Balsature Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei Jeg går VG2 og begynner å lure på om jeg kanskje burde ha valgt andre programfag. Nå er det ganske sent til å bytte, i og med at de fleste av fagene er kommet rimelig langt ut i boka (kap 3-4 i de fleste bøker). De fagene jeg har nå er: 1. Breddeidrett 2t/u 2. S1 5t/u 3. Sosiologi og sosialantropologi 5t/u 4. Internasjonal engelsk 5t/u Har valgt en ganske "lett" vei fra VG1, ettersom min matematiske selvtillit ble knust etter et år med standpunktkarakter 3 i T-matematikk og en horribel lærer(offa, litt klisjé å skylde på lærern?). Uansett, nå begynner ting å se lysere ut og jeg har fått 5 på de to første kapittelprøvene hittil i år. 1. Er det mulig å ta opp igjen T-matten fra i fjor som "privatist" eller liknende? Og, om jeg velger å fullføre mine programfag, kan jeg ta fag som R1+R2, Fysikk 1+2 etter VG3 som "privatist"? 2. Er S1+S2=R1? Har hørt fra ei som jeg har S1 med at de to S-årene gjelder som et R år. Høres vanvitttig ut, men hadde vært fordelaktig, så slapp jeg å begge kursene. 3. Er det noen negative sider ved å ta videregående fag etter de tre årene man skal bruke på VGS, om man har angret på programfagvalg? Da tenker jeg på noe jeg har hørt om kvoter osv. For jeg leste noe om at man ikke kommer i førstegangskvoten om man tar fag som privatist etter de tre vgs-årene, bare om man tar fagene mens man er i treårsperidoden. Lenke til kommentar
cavumo Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Skal prøve å svare så godt jeg kan. 1T kan du ta opp som privatist. Det er også riktig at du kan ta opp de programmfagene du vil. S1+S2 tilsvarer R1 ved opptak til høyere studier som krever dette (universitet/høyskole). Absolutt noen negative sider med å ta opp fag etter videregående. Tar du opp fag etter du har avsluttet videregående opplæringen, mister du muligheten til søke i primærkvoten, men må istedet søke i ordinærkvoten, der det gjerne er litt høyere karaktersnitt(for eksempel medisinstudiet). Du kan imidlertid ta opp så mange fag du vil mens du tar videregående opplæringen. Det betyr at du kan forberede din karakter i 1T til våren eller i løpet av det siste året du går på skole, og fremdeles få førstegangsvitnemål og dermed søke i primærkvoten. Håper disse svarene iallefall hjalp deg litt på veien. Lenke til kommentar
Balsature Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Takker for svar nypis! Som dere ser har jeg valgt samfunnsfaglige studier, og disse er jeg ifølge rådgiveren min på skolen bundet til i 2 år. Jeg var hos rådgiveren på skolen i dag og fikk skissert en rekke valgmuligheter med tanke på at jeg har lyst å bytte over på realfaglige studier (for å gå medisin). 1. Slutte på skolen og ta VG2 opp igjen til høsten, da med realfag (fysikk og kjemi) istedet for sosiologi og int. eng 2. Skifte fag før jul, råpugge/lære i jula, og håpe jeg har tatt igjen forspranget i fysikk og kjemi. 3. Ta opp igjen fysikk og kjemi 1+2 etter VGS, som privatist på en privatskole i Ålesund eller privatist alene. Tror det var alle mulighetene. Alternativ 1 og 2(rådgiver rådet meg å ikke gjøre dette valget) innebærte at jeg fikk søke primærkvote ved opptak til universitet, og alternativ 3 gjorde det ikke som nypis sa. Alternativ 3 innebærte noen fordeler i følge rådgiver, blant annet at jeg fikk bare to fag å konsentere meg om "24/7" og det gikk an å kombinere med siviltjeneste(jobbe på barneskole om dagen-forelesninger på dags- eller kveldstid). Rådgiveren rådet meg i å ta det siste alternativet, ettersom han synes det ikke var like drastisk som alternativ 1, samtidig som det var mulig å kombinere med siviltjeneste. Noen synspunkter på hva jeg burde gjøre? Endret 9. desember 2009 av margaas Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Skal prøve å svare så godt jeg kan. 1T kan du ta opp som privatist. Det er også riktig at du kan ta opp de programmfagene du vil. S1+S2 tilsvarer R1 ved opptak til høyere studier som krever dette (universitet/høyskole). Absolutt noen negative sider med å ta opp fag etter videregående. Tar du opp fag etter du har avsluttet videregående opplæringen, mister du muligheten til søke i primærkvoten, men må istedet søke i ordinærkvoten, der det gjerne er litt høyere karaktersnitt(for eksempel medisinstudiet). Du kan imidlertid ta opp så mange fag du vil mens du tar videregående opplæringen. Det betyr at du kan forberede din karakter i 1T til våren eller i løpet av det siste året du går på skole, og fremdeles få førstegangsvitnemål og dermed søke i primærkvoten. Håper disse svarene iallefall hjalp deg litt på veien. Du mister ikke retten til å søke i førstegangsvitnemålkvoten. Men du søker da i førstegangsvitnemålkvota uten de fagene du har tatt opp/forbedret. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Takker for svar nypis! Som dere ser har jeg valgt samfunnsfaglige studier, og disse er jeg ifølge rådgiveren min på skolen bundet til i 2 år. Jeg var hos rådgiveren på skolen i dag og fikk skissert en rekke valgmuligheter med tanke på at jeg har lyst å bytte over på realfaglige studier (for å gå medisin). 1. Slutte på skolen og ta VG2 opp igjen til høsten, da med realfag (fysikk og kjemi) istedet for sosiologi og int. eng 2. Skifte fag før jul, råpugge/lære i jula, og håpe jeg har tatt igjen forspranget i fysikk og kjemi. 3. Ta opp igjen fysikk og kjemi 1+2 etter VGS, som privatist på en privatskole i Ålesund eller privatist alene. Tror det var alle mulighetene. Alternativ 1 og 2(rådgiver rådet meg å ikke gjøre dette valget) innebærte at jeg fikk søke primærkvote ved opptak til universitet, og alternativ 3 gjorde det ikke som nypis sa. Alternativ 3 innebærte noen fordeler i følge rådgiver, blant annet at jeg fikk bare to fag å konsentere meg om "24/7" og det gikk an å kombinere med siviltjeneste(jobbe på barneskole om dagen-forelesninger på dags- eller kveldstid). Rådgiveren rådet meg i å ta det siste alternativet, ettersom han synes det ikke var like drastisk som alternativ 1, samtidig som det var mulig å kombinere med siviltjeneste. Noen synspunkter på hva jeg burde gjøre? Alternativ 1 forhindrer deg ogå fra å søke i primærvitnemålskvota, tror jeg. Utdanning skal ha blitt fullført på normert tid. Du har lov til ett omvalg av linje, men jeg er usikker på om det gjelder samfunnsfaglig/realfaglig linje. Det ville ikke ha gjeldt det om det var R94, nemlig, da begge delene falt under økonomiske/allmenne fag. Jeg anbefaler nummer 2. Det er uten tvil mulig. Lenke til kommentar
Balsature Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Takk for svar Herr Brun. Jeg tror også det er mulig, er bare redd fagkoordinatoren på skolen ikke vil la meg bytte, fordi han frykter at det å lese seg opp i både kjemi og fysikk vil bli for vanskelig. Selv vet jeg ikke, har en holdning om at "alt" er mulig selv om dette virker skremmende. Jeg har iallefall virkelig lyst. Lenke til kommentar
Herr Brun Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Du kan jo ta de som privatist? Være hospitant (du er i timene men og deltar i faget men får ikke vurdering) og ta eksamen til våren. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå