HKS Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) STS-129 ble ferdig for litt over en uke siden, etter at Atlantis landet på Kennedy Space Center. På Kennedy Space Center er forberedelsene til STS-130, første romfergeoppdrag i 2010 allerede igang. STS-130 skal flys av romfergen Endeavour, og etter det nåværende manifestet til NASA så er dette den nest siste planlagte turen til Endeavour før hun settes på bakken for godt. I likhet med 2009 så er det planlagt fem romfergeoppdrag i 2010, og STS-134 er foreløpig det siste oppdraget. Link til foregående romfergeoppdrag: Tråden for romfergeoppdraget STS-115 Tråden for romfergeoppdraget STS-116 Tråden for romfergeoppdraget STS-117 Tråden for romfergeoppdraget STS-118 Tråden for romfergeoppdraget STS-120 Tråden for romfergeoppdraget STS-122 Tråden for romfergeoppdraget STS-123 Tråden for romfergeoppdraget STS-124 Tråden for romfergeoppdraget STS-126 Tråden for romfergeoppdraget STS-119 Tråden for romfergeoppdraget STS-125 Tråden for romfergeoppdraget STS-127 Tråden for romfergeoppdraget STS-128 Tråden for romfergeoppdraget STS-129 STS-130 flys som sagt med romfergen Endeavour. Forrige oppdrag for Endeavour var STS-127 i juli 2009. Siden STS-127 landingen har Endeavour blitt prosessert i OPF-2 på Kennedy Space Center, med helt standard vedlikehold. Hovedoppgaven på STS-130 er å frakte opp de siste Europeiske produserte modulene til romstasjonen. Dette er modulen Node 3, som fikk navnet Tranquility, og Cupola som er et observatorie med syv store vinduer for å både kunne gjøre observasjoner av jorden, samt ha bedre oversikt mens man styrer romstasjonen sin robotarm. Node 3 (Tranquility) ble på samme måte som Node 2 (Harmony) bygget av ESA for NASA som "betaling" for leveringen av Columbus på med en romferge. Planlagt oppskytning: 8. februar 2010 - 04:14 (EST) / 10:14 (CET) Romferge: Endeavour (OV-105) Oppskytningsvindu: 10 minutter Oppskytningsrampe: Kenedy Space Center 39A Varighet av oppdraget: 13 dager Planlagt landing: Kennedy Space Center Hovedlast: 32. ISS oppdrag (20A), Tranquility Node 3 og Cupola Når Node 3 (Tranquility) blir skutt opp med Endeavour kommer Cupola til å være montert ytterst på enden av Tranquility. Etter at Tranquility er montert til romstasjonen skal Cupola flyttes til det som kalles "nadir", det vil si den siden som peker mot jorden. Datamaskinene (også kjent som robotics workstation) som kontrollerer romstasjonen som robotarm (SSRMS) kommer til å bli flyttet til Cupola fra det amerikanske Destiny laboratoriet. Cupola gir mye bedre utsikt. Ellers kommer Tranquility primært til å bli brukt til livssupport systemer (også kjent som ECLSS). Dette inkluderer blant annet systemer for å gjenvinne vann, resirkulere luft, generere oksygen etc. Navnet på Node 3, Tranquility, ble bestemt av NASA etter en navnekonkurranse, navnet ble gitt for å feire 40. års jubileet for Apollo 11 sin landing på "Sea of Tranquility" på månen. Denne konkurransen fikk masse PR etter at den amerikanske komikeren Stephen Colbert tok dette opp i programmet, og foreslo at NASA skulle kalle Node 3 for Colbert. Dette gjorde de ikke, men de kalte faktisk tredemøllen som ble sendt med opp på STS-128 for COLBERT. Foreløpig er det planlagt tre EVA'er (spasertur i rommet) på dette oppdraget. De fleste av disse kommer til å brukes til å aktivere Node 3, det vil altså si å koble til kjølesystemer etc. Her er et en illustrasjon av hvordan Node 3 og Cupola skal plasseres på ISS: Oversikt over Endeavour sitt lasterom: - Kommer senere Her er astronautene som skal være med på STS-130: Kaptein: George D. Zamka Pilot: Terry W. Virts Jr. Oppdrag spesialist 1: Nicholas J. M. Patrick Oppdrag spesialist 2: Robert L. Behnken Oppdrag spesialist 3: Stephen K. Robinson Oppdrag spesialist 4: Kathryn P. Hire Tidligere romfergeoppdrag har hatt med syv besetningsmedlemmer, hvor en av de har vært en ISS besetningsmedlem som har blitt rotert med romfergene. STS-129 var siste romfergeoppdrag som fraktet en ekspedisjonsmedlem fra ISS. Fra nå av skal alle seks astronautene som jobber ombord på romstasjonen flys med Russiske Soyuz-kapsler. Her er STS-130 sitt ofisielle emblem: Som vanlig er det selvsagt bare å fyre løs med spørsmål. Vi er flere som henger rundt her som gjerne svarer! For mer informasjon, og konstante oppdateringer på STS-130, NASA, ISS og mer anbefaler jeg: NASASpaceflight.com Jeg kommer som vanlig til å oppdatere denne tråden frem til oppskytningen, og etter oppskytningen kommer jeg til å ha minst en post per dag, med en kort oppsummering på hva som skjer, link til en mer detaljert artikkel fra NASASpaceflight.com, og selvsagt bilder når de blir tilgjengelige! Etter at Endeavour er tilbake på Kennedy Space Center fortsetter vi med STS-131 i en ny tråd! NASA sitt offisielle pressekit for STS-130: http://www.nasa.gov/pdf/420302main_sts130_press_kit.pdf Ofte spurte spørsmål (FAQ) om romfergeoppdrag Q: Kan jeg se oppskytningen live? A: Ja, NASA TV sender live. NASA TV er tilgjengelig både for Windows Media Player, QuickTime og RealPlayer. Mer informasjon om NASA TV kan dere finne på denne siden siden: NASA - NASA TV Landing Page For brukere av Windows Vista og Windows 7 finnes også NASA TV som en Gadget: Windows Live Gallery - Sidebar Gadgets Q: Live strømmen til NASA TV er kun 150 kbps, finnes den i bedre kvalitet? A: Ja, Yahoo Broadcast sender Windows Media i flere kvaliteter, her er linker til tre forskjellige bit-rater. 1200 kbps aktiveres kun noen uker før selve romfergeoppdraget: NASA TV - 300kbps - Windows Media Player NASA TV - 500kbps - Windows Media Player NASA TV - 1200kbps - Windows Media Player Q: Hvor finner jeg NASA TV sitt program? A: Det finner dere på denne linken: Space Shuttle Mission Schedule Tidssonen våres står dessverre ikke i programmet, men det enkleste er å ta EST (Eastcoast Standard Time) og legge til 6 timer. Q: Jobber du i NASA? Hvor får du denne informasjonen fra?? A: Nei, det gjør jeg ikke. All informasjon er kommer fra nasa.gov eller nasaspaceflight.com og er tilgjenglig for alle som måtte ønske det. Edit 1: Versjon 1.0 av førstepost. Edit 2: Endret oppskytningsdato etter konflikt med russisk Progres lasteskip Edit 3: Lagt til oppskytningstidspunkt bestemt av FRR Edit 4: Utsatt 24 timer på grunn av dårlig vær Endret 7. februar 2010 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Bilde av STS-130 mannskapet. kommandør George Zamka (senter høyre) og Terry Virts, pilot, holder STS-130 emblemet. Ellers så er det fra venstre: Stephen Robinson, Nicholas Patrick, Kathryn Hire og Robert Behnken, alle fire er oppdragspessialister. Endret 9. desember 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Prosesseringen av Endeavour har pågått i Orbiter Processing Facility 2 (OPF-2) siden STS-127 landingen i slutten av juli. Endeavour har hatt standard prosessering. Her ser vi installasjonen av en av Endeavour sine tre hovedmotorer. Disse motorene taes ut av romfergene noen uker etter landing, og testes. Romfergene sine hovedmotorer (SSME) er de første flytende drivstoff motorer som er gjenbrukbare. En motor kan brukes opp til 25 ganger. I denne vedlikeholds syklusen har også FRCS (Forward Reaction and Control System) også blitt vedlikeholdt. Dette er de små rakettmotorene som sitter foran på nesen til romfergen, og brukes til å navigere rundt med oppe i verdensrommet. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 I begynnelsen av november hadde hadde STS-130 mannskapet det som kalles CEIT (Crew Equipmet Interface Test) som er en mulighet for mannskapet til å titte på utstyret de skal bruke under oppdraget. CEIT er ofte et par måneder før oppskytning, det kommer også en mulighet senere før oppskytning. Kommandør George Zamka forran vingetuppene, eller det som kalles "leaning edge" på vingen. På romfergen er disse dekket med noe som heter reinforced carbon-carbon som tåler temperaturer på over 3000 grader under re-entry tilbake til jorden. Det var hull i et slikt panel som gjorde at romfergen Columbia brant opp på vei tilbake til jorden i 2003. Her er STS-130 mannskapet og titter i lasterommet til Endeavour. Lasterommet på romfergen behandles som et clean-room. Derfor må de ha på seg slike drakter. Selve lasten som skal opp til romstasjonen (Node 3 & Cupola) lastes ikke inn i Endeavour sitt lasterom før romfergen er ute på oppskytningsrampen. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 (endret) Den eksterne tanken som skal brukes på STS-130, ET-134 ankom Kennedy Space Center i slutten av oktober. Startrakettene (SRB) ankom Kennedy Space Center i august på med tog fra Utah, hvor de produseres. De eksterne tankene produseres på Michoud Assembly Facility utenfor New Orleans, og de fraktes til Kennedy Space Center på en stor lekter. Disse takene er den eneste delen av romferge-systemet som ikke brukes på nytt. Den 23. november etter rundt fire uker med inspeksjoner av tanken, så ble ET-134 løftet over, og festet til startrakettene. Etter enda et par uker så er det klart til å ta imot romfergen. Endret 10. desember 2009 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Kan også ta med litt om lasten som skal være med Endeavour opp til romstasjonen på STS-130. Den 20. november var det offisiell overtakelsesseremoni i "Space Station Processing Facility", hvor ESA som har bygd Node 3 og Cupola offisielt overleverte noden til NASA. På talerstolen her ser vi Bob Cabana som er direktør for Kennedy Space Center, og i bakgrunnen ser vi Node 3 og Cupola. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Da har jeg fått inn en kort oppsummering om hva som har skjedd så langt i prosesseringen av Endeavour. Nå litt om hva som skal skje fremover! På Kennedy Space Center har idag Endeavour blitt plassert på OTS (Orbiter Transport System) som brukes til å frakte romfergen den lille turen fra OPF-2 til VAB. Går alt etter planen kjøres Endeavour over til VAB imorgen, og prosessen med å feste romfergen til ventende ekstern tank og startraketter vil begynne umiddelbart. Planen er å ha Endeavour stående i VAB montert til tanken over jul. 6. januar 2010 er foreløpig dato for når Endeavour skal fraktes ut til utskytningsrampen. Lasten, Node 3 og Cupola skal etter planen plasseres i Endeavour sitt lasterom rundt 15. januar. Lenke til kommentar
Suppekatten Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Gleder meg til Cupola er på plass! Kan tippe det kommer mange fine bilder av jorden og ISS Btw; Enestående at du opretter disse trådene [GDI]Raptor. Øker nok interessen til ganske mange Lenke til kommentar
*Magnus* Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 *Mine inlegg* super tråd som alltid Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 *Mine inlegg* super tråd som alltid x2 Elsker disse trådene Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 11. desember 2009 Del Skrevet 11. desember 2009 Grei størrelse på tankene da. Absolutt interessant lesing, følger med! Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Gleder meg til Cupola er på plass!Kan tippe det kommer mange fine bilder av jorden og ISS Ja, vil kunne gi en ganske heftig utsikt over jorden. De bildene vi ser fra romstasjonen idag er ofte kun tatt i fra et lite vindu. Blir også spennende å se om de tar bilder av romfergene under RPM-manøvren (manøvren hvor de flipper rundt for inspeksjon av varmeskjoldet før dokking til romstasjonen) fra Cupola på de siste oppdragene. Grei størrelse på tankene da. Jepp, er plass til ganske heftige mengder med driftstoff til hovedmotorene også! Flytende Hydrogen (LH2): 1.497.440 liter Flytende Oksygen (LOX): 553.358 liter Her er en figur på hvordan tanken er bygd opp: Lenke til kommentar
HKS Skrevet 12. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 12. desember 2009 Endeavour ble i går kjørt over fra OPF-2, hvor hun har blitt klargjort for dette oppdraget til VAB. For å frakte romfergene over til VAB brukes det som kalles en OTS (Orbiter Transport System). Romfergen festes til OTS samme steder som den festes til den eksterne tanken. Før NASA fikk OTS på midten av 80-tallet ble romfergene tauet over, som et vanlig fly. Ulempen med dette er at da måtte landingshjulene sjekket of løftes inni VAB, som ikke har et like rent og kontrollert miljø som OPF. Endeavour blir rygget ut av OPF-2 av OTS. NASA har tre OPF på Kennedy Space Center, det vil si at de har en til hver romferge nå. Atlantis har OPF-1, Endeavour OPF-2 og Discovery OPF-3. Vel fremme i VAB festes Endavour til en kran, som føfter henne av OTS. Rollover fra OPF til VAB tar normalt rundt en time. Neste skritt som blir fullført iløpet av helgen blir å montere Endeavour til den eksterne tanken og startrakettene som står klare på en mobil oppskytningsplattform (MLP) inne i VAB. Lenke til kommentar
