Gå til innhold

Tråden for romfergeoppdraget STS-130


HKS

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tidlig natt til den 6. januar begynte Endeavour turen ut til oppskytningsrampe 39A på Kennedy Space Center. Turen ut tar omlag seks timer. De begynner vanligvis på natten for å ha et mer stabilt vær hele veien:

 

2010-1026-m.jpg

Her ser vi en av NASA sine to "Crawler Transporter" som frakter den mobile oppskytningsplattformen (MLP) med Endeavour.

 

2010-1039-m.jpg

Roll-out begynte ca. klokken 04:15 lokal tid, og klokken 10:37 lokal tid var Endeavour fremme på rampe 39A. I dag er det en måned igjen til STS-130 oppskytningen!

Lenke til kommentar
Leste i Illustrert Vitenskap at romraketter har en sikkerhetsprosent på drøye 98%, appellerer dette også til romfergene? I så fall er det litt av et risikofylt yrke disse astronautene driver med.

 

Vel, 130 oppdrag, og så vidt jeg husker, 2 ulykker ?

Så ja, 98% av oppdragene har går greit :p

 

Men fra spøk til alvor, så kommer 98% fra to standardavvik - som det er nokså vanlig å designe ting etter; også i landbasert industri her til lands.

Mange av de tingene vi driver med har en standard som krever et spesifikt sikkerhetsnivå (30% og 50% overkapasitet er populære), men når en skal bestemme hva en skal designe etter for naturlaster må en da velge en sannsynlighet - som oftest er 2 standardavvik og en returperiode (ala 100 årsbølgen).

 

Edit dog, statistikk var mitt værste fag på Universitetet - ta dette med en klype salt :)

Endret av Sondring
Lenke til kommentar
Vel, 130 oppdrag, og så vidt jeg husker, 2 ulykker ?

Så ja, 98% av oppdragene har går greit :p

Nå er dessverre fellestrekket med disse ulykkene at de kunne ha vært unngått hvis administrasjonen og ledelsen hadde hørt på ingeniørene sine.

 

Det var kanskje en av de viktigste leksene NASA lærte etter Columbia-ulykken.

 

Så ut i fra det kan man si at romfergene er sikrere en noen gang nå, men det vil alltid være en risiko, uansett hva slags kapsel/romskip/rakett man bruker.

Lenke til kommentar

Ok, en oppdatering her:

 

Under testing av hardware som skal være med opp på STS-130, har det blitt oppdaget problemer med rør (sprakk i en test) som skal koble Node 3 til romstasjonen sitt kjølesystem. Romstasjonen sitt kjølesystem bruker ammoniakk, og er kritisk for å kunne operere romstasjonen.

 

Det er enda ikke helt klart hvilke følger dette kan få for STS-130. Worst-case så må oppdraget utsettes til senere i år. Forhåpentligvis får vi vite mer i dagene som kommer. Jeg legger uansett med en link til en mer detaljert artikkel om dette problemet.

 

STS-130 may be postponed as Node 3 problem threatens mission swap

http://www.nasaspaceflight.com/2010/01/sts...threatens-swap/

Lenke til kommentar
Shit, kan et sprukket rør få så store konsekvenser? Vel, går ut ifra at de ikke vil sette sikkerheten på spill, men et helt år?

Merk at det er romstasjonen sin modul det er snakk om her, ikke Endeavour.

Kjølesystemet er kritisk på romstasjonen. ISS har to redundante systemer. Skulle kjølesystemet ha sviktet blir det sett på som en katastrofal feil, og alle seks astronautene som er ombord vill ganske kjapt blitt sendt tilbake til jorden.

 

Hvor lang utsettelse dette problemet får for NASA er uvisst. Det er en mulighet å stokke om på oppdrag, isåfall så er Discovery og STS-131 neste i rekken med oppskytning i midten av mars.

Lenke til kommentar
Gleder meg til Cupola er på plass!

Kan tippe det kommer mange fine bilder av jorden og ISS :love:

Ja, vil kunne gi en ganske heftig utsikt over jorden. De bildene vi ser fra romstasjonen idag er ofte kun tatt i fra et lite vindu. Blir også spennende å se om de tar bilder av romfergene under RPM-manøvren (manøvren hvor de flipper rundt for inspeksjon av varmeskjoldet før dokking til romstasjonen) fra Cupola på de siste oppdragene.

 

Grei størrelse på tankene da. :p

Jepp, er plass til ganske heftige mengder med driftstoff til hovedmotorene også! :)

Flytende Hydrogen (LH2): 1.497.440 liter

Flytende Oksygen (LOX): 553.358 liter

 

Her er en figur på hvordan tanken er bygd opp:

post-22436-1260622266_thumb.jpg

Fun Fact: Flytende hydrogen har en ekstremt lav (den laveste?) massetetthet for å være en væske, som er ca. 70 gram per liter. Altså 7% av tettheten til vann. Så selv om det er tre ganger så mange liter med flytende hydrogen, så veier oksygenet 6 ganger mer.

 

Måtte bare ha denne tråden inn i mine innlegg igjen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
En ting jeg har fundert litt på.

Når romfergen og romstasjonen er på vei rundt jorda, så peker alltid samme side av fartøyet mot jorda.

Sånn jeg ser det for meg så har de jo en "konstant" hastighet i en retning, men de blir hele tiden dratt rett ned sånn at de går i bane. Romferga burde jo da ha varmeskjoldet ned på den ene siden av jorda, så motorene ned. Cargo bay ned når det kommer på den andre side av jorda, og snuta ned når den er 3/4 rundt. Ihvertfall ifølge mitt hode.

Hastigheten forrover er konstant ja. Romfergen og ISS går i bane rundt 300 000 kilometer over havet. Kraften som trekker romfergen og ISS nedover er veldig liten. Romfergene har ikke varmeskjoldet i den retningen de beveger seg. Grunnen til dette er at de ønsker å beskytte det så godt som mulig mot mikro meteoritter (MMOD).

 

De trenger ikke å korrigre romfergen sin posisjon iløpet av banen rundt jorden. Den er konstant.

Tror du misforstod spørsmålet. :) Uten å kunne så mye om dette mener jeg at årsaken til at romfergen (også ISS) ikke holder seg parallelt mot sin egen vektor under rotasjon av jorden, er at de har lagt inn en rotasjon forover i fartsretningen. En rotasjon forover pr runde rundt jorden. Jeg vil tro dette skjer mer eller mindre automatisk?
Lenke til kommentar
Fun Fact: Flytende hydrogen har en ekstremt lav (den laveste?) massetetthet for å være en væske, som er ca. 70 gram per liter. Altså 7% av tettheten til vann. Så selv om det er tre ganger så mange liter med flytende hydrogen, så veier oksygenet 6 ganger mer.

Det er faktisk en av grunnene til at de begynner å fylle drivstoff rundt 6 timer for lift-off. De ønsker så høy som mulig tetthet på hydrogen i den eksterne tanken.

Lenke til kommentar

12. januar ble Node 3 med Cupola flyttet over til lastecontaineren som brukes for å frakte lasten ut til oppskytningsrampen. Det er enda ikke helt klart hva som skjer med oppskytningstidspunktet til Endeavour. Håper å få mer informasjon om det i løpet av uken.

 

2010-1187-m.jpg

Endret av [GDI]Raptor
Lenke til kommentar

18. januar ankom lastecontaineren med Node 3 og Cupola rampe 39A. Lastecontaineren heises opp til PCR (Payload Changeout Room), for å senere bli montert i lasterommet til Endeavour. I dag er også STS-130 astronautene på Kennedy Space Center, hvor de gjennomfører TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test)

 

2010-1293-m.jpg

Lenke til kommentar
Så fikk de fikset denne lekkasjen?

De jobber med å lage ny slanger, og de er vist ganske optimistiske på at de skal klare det innen fristen for å levere kablene til Kennedy Space Center. Tror det er 3. februar som er siste frist...

 

Hvis ikke kablene blir ferdig så er planen å fly opp Node 3 på STS-130 som planalgt, og bare feste den til romstasjonen i hva som kalles "keep alive mode", for å så fly opp kabler og aktivere noden på STS-131 i mars.

Lenke til kommentar

STS-130 mannskapet har nå fullført TCDT (Terminal Countdown Demonstration Test). Dette er en simulering av nedtellingen. Astronautene får på seg oppskytningsdraktene de bruker på oppskytningen. De blir kjørt ut til romfergen, kommer seg inn i setene sine, og simulerer nedtellingen. Nesten alt er autentisk, men det blir ikke lastet drivstoff i tanken.

 

Når det er rundt 10 sekunder igjen av den simulerte nedtellingen så avbrytes nedtellingen, og de øver på en nød evakuering av Endeavour og selve oppskytningsrampen.

 

Neste gang STS-130 astronautene kommer til Kennedy Space Center så er det for oppskytningen... 13 dager igjen idag. Det ser ut som alt går etter planen.

 

2010-1406-m.jpg

STS-130 mannskapet etter fullført TCDT: Fra venstre, oppdragspesialist Robert Behnken, kommandør George Zamka, pilot Terry Virts, og oppdragspesialister Kathryn Hire, Nicholas Patrick og Stephen Robinson.

Lenke til kommentar

Node 3 med Cupola er nå installert i Endeavour sitt lasterom, og dørene til lasterommet er nå lukket for (forhåpentligvis) siste gang før oppskytning. I dag og imorgen har NASA "agency FRR (Flight Readiness Review)" hvor ledelsen bestemmer seg for endelig oppskytningstidspunkt.

 

Så langt ser alt ut som at de kommer til å gå for 7. februar.

 

2010-1434-m.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...