nordemoniac Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Hei! Vurderer å installere XBMC på min lille stasjonære Atom 330. Ser flere bruker en minnepinne til å lagre OSet på, da programmererne har vært rimelig flink, og fått stort sett alt til å gå i RAM så lenge maskinen er på, og lagre endringer ved avslutning (og dermed ikke slite ut minnepinnen på under 1 måned ) Men er det noen her som kjører dette slik? Vurderer å kjøpe en 8GB Kingston DataTraveler til en hundrings, og installere på denne. Men vil det være noe merkbar forskjell i forhold til å installere direkte på HDD? Leste at en slik DataTraveler har en effektiv lesehastighet på 100x, noe jeg regnet meg fram til er ca. 15MB/s?? Det er da vel ikke så raskt? Så hva er da egentlig fordelen med å ha det på flash memory? Endret 8. desember 2009 av nordemoniac Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Det er da vel ikke så raskt? Så hva er da egentlig fordelen med å ha det på flash memory? Å Slippe å fjerne det andre OS'et ifra maskinen er vel hovedpoenget med XBMC-Live (og de fleste andre Live CD'er). Å bruke USB-minne betyr at XBMC-Live også kan boote på maskiner og netbooks uten CD/DVD-leser. Hastighet har neppe vært et argument i det hele tatt. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Ok, jeg hadde tenkt å ha Ubuntu 9.10 + XBMC som et annet OS, så da er det kanskje likeså greit å bare installere på HDD. Jeg tenker Ubuntu 9.10 + XBMC som OS nr.2 der det er muligheter for å gjøre noe annet enn å se TV. Og XBMC Live som OS nr.1 der man bare skrur på maskinen, så er det bare å kjøre på og se TV, alt booter på under 30 sek og er klar til bruk. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Ser egentlig lite poeng i dette, er det kun for å ha lavere boote tid? Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Ser egentlig lite poeng i dette, er det kun for å ha lavere boote tid? Jepp, også er det snakk om en Atom 330, så lite kraft. Vil ha så lite som mulig som kjører når den er i normal bruk. Tenkte dette var den beste løsningen, for i tillegg er muligheten der for å starte et fullblods OS. Lenke til kommentar
Topguy Skrevet 15. desember 2009 Del Skrevet 15. desember 2009 Jepp, også er det snakk om en Atom 330, så lite kraft. Å bruke en minnepinne er jo fortsatt en grei ide. Du slipper å tukle med å lage dual-boot, og du sløser ikke bort noe HDD plass som du kanskje heller ikke har for mye av. Lenke til kommentar
nordemoniac Skrevet 23. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 23. desember 2009 Sant, sant. Foreløpig 320GB + 1TB ekstern. Tipper det blir 1TB intern i framtiden. Men kanskje USB ikke er så dumt... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå