengte og gjøre det heller før de sluttet og gå på bordet.

 

Hadde kastrert begge kattene..

Lenke til kommentar
Jeg har hatt to katter og begge mine katter lærte at de ikke skal gå på bordet ved at vi gjorde noe så enkelt som å skremme den med og trampe i gulvet når vi så den gå på bordet. Det var ikke mange gangene vi trengte og gjøre det heller før de sluttet og gå på bordet.

 

Hadde kastrert begge kattene..

 

når du ikke er der går den nok på bordet når den vil.

den har lært at å gå på bordet har en negativ konsekvens når du er der, er ikke du der, så har det heller ingen konsekvens og er dermed helt greit.

det samme gjelder katten til Makene, så lenge Makene ikke er til stede ser ikke katten noe galt i å spise maten den finner, men den skjønner såpass at det får konsekvenser hvis du er der.

 

løsning?

pakk bort maten/steng kjøkkendøra.

Lenke til kommentar

Hadde selv en svært lydig katt en gang, men som folk skriver her: Så lenge mennesker ikke var tilstede ville han alltid ta seg tilrette, selv om han visste at det var galt. Om noen så ham og ropte pilte han avgårde dersom han drev med noe "ulovlig". Så jeg kan bare gjenta andres råd her: Pakk bort ting som ikke er under umiddelbart oppsyn av folk og som man ikke vil ha katten borti.

Lenke til kommentar

Merkelig at jeg ikke finner noe som helst av kattehår, mat som er spist av eller noen andre tegn på at han har vært der da. Jeg har en jævla smart katt hvis den har lært seg å fjerne alt av spor :)

Så hvis kattene deres gjør ''ulovlige'' ting men ikke bryr seg om han ikke har lov. Pisser og driter de inne også? Hvis ikke. Hvordan har dere lært han at han ikke har lov til og pisse inne men mener at det er så umulig og lære de at de ikke skal gå på bordet? :)

Lenke til kommentar
Merkelig at jeg ikke finner noe som helst av kattehår, mat som er spist av eller noen andre tegn på at han har vært der da. Jeg har en jævla smart katt hvis den har lært seg å fjerne alt av spor :)

Så hvis kattene deres gjør ''ulovlige'' ting men ikke bryr seg om han ikke har lov. Pisser og driter de inne også? Hvis ikke. Hvordan har dere lært han at han ikke har lov til og pisse inne men mener at det er så umulig og lære de at de ikke skal gå på bordet? :)

 

Prøv å legg en boks med leverpostei eller en pakke salami på bordet å gå deg en tur. Kan vedde 100kr på at katta di har tatt seg ett digert jafs av maten

Endret av atriC
Lenke til kommentar

Det kan jeg godt prøve en gang. Tror ikke den hadde lagt merke til det engang. Men er selvfølgelig godt mulig jeg tar feil. :p

Men jeg har ihvertfall aldri hatt noe problemer med at han har spist mat fra bordet. Bortsett ifra den perioden når han var kattunge og løp rundt og pisset og dret der han følte for det da :)

Lenke til kommentar
Merkelig at jeg ikke finner noe som helst av kattehår, mat som er spist av eller noen andre tegn på at han har vært der da. Jeg har en jævla smart katt hvis den har lært seg å fjerne alt av spor :)

 

jeg finner ikke kattehår i katte-mate engang...

men, hvordan ser du at katten ikke har vært bortpå å sleiket?

det er ikke slik at katten spiser halve biffen mens du er borte, jeg har sett mat som har blitt spist på uten at det er så lett å se, verken kattehår, fotspor eller bitemerker.

de sleiker vel mer enn de spiser når de driver på kjøkkenet

 

det finnes så klart unntak, men at du ikke ser spor av katten betyr ikke at han ikke har vært der.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...