OV-103 Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 En ting jeg har fundert litt på. Når romfergen og romstasjonen er på vei rundt jorda, så peker alltid samme side av fartøyet mot jorda. Sånn jeg ser det for meg så har de jo en "konstant" hastighet i en retning, men de blir hele tiden dratt rett ned sånn at de går i bane. Romferga burde jo da ha varmeskjoldet ned på den ene siden av jorda, så motorene ned. Cargo bay ned når det kommer på den andre side av jorda, og snuta ned når den er 3/4 rundt. Ihvertfall ifølge mitt hode. Et rakett i jordatmosfære vil jo peke mer og mer nedover når den mister fart og faller, men det er vel pga. luften som passerer langs raketten og dermed gir den en vinkelendring så den alltid peker den retningen den har størst fart. En romferge utenfor atmosfæren bør jo ikke følge samme prinsippet? Det er vel bare en av to forklaringer på det: 1: Jeg har fullstendig missforstått hvordan tyngdekrafta virker på et skip i bane. 2: De setter igang en svak rotasjon av romfartøyene for å samsvare med banen de er i sånn at en rotasjon tar like lang tid som et omløp rundt jorda. Hvilken av de to er riktig? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 25. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 25. desember 2009 En ting jeg har fundert litt på.Når romfergen og romstasjonen er på vei rundt jorda, så peker alltid samme side av fartøyet mot jorda. Sånn jeg ser det for meg så har de jo en "konstant" hastighet i en retning, men de blir hele tiden dratt rett ned sånn at de går i bane. Romferga burde jo da ha varmeskjoldet ned på den ene siden av jorda, så motorene ned. Cargo bay ned når det kommer på den andre side av jorda, og snuta ned når den er 3/4 rundt. Ihvertfall ifølge mitt hode. Hastigheten forrover er konstant ja. Romfergen og ISS går i bane rundt 300 000 kilometer over havet. Kraften som trekker romfergen og ISS nedover er veldig liten. Romfergene har ikke varmeskjoldet i den retningen de beveger seg. Grunnen til dette er at de ønsker å beskytte det så godt som mulig mot mikro meteoritter (MMOD). De trenger ikke å korrigre romfergen sin posisjon iløpet av banen rundt jorden. Den er konstant. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 1. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 1. januar 2010 Godt nyttår til alle som følger denne tråden! 2009 var ett travelt år med fem romfergeoppdrag, med STS-125 på siste reparasjon til Hubble som kanskje ett av årets høydepunkter. Vi går nå inn i 2010, i år er det også planlagt fem romfergeoppdrag: STS-130, STS-131, STS-132, STS-134 og STS-133. Mye tyder også på at 2010 blir siste år romfergene flyr, og at STS-133 altså blir det siste oppdraget. Vi kommer selvsagt til å følge programmet til siste romferge (foreløpig Discovery på STS-133) er tilbake på Kennedy Space Center etter oppdraget. Etter romfergeprogrammet er ferdig skal romfergene dekonfigureres. Giftige deler og stoffer skal fjernes, og de tre romfergene skal selges til museer i USA. Hvor de kommer til å ende opp er ikke klart enda, men det er ganske sikkert at Smithsonian i Washington DC får en. Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 (endret) 12. desember ble Endeavour festet til den eksterne tanken. Etter at romfergen blir festet til tanken blir det kjørt diverse tester for å forsikre at alle koblinger mellom fergen og tanken er i orden. I julen har Endeavour bare stått og ventet i VAB. Planen er å kjøre henne ut til oppskytningsrampe 39A, og begynne forberedelsene til oppskytning. Endret 5. januar 2010 av [GDI]Raptor Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 I morgen? Er ikke det mer forberedelser? Lenke til kommentar
HKS Skrevet 5. januar 2010 Forfatter Del Skrevet 5. januar 2010 I morgen? Er ikke det mer forberedelser? Har redigert det nå... Ble litt feil... Roll-out er imorgen... Oppskytning er fremdeles 7. februar. Lenke til kommentar
Pilot_ Skrevet 5. januar 2010 Del Skrevet 5. januar 2010 1 måned høres mer sannsynlig ut enn 1 dag, ja. Sendes dette live? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå