HKS Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 2 Dag 2 begynner med skanning av Endeavour sitt varmeskjold. De bruker OBSS (Orbiter Boom Sensor Systems) som er en lang bom, eller forlengelse av romfegen sin egen robotarm om dere ønsker. Denne brukes til å scanne over de mest følsomme delene av varmeskjoldet, nemmelig nestetuppen og leaning edge forran på vingene. Disse delene er laget av RCC (Reinforced Carbon-Carbon). Samtidig så skal data fra diverse andre sensorer og kamraer analyseres. De som ikke jobber med inspeksjonene av romfergen jobber med å klargjøre utstyr til dokkingen med romstasjonen imorgen, samt sjekk av draktene de skal brukte på de frem planlagte romspaserturene (EVA). Bilder - Dag 2 Astronaut Stephen Robinson jobber i romfergen sitt "kjøkken" nede på Mid-deck. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 2 STS-130 completes Flight Day 2 inspections following impressive launch http://www.nasaspaceflight.com/2010/02/sts...ressive-launch/ Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 10. februar 2010 Endeavour har nå dokket med romstasjonen. Lukene mellom de to er nå åpnet! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 11. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 11. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 3 Dag 3 er dokkingen med den internasjonale romstasjonen. Dagen begynner med at Endeavour gjør flere små korrigeringer på banen, og ender opp et par hundre meter under romstasjonen. Der begynner de det som kalles RPM-manøveren. RPM-manøveren er en fast ting på programmet når de ankommer romstasjonen, og går rett og slett ut på at de roterer romfergen rundt, slik at de kan fotografere undersiden fra romstasjonen. Dette er for å analysere varmeskjoldet til fergen, slik at det ikke er noen skader der. Etter dokking til ISS så skal kritisk last (nedfryste forsøks samples fra jorden) overføres til fryserne på romstasjonen. De kommer også til å overføre EVA-drakter, og begynne forberedelsene til EVA1, som er planlagt til dag 5 av dette oppdraget. Bilder - Dag 3 Bilde av Endeavour tatt under RPM. Disse bildene brukes til å evaluere om varmeskjoldet har fått noen skader under oppskytning. Node 3 med Cupola fotografert i Endeavour sitt lasterom. Etter att Node 3 er montert til ISS skal Cupola flyttes fra den posisjonen den er montert i nå. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 3 STS-130: Endeavour docks with ISS – Port Wing protrusion evaluated http://www.nasaspaceflight.com/2010/02/sts...ing-protrusion/ Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 11. februar 2010 Del Skrevet 11. februar 2010 Har postet denne linken før i andre tråder, men her samler dei opp diverse video klipp fra STS turene. http://www.space-multimedia.nl.eu.org/ Cupola ser så liten ut der, kor stor er den? Kor stort er lasteromet på romferga fra kant til kant? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 4 Vanligvis på andre romfergeoppdrag til ISS så var første EVA på dag 4, men siden STS-130 ble sendt opp på det tidspunktet av dagen de ble sendt opp, så ville det blitt knapp tid til å gjøre alle forberedelsene etter dokkingen i går. EVA1 er derfor planlagt til dag 5. Aktivitetene som er satt opp på dag 4 er blant annet å bytte ut en Distilation Assembly (DA) i Water Recovery System (WRS). Dette er altså en enhet som destillerer vann i romstasjonen sitt system for gjenvinning av vann. Den destillasjonsenheten de har med opp nå er modifisert, astronautene har høyere innhold av Kalsium i urinen i verdensrommet enn på bakken, og dette skapte problemer. Systemet som gjenvinner vann på romstasjonen bruker kondens i luften, samt urin. Det er også planlagt fritid for astronautene, samt på slutten av dag 4 starter de som skal utføre EVA1 "campout" i romstasjonen sin luftsluse. Bilder - Dag 4 NASA astronaut T.J. Creamer fra ekspedisjon 22 er på besøk i Endeavour, her fotografert på flight-deck. NASA astronaut George Zamka jobber med å klargjøre EVA-drakt i romstasjonen sin luftsluse. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 14. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 14. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 5 - EVA 1 Dag 5 er dette oppdraget første EVA. Det er astronautene Robert Behnken og Nicolas Patrick som skal utføre denne første EVA'en. EVA 1 er planlagt som en standard 6 timer og 30 minutters EVA. EVA 1 vil begynne med at astronautene beveger seg over til Endeavour sitt lasterom. Her skal de koble fra kabler som gir strøm til Node 3, samt fjerne beskyttelse på mekanismen som brukes for å dokke modulen til romstasjonen. Etter at dette er gjort skal mannskapet på romstasjonen ta tak i Node 3 med romstasjonen sin robotarm (SSRMS) og dokke den til romstasjonen sin Node 1 (Unity) på styrbord (port) side. Etter at Node 3 er dokket til Node 1 så skal EVA-astronautene koble til strømkabler som brukes til å varme opp Node 3, samt datakabler som brukes til å overvåke, samt kontrollere noden. Bilder - Dag 5 Siste forberedelser i romstasjonen sin luftsluse (Quest) før EVA 1 starter... Node 3 og Cupola løftes inn til dokking med Node 1 med romstasjonen sin robotarm (SSRMS) Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 5 STS-130: EVA-1 complete as Node-3/Tranquility is installed on Station http://www.nasaspaceflight.com/2010/02/sts...ity-to-station/ Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 En ting jeg har fundert litt på.Når romfergen og romstasjonen er på vei rundt jorda, så peker alltid samme side av fartøyet mot jorda. Sånn jeg ser det for meg så har de jo en "konstant" hastighet i en retning, men de blir hele tiden dratt rett ned sånn at de går i bane. Romferga burde jo da ha varmeskjoldet ned på den ene siden av jorda, så motorene ned. Cargo bay ned når det kommer på den andre side av jorda, og snuta ned når den er 3/4 rundt. Ihvertfall ifølge mitt hode. Hastigheten forrover er konstant ja. Romfergen og ISS går i bane rundt 300 000 kilometer over havet. Kraften som trekker romfergen og ISS nedover er veldig liten. Romfergene har ikke varmeskjoldet i den retningen de beveger seg. Grunnen til dette er at de ønsker å beskytte det så godt som mulig mot mikro meteoritter (MMOD). De trenger ikke å korrigre romfergen sin posisjon iløpet av banen rundt jorden. Den er konstant. Du mener sikkert at ISS går i bane ca. 300 km over havet. Faktisk nærmere 350 km, men denne endrer seg noe med tiden. På linken under kan man finne ut hvordan avstanden har endret seg det siste året: http://www.heavens-above.com/IssHeight.asp...t=19&tz=CET Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 T-0 BOOSTER IGNITION ... and LIFTOFF of SPACE SHUTTLE ENDEAVOUR!!! Hei! Jeg er nettopp tilbake etter en reise til USA for å se STS-130-oppskytningen. Det var litt av en opplevelse. Himmel med opplyst nærmest som det var som det var midt på dagen. Dette var etter planen siste nattoppskytningen og dette måtte jeg bare få med meg. Legger ved noen bilder selv om de ikke ble så flotte så som NASA sine bilder... Flere kan sees på http://twitpic.com/photos/oyssko Øystein Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 (endret) STS-130 - Endeavour - Dag 6 Hovedaktivitetene på dag 6 kommer til å være åpningen av Node 3. De kommer til å begynne med å klargjøre vestibylen mellom Node 1 og Node 3. Her skal diverse datakabler kobles til, og deksler monteres. Etter dette er fullført, åpnes lukene mellom Node 1 og 3. Ganske umiddelbart etter Node 3 er klargjort skal de første "racks" med utstyr flyttes over. Det er ARED (Advanced Resistive Exercise Device) og ARS (Air Revitalization System) som skal flyttes over først. ARED racks som brukes av mannskapet på romstasjonen til å trene. ARS er en del av systemet som kontrollerer og renser luften inne i romstasjonen. På slutten av dagen skal Cupola gjøres klar til å flyttes til sin permanente plass (Node 3 Nadir) som er den siden av Node 3 som peker ned mot jorden. Robert Behnken og Nicolas Patrick som gjennomførte EVA 1 skal også forberede seg til EVA 2 som er på dag 7. Bilder - Dag 6 Luken til porten hvor Cupola er midlertidig montert er åpen. Her ser dere at de jobber med å klargjøre Cupola til å flyttes til permanent plassering, dette skal etter planen skje på dag 8. Endret 15. februar 2010 