ReaveЯ Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hei! Jeg har tenkt å kjøpe nytt skjermkort, prosessor og hovedkort (visst det er nødvendig) Men jeg er ikke helt sikker på hva jeg skal kjøpe Jeg veit ikke om et ganske bra skjermkort som man får kjøpt i dag er kompatibel med det hovedkortet jeg har nå. PCen min er ca 2 år og har lyst på et skjermkort som støtter Direct x11 , men ikke altfor dyr. Har helst lyst på Quad prosessor. Jeg er ikke helt sikker på om strømforsyningen er bra nok Her er skjermkortet, prosessor, hovedkortet og strømforsyningen Asus P5N-E SLI, nForce-650i SLI, ATX Intel Core 2 Duo E6600 2.4GHz Socket Gainward GeForce 8800GTS 320MB GDDR3 GS NorthQ 4775-500S, ATX 500W Silent, 140mm Takker for svar! Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 skal du ha ny cpu idag er hovedspørsmålet om du skal ha intel eller amd, intels i7 920 er topp modellen blant cpuer idag. Ingen konkuranse. Men den er dyr. alternativet er da enten socket 1156 til intel eller AM3 til amd. Top modellen til amd (phenom 2 965) og intels i5 er så like i ytelse og så gode at det er ganske hipps som hopps hva man velger der. skjermkort messig er det lite sannsynlig at du får tak i noe fra 5xxx serien til ati før etter nyttår. men modell messig har man 5850 (bra) 5870 (bedre) 5970 (best) fra ati. nvidia har enda ikke sluppet noen av sine dx11 kort og det skjer ikke før etter nyttår. PSU messig er vel 500w minimumskravet iht GPU specsa. Så det er mulig at det skal være nok. personlig ville jeg ha innvestert i noe alla 750w. Lenke til kommentar
ReaveЯ Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Takk for svar Jeg har tenkt å invistere i http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=492762 og http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=513183, men trenger jeg å kjøpe et nytt hovedkort da eller er det jeg har bra nok? Endret 9. desember 2009 av furiUZ Lenke til kommentar
Dragavon Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Prosessoren passer ikkje i det hovedkortet du har, og du må også kjøpe nye rambrikker, de nye hovedkortene bruker DDR3 og ikkje DDR2 som du har. Lenke til kommentar
ReaveЯ Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 hmm.. På komplett står det: "Før du bestiller PCI Express-skjermkort må du undersøke om hovedkortet ditt har ledig PCI Express 16x-kontakt. Hvis du ikke har ledig PCI Express 16x-kontakt, må du velge enten AGP- eller PCI-basert skjermkort" Men hvordan skal jeg sjekke om hovedkortet har ledig PCI Express 16x-kontakt Lenke til kommentar
ReaveЯ Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Hvilket hovedkort anbefaler du? Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Alle nye HOVEDKORT vil nok ha minimum 1x PCI-E 16x port. personlig har jeg p7p55d som jeg er veldig fornøyd med. Men for normal bruk går det mer en greit med et rimelig kort som mulig. skjemkort messig ville jeg ikke anbefale noe lavere enn 5850 for en ny spill rettet pc idag. Det kommer hovedsakelig av at det yter over 40% bedre enn 5770 ( og sannsynelig enda mer i forhold til 5750) for 800-1000 kroner mer. alternativt behold 8800gt kortet ditt inntil dette kommer på markedet. siden du har et brukbart kort allerede så ville jeg i det minste ha ventet til 58xx kortene kommer tilbake i butikkhyllene, evt til jeg hører hva som skjer med gt300 til nvidia ( om det kommer det ut i overskuelig framtid liksom) edit: stygg skriveleif. var ment som hovedkort ikke skjermkort som orginalt skrevet Endret 9. desember 2009 av paalrh Lenke til kommentar
jornboss Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hovedkortet ditt støtter E8500. Den koster ca 1400,- og er en aktuell oppgradering. E8500 er ikke en Quad, men den holder fortsatt koken. Det vil ikke være mye tidsforsinkelser eller tapte frames du vil merke med en E8500 i forhold til feks i5 750. Dersom du skal utføre store oppgaver - så vil selvsagt i5750 kanskje bruke 12 minutter, og E8500 bruke 17 minutter - men det er vel ikke så ofte du jobber slik? Forøvrig så snakker vi om sekunder og tiendeler's forskjeller som du ikke registrerer nevneverdig. E8500 er veldig mye raskere og bedre enn den du har. I tillegg til den oppgraderingen kan du beholde rammen din. Har du bare 2 GB, bør du oppgradere med 2 til. Forøvrig støtter jeg det Paalrh nevner. NorthQ 500W var en god PSU, men er noe gammel. 500W skal holde til det meste. Dersom du ønsker full oppgradering, kan du feks ta utgangspunkt i dette: handlevogn. Oppgradererer du med E8500, tar du bare vekk ram, CPU, hovedkort evt annet du ikke har behov for. Lenke til kommentar
ReaveЯ Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Takk for svar! Det der er noe jeg absolutt kan gå for. Skjermkortet ser bra ut og det er støtte for Direct x11 Var ikke så veldig dyrt for hovedkort, prosessor etc. Det er ihvertfall en PC som jeg kommer til å ha lenge Lenke til kommentar
Mathias-S Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Synes oppsettet til jornboss ser bra ut, så det er absolutt noe du burde vurdere. Da bør du kjøpe hovedkort, prosessor, RAM og grafikkort. Eventuelt kan du kjøpe 5770 i stedet for 5850 hvis sistnevnte blir for dyrt. Da kan du også oppgradere maskinen din ved å kjøpe ett ekstra 5770 senere for å få bedre spillytelse (det er plass til to slike kort på hovedkortet jornboss satt opp). Det kan du forøvrig også gjøre om du kjøper et 5850. Har selv en 500W psu som driver to skjermkort (8800GTS og GTX 275, ikke SLI, litt teit oppsett men måtte ha det for 3 skjermer), og har ikke noe problemer med det. Endret 9. desember 2009 av Mathias-S Lenke til kommentar
paalrh Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) tingen er jo det at 1x5850 er over 40% bedre enn 1x5770 og opptil ca 10% bedre enn 2x5770 det er den største ytelses hoppen jeg har sett i 5xxx serien. Derfor finner jeg det vanskelig å ikke anbefale folk å ta 5850 framfor 5770. For selv om det er 800-1000 kroner dyrere så er den ytelses hoppen virkelig verdt det. Endret 9. desember 2009 av paalrh Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå