Lachrymol Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 Hei, Jeg har mulignes behov for litt assistanse med å sette opp et telefonsystem ved hjelp av Asterisk (et open source PBX-system. Hvis dette ikke sier deg noe er du neppe rett mann/kvinne Jeg bare lurte på om det fantes noe slik kompetanse blandt folk her på forumet, og eventuelt om det er lett å sette seg inn i på egenhånd, eller om man bør leie inn kompetansen. Lenke til kommentar
aklla Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 dette er vel slikt man oftest leier inn folk til. er ikke alt for mange som kan slik og dermed er det vanskelig å få gratis hjelp. er jo stort sett en engangs-jobb med slike ting, så det er ikke så ille å leie noen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. desember 2009 Del Skrevet 19. desember 2009 Eg ikke enig i at dette er en engangsjobb. Å sette opp en telefonsentral krever først og fremst god planlegging, god infrastruktur og erfaring. Mitt råd avhenger litt av hva sentralen skal brukes til. Om trådstarter er på jakt etter noen som kan sette opp en sentral for bedriften hans, for så å drifte det videre selv, så vil eg gi det rådet å droppe prosjektet. Dette er litt avhengig av hvor langt i prosessen trådstarter er kommet, og hvor mye de er villige til å investere, men generelt sett så ville eg ha droppet det. Om det derimot er snakk om at trådstarter er på jakt etter et selskap som kan påta seg driften av løsningen, eller kjøpe en ferdig løsning av, så er det bare å søke etter Asterisk på google, søke i norge og så vil man man få flere å velge mellom. Når en bedrift skal investere i et telefonsystem så er det viktig å bruke resurser og tid på det. Ofte er dette det første kundene treffer dere på, og ofte noe de alltid må igjennom for å komme i kontakt med dere. Og om det da er mye feil, nedetid, dårlig lyd, vanskelig å nå rett person osv så er det lett for at kunden blir irritert og går et annet sted. Når eg ringer bedrifter og eg hører at telefonsystemet er nedprioritert så går eg videre til konkurrenten. Når eg har ringt til kontakter eg allerede har og eg får problemer med å komme igjennom telefonen så påpeker eg det og kanskje gir et lite hint om at feilen burde rettes. Og det er ikke sjeldent eg får tilbakemeldinger som "å ja, vi vet det men han som satte opp telefonsentralen sluttet hos oss" eller "å? det var ikke bra. eg skal gi beskjed til han som har satt den opp. han jobber egentlig på en annen avdeling". Særdeles dårlig planlagt. Når det gjelder hvor lett det er å sette seg inn i så avhenger det mye av hva personen kan i fra før, og hvor lett man tar til seg nye ting. Som med alt annet innen IT. Skal man begynne med Asterisk så vil eg i hvertfall sette som forutsetning at man har god kjennskap til linux og nettverk. Om det er konkrete spørsmål, råd, tips eller feil som det trengs hjelp med så er det nok flere i forumet som kan hjelpe til. Men å basere seg på hjelp fra diskusjon.no på et telefonisystem i produksjon er ikke en god ide Lykke til! Lenke til kommentar
___ Skrevet 23. desember 2009 Del Skrevet 23. desember 2009 Men å basere seg på hjelp fra diskusjon.no på et telefonisystem i produksjon er ikke en god ide Enig. Ville nok satset på konsulenter med litt mindre fukt bak øra enn de kvisebefengte gutteromsnerdene som frekventerer dette forumet? *dukk* Werner Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Men å basere seg på hjelp fra diskusjon.no på et telefonisystem i produksjon er ikke en god ide Enig. Ville nok satset på konsulenter med litt mindre fukt bak øra enn de kvisebefengte gutteromsnerdene som frekventerer dette forumet? *dukk* Werner Jeg har 10 aars Linuxerfaring, og har som del av Mastergrad utdannelsen min innenfor Informasjonsteknologi, der min BSc var i 'Internetworking & Network Security' paa et mer respektert universitet paa vestkysten av Australia, det jeg netopp har papirer som kvalifiserer meg til aa sette opp og konfigurere Asterisk PBX'er. Jeg har ogsaa tidligere i min karriaere hatt med driften av Meridian PBX'er og respektive telefonsystem i en storre statlig etat's DK. Paa toppen av det hele har vi selv staaende to Asterisk bokser i nettverket (en paa toppen av Slackware, en paa toppen av Arch, samt en AstNow og en AstLinux til testing; som alle drifter et halvt dusin forskjellige VoIP kontoer Og jeg ville anbefalt aa sette i gang. Om man skulle trenge en telefonsentral, er Asterisk praktisk talt den eneste muligheten for telefonsentral man har om man ikke er villig til aa investere penger i Microsoft eller Cisco, som har VoIP markedet i sitt "co-operitition" som de saa fint har kalt det, uansett, en SIP basert telefonsentral disse dager er strengt talt ikke saa alt for mye mere komplisert enn aa sette opp en egen filserver eller en mer avansert brannveggs-distribusjon som feks IP-Cop eller pfSense rent driftsteknisk. Saa jeg ville strengt talt sagt at alt som trengs er en medium Linuxkompetanse for aa faa det hele til aa gaa opp, og et par uker til aa bli kjent med det grafiske FreePBX interfacet. Dvs. om generell kunskap om nettverk og Linux er tilstede er ikke det aa installere Asterisk noen heksekunst, og det er mange gode guides paa dette ute paa Internettet (Jeg har selv skrevet en om hvordan dette gjores paa Slackware 13 http://iptelephony.murdoch.edu.au/mediawik...ix_on_Slackware). Om det aa installere og sette opp Asterisk eller FreePBX er for avansert for en bruker, er vel strengt talt ikke det aa 'drifte' GUI'et saa vanskelig? Det er ytterst faa problemer og bugs i Asterisk som ikke kan fikses med aa "reloade SIP' eller Asterisk selv, og ISDN og Asterisk er jo bare en drom. Saa en egen Asterisk-administrator er vel strengt talt litt lagt aa ta det vel? Spesielt med tanke paa at Asterisk har markedet for dem som ikke er saa utrolig interresert i aa betale tusenvis av dollar for et "Certified to Work 99.9999%' losninger som feks. Cisco og Microsoft tilbyr i deres heller komplette losninger. Asterisk er ingen dum vei aa gaa til mindre telefonsentraler der man kan holde seg innenfor spesifikasjonene til datamaskinen systemet kjores paa. En dual core eller Xeon server vil fint klare noen hundre telefonsamtaler med g711, en mindre maskin som feks. et par gigahertz single core P4 eller lignende vil nok klare et par titalls samtidige samtaler. Som lokal/privat telefonsentral har jeg funnet at en trimmet Asterisk Slackware setup fint haandterer flere paagaaende samtaler selv om det hele kjores gjennom VMware Infrastructure paa en rimelig overloadet server Nix problem. Saa ganske enkelt, for en liten, privat eller ellers der man bare trenger mer muligheter enn hva den naavaerende telefonlosningen i hjemmet eller bedriften har naa tilbyr-- anbefaler jeg aa sette opp og drifte Asterisk selv er det beste valget, eventuelt faa en konsulent/venn til aa sette det hele opp og ta det derfra. For en storre losning/bedriftslosning der det er snakk om flere telefonsamtaler enn et par stykker paa samme tid, og der det kan finnes spesifike regler for hvor tilgjengelige nodnumre og slikt skal vaere, brannforskrifter etc. vil jeg anbefale aa faa ett kompetent konsulentfirma, den allerede eksisterende system/nettverksadministratoren til aa ta arbeidet for en kanskje anelse hoyere lonn Det er i det hele tatt veldig avhengig av hva som kreves, for en bedrift med svaert mange ansatte, eller der telefonsystemet er regnet som 'kritisk' ville jeg ikke anbefalt Asterisk paa det naavaerende tilstanden uansett. Asterisk er godt paa vei, men paa visse ting er Cisco bare best. MvH [infected] Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Men, det store spørsmålet her er, hva når ting IKKE fungerer? Alternativene da er å enten feilsøke selv(og dette kan ta tid, eller ikke fungere i det hele tatt), reinstallere(tidkrevende å få alt slik det var før), spørre på forumet her(ingen svargaranti eller kvalitetsgaranti, kan være tidkrevende