Gjest Slettet+981287349 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Siden det ble splittet ut en egen tråd fra Snedige ting du lurer på av Simen1 tenkte jeg at jeg kunne fylle den med litt informasjon i førstepost. Man kan ta mange kurs for å jobbe offshore. De to vanligste er OLF45 og IMO80. Disse kursene må taes vært fjerde år på nytt. Priser: IMO80 - 16500,- pr person. OLF45 - Samme prisklasse (skal skjekke litt rundt). Endret 8. desember 2009 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Og ganske fine skiftordninger også? De har vel en del lange vakter etterfulgt av en del dager fri? Vet her i Bergen er det mange fra brannvesenet som jobber deltid på Nutec (offshorekurs) i fritiden fra brannvesenet. (mange er kanskje overdrevet) Var også en del brannmenn som jobbet for/på NMU når jeg var på sikkerhetskurs(IMO60) der. Så brannmenn er ettertraktet utenom brannvesenet. Slike offshore kurs er bokstavlig talt jævlig dyre, men du får bare nyttig informasjon fra det. Det kan jeg skrive under på. Dyrt ja, vårt kurs kostet 16500,- pr. person. IMO80 er vel enda dyrere også. Lenke til kommentar
Olum Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Og ganske fine skiftordninger også? De har vel en del lange vakter etterfulgt av en del dager fri? Vet her i Bergen er det mange fra brannvesenet som jobber deltid på Nutec (offshorekurs) i fritiden fra brannvesenet. (mange er kanskje overdrevet) Var også en del brannmenn som jobbet for/på NMU når jeg var på sikkerhetskurs(IMO60) der. Så brannmenn er ettertraktet utenom brannvesenet. Slike offshore kurs er bokstavlig talt jævlig dyre, men du får bare nyttig informasjon fra det. Det kan jeg skrive under på. Dyrt ja, vårt kurs kostet 16500,- pr. person. IMO80 er vel enda dyrere også. Hva er offshore-kurs? I mine øre høres det ut som kurs på havet, men hva går det ut på? Lenke til kommentar
endrebjo Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Hva er offshore-kurs? I mine øre høres det ut som kurs på havet, men hva går det ut på? Kursing i helikoptervelt i vann, brannslukking og livbåtslipp. Ting som er kritisk å kunne når du skal offshore. Edit: Og førstehjelp hvis jeg ikke tar helt feil. Endret 8. desember 2009 av endrebjo Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hva er offshore-kurs? I mine øre høres det ut som kurs på havet, men hva går det ut på? Offshore kurs er ett kurs man må ta for å jobbe i petroleum industrien. Du går gjennom forskjellige øvelser med redningsdrakt, HUET osv. Når du har bestått disse øvelsene må du avlegge en prøve for å se om du har forstått delene av kurset og lignende. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Og ganske fine skiftordninger også? De har vel en del lange vakter etterfulgt av en del dager fri? Vet her i Bergen er det mange fra brannvesenet som jobber deltid på Nutec (offshorekurs) i fritiden fra brannvesenet. (mange er kanskje overdrevet) Var også en del brannmenn som jobbet for/på NMU når jeg var på sikkerhetskurs(IMO60) der. Så brannmenn er ettertraktet utenom brannvesenet. Slike offshore kurs er bokstavlig talt jævlig dyre, men du får bare nyttig informasjon fra det. Det kan jeg skrive under på. Dyrt ja, vårt kurs kostet 16500,- pr. person. IMO80 er vel enda dyrere også. Hva er offshore-kurs? I mine øre høres det ut som kurs på havet, men hva går det ut på? Det er et kurs med nødvendig opplæring innenfor sikkerhet på offshoreinstalasjoner og skip. Kurset forgår for det meste på land, men noen øvelser forgår også på/i vannet. Jeg har tatt sikkerhetskurs for skip (IMO60), som er mye likt offshore-kurset, bortsett fra at deltakerene på offshore-kurs også får en HUET(helikoptervelt)-øvelse. Kurset består forøvrig av en del teori innenfor førstehjelp, røykdykking, sikkerthetregler- og prosedyrer, livbåtlåring- og bruk, bruk av redningsutstyr osv. I tilegg får man praktisk opplæring i bruk av røykdykkingsutstyr (man får på seg maske, luftflaske, brannklær etc og må inn i et bygg og slukke en brann), overlevelsesdrakter (ta på/av, hoppe i vannet og flyte rundt, svømme, bruk av "kameratline" etc.), livbåter (hvordan gå inn i en livbåt, og sette seg på plass? hvordan starte opp, låring, osv), førstehjelp (bandasjering, behandling av sår, livredning) og bruk av redningsflåter (hvordan sjøsette? hvordan gå ombord). I tilegg, om du er heldig, så blir du plukket opp av et redningshelikopter under kurset. Om det er noe jeg mangler kan sikkert Iskall putte på mer. EDIT: endrebjo og Iskall kom meg visst i forveien. Endret 8. desember 2009 av KongKake Lenke til kommentar
GSP<3 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Blir du faktisk sluppet ned i vannet i en livbåt eller får du bare trening i hva du skal gjøre i tilfelle de må tas i bruk? Endret 8. desember 2009 av SoapyAsHell Lenke til kommentar
Gjest Slettet+981287349 Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Blir du faktisk sluppet ned i vannet i en livbåt eller får du bare trening i hva du skal gjøre i tilfelle de må tas i bruk? På det kurset jeg tok så ble vi ikke sluppet i "fritt" fall slik som det skal gjøres under evakuering, men vi ble vinsjet ned i vannet der vi måtte gå igjennom forskjellige øvelser for å f.eks starte livbåten osv. På en livbåtstasjon er det vanligvis en livbåtkaptein som er utnevnt av sjefene, disse teller over hvor mange som er i livbåten og styrer den. Endret 8. desember 2009 av Slettet+981287349 Lenke til kommentar
KKake Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Vi ble låret ned i vannet, men ikke sjøsatt. Vi ble fortalt om hvordan livbåten fungerte, hvor nødproviant ol. var og slik. Skal man føre en livbåt og være med på sjøsetting må man ta IMO80-kurset om jeg ikke tar feil. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Slike offshore kurs er bokstavlig talt jævlig dyre, men du får bare nyttig informasjon fra det. Det kan jeg skrive under på. Dyrt ja, vårt kurs kostet 16500,- pr. person. IMO80 er vel enda dyrere også. 16500 for kurs er da ikke dyrt... eller er det bare jeg som er bortskjemt med kurs eller? personlig er jeg regelmessig på kurs til 20 000+ Lenke til kommentar
KKake Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Da er det vel arbeidsgiveren din som betaler? Og som alle vet, så har jo selskaper/firma litt mer å rutte med enn fattige norske videregående skoler. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Da er det vel arbeidsgiveren din som betaler? Og som alle vet, så har jo selskaper/firma litt mer å rutte med enn fattige norske videregående skoler. så klart, men reagerte når de nevner "jævli dyrt" på noe jeg ser på som en helt grei pris Lenke til kommentar
Wackamole Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 "jævli dyrt" førr en student da.. - er jo bil-lappen all over again Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 16500,-? På Falck Nutec i Stavanger skal de ha ca. 10 000m,- For OLF Basic traning. Lenke til kommentar
KKake Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Da er det vel arbeidsgiveren din som betaler? Og som alle vet, så har jo selskaper/firma litt mer å rutte med enn fattige norske videregående skoler. så klart, men reagerte når de nevner "jævli dyrt" på noe jeg ser på som en helt grei pris "Jævlig dyrt" er jo relativt da. For noen er 16.500,- jævlig dyrt, mens for andre, så er det en helt grei pris. Synes selv at det er dyrt, men ikke "jævlig dyrt", spesielt ikke når det er nødvendig for å i det hele tatt jobbe på sjøen. En privatperson kunne jo fint betalt kurset selv med noen måneders sparing. Men det er jo kun et tema om du stryker totalt første gangen, og da må betale kurset selv neste gang (eller bare ta prøven på nytt). Var en i klassen min strøyk, og han må kun betale prøven på nytt. Om det går til helvette igjen, så får han vel heller revurdere yrkesvalget sitt. "jævli dyrt" førr en student da.. - er jo bil-lappen all over again Heldigvis spanderer skole/arbeidsgiver det på deg. 16500,-? På Falck Nutec i Stavanger skal de ha ca. 10 000m,- For OLF Basic traning. Regner med at "m"-en etter 10.000,- var en leif, og at du ikke mente 10 milliarder kroner. Men nå vet jeg ikke hvordan OLF Basic training er i fohold til IMO60 da. Er vel diverse elementer som spiller inn på prisen, som f. eks forskjellig opplæring og slik. Eller at det har noe med at Falck Nutec ligger i Stavanger, og ikke Horten slik som NMU gjør, og derfor opplever en større etterspørsel, som gjør at de kan presse prisene. Og mulig de også har konkuranse fra sikkerhetssenter i Bergen og omegn. Endret 8. desember 2009 av KongKake Lenke til kommentar
aklla Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Da er det vel arbeidsgiveren din som betaler? Og som alle vet, så har jo selskaper/firma litt mer å rutte med enn fattige norske videregående skoler. så klart, men reagerte når de nevner "jævli dyrt" på noe jeg ser på som en helt grei pris "Jævlig dyrt" er jo relativt da. For noen er 16.500,- jævlig dyrt, mens for andre, så er det en helt grei pris. Synes selv at det er dyrt, men ikke "jævlig dyrt", spesielt ikke når det er nødvendig for å i det hele tatt jobbe på sjøen. det jeg tenkte også, er tross alt snakk om å få en jobb. jeg hadde glatt betalt mer enn det for å få en greit betalt jobb, man kan se på det som en veldig god invistering Teller man med år 0?Ole er født 1. februar i år 1 f.kr., hvor gammel blir han 1. februar i år 1 e.kr.? Ett eller to år gammel? hvis du vrir hjernen din litt så finner du sikkert ut av det... la meg omformulere spørsmålet for å hjelpe deg litt, om du var født i går, var du 1 år og 1 dag(366 dager) gammel i dag da? Endret 8. desember 2009 av aklla Lenke til kommentar
lockdog Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Tror IMO kursene er en del mer omfattende. På båter så er man avhengige at hver enkelt bidrar i mye større grad i en krisesituasjon, f.eks brann, da det er få ombord. På en typisk offshore-rig er det fra 100 til 300 personer om bord. Brannlag ol. får ekstrakurs i brannslukking, noe som er inkludert i IMO etter hva jeg har forstått? Brannslukkingen på OLF var stort sett bruk av håndslukkere og enkle brannslanger, og mest fokus på å få varslet i tide, da det ofte er mer viktig en å påbegynne slukking. HUET derimot var knallgøy Og ja, m'en var en leif. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå