Gå til innhold

Uke 50mm 2009 - Ventrue

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tirsdag 8.des.2009

Det er ikke hver dag at jeg får oppleve på nært hold at det er utrykning med både Ambulanse, Politi og Brannvesen (2 biler), og iallefall ikke når jeg er ute på en "mini-foto-safari". Når sjangsen bød seg var det bare å knipse ivei og håpe at det ble noe bra bilder av det.

Dette får være mitt bidrag for idag.

Utrykning

post-64550-1260398984_thumb.jpg

EXIF: 1/8s , F2,5 , ISO1600 , 2EV

Håndholdt, igjen, men med litt støtte fra bilvinduet siden jeg satt inni bilen og tok bildet. Kanskje jeg skulle pakke med stativet neste gang.. :)

Lenke til kommentar

Hoi for en fargeblanding, ja - mange sterke, sterke lys med heltforskjellige fargetemperaturer - billys, gatelys, sikkert litt gult fra butikken og blendende blå saftblandere. Alt sammen med skyggeområder hvor bare noen av fargene lyser opp - uansett hva man velger blir det store flater i gult, oransje og blått..

Lenke til kommentar

Onsdag 9.des.2009

Skulle egentlig ta bilde av noe annet idag, og det gjorde jeg forsåvidt også...... men la ikke merke til at objektivet var "litt" skittent :(

Det ble mange bilder som kunne vært fine, men med fullt av prikker rundt omkring.

Fikk rengjort objektivet såpass at jeg fikk noen bra bilder da.

Landskap, utsikt mot sør-øst.

post-64550-1260485480_thumb.jpg

EXIF: 1/200s , F5 , -2EV , ISO 100

Håndholdt i bil... :)

Edit: fiksa litt feil med bold..

Endret av Ventrue
Lenke til kommentar

Fredag 11.des.2009

Finværet er over ser det ut for. Regn og tunge skyer på himmelen, men det burde ikke være noe hinder for å ut å ta bilder. :)

Måtte bruke litt tid på å få bildet til, men er ikke helt fornøyd selv. Brua ble noe vel mørk. Det sto mellom dette bildet og et som er noe mørkere med mørkere blå himmel (skyer egentlig) og ingen refleks fra gatelys i havet.

Fant også ut at gatelysene blir slått av ca 11:25. De var nemlig av på bilder jeg tok bare noen minutter etter. Det la jeg ikke merke til før nå ikveld når jeg så igjennom bildene.

Bru

post-64550-1260572504_thumb.jpg

EXIF: 1/50s , F2,5 , -1,33EV , ISO 200 , Målemodus: Center Weighted Average

Lenke til kommentar

Takk for fine kritikker :)

Bildet er av Gisund-brua. Den forbinder Senja med fastlandet. Bildet er tatt ved båthavna på Silsand (Senja-sia av brua). Deler av Finnsnes skimtes i bakgrunnet, men sentrum ligger litt til høyre for bildet.

Finnsnes ligger sånn ca midt mellom Tromsø og Harstad, som er de to andre byene i Troms

GPS-koordinater skulle være ganske så nøyaktig:

Bredde: 69° 14' 41" Lengde: 17° 57' 27"

(ved hjelp av kart.gulesider.no og bruk av funksjonen "Marker i kart")

Synd at EOS 50D ikke har slik innebygd Geotagging, eller hva det het. Mener å huske at det er mye styr for å få det til automatisk også.

Dette bildet, som de fleste andre, er forøvrig også tatt håndholdt i bil...

Bildet av kaka derimot er ikke tatt fra bil ;) Kaka var forøvrig veldig god. Takk til "prinsesse" Karoline for det stykket av kake som hun hadde med seg helt fra Bodø etter at hun hadde vært der og vunnet første-premien i sin klasse.

Men nå er det på tide å legge seg. Må opp om 4 timer. Kanskje jeg får tatt noen bilder i Nordens Paris imåra.... Gjeeeesp.

Endret av Ventrue
Lenke til kommentar
Ahaaa, den brua har jeg kjørt over i mine yngre dager. Kan ikke huske den var så pen! Så du har gjort en god jobb med å foreviggjøre den.

Du burde kanskje vurdert å investere i et stativ, håndholdt ut vinduet på en bil er ikke det mest optimale alltid.

Er du fra området her da? Hvor hen da om jeg tør spørre. Og er det lenge siden du flyttet?

Har hatt stativet med meg i bilen i noen dager, men var for lat til å bruke det... ;)

Edit: Takk for ros :)

Endret av Ventrue
Lenke til kommentar

Lørdag 12.des.2009

Vi forsov oss idag, så vi kom oss ikke opp kl 0700 som først tenkt. Klokka var 0840 da søstra mi ringte og lurte på hvor vi ble av. Siden vi skulle henta ho halv ni var det synd ho ikke ringte tidligere og vekte meg.

Ble litt mer hektisk, men det ordnet seg allikavel. Avgårde til Nordens Paris skulle vi uansett.

Stoppet en plass og tok noen bilder av en svensk trailer som lå i grøfta. Svært glatte veier var det en god del av strekninga. Traileren hadde forsåvidt ikke noe kjettinger eller pigg.

Men over til dagens bilde.

Tromsø by Night

post-64550-1260744967_thumb.jpg

EXIF: 30s , F32 , -1EV , ISO 400 , Målemodus: Multi-segment , Program: TV (Shutter priority)

Håndholdt icon5.gif

...neida. Brukt stativ denne gangen.

Endret av Ventrue
Lenke til kommentar

Søndag 13.des.2009

Lekt meg mer med stativ og lang lukkertid ikveld.

Fant ut hvor "Bulb" var på kamera. Syntes det var rart at EOS 50D ikke hadde lengre lukketid enn 30sek, når EOS1 og EOS1V har bulb. Prøvde dog ikke på bulb ikveld da jeg trenger en fjernutløser av noe slag for å få gode bilder.

Dagens og siste bilde i uke 50mm.

Tenkte ikke på at stjernene ikke ble stjerneklar på så lang lukkertid. Det er det som jeg er minst fornøyd med på bildene jeg tok ikveld.

Nordlys

post-64550-1260748537_thumb.jpg

EXIF: 30s , F4 , ISO 400 , Målemodus: Partial , Program: TV (Shutter priority)

Det har vært morsomt, og utfordrende selvfølgelig, å være med på en slik utfordring. Har klart og holdt meg til kun det ene objektivet og ingen redigering foruten resize. Jeg har måttet jobbe litt mer enn om jeg hadde brukt noen av de andre objektivene som jeg har drasset med meg. 17-35mm kunne vært fint å brukt på lørdag f.eks. for da kunne jeg fått bilde av hele Ishavskatedralen, og ikke kuttet litt av den. Kunne jo selvsagt trukket meg litt lengre unna for å få med hele, men da hadde jeg også fått med flere busker og muligens noen biler i gata også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...