Gå til innhold

Rentefradrag, inkassogjeld og lønnstrekk

Redak Tøren

Anbefalte innlegg

I skatteetatens jungel er det ikke enkelt for en lekmann å få oversikt. Et par kjappe spørsmål noen her kanskje vet svaret på?

1: Ved trekk i lønn, skal alle gjeldsrenter føres på selvangivelsen det året trekket er ferdig, eller skal det føres på det aktuelle beløpet gjeldsrenter som er trekt gjeldende år?

2: Kan man kun føre på gjeldsrenter som er betalt i gjeldende inntektsår, eller kan man også føre på gjeldsrenter fra tidligere år som ikke ble ført på den gang?

3: Finnes det en enkel måte å få totaloversikt på (et felles register) hvor mye renter man har betalt, dersom man ikke har oversikten over inkassosaker / data for beløp forsvinner fra systemene etter hvert som man betaler, eller må man gå via hver enkelt oppdragsinnehaver som Lindorff og Payex Collection?

På forhånd takk for svar :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis jeg har forstått riktig så trekkes/dekkes hovedstølen først og rentene etterpå. Rentene får du fradrag for og disse kommer som en egen post i din selvangivelse.

:)

Min erfaring er det motsatt. Når man gjør en innbetaling til kreditor dekkes først alt som har påløpt av renter og gebyrer, deretter hovedstolen.

Lenke til kommentar

Når det gjelder #2, så er det rom for å ta med seg ubenyttet fradrag fra tidligere år. Såvidt jeg vet er det to kriterier for å kunne få gjøre dette.

For det første må du ha hatt så lav inntekt det året fradraget ble ervervet (og eventuelt påfølgende år) at du ikke var i stand til å benytte fradragene fullt ut, dvs. du ville ha endt opp med negativ inntekt.

Nummer to er at dette overskytende fradraget må gjøres kjent for myndighetene det året det oppstår, og det må også rapporteres i påfølgende år dersom det ikke er brukt opp. Man kan altså ikke plutselig et år bare komme med et flere år gammelt fradrag og føre dette opp.

Siden du spør, så regner jeg med du ikke førte opp eller på noe vis meldte inn de fradragene det er snakk om, og da er de nok tapt.

Lenke til kommentar
Hvis jeg har forstått riktig så trekkes/dekkes hovedstølen først og rentene etterpå. Rentene får du fradrag for og disse kommer som en egen post i din selvangivelse.

Min erfaring er det motsatt. Når man gjør en innbetaling til kreditor dekkes først alt som har påløpt av renter og gebyrer, deretter hovedstolen.

I allefall bruker/brukte skatteinnkrever den praksisen i XXXXXXX- kommune. Fikk en skattesmell for mange år siden og fikk en nedbetalingsdeal med kommunekasserer. ;)

Lenke til kommentar

I allefall bruker/brukte skatteinnkrever den praksisen i XXXXXXX- kommune. Fikk en skattesmell for mange år siden og fikk en nedbetalingsdeal med kommunekasserer. ;)

Det kan godt være at en ustå saksbehandler i en eller annen småkommune som forlengst burde vært sammenslått gjør en del merkelig ting. Fra min erfaring etter å ha jobbet i flere banker er det først påløpte renter som dekkes, tilslutt hovedstol.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...