og ødeleggende) eller å kontakte en ekstern konsulent. Og det er langt i fra sikkert at en ekstern konsulent klarer å fikse problemet eller at det blir billig. Det er ikke engang sikkert at en ekstern konsulent vil ta i oppsettet heller. Alle kan drifte et system når det fungerer. Det er når ting begynner å gå til helvete englene viser seg. Det er forresten lett for deg å si det er lett, med den tunge utdannelsen din innen området. Spørsmålet er om Ola siv øk hos Pedersens Regnskapsbyrå med 200 ansatte synes det er lett, selv om han har vært selvutnevnt dataansvarlig siden 1981 da han begynte der. For alt vi vet kan dette være trådstarter, eller han har mindre kunnskap om det, og da vil eg fraråde et slikt prosjekt på det sterkeste. Eg har sett for mye galskap ute å går hvor prosjekter begynner som en god effektiviseringside uten vilje til å investere med kompetanse. Men det kan godt være trådstarter var en medelev av deg og kan dette. Og da sier eg kjør på. Endret 29. desember 2009 av nomore Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Men, det store spørsmålet her er, hva når ting IKKE fungerer? Alternativene da er å enten feilsøke selv(og dette kan ta tid, eller ikke fungere i det hele tatt), reinstallere(tidkrevende å få alt slik det var før), spørre på forumet her(ingen svargaranti eller kvalitetsgaranti, kan være tidkrevende og ødeleggende) eller å kontakte en ekstern konsulent. Og det er langt i fra sikkert at en ekstern konsulent klarer å fikse problemet eller at det blir billig. Det er ikke engang sikkert at en ekstern konsulent vil ta i oppsettet heller. Alle kan drifte et system når det fungerer. Det er når ting begynner å gå til helvete englene viser seg. Joda, men om telefonsystemet var naa saa kritisk ville jeg ikke benyttet Asterisk som strengt talt dette temaet handler om, og som sagt, alt til sitt bruk. Om du telefonsystemet er saa kritisk for bedriften at det ikke kan leves uten finnes det en rekke losninger bedre enn Asterisk, og bedriften har sikkert raad til aa betale for denne kunnskapen og ekspertisen, da telefoni er en slik 'sentral eller kritisk' del av bedriften og helt sikkert en del av budsjettet ogsaa. MvH [infected] Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 De fleste bedrifter lever av kunder. Om kunder ikke klarer å komme i kontakt med de pr telefon så vil eg kalle det kritisk. Og det er overraskende mange prosjekter og selvutnevnte it ansvarlige som ikke får budsjettert ei krone. Men om du har vært på skolebenken ei stund så forstår eg at dette ikke er selvsagt. Men det er dessverre realiteten i mange bedrifter(billigste backløsning, billigste e-postløsning, billigste telefonløsning osv osv). Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) De fleste bedrifter lever av kunder. Om kunder ikke klarer å komme i kontakt med de pr telefon så vil eg kalle det kritisk. Og det er overraskende mange prosjekter og selvutnevnte it ansvarlige som ikke får budsjettert ei krone. Men om du har vært på skolebenken ei stund så forstår eg at dette ikke er selvsagt. Men det er dessverre realiteten i mange bedrifter(billigste backløsning, billigste e-postløsning, billigste telefonløsning osv osv). Saa du er en av disse, 'besservisserene' du? Er overraskende mange av disse paa skolebenken ogsaa skal jeg si deg. Selvfolgelig er alt dette relativt til bruk og behov, det er jo det jeg har sagt hele tiden det. Daarlig konsulent du om du ikke forsyner de faktiske fakta og lar beriften velge riktig losning innefor riktig okonomiske plateau. Men ingen grunn til personlige angrep. Alt jeg sier er at en bedrift der telefonsystemet er saa kritisk at det blir spurt noen generelle sporsmaal om hva og hvor kompliert asterisk er aa sette opp og administrere, noe jeg faktisk har peiling paa. lik det eller ikke, men ingen grunn til aa rakke ned paa min kompetanse livekvel er det? For den del har jeg som personlig konsulent utleid paa kontrakt for de neste 6 mnd, for samme firma som leigde meg inn for de forrige 6.. samt eiger av mitt eget konsulentfirma og sammarbeider naert med andre konsulentfirma. Eller kanskje du tror det frie markedet i Australia er mindre pengestyrt enn det Norske? MvH [infected] edit: Forovrig er det email systemet jeg regner som aller mest kritisk for min bedrift, telefon er ikke mye brukt, og naar det er telefon, er det mobil der jeg naaes paa (jeg er ikke alltid paa kontoret vet du ) Forovrig er det en feature paa Asterisk boksen min, at den informerer om telefonnummeret jeg kan naaes paa Endret 29. desember 2009 av [Infected] Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Bare for å presisere før det sklir ut: eg har ikke prøvd å rakke ned på hverken deg som person eller din kompetanse. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Eg er ikke uenig med deg at rett produkt/løsning til rett behov er det beste. Men her er det ikke snakk om rett produkt eller løsning, det er snakk om rett kompetanse på rett sted, og ikke minst innse sine egne begrensninger. Drift og vedlikehold begrenser seg tross alt ikke til et brukervennlig GUI. Spesielt ikke når det kommer til asterisk, linux og nettverk. Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 (endret) Jeg vil anbefale Asterisk til telefonsystemer, en liten bedift som har lyst paa ett mer avansert telefonsystem enn budsjettet (som fint kan vaere paa 1 krone, om tiden og interessen er der) tillater med teknologien tilgjengelig fra de storre leverandorene. Jeg bruker IP telefoni og Asterisk siden det er billig og en stor besparelse for firmaet, og jeg trenger ett avansert telefonsystem fremfor et 100% stabilt ett. Jeg kan bruke mobilen om noen faar hjerteinfarkt--eller jeg kan logge meg paa den andre telefonsentralen og ta telefonen derfra. Men som sagt, for min bedrift er ikke telefon noe kritisk, jeg trenger telfon til aa ha telfonmoter, jeg trenger telefon til aa kunne bruke en rekke forskjellige telefonlinjer til forskjellige ting, en SIP linje er gratis innenfor visse kunder, andre SIP linjer er gratis innenfor landet, andre igjen er billigere naar det kommer til internasjonal til fasttelefon. Asterisk loser dette paa en svaert tilfredstillende maate. Om motesammenkomster skal anbefales finnes det svaert gode alternativer til Asterisk, jeg tilbyr selv en svaert enkel losning paa dette basert paa Mumble og OpenVPN, samt en basert paa OpenVPN og Ventrilo for Windows Klienter og brukere., For billige, lokalt kontrollerte moter med end-to-end kryptering mellom deltagerene. Om du ikke har masser av ansatte, er Asterisk ett utmerket valg, ikke er det saa vanskelig heller, og det har mer funksjonalitet og features enn det Cisco Callmanager (som jeg teknisk sett vet mer om enn Asterisk) kan tilby paa mange omraader, men om man skal til med mer avanserte greier enn noe enkelt telefongreier og det er snakk om flere Asterisk bokser enn en, eller liv er paa spill, eller det er behov for IAX (InterAsterisk eXchange) mellom flere bokser anbefaler jeg aa ansette en kompetent konsulent med erfaring i aa gjore dette som for eksempel meg og mitt firma, om jeg ikke hadde hatt kontrakter allerede paa meg og mer arbeid enn jeg har tid. MvH [infected] Endret 29. desember 2009 av [Infected] Lenke til kommentar
nomore Skrevet 29. desember 2009 Del Skrevet 29. desember 2009 Til ditt bruk og behov er asterisk et ypperlig valg. I tillegg har du kompetansen, tid og interessen. Trådstarters utgangspunkt vet vi ikke. Lenke til kommentar
IAX2 Skrevet 17. februar 2010 Del Skrevet 17. februar 2010 Her var det mange morsomme kommentarer, men den eneste som virker som han har greie på temaet som diskuteres er [infected]. Vi inførte Asterisk i vårt firma for over 3 år siden. På den tiden var det ingen av oss som hadde kompetanse på dette området, men etter at vi tok i bruk trixbox gikk egentlig resten som en lek. Og den eneste nedetiden vi har hatt i disse årene er uten unntak enten forårsaket av ADSL routeren vår eller bredbåndsleverandøren. Det siste året har det blitt mye enklere og fremfor alt billigere. Det er nå mulig å kjøpe en helt ny Asterisk basert PBX med grafisk brukergrensesnitt og en kapasitet på over 30 samtidige samtaler for under 1000 kroner. Samme PBX har ingen støyende vifter eller bevegelige deler og er på størrelse med en ATA. Og firmaet som er ansvarlig for programvaren er dessuten norsk. Merkelig nok er de mer kjent internasjonalt enn her hjemme i Norge. Du finner PBX'en samt flere andre liknende modeller her. En komplett Administrators Manual er tilgjengelig direkte via brukergrensesnittet, og de tilbyr dessuten kommersiell hjelp og en Service Kontrakt via denne siden. Vil til slutt få ønske deg lykke til og håper du velger Asterisk. Det er virkelig en ypperlig løsning med enormt potensiale. Mer info kan du finne her og her. Lenke til kommentar
[Infected] Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 (endret) Her var det mange morsomme kommentarer, men den eneste som virker som han har greie på temaet som diskuteres er <b>[infected]</b>. Vi inførte Asterisk i vårt firma for over 3 år siden. På den tiden var det ingen av oss som hadde kompetanse på dette området, men etter at vi tok i bruk trixbox gikk egentlig resten som en lek. Og den eneste nedetiden vi har hatt i disse årene er uten unntak enten forårsaket av ADSL routeren vår eller bredbåndsleverandøren. Det siste året har det blitt mye enklere og fremfor alt billigere. Det er nå mulig å kjøpe en helt ny Asterisk basert PBX med grafisk brukergrensesnitt og en kapasitet på over 30 <b>samtidige</b> samtaler for under 1000 kroner. Samme PBX har ingen støyende vifter eller bevegelige deler og er på størrelse med en ATA. Og firmaet som er ansvarlig for programvaren er dessuten norsk. Merkelig nok er de mer kjent internasjonalt enn her hjemme i Norge. Du finner PBX'en samt flere andre liknende modeller <a href="http://voiptel-pro.com/pbx.html" target="_blank" rel="nofollow">her</a>. En komplett Administrators Manual er tilgjengelig direkte via brukergrensesnittet, og de tilbyr dessuten kommersiell hjelp og en Service Kontrakt via <a href="http://voiptel-se.com" target="_blank" rel="nofollow">denne</a> siden. Vil til slutt få ønske deg lykke til og håper du velger Asterisk. Det er virkelig en ypperlig løsning med enormt potensiale. Mer info kan du finne <a href="http://forum.voiptel.no" target="_blank" rel="nofollow">her</a> og <a href="http://blog.voiptel.no" target="_blank" rel="nofollow">her</a>. Haha, det var IP04 og IP08 vi brukte paa universitetet her Men paa den tiden hadde de ikke faatt Austel sertifisering.. Hadde ingen ide om at programvaren var Norsk Der kan du se. Men jeg maa ogsaa stille meg i rekken og anbefaler varmt disse smaa 'kjempeenhetene'. MvH [infected] Endret 20. februar 2010 av [Infected] Lenke til kommentar
IAX2 Skrevet 20. februar 2010 Del Skrevet 20. februar 2010 ' date='20. februar 2010 - 09:54' timestamp='1266656077' post='15256066'] Haha, det var IP04 og IP08 vi brukte paa universitetet her Men paa den tiden hadde de ikke faatt Austel sertifisering.. Hadde ingen ide om at programvaren var Norsk Der kan du se. Men jeg maa ogsaa stille meg i rekken og anbefaler varmt disse smaa 'kjempeenhetene'. MvH [infected] Vil gjerne få spesifisere at hele firmware'en ikke er norsk, den er i utgangspunktet et førsteklasses eksempel på internasjonal Open Source. Det finnes i dag 2 hovedversjoner av firmware som kan kjøre på IPxx PBX'ene. Den ene er basert på BAPS og vedlikeholdes av David Rowe, mannen som i sin tid designet IP04. Det andre heter Astfin2 og er grunnlaget for den firmware som Voiptel Europe Ltd i Bergen har lansert som VoIPtel CE (Community Edition) og SE (Supported Edition). Du finner mer info her http://blog.voiptel.no/2008/12/28/hello-world/. VoIPtel CE ble valgt som default firmware av Atcom Technology Co. Ltd. i august 2009. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå