Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-130


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Da er det offisielt.

 

24 timers utsettelse. Ny T-0 er klokken 10:14 norsk tid imorgen.

Værvarslet for imorgen sier at det er 60% sjanse for at været er bra nok til oppskytning.

 

Hvis ikke de får opp Endeavour imorgen så blir det noen flere dagers pause. NASA har en annen oppskytning med en Atlas V rakett fra Cape Canaveral Airforce Station. Her er det satellitten SDO (Solar Dynamic Observatory). Det tar to dager og konfigurere oppskytningsfeltet for en annen type rakett, og etter morgendagens forsøk får SDO ett par sjanser.

 

Dere kan lese mer om SDO her:

http://en.wikipedia.org/wiki/Solar_Dynamics_Observatory

Lenke til kommentar

Tankingen og resten av forberedelsene i natt har gått bra.

 

Astronautene hjelpes nå ombord i Endeavour, og luken til romfergen skal lukkes snart.

 

Været er bedre enn i går, så det er bare å krysse fingrene for at det holder...

Lenke til kommentar

T-9 minutter

 

Siste pause i nedtellingen. Denne pausen varer etter planen i ca. 40 minutter. På slutten av denne pausen skal NASA sin Launch Director ta siste runde med GO/NO GO på hele teamet.

 

Fremdeles er været et spørsmålstegn!

Lenke til kommentar

Foreløpig så er de forsiktig positive om været i Florida.

Problemet er at været også må være bra på minst en av tre backup landingsplasser i Europa (To i Spania, og en i Frankrike) foreløpig er ikke været bra nok på noen av de tre.

Lenke til kommentar

Alle er GO til å komme ut av T-9 minutter

 

Her er en oversikt over hva som skjer etter de kommer ut av pausen ved T-9 minutter...

 

Start automatic ground launch sequencer (T-9 minutes)

Retract orbiter crew access arm (T-7:30)

Start APU recorders (T-6:15)

Start auxiliary power units (T-5)

Terminate liquid oxygen replenish (T-4:55)

Start orbiter aerosurface profile test (T-3:55)

Start main engine gimbal profile test (T-3:30)

Pressurize liquid oxygen tank (T-2:55)

Begin retracting the gaseous oxygen vent arm (T-2:50)

Fuel cells to internal reactants (T-2:35)

Pressurize liquid hydrogen tank (T-1:57)

Deactivate bi-pod heaters (T-1:52)

Deactivate solid rocket booster joint heaters (T-0:50 seconds)

Orbiter transfers from ground to internal power (T-0:50 seconds)

Ground launch sequencer go for auto sequence start (T-0:31 seconds)

Booster gimbal profile (T-0:21 seconds)

Ignition of three space shuttle main engines (T-6.6 seconds)

Booster ignition and liftoff (T-0)

Lenke til kommentar

En ting jeg har lurt på lenge (har fulgt trådene til [GDI]Raptor en tid nå):

 

Hvordan har det seg at de ikke har klart å å få bukt med "foam loss"-problematikken?

Det burde da ikke være noe problem å legge inn noe armerende fiber i denne massen uten at det skulle koste all verden. Spesielt i områder der de vet det er større påkjenninger...

 

Forresten hadde det vært interessant å ha en diskusjonstråd for mer generell diskusjon om romfart. Spesielt nå som vi snart når et veiskille innen romfart... Romfergene blir snart pensjonert for godt og videre operasjoner utenfor jordas gravitasjonsfelt henger i en tynn tråd når vi ser på de finansielle problemene som NASA sliter med.

Burde ikke Norge være litt mer frampå med aktiv deltakelse i noen av programmene?

Vi tar ikke diskusjonen her, men start gjerne en tråd om dette dersom noen vil ta initiativet. Jeg er garantert med på en diskusjon! :)

 

Takk til [GDI]Raptor for nok en informativ tråd! Stå på :thumbup:

Lenke til kommentar
Hvordan har det seg at de ikke har klart å å få bukt med "foam loss"-problematikken?

Det burde da ikke være noe problem å legge inn noe armerende fiber i denne massen uten at det skulle koste all verden. Spesielt i områder der de vet det er større påkjenninger...

De har klart å desimere problemet med "foam loss", til at det som faller av tanken primært kommer etter den kritiske delen av oppskytningen (ca. 2 min og 30 sek) når romfergene så høyt at biter som detter av ikke kan gjøre noen skade.

 

Grunnen til at de ikke armerer skummet er at det vil bidra til å øke massen, noe man ikke ønsker.

 

Romfergene blir snart pensjonert for godt og videre operasjoner utenfor jordas gravitasjonsfelt henger i en tynn tråd når vi ser på de finansielle problemene som NASA sliter med

Det er en sanhet med modifikasjoner. NASA har faktisk fått økning i budsjettene fremover. Eneste forskjellen er at NASA nå i første omgang skal fokusere på forskning til en "heavy lift" rakett, mens USA skal bruke penger på hjelpe private selskaper til å utvikle kapsler som kan levere mannskap og forsyninger til romstasjonen, som nå har blitt forlenget fra 2015 til 2020.

 

Vi kan gjerne ta denne diskusjonen en annen tråd. :)

Lenke til kommentar

STS-130 - Endeavour - Dag 1

 

Dag 1 i alle romferge oppdag begynner med oppskytningen. Første forsøk ble avbrutt grunnet dårlig vær i år, men idag så fant de som de selv sa "ett hull i været", og det ble en spektakulær oppskytning. Dette var kanskje den siste natt-oppskytningen av en romferge vi kan se.

 

Selve turen opp gikk veldig bra, og etter att den eksterne tanken ble separert begynte aktivitetene med å gjøre klar romfergen for oppdraget (Orbit Ops). Det vil si å sette opp datanettverket ombord i kabinen, samt åpne opp dørene til lasterommet, og aktivere Ka-link (bredbånd) ned mot bakken for å kunne overføre video og større filer. Dagen sluttet med at Endeavour sin robotarm ble testet ut. Den skal brukes imorgen for å inspisere varmeskjoldet.

 

 

Bilder - Dag 1

424126main_sts130-s-016.jpg

STS-130 astronautene foran "astro-van" som kjører de ut til oppskytningsrampen.

 

424148main_sts130-s-020.jpg

Kanskje siste nattoppskytning for romfergeprogrammet. STS-131, STS-132, STS-134 og STS-133 er alle planlagt på dagen.

 

 

Detaljert artikkel (NASASpaceflight.com) - Dag 1

STS-130 Endeavour beats the weather and launches, SSME improvements
http://www.nasaspaceflight.com/2010/02/liv...e-improvements/ Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...