Gå til innhold

Fenomen på himmelen i Nord-Norge klokken 07:45 9. Des

180 stemmer

1. 1. Hva var det der?

• Russisk rakett
      110
    • Vitenskapelig showoff
      4
    • CERN
      1
    • Aliens
      7
    • Xenu
      9
    • Dimensjonsportal
      14
    • Forvarsel 2012
      3
    • Ionospheric heater (skal tydeligvis lage kunstig nordlys)
      3
    • Optical SETI
      0
    • Prøveutskyting av en moderne versjon av noas ark som skal ta politikere og høytstående personer til en annen planet så de ikke dør i 2012.
      15
    • Noe skummelt
      14

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Saken er løst:

http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/nordland/1.6902336

– Jeg har ikke sett noe lignende. Men trolig er det en prøveoppskyting fra en russisk undervannsbåt som har gått galt, sier Norges fremste romfartsekspert, Erik Tandberg.

I forrige måned ble et annet mystisk lys observert over Nord-Norge. Da viste det seg at det var en rakettoppskyting fra Barentshavet.

Truls Lynne Hansen ved Nordlysobservatoriet i Tromsø sier det dreier seg om en rakett som ble skutt opp fra Kvitsjøen i Russland.

– Raketten har trolig kommet ut av kontroll og eksplodert. Det spesielle spiralformede lysmønsteret kommer av at sola skinte på drivstoffet som lekket ut, sier Hansen.

NRK bekrefter ikke at det var en russisk rakett som jeg leser det.

Det er misvisende overskrift, den russiske raketten det er snakk om var en som skapte et nogenlunde lignende fenomen i forrige mnd.

Jeg så bildene fra fenomenet i forrige måned, og jeg syns ikke det lignet i det hele tatt.

Det fra forrige måned lignet med på en slags "flare/nødbluss" som gikk opp, for deretter å gå ned. Ikkenoe spiralformet monster med blå hale :)

Alle lekkasjer er ikke nødvendigvis klin like.

Hvis det var et skråttstilt hull i drivstofftanken så ville drivstofflekkasjen fått raketten til å rotere, og lekkasjespruten ville gi et spiralmønster. Etter hvert som gassene fordelte seg i atmosfæren ville det sett ut som en diffus glød som sakte forsvant, nøyaktig det som ble rapportert i dag.

Nei det har du nok helt rett i. Men da synes jeg det blir dumt av NRK å sammenligne en stein med en fjær. For effekten dette ga på himmelen var 2 HELT forskjellige ting :)

Det blir som om jeg skulle vist dere en film av nyttårsraketten jeg skaut opp i 2003, og si at det er det samme. Fordi begge deler antageligvis er en rakett.

Ingen har med 100% sikkerhet bekreftet at dette er en rakett, derfor holder jeg ett åpent sinn.

Men for all del, teorien om en "spinnende rakett" med drivstofflekkasje er plausibel og kanskje den mest logiske jeg har hørt frem til nå. Så jeg blir ikke overrasket om denne teorien blir bekreftet som fakta.

Lenke til kommentar
Men russland har ikkje skutt opp noe i følge dem vertfall.

Men ikkej godt og si hva det er for noe.

av historiske grunner så er ikke akkurat (de skyldige?) Russerne de som snakker mest sant.

E: Det er et våpen som åpner et sort hull og har tenkt til å sluke hele nordnorge! 0.0

Endret av oletheking
Lenke til kommentar
Nei du, lasere eller raketter virker svært ulogisk med tanke på bildene, videoene og vitneutsagnene.

Jepp. Vi får heller stole på privatpersoner som uttaler seg uten å ha det minste peiling på hvordan fenomener som kan oppstå.

Øy! Han har faktisk tenkt seg frem til dette utsagnet. Såklart han har rett. Sithious har jo aldri feil!

Lenke til kommentar

Jeg tror dette har skjedd:

Menig Dmitriv Mjadushka på USSR Cathalyna (rakett-skip) har nattevakt på broen! Tidlig på morgenen knoter han rundt på pc'en for å lære seg litt om systemet, han trykker på noen knapper og... WHOOOOOSSSHHH!!!! Raketten PROTOTYPE X999 SUPER letter fra dekket uten at lokket til raketten hadde åpnet seg.

Det lukkede lokket skaper en stor rift i siden av raketten og den spinner ut av kontroll. Langt oppe i luften mister den moment og blir stående "tilsynelatende" i løse luften og spinne rundt mens drivstoff spruter i alle retninger. Solen kaster lys på drivstoffet og dette danner et spiralmønster på himmelen. Tilslutt eksploderer raketten og alt drivstoffet som er slynget ut går opp i flammer.

I den russiske ambassade har de hørt om ulykken, men vil ikke uttale seg til media om dette før det er avklart nøyaktig hva som har skjedd. De prøver å dysse ned flausen og benekter at de har noe med dette å gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+12348972834

Hvis dette viser seg å være en russisk rakett gone wrong, så forundrer det meg ikke om de prøver å holde det skjult, for å si det slik. Appearance is everything! :p

Lenke til kommentar
Jeg tror dette har skjedd:

Menig Dmitriv Mjadushka på USSR Cathalyna (rakett-skip) har nattevakt på broen! Tidlig på morgenen knoter han rundt på pc'en for å lære seg litt om systemet, han trykker på noen knapper og... WHOOOOOSSSHHH!!!! Raketten PROTOTYPE X999 SUPER letter fra dekket uten at lokket til raketten hadde åpnet seg.

Det lukkede lokket skaper en stor rift i siden av raketten og den spinner ut av kontroll. Langt oppe i luften mister den moment og blir stående "tilsynelatende" i løse luften og spinne rundt mens drivstoff spruter i alle retninger. Solen kaster lys på drivstoffet og dette danner et spiralmønster på himmelen. Tilslutt eksploderer raketten og alt drivstoffet som er slynget ut går opp i flammer.

I den russiske ambassade har de hørt om ulykken, men vil ikke uttale seg til media om dette før det er avklart nøyaktig hva som har skjedd. De prøver å dysse ned flausen og benekter at de har noe med dette å gjøre.

Brilliant forklaring! :!:

Lenke til kommentar
Det har begynt å svirre noen rykter om at dette var et stunt laget av en eller annen studentgjeng der oppe.

Egentlig veldig synd om det viser seg å stemme. Jeg kunne godt tenkt meg et skikkelig mysterium nå...

Er klar for doomsday scenario i hollywood-stil jeg ass! Wohoo...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...