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 Hei!Jeg er nettopp tilbake etter en reise til USA for å se STS-130-oppskytningen. Det var litt av en opplevelse. Himmel med opplyst nærmest som det var som det var midt på dagen. Dette var etter planen siste nattoppskytningen og dette måtte jeg bare få med meg. Legger ved noen bilder selv om de ikke ble så flotte så som NASA sine bilder... Flere kan sees på http://twitpic.com/photos/oyssko Øystein Synes det var kjempebra bilder! Hvor tok du de fra, og med hvilket utstyr? En romfergeoppskytning er en heftig opplevelse. Jeg anbefaler alle her som har muligheten til å komme seg over før de er ferdige. Jeg planlegger selv en tur for å se STS-132. Må få med meg en oppskytning til! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 15. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 15. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 7 - EVA 2 Dag 7 er dette oppdraget første EVA. Det er astronautene Robert Behnken og Nicolas Patrick, altså de samme astronautene som gjennomførte første EVA som også skal ta denne. EVA 2 er planlagt som en standard 6 timer og 30 minutters EVA. Hovedoppgavene på EVA 2 er å aktivere kjølesystemet til Node 3. Romstasjonen sitt kjølesystem bruker NH3 (Ammoniakk), og det er så de ammoniakk-slangene som det var trøbbel med før oppskytningen skal installeres. Det er to sett med slanger som skal monteres, da dette systemet har redundans. Resten av EVA2 kommer til å brukes til å klargjøre utsiden av Node 3, det vil si å installere deksler, samt montere håndtak som kan brukes for astronauter til å bevege seg på utsiden av noden under fremtidige EVA'er. Ellers så har STS-130 sitt MMT (Mission Management Team) informert om at de kommer til å forlenge oppdraget med en dag ekstra, slik at de får mer tid til å jobbe med å flytte over systemer til Node 3. Bilder - Dag 7 Bilde fra romstasjonen sin luftsluse, Quest før EVA 2 starter... Bilde inne i Node 3, tatt under EVA-2. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 7 EVA-2 brings Node 3 to life – Additional docked day option taken http://www.nasaspaceflight.com/2010/02/eva...cked-day-taken/ Lenke til kommentar
oyskog Skrevet 15. februar 2010 Del Skrevet 15. februar 2010 Hei!Jeg er nettopp tilbake etter en reise til USA for å se STS-130-oppskytningen. Det var litt av en opplevelse. Himmel med opplyst nærmest som det var som det var midt på dagen. Dette var etter planen siste nattoppskytningen og dette måtte jeg bare få med meg. Legger ved noen bilder selv om de ikke ble så flotte så som NASA sine bilder... Flere kan sees på http://twitpic.com/photos/oyssko Øystein Synes det var kjempebra bilder! Hvor tok du de fra, og med hvilket utstyr? En romfergeoppskytning er en heftig opplevelse. Jeg anbefaler alle her som har muligheten til å komme seg over før de er ferdige. Jeg planlegger selv en tur for å se STS-132. Må få med meg en oppskytning til! Takk for det. Jeg var på NASA causeway, midt mellom Kennedy Space Center og Cape Canaveral Air Force Station - ca. 10 km fra oppskytingsstedet. Jeg brukte et Nikon D90 kamera med en Sigma Telezoom 150-500 mm linse. De fleste bildene fra NASA causeway ble tatt med en brennvidde på ca. 300 mm. Jeg brukte manuell fokusering som ble anbefalt i disse forholdene. På noen av bildene har jeg brukt Sigma 2x Telekonverter slik at brennvidden ble 1000 mm. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 16. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 8 hovedaktiviteten på dag 8 er å flytte Cupola til sin endelige plassering på undersiden av Node 3. Grunnen til at Cupola er montert der den er nå er rett og slett for å få plass i romfergene sitt lasterom. Cupola kommer til å bli montert på "Nadir" siden av Node 3, altså den siden som peker nedover mot jorden. Originalt var planen også å flytte flere racks til Node 3 på dag 8, men siden dette oppdraget har blitt forlenget med en dag, så utsettes denne aktiviteten til den ekstra dagen. Bilder - Dag 8 Her flyttes Cupola til sin endelige plassering på Node 3 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 9 Aktivitetene på dag 9 var å flytte PMA-3 (dokkingadapter) til ytterst på Node 3. PMA-2 brukes som en backup dokkingadapter, PMA-2 er den adapteren romfergene dokker til, og PMA-1 kobler det amerikanske segmentet til det russiske segmentet. Ellers er det også endel aktiviteter med å klargjøre Cupola. Det er endel datakabler og systemer som skal kobles til. Det er først op dag 10 under EVA-3 at lukene til Cupola skal åpnes for første gang. På slutten av dag 9 er det satt av tid til fri for mannskapet. Bilder - Dag 9 Bilder av klargjøringen av Cupola Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 10 - EVA 3 Dag 10 er dagen for siste EVA på dette oppdraget, og det er Bob Behnken og Nick Patrick som skal utføre EVA 3. Aktivitetene er å koble til kabler til PMA-3 som ble flyttet i går. Etter det så skal kabler til Node 3 sitt backup kjølesystem (Loop B) kobles til, og systemet skal aktiveres. Mot slutten av EVA 3 skal låsesystemer som har holdt igjen lukene på Cupola under oppskytningen av Endeavour fjernes, og Cupola skal åpnes for første gang. Etter att EVA 3 er ferdig skal ISS sin "Robotics Workstation" som er datamaskinen som kontrollerer robotarmen flyttes til Cupola. Denne arbeidsstasjonen har frem til nå vært montert i det amerikanske laboratoriet. Bilder - Dag 10 Her jobbes det med å klargjøre Cupola til å åpne lukene... Astronaut Stephen Robinson i Cupola, med dekslene åpne. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 10 STS-130: EVA-3 marks Cupola’s grand opening – Comm issues evaluated http://www.nasaspaceflight.com/2010/02/sts-130-eva-3-cupolas-opening-comm-issues-evaluated/ Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 11 Dag 11 er ekstra-dagen som er satt inn i STS-130 oppdraget. Aktivitetene som er reservert til dag 11 er å flytte romstasjonens fire racks for romstasjonens ECLSS (Environmental Control and Life Support System) system. Disse fire racks er WRS-1 og WRS-2 (Water Recovery System) som er systemer for å resirkulere vann, WHC (Waste and Hygiene Collection) som kort og godt fortalt er romstasjonen sitt toalett, og OGS (Oxygen Generation System) som er det amerikanske systemet for å produsere oksygen. På slutten av dag 11 er det også planlagt en pressekonferanse med blant annet president Barack Obama. Bilder - Dag 11 Pressekonferanse med ISS og STS-130 mannskapet. Her er bilder fra det Hvite Hus, hvor pressident Obama snakker med folkene oppe på romstasjonen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 STS-130 - Endeavour - Dag 12 Dag 12 er siste dag STS-130 og ISS mannskapet har sammen. Dagen begynner med siste overføringer av forsyninger mellom ISS og Endeavour. Det er blant annet forskningsmateriale som skal returneres til jorden. De to draktene som er brukt under EVA'ene på dette oppdraget skal også returneres til jorden med Endeavour. På slutten av dag 12 er det farvel seremoni på romstasjonen, og lukene mellom ISS og Endeavour skal lukkes. Endeavour skal dokke fra romstasjonen på dag 13, og begynne turen tilbake hjem. Bilder - Dag 12 Japan Aerospace Exploration Agency (JAXA) astronaut Soichi Noguchi fra ISS ekspedisjon 22 i Cupola. Russiske kosmonauter Oleg Kotov (venstre) og Maxim Suraev, begge fra ISS ekspedisjon 22, bildet er tatt på Endeavour sitt flight-deck. Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 12 STS-130 prepares for undocking – MMOD impact on hatch cleared http://www.nasaspaceflight.com/2010/02/sts-130-prep-undocking-mmod-impact-hatch-cleared/ Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Da er tråden "up-to-date"... Har vært litt mye å gjøre på jobben denne uken. Går foreløpig bra i STS-130 oppdraget, alt er i rute for Endeavour til å komme hjem på søndag. Lenke til kommentar
Reeve Skrevet 19. februar 2010 Del Skrevet 19. februar 2010 Det vinduet er bare awesome to the max! 1 Lenke til kommentar
HKS Skrevet 19. februar 2010 Forfatter Del Skrevet 19. februar 2010 Endeavour skal dokke fra romstasjonen klokken 01:54 Etter undocking så skal Endeavour fly rundt romstasjonen (fly-around) før separasjonen. Forhåpentligvis blir det noen fine bilder av ISS med den nye modulen! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå