Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hjelp til valg av ny bil


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Ja, bilen jeg prøvekjørte var en Audi A5 med samme motor og girkasse med S-line pakke og senket understell.

 

Joda den drar greit på lave turtall også, men den drar ikke like godt som dieselen jeg har. På høyere turtall er dem ganske like hva drag angår. Det hele er snakk om å bare endre kjørestilen... Noe som jo kan være litt uvant etter 3 år med diesel.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ja, bilen jeg prøvekjørte var en Audi A5 med samme motor og girkasse med S-line pakke og senket understell.

 

Joda den drar greit på lave turtall også, men den drar ikke like godt som dieselen jeg har. På høyere turtall er dem ganske like hva drag angår. Det hele er snakk om å bare endre kjørestilen... Noe som jo kan være litt uvant etter 3 år med diesel.

 

Vil nok tro at det å bli vant til trinnløs girkasse er "verre" enn å bli vant til en bensinmotor.

Lenke til kommentar
Hei!

 

Utrolig flott bil du har kjøpt deg. Det jeg lurte på er om man får disse "knappene" ved girspaken ved valg av 6,5" skjermen?

 

Takk skal du ha :)

 

Litt usikker på hva du mener her nå...

Mener du de knappene som er ringet inn i grønt her? (se vedlagt bilde)

 

De knappene har vel egentlig ingenting der å gjøre hvis man ikke har "Førerinfo display" klikker man på knappen det står feks. "Car" på så kommer man inn i en meny hvor man kan endre sån som sentrallås/fjernlys assisten etc.

 

Klikker man på "Tele" så får man opp telefonboken og nummertastatur hvis man har valgt telefonforberedelse med bluetooth.

 

Klikker man på "sound" så kan man endre bass/diskant/surround etc. via displayet.

 

Alt dette styres ved hjelp av den runde knotten forran girspaken og eller fra rattet.

post-30214-1261225748_thumb.jpg

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
De jeg mener ja... må vel kanskje ha full navigasjon for å få med dem :hrm:

Du trenger ikke navigasjon... men du trenger "førerinfo. display" (helst med fargedisplay)

 

Oi så flott da! Ser ikke helt poenget med å bruke mye penger på navigasjon når man heller kan kjøpe en portabel som man kan oppdatere ofte.

 

Når får du bilen (om du ikke har fått den da), så kunne det vært morro om du hadde sagt noe om hvordan motoren er. Vi har også tenkt oss ut en 2.0T FSI 180hk mlt

Lenke til kommentar
De jeg mener ja... må vel kanskje ha full navigasjon for å få med dem :hrm:

Du trenger ikke navigasjon... men du trenger "førerinfo. display" (helst med fargedisplay)

 

Oi så flott da! Ser ikke helt poenget med å bruke mye penger på navigasjon når man heller kan kjøpe en portabel som man kan oppdatere ofte.

 

Når får du bilen (om du ikke har fått den da), så kunne det vært morro om du hadde sagt noe om hvordan motoren er. Vi har også tenkt oss ut en 2.0T FSI 180hk mlt

Vel... jeg har jo kjørt den noen timer (demobil) men da en A5. Er jo noenlunde samme vekt på A5'en, så prestasjonene er nok stort sett de samme.

 

Jeg ble faktisk meget imponert over denne motoren (for jeg bestillte jo bilen...hehe). Den er omtrent lydløs i forhold til Touranen. Med Multitronic kassa så lå turtallet meget lavt ved normal kjøring i normale hastigheter. Ved lite gasspådrag så var det sjelden turtallet kom over 2.000rpm. ved vanlig bykjøring. Trykker man gassen ned til ett vist punkt og holder den der, så har man samme turtall selv om farten øker.

 

Her snakker vi altså om en trinnløs girkasse. Helt perfekt synes jeg!

 

Kliner man gassen i bånn, så går turtallet opp til det høyeste turtallet hvor den drar best. rundt 6.000rpm og holder seg der mens farten øker. Helt fantastisk!

 

Krever litt tilvending dog.. hvis man er vant til andre automatkasser... men eter en times tid, så skjønte jeg poenget.

Min bil gjør vel 0-100km/t på 8.6sek. som stasjonsvogn (avant), mens sedanen (limousine) klarer dette på 8.2sek. Sikkert grunnet vektforskjell vil jeg tro.

 

Tester jeg har lest sier dog at disse tallene stemmer godt med virkeligheten og mange sier at det går litt kjappere enn de oppgitte tallene. Man har sef. også mulighet til å gire manuelt med mlt-kassa.

 

Hvis dere skal ha Quattro så er det S-Tronic kassa dere får. Dette er i prinsippet den samme kassen som sitter i VW. ALtså en DSG kasse. Forøvrig den samme kassa jeg har i Touranen. Litt mer rykk og napp følelse, men også en fantastisk kasse synes jeg.

 

Her har du Multitronic i praksis:

Se filmen hos Youtube

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
De jeg mener ja... må vel kanskje ha full navigasjon for å få med dem :hrm:

Du trenger ikke navigasjon... men du trenger "førerinfo. display" (helst med fargedisplay)

 

Oi så flott da! Ser ikke helt poenget med å bruke mye penger på navigasjon når man heller kan kjøpe en portabel som man kan oppdatere ofte.

 

Når får du bilen (om du ikke har fått den da), så kunne det vært morro om du hadde sagt noe om hvordan motoren er. Vi har også tenkt oss ut en 2.0T FSI 180hk mlt

Vel... jeg har jo kjørt den noen timer (demobil) men da en A5. Er jo noenlunde samme vekt på A5'en, så prestasjonene er nok stort sett de samme.

 

Jeg ble faktisk meget imponert over denne motoren (for jeg bestillte jo bilen...hehe). Den er omtrent lydløs i forhold til Touranen. Med Multitronic kassa så lå turtallet meget lavt ved normal kjøring i normale hastigheter. Ved lite gasspådrag så var det sjelden turtallet kom over 2.000rpm. ved vanlig bykjøring. Trykker man gassen ned til ett vist punkt og holder den der, så har man samme turtall selv om farten øker.

 

Her snakker vi altså om en trinnløs girkasse. Helt perfekt synes jeg!

 

Kliner man gassen i bånn, så går turtallet opp til det høyeste turtallet hvor den drar best. rundt 6.000rpm og holder seg der mens farten øker. Helt fantastisk!

 

Krever litt tilvending dog.. hvis man er vant til andre automatkasser... men eter en times tid, så skjønte jeg poenget.

Min bil gjør vel 0-100km/t på 8.6sek. som stasjonsvogn (avant), mens sedanen (limousine) klarer dette på 8.2sek. Sikkert grunnet vektforskjell vil jeg tro.

 

Tester jeg har lest sier dog at disse tallene stemmer godt med virkeligheten og mange sier at det går litt kjappere enn de oppgitte tallene. Man har sef. også mulighet til å gire manuelt med mlt-kassa.

 

Hvis dere skal ha Quattro så er det S-Tronic kassa dere får. Dette er i prinsippet den samme kassen som sitter i VW. ALtså en DSG kasse. Forøvrig den samme kassa jeg har i Touranen. Litt mer rykk og napp følelse, men også en fantastisk kasse synes jeg.

 

Her har du Multitronic i praksis:

Se filmen hos Youtube

 

 

 

 

Og bare et spørsmål

Hvordan fungerer dette med leasing?

Og hvor mye må du ut med i mnd. for denne bilen?

Lenke til kommentar

Vi har en Passat 2.0 TDI 140hk DSG idag, og etter min mening så syns jeg multitronic kassa er mer behagelig enn den, og i jeg synes også dieselmotoren 'dør' fort når man ligger i 70-80 km/t og skal ta en forbikjøring når man har så lite turtall å ta fra.

 

Du får komme med en liten videosnutt av bilen din når den ankommer da! :)

Endret av DSG
Lenke til kommentar
Og bare et spørsmål

Hvordan fungerer dette med leasing?

Og hvor mye må du ut med i mnd. for denne bilen?

Man må betale ett minstebeløp.. en viss prosent av totalsum i innskudd. Jo mere du betaler jo lavere mnd.leie får man.

 

Selv så betalte jeg 130.000,- i innskudd og må ut med 4.900,- pr mnd. i 3 år.

Når 3 år er gått, så kan du velge å kjøpe ut bilen eller du kan levere den... betale 130.000,- og lease en ny en til.

 

Innskuddet man betaler er sef. med på å betale ned på bilen, og det samme er den mnd. summen. minus renter sef.

 

Hovedforskjellen er vel at det er Møller som eier bilen din istede for banken.

 

Min bil kostet ca. 580.000,- og skulle jeg lånt denne summen og betalt ned på 3 år, så hadde det blitt rundt 25.000,- pr. mnd. jeg åtte ut med. Istede betaler jeg 4.900,-.

 

Vi har en Passat 2.0 TDI 140hk DSG idag, og etter min mening så syns jeg multitronic kassa er mer behagelig enn den, og i jeg synes også dieselmotoren 'dør' fort når man ligger i 70-80 km/t og skal ta en forbikjøring når man har så lite turtall å ta fra.

 

Du får komme med en liten videosnutt av bilen din når den ankommer da!

Ja.. 140HK'eren er en fin motor det... men den dør fort ut ja. 170HK'eren har vel noenlunde det samme draget, men drar hele veien til rødmerket.

 

Videosnutter kommer det mange av :)

Lenke til kommentar
Og bare et spørsmål

Hvordan fungerer dette med leasing?

Og hvor mye må du ut med i mnd. for denne bilen?

Man må betale ett minstebeløp.. en viss prosent av totalsum i innskudd. Jo mere du betaler jo lavere mnd.leie får man.

 

Selv så betalte jeg 130.000,- i innskudd og må ut med 4.900,- pr mnd. i 3 år.

Når 3 år er gått, så kan du velge å kjøpe ut bilen eller du kan levere den... betale 130.000,- og lease en ny en til.

 

Innskuddet man betaler er sef. med på å betale ned på bilen, og det samme er den mnd. summen. minus renter sef.

 

Hovedforskjellen er vel at det er Møller som eier bilen din istede for banken.

 

Min bil kostet ca. 580.000,- og skulle jeg lånt denne summen og betalt ned på 3 år, så hadde det blitt rundt 25.000,- pr. mnd. jeg åtte ut med. Istede betaler jeg 4.900,-.

 

Vi har en Passat 2.0 TDI 140hk DSG idag, og etter min mening så syns jeg multitronic kassa er mer behagelig enn den, og i jeg synes også dieselmotoren 'dør' fort når man ligger i 70-80 km/t og skal ta en forbikjøring når man har så lite turtall å ta fra.

 

Du får komme med en liten videosnutt av bilen din når den ankommer da!

Ja.. 140HK'eren er en fin motor det... men den dør fort ut ja. 170HK'eren har vel noenlunde det samme draget, men drar hele veien til rødmerket.

 

Videosnutter kommer det mange av :)

 

Ok skjønner så da blir det 4900 i leaseing + ca 3600 i opparbeiding av ny egenkapital. Griet nok det.

Hvordan er det med Forsikring, service og kjørelende? Blir det likt som å eie den selv?

Lenke til kommentar
Og bare et spørsmål

Hvordan fungerer dette med leasing?

Og hvor mye må du ut med i mnd. for denne bilen?

Man må betale ett minstebeløp.. en viss prosent av totalsum i innskudd. Jo mere du betaler jo lavere mnd.leie får man.

 

Selv så betalte jeg 130.000,- i innskudd og må ut med 4.900,- pr mnd. i 3 år.

Når 3 år er gått, så kan du velge å kjøpe ut bilen eller du kan levere den... betale 130.000,- og lease en ny en til.

 

Innskuddet man betaler er sef. med på å betale ned på bilen, og det samme er den mnd. summen. minus renter sef.

 

Hovedforskjellen er vel at det er Møller som eier bilen din istede for banken.

 

Min bil kostet ca. 580.000,- og skulle jeg lånt denne summen og betalt ned på 3 år, så hadde det blitt rundt 25.000,- pr. mnd. jeg åtte ut med. Istede betaler jeg 4.900,-.

 

Vi har en Passat 2.0 TDI 140hk DSG idag, og etter min mening så syns jeg multitronic kassa er mer behagelig enn den, og i jeg synes også dieselmotoren 'dør' fort når man ligger i 70-80 km/t og skal ta en forbikjøring når man har så lite turtall å ta fra.

 

Du får komme med en liten videosnutt av bilen din når den ankommer da!

Ja.. 140HK'eren er en fin motor det... men den dør fort ut ja. 170HK'eren har vel noenlunde det samme draget, men drar hele veien til rødmerket.

 

Videosnutter kommer det mange av :)

 

Ok skjønner så da blir det 4900 i leaseing + ca 3600 i opparbeiding av ny egenkapital. Griet nok det.

Hvordan er det med Forsikring, service og kjørelende? Blir det likt som å eie den selv?

Forsikringen kommer jo nn på prosenter å slikt.. men jeg betaler 6.900 pr. år med 75%. Full kasko med leiebil. (Storebrand)

 

Du velger kjørelengde når du leaser den. Jo lenger du oppgir, jo dyrere blir det selvsagt. Jeg pleier og ta 60.000km. på 3 år. Altså 20.000 i året, og det passer bra.

 

Service betaler man selv og disse må vel gjøres hos merkeverksted eller ett godkjent verksted som vanlig.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar
Føler ikke akkurat at jeg må "vri" meg inn døra...

En audi er jo litt lavere selfølgelig.. men når man først har kommet seg inn i bilen, så sitter man bedre i en Audi synes jeg.

 

Det er jo null stress. Å sette seg inn i bilen tar jo 1-2 sekunder. Men i godsetet sitter du leeenge :)

Japp :)

Lenke til kommentar
De jeg mener ja... må vel kanskje ha full navigasjon for å få med dem :hrm:

Du trenger ikke navigasjon... men du trenger "førerinfo. display" (helst med fargedisplay)

 

Oi så flott da! Ser ikke helt poenget med å bruke mye penger på navigasjon når man heller kan kjøpe en portabel som man kan oppdatere ofte.

 

Når får du bilen (om du ikke har fått den da), så kunne det vært morro om du hadde sagt noe om hvordan motoren er. Vi har også tenkt oss ut en 2.0T FSI 180hk mlt

Vel... jeg har jo kjørt den noen timer (demobil) men da en A5. Er jo noenlunde samme vekt på A5'en, så prestasjonene er nok stort sett de samme.

 

Jeg ble faktisk meget imponert over denne motoren (for jeg bestillte jo bilen...hehe). Den er omtrent lydløs i forhold til Touranen. Med Multitronic kassa så lå turtallet meget lavt ved normal kjøring i normale hastigheter. Ved lite gasspådrag så var det sjelden turtallet kom over 2.000rpm. ved vanlig bykjøring. Trykker man gassen ned til ett vist punkt og holder den der, så har man samme turtall selv om farten øker.

 

Her snakker vi altså om en trinnløs girkasse. Helt perfekt synes jeg!

 

Kliner man gassen i bånn, så går turtallet opp til det høyeste turtallet hvor den drar best. rundt 6.000rpm og holder seg der mens farten øker. Helt fantastisk!

 

Krever litt tilvending dog.. hvis man er vant til andre automatkasser... men eter en times tid, så skjønte jeg poenget.

Min bil gjør vel 0-100km/t på 8.6sek. som stasjonsvogn (avant), mens sedanen (limousine) klarer dette på 8.2sek. Sikkert grunnet vektforskjell vil jeg tro.

 

Tester jeg har lest sier dog at disse tallene stemmer godt med virkeligheten og mange sier at det går litt kjappere enn de oppgitte tallene. Man har sef. også mulighet til å gire manuelt med mlt-kassa.

 

Hvis dere skal ha Quattro så er det S-Tronic kassa dere får. Dette er i prinsippet den samme kassen som sitter i VW. ALtså en DSG kasse. Forøvrig den samme kassa jeg har i Touranen. Litt mer rykk og napp følelse, men også en fantastisk kasse synes jeg.

 

Her har du Multitronic i praksis:

Se filmen hos Youtube

 

 

 

 

Og bare et spørsmål

Hvordan fungerer dette med leasing?

Og hvor mye må du ut med i mnd. for denne bilen?

 

 

 

 

Må være utrolig sært å kjøre, gassen holder seg på 6000 mens farten bare øker.

 

Hvordan oppleves dette i praksis egentlig ?

Lenke til kommentar
Må være utrolig sært å kjøre, gassen holder seg på 6000 mens farten bare øker.

 

Hvordan oppleves dette i praksis egentlig ?

Er ikke heeeelt slik det fungerer....

 

Hvis man trykker gassen ned til ett vist nivå og holder den der... vil den øketurtallet tilsvarende og holde seg der mens farten øker.

 

Hvis man plutselig dytter gassen lenger inn, så øker turtallet og holder seg på ett tilsvarende høyere turtall.

 

I praksis var dette helt hærlig.

 

Skal man feks. kjøre i 60km/t så vil turtallet synke ned til fantastiske 12-1300rpm. og holde seg der, så fremt man ikke beveger foten sef.

 

Ble faktisk meget raskt vant til dette og aksellerasjonen blir helt uanstrengt.

 

Saken er vel den at turtallet automatisk går dit hvor den drar best i forhold til gasspådrag. Dermed så blir det også veldig effektivt, og bilen virker ikke noe treigere enn feks. VW'ens DSG-kasse med noenlunde samme motor synes jeg.

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...