Gå til innhold

Gikk opp 2 kg på en dag?!?!?! hva kan det være?

Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har i et halvt år jobbet aktivt for å få et sunnere kosthold å gå ned til min trivselsvekt som var 53 kg. Så nå har jeg sluttet å være så "streng" med meg selv å gidd meg noen kvelder der jeg kan spise litt godteri å kose meg. Jeg hadde den siste tiden gått ned til 52.7 og var det i morges når jeg veide meg. Spiste helt normalt gjennom dagen: yoghurt og frukt til frokost, laks med potet, rømme og sitronpepper til middag og en godmorgen yoghurt til mellommåltid samt noen frukter her og der. Spiste Også et par sjokoladebiter å litt smågodt den kvelden, for det hadde jeg ikke gjort på en stund. Hadde drukket litt pepsimax også. Følte meg litt ekkel å opplåst, og når jeg gikk på vekta veide jeg 55 kg?!?!?!?!?!?! Går det virkelig ann å gå opp så fort? Jeg har jo spist litt ekstra de siste dagene, men ikke mer enn det jeg trenger?!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det at du har spist litt ekstra de siste dagene har nok ingenting å si for hva du veier. Var du naken da du veide deg første gangen, og hadde på klær andre gangen? Måtte du veldig på do/eller hadde du nettop spist før du veide deg andre gangen? Og så videre.

Det er mange faktorer som spiller inn. Kun urin kan jo være opp til en halv liter, som er en halv kilo. Klær er som regel 1-2 kilo. Har du nettop spist er det kanskje 400gram og så videre.

Vei deg imorgen tidlig du, etter du har vært på do :)

Lenke til kommentar

Helt normalt at kroppen går litt opp å ned i vekt hele tiden.

Noen dager drikker man mer, andre dager mindre. Noen dager er forbrenningen litt tregere. Dette må du bare godta.

Om morgenen føler man seg kanskje tynnere, men man trenger ikke å være det heller. Dette går da litt på det psykiske.

Bare godta det at kroppen din vil bevege seg litt iløpet av en dag, en uke, og opp til uker. Litt opp å ned.

Slik er det hele tiden. Du spiser sikkert forskjellig mat som alle andre mennesker, kroppen jobber forskjellig med forskjellig typer mat. Så kommer det selvsagt også på når man gikk på do, og hvor mye kroppen skilte fra seg under siste dotur.

Til og med humør har noe med vekt å gjøre.

Så ikke heng deg opp i disse små tallene. Når man begynner å bevege seg 10+ opp å ned kan du begynne å tenke på hva du gjør feil.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er jente.. Men jeg hadde jo mensen den 20, så det virker jo så rart? ah.. Dette var frustrerende...

Vel, det er 19 dager siden, så at du begynner på PMS perioden noen dager for tidlig er ikke akkurat veldig avvikende.

Samme hva, så er det vann det er snakk om her, ikke fett e.l. - forutsatt at du ikke spiste 2kg smør, 7kg kylling e.l. ;)

Lenke til kommentar

Alltid vei deg på samme tidspunkt under samme forutsetninger. Gårsdagens mat kan og påvirke vekta. Ein stor julemiddag har meir vekt enn litt nudler. Det tar vel rundt 8-12 timar å fordøye maten, avhengig av kva du har ete og kor mykje. Difor kan vekta variere på same tidspunkt avhengig av matinntak dagen før.

Er visst nokon som har avføring kun ein gong i veka, nokon ein gong på to veker. Det må vel påvirke vekta ein del.

Endret av Zeph
Lenke til kommentar
Det er mange faktorer som spiller inn. Kun urin kan jo være opp til en halv liter, som er en halv kilo.

Hvor har du det fra? Er du sikker på at det bare kan være opp til en halv liter? (Jeg er ganske sikker på at det er betydelig mer hvis man må skikkelig på do, ettersom jeg minnes å ha fylt opp en campingvogn do når jeg ikke visste at man måtte åpne sluken først. Da måtte jeg stoppe å urinere ettersom det ville ha gått faretruende nærme kanten)

Lenke til kommentar
Det er mange faktorer som spiller inn. Kun urin kan jo være opp til en halv liter, som er en halv kilo.

Hvor har du det fra? Er du sikker på at det bare kan være opp til en halv liter? (Jeg er ganske sikker på at det er betydelig mer hvis man må skikkelig på do, ettersom jeg minnes å ha fylt opp en campingvogn do når jeg ikke visste at man måtte åpne sluken først. Da måtte jeg stoppe å urinere ettersom det ville ha gått faretruende nærme kanten)

Det kan jo selvfølgelig være mye mer enn 5 DL, poenget var at urin fort kan legge på 0,5-1 kilo. Hvor stor blæren er varierer jo fra person til person :)

Ser nå at det er mulig å misforstå det jeg skrev, ettersom jeg sa "opp til en halv liter".

Lenke til kommentar

Tom urinblære er typisk mindre enn en knyttneve og inneholder normalt 300-400 mL før den tømmes, men den lar seg lett utvide.

Lenke til kommentar
Jeg har hørt at for å få mest mulig konsekvente og riktige tall så bør man veie seg om morgenen, naken etter at man har vært på do, men før man har spist/drukket noe. Det lyder logisk siden man da fjerner flest mulig variabler.

Man skal også veie seg samme dag i uken siden spisemønsteret ofte forandres litt ved hvilken dag i uken det er.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...