Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hjelp til valg av ny bil


Bjerknez

Anbefalte innlegg

Da lurer vi på om vi skal bytte ut Touran'en fremfor og kjøpe den ut, og lurer i den forbindelse på og prøve ett annet merke enn volksvagen. Ikke for at vi ikke er fornøyde med VW, men vi synes begge at Audi A4 2.0TDI 170HK Quatro Stasjonsvogn er en flott bil.

 

Men ifg. audi.no så får man ikke 2.0TDI 170HK'eren med tiptronic (DSG?)?

Stemmer dette?

 

Hva slags utstyr anbefales?

Da tenker jeg på disse lyktene med led-lys i slik "S"-form i fronten etc...

 

Har ikke mye peiling på Audi og setter pris på innspill fra noen her som VET bedre enn meg.

 

Vi har også sett litt på BMW 320D med M-sport pakke, men synes faktisk Audi'en er sprekere å se på.

Plassen er ikke så veldig viktig dog, bare vi har plass til ett middels stort hundebur bak i bilen.

 

Absolutt maks pris vi har sett for oss er 600.000,-. Med det utstyret som evt. skulle trenges for at ikke bilen skal se alt for "billig" ut.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal du kjøpe helt ny bil eller er det noe leasinggreier du går for? Uansett, ved kjøp så vet jeg om flere som er veldig fornøyde med Din Bilpartner, bare et tips. Penger å spare. I følge nettsidene deres har du 194.000 å bruke på å utstyre bilen dersom 600.000 er grensen din. (406.000 for en 2,0TDI Q Avant på norske skilter).

Lenke til kommentar
Skal du kjøpe helt ny bil eller er det noe leasinggreier du går for? Uansett, ved kjøp så vet jeg om flere som er veldig fornøyde med Din Bilpartner, bare et tips. Penger å spare. I følge nettsidene deres har du 194.000 å bruke på å utstyre bilen dersom 600.000 er grensen din. (406.000 for en 2,0TDI Q Avant på norske skilter).

Jeg ser at en Audi A4 Avant med 2.7TDI Tiptronic 190HK'er koster fra 533.000 ifg. nettsidene til Audi, og slenger jeg på litt utstyr som skinn og diverse så kommer prisen fort oppunder den magiske grensen på 600 lapper.

 

Siden det ser ut til at 170HK'eren ikke blir levert med tiptronic, så har jeg ikke spesielt lyst på denne. Og gå ned til 140HK'er blir rett og slett en nedtur jeg ikke unner meg selv. Derfor så velger jeg motor fremfor utstyr hvis jeg MÅ velge.

 

Quatro frister jo... men for å få Quatro med Tiptronic må man opp i 3.0TDI og da stiger startprisen til nesten 700.000 lapper. Dette synes jeg blir litt dyrt.

 

Man kan jo velge en 2.0TFSI 211HK'er til en grei pris på rett under 600 lapper... men da går man glipp av litt moment da dette er bensin, samt at dette ikke er en 6'er :)

 

Må si det frister med en 2.7TDI seks'er med 190HK'er.... som forøvrig kan chippes opp litt ekstra :)

 

Men som sagt.. jeg tar gjerne imot litt teknisk info fra dere som er kjent med Audi...

 

Til slutt:

Det jeg har planer om er å lease denne bilen helt ny fra forhandler. Med forhandler, så mener jeg en Audi-forhandler i Østfold.

 

EDIT:

Vil gjerne ha anbefalinger angående BMW også i samme størrelse og prisklasse.... Her blir det vel kanskje 325D Touring som blir den nærmeste....?

 

BMW'en virker for meg litt mindre enn Audi'en og utseende er heller ikke veeeeldig tiltrekkende utvendig. Grei front, men bak ligner den på en hvilken som helst annen bil synes jeg... Men dette er jo sef. smak og behag.

 

Blir også LITT vanskeligere angående innbytte av touran'en hvis dette skal gjøre hos feks. BMW. Ikke umulig.. men litt mer krongling.

 

Det nærmeste alternativet til Audien for meg blir da ganske naturlig VW Passat. Utseende blir litt kjedeligere igjen... men her får man også 4-motion...

 

Ahhh... vanskelig detta her.

Foreløpig er stillingen slik i forhold til min mening:

 

1. Audi A4 2.7TDI Avant Tiptronic. (ca. 600.000 med utstyr)

 

2. Audi A4 2.0TDI Quatro 143HK'er) tiptronic (ca. 600.000 med samme utstyr som over)

 

3. VW Passat 2.0TDI 170HK'er 4-motion. (ca. 550-600.000 med MASSE utstyr samt votex styling)

 

4. BMW 325D med M-sport pakke. (Litt under 600.000)

Endret av BjerkneZ
Lenke til kommentar

Det har nå blitt litt endringer i planene, da vi fant ut at hundeburet vårt ikke passet i en A4 Stasjonsvogn. Dermed så var neste steg til A6, men denne blir aaalt for dyr hvis man skal ha ett maskineri som drar doningen fremover på en fin måte.

 

Vi har derfor bestemt oss for at vi går litt ned i bilstørrelse og ta tenker vi på biler som:

Golf GTD 170HK'er DSG ++

 

Audien var virkelig en flott bil.... Jeg prøvekjørte en Audi 2.0TDI 143HK'er Tiptronic i dag og må si jeg ble litt skuffet over draget i bilen. Jeg fikk høre at Tiptronic var ett bedre system enn VW sitt DSG, men sannheten er at jeg liker DSG bedre.

 

Siden vi alikevel ikke får plass til buret vårt i Passat eller Audi, kan vi like godt selge buret, og putte bikkja bak i en Golf, eller evt. A3. (har ikke fått prøvekjørt A3 ennå)

 

Golf GTD koster rundt 500.000 med ett hav av utstyr som standard og er mye morsommere og kjøre enn Audi A4.

 

Jeg bare digger utseende til Audi A4, men utseende "roper" også på oppmerksomhet på E6... noe man ikke vil ha så mye av med en 143HK'er TDI. På langt nær noen sinke, men den føltes mye slappere enn Touran'en jeg har nå. Selv uten chip.

 

Så det er mulig vi heller prøver oss på en Golf GTD eller Audi Sportback 2.0TDI 170HK'er ++.....

 

Vi er som sagt fortsatt litt usikkre, så tiden får vise...

Lenke til kommentar
Joda.. men det er bilen også :)

 

Mulig det blir en Avant 2.0TDI 143HK'er med S-Linepakke og masse utstyr istede,.... Må bli vant til motoren først.. hehe

 

Nåja, det er fortsatt en VW Golf med dieselmotor. Du får så utrolig mye annet kult til 500.000 enn en Golf. A4 er fine biler, men jeg synes du får lite bil for pengene om du skal bruke 150.000-200.000 bare på utstyr.

Lenke til kommentar

Husk at om du tar 140'en så kan denne chippes opp en del. Men da med manuell girkasse helst, automatkassene er ikke glad i for mye kjærlighet om gangen.

Jeg foretrekker Audi sine manuellkasser, de gamle automatkassene var ikke så veldig bra.. Men nå i det siste har de jo fått dreisen på det, spesielt med s-tronic.

 

Vi som har kjørt VAG i noen år blir gjerne litt glad i konsernet, det blir for mange en lang rekke med VW/Audi om man først har hatt én :D

 

Når du liker en del hester og samtidig automatgir, regner med du bruker bilen mye til langkjøring da? Har du særlig erfaring med Mercedes? De har særdeles god automatgir (men liker ikke manuellkassene noe nevneverdig...) drar godt og veldig udramatisk.

Audiene er generelt stivere, mer sportslig preget både understellsmessig og designmessig, de selger rett og slett mange flere manuelle biler enn automatiske.

 

Hvilken kjørestil pleier du å ha? Har du barn, hvor mange? Skal kjerringen kjøre bilen også (ryggesensor :p)? Det finnes mange gode biler, men de har forskjellig bruk :)

Lenke til kommentar

Kjørestilen min er stort sett til og fra jobb (ca. 4mil pr.dag) Om sommeren blir det noen lengre norgesturer ala 300 mil etc.

 

Jeg liker å dra på litt noen ganger, men ser ikke meg selv som en råkjører av den grunn. Det går sjelden fort, men det går ofte fort fra 0-120....

 

Damen er fast bestemt på automatgir (basta) mens jeg vil ha Skinninteriør samt litt ekstra stasj. Derfor så blir utstyrprisen ganske høy... men litt morro også da.

 

Men skal prøvekjøre en 2.0TDI 143HK'er ett par dager og venne meg til det. En "chip" blir kjapt satt inn hvis jeg ønsker mer.. noe jeg er redd for at jeg kommer til å gjøre.

 

Mercedes er ikke ett alternativ. Synes Mercedes i den prisklassen jeg er er gubbebiler...

Audi og evt. BMW er mye tøffere.

 

Brukt er altså ikke ett alternativ...

Lenke til kommentar

Da kan jeg meddele at ny bil er bestillt :)

 

Det ble kanskje overaskende for noen at valget til slutt ble bensinutgave denne gangen...(?)

 

Uansett... Bilen jeg bestillte er en Audi A4 Avant 2.0TSI Multitronic 180HK'er med følgende utstyr:

 

S-line interiørpakke

Teknikkpakke

S-line Sportpakke

Lys/regnsensor m/fjernlysassistent

Cruisekontroll

19" dobbeleikers S-line felger

Førerinfo. system med fargedisplay

Sotede ruter

Aut. avblendbart innvendig speil

MLF Sportsratt S-line

Sportsunderstell (senket 15mm)

Midtarmlene

Blanke sidelister

 

Summen ble til slutt 558.000,- og med 100.000,- i innksudd ble det 4.800 pr. mnd å betale.

 

Prøvekjørte en A5 med slik motor i dag og ble frelst.

Er vel ikke sikker på at den hadde kjørt fra Touranen min, men helheten er veldig mye bedre.

Jeg har vært veldig fornøyd med Touran'en så langt og kommer faktisk til å savne denne, men bilen ovenfor er nok ett par klasser opp. Bilen er faktisk helt fantastisk å se på med det utstyret og jeg falt pladask!

Lenke til kommentar

En 2.7 diesel kostet nesten 100 lapper mer med samme utstyr. Men hadde vært morsomt ja...

Jeg prøvekjørte som sagt TFSI'en med 180 gamp og det var en utrolig flott kombinasjon.

 

Ifg. manualen så skal den med denne kombinasjonen gjøre 0-100 på 8,6 sek. med Multitronic og som stasjonsvogn.

 

Lurer vi inn en liten chip her, så tenker jeg nok kanskje jeg kan nå 100-grensen enda litt kjappere... men sannheten er at jeg nok kanskje ikke kommer til å chippe den.

Litt uvant å kjøre bensin igjen dog... og høre turtallet såpass godt.

 

Man kan liksom ikke dra på uten at fotgjengere og andre glaner etter deg... Men det er en vanesak.

Lenke til kommentar

Det skal jeg love deg! :)

 

Er vel den fjerde spltter nye bilen min detta....

 

Den første var en 1998 Polo Sport 16V

Den andre var en 2002 Golf Highline (værste bilen jeg har hatt ever!)

Den tredje er min nåværende Touran. Veldig godt fornøyd med!

Så kommer da Audi'en ganske snart :)

 

Har hatt ett par eldre biler før min første helt nye dog...

Dette var en 1982 Maxda 626 2.0 (drittbil)

og en 1984 Toyota Corolla 1.6DX som virkelig var verdt pengene!

 

Den desidert dårligste bilen jeg har hatt til nå er Golf'en. Ikke bare var den på verkstedet hele tiden, men motoren i den bilen er faktisk en eneste stor bløff. Dette var det dummeste motorvalget jeg har gjort noen gang og bebreider meg selv den dag i dag.

 

Det værste er at man også fikk motoren ett hakk mindre enn den jeg hadde. Nemmelig en 1.4 75HK'er.... huff og huff...

 

Søskenbarnet mitt kjørte dritten av meg med en sliten 1986 Ascona 1.8. Det sier jo litt...

Derfor så er jeg ganske opphengt i motor når jeg kjøper biler heretter. Jeg er ikke akkurat ute etter det råeste, for det er det jo kun dem færreste som tar seg rå til, men en motor som drar godt og hvor man har krefter til overs i de fleste situasjoner.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...