D2001 Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hey! Lurer på par ting: 1) Hva er forskjellen mellom Athlon XP & MP? Er ytelsen verdt forskjellen i pris mellom disse to? 2) Hva er forskjellen mellon "barton" og "thougbred"? 3) Er [A7N8X DeLuxe]+[Athlon XP2500+]+[TwinMos 3200 m/winbond] et fornuftig og godt valg til en middels-ytelses PC? 4) Hvorfor anbefales Asus sitt HK mye mer enn Abit sitt (som jeg regner med er mer overklokkingsvennlig)? Noen spesielle egenskaper? 5) Når det gjelder forskjellen mellom en AMD og en Intel PC, hva annet er forskjellig (hardware) enn HK og prosessor (selvfølgelig)? 6) Har hørt/skjønt at AMD prosessorene krever mer av kjøling enn Intel sine i P4 serien, stemmer det? 7) Noen som har link til tester mellom en Athlon XP prosessor og en P4 2,5GHz eller noe i den duren? Thanks to all :wink: Lenke til kommentar
ponke Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hey! Hei på deg og! Lurer på par ting: 7 ting for å være eksakt 1) Hva er forskjellen mellom Athlon XP & MP? Er ytelsen verdt forskjellen i pris mellom disse to? Det har forskjellige målgrupper, en ganske lang ytelsestest og muligens en forklarende test finner du hos GamePC (tror jeg). Testen er ganske gammel, men det skal ikke forandre på faktaene så særlig. Men for en hjemmebruker anbefaler jeg en XP om du skal ha AMD-prossessor... Hvorfor? Fordi det er det de er ment og priset for... 2) Hva er forskjellen mellon "barton" og "thougbred"? Det er mange, men en av de største praktiske og fysiske forskjellene blir vel hva deres "høyeste klokkefrekvens" er og kjernestørrelse. Noe mer enn det har jeg ikke noe ekspertise for å gå inn på... 3) Er [A7N8X DeLuxe]+[Athlon XP2500+]+[TwinMos 3200 m/winbond] et fornuftig og godt valg til en middels-ytelses PC? Ja, det er det. Ikke bare en "middels-ytende" PC, men den yter ganske bra den...! 4) Hvorfor anbefales Asus sitt HK mye mer enn Abit sitt (som jeg regner med er mer overklokkingsvennlig)? Noen spesielle egenskaper? Vet ikke, tid tilgjengelig på markedet? Merkevare? Husker da Abit var det eneste for overklokkeren, virker som Asus er blitt det som smaker best for mange nå. Personlig så er jeg ikke så enig med det, men tester sier noe annet... 5) Når det gjelder forskjellen mellom en AMD og en Intel PC, hva annet er forskjellig (hardware) enn HK og prosessor (selvfølgelig)? For mye til å forklare her, pluss at jeg ikke vil starte noen Intel VS AMD tråd... Les en av de om du skal ha alt og litt til! 6) Har hørt/skjønt at AMD prosessorene krever mer av kjøling enn Intel sine i P4 serien, stemmer det? Nei, det stemmer ikke i det hele tatt! P4 på høyere klokkefrekvenser blir minst like varme som hvilken som helst AMD Athlon, til og med den "beryktede" AMD T-Bird 1400Mhz 7) Noen som har link til tester mellom en Athlon XP prosessor og en P4 2,5GHz eller noe i den duren? Er en drøss lett tilgjengelig, men HVILKEN Athlon XP? Thanks to all :wink: Det går bra det... Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
godal Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Hey! Hei på deg og! Lurer på par ting: 7 ting for å være eksakt 1) Hva er forskjellen mellom Athlon XP & MP? Er ytelsen verdt forskjellen i pris mellom disse to? Det har forskjellige målgrupper, en ganske lang ytelsestest og muligens en forklarende test finner du hos GamePC (tror jeg). Testen er ganske gammel, men det skal ikke forandre på faktaene så særlig. Men for en hjemmebruker anbefaler jeg en XP om du skal ha AMD-prossessor... Hvorfor? Fordi det er det de er ment og priset for... 2) Hva er forskjellen mellon "barton" og "thougbred"? Det er mange, men en av de største praktiske og fysiske forskjellene blir vel hva deres "høyeste klokkefrekvens" er og kjernestørrelse. Noe mer enn det har jeg ikke noe ekspertise for å gå inn på... ...ehm nei. Det er bare en (1) forskjell egentlig og det er størrelsen på l2 cache barton har 512 mens t-bred har 256, det er forskjellig fra program til program hva dette utgjør i ytelseforskjell. 3) Er [A7N8X DeLuxe]+[Athlon XP2500+]+[TwinMos 3200 m/winbond] et fornuftig og godt valg til en middels-ytelses PC? Ja, det er det. Ikke bare en "middels-ytende" PC, men den yter ganske bra den...! Hvis du ikke har tenkt til å overklokke maskinen er det ikke noe vits å kjøpe 3200 ram, da du ikke får kjørt det høyere enn 2700 (333) uansett. 4) Hvorfor anbefales Asus sitt HK mye mer enn Abit sitt (som jeg regner med er mer overklokkingsvennlig)? Noen spesielle egenskaper? Vet ikke, tid tilgjengelig på markedet? Merkevare? Husker da Abit var det eneste for overklokkeren, virker som Asus er blitt det som smaker best for mange nå. Personlig så er jeg ikke så enig med det, men tester sier noe annet... 5) Når det gjelder forskjellen mellom en AMD og en Intel PC, hva annet er forskjellig (hardware) enn HK og prosessor (selvfølgelig)? For mye til å forklare her, pluss at jeg ikke vil starte noen Intel VS AMD tråd... Les en av de om du skal ha alt og litt til! ?? det er egentlig ingen andre ting som er forskjellig. Det finnes dog intel prosserore med 533 og 800 fsb, som gjør at man kan ha nytte av raskere ram. 6) Har hørt/skjønt at AMD prosessorene krever mer av kjøling enn Intel sine i P4 serien, stemmer det? Nei, det stemmer ikke i det hele tatt! P4 på høyere klokkefrekvenser blir minst like varme som hvilken som helst AMD Athlon, til og med den "beryktede" AMD T-Bird 1400Mhz 7) Noen som har link til tester mellom en Athlon XP prosessor og en P4 2,5GHz eller noe i den duren? Er en drøss lett tilgjengelig, men HVILKEN Athlon XP? Anandtech har mye bra tester av den sorten. Thanks to all :wink: Det går bra det... Mvh kjello2 Lenke til kommentar
ponke Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 Godal, venligst skill på DINE SVAR og MINE SVAR. Blir alt for uoversiktlig slik du gjorde det nå føler jeg, trodde først bare at du siterte hele mitt innlegg, før jeg så at du hadde lagt inn masse greier ifra deg der som om JEG hadde sagt det... Blir litt feil Mvh kjello2 (jeg har skiftet brukernavn, det nye er ponke) Lenke til kommentar
fUsiOn Skrevet 27. mai 2003 Del Skrevet 27. mai 2003 4) Hvorfor anbefales Asus sitt HK mye mer enn Abit sitt (som jeg regner med er mer overklokkingsvennlig)? Noen spesielle egenskaper? Jeg syns nå at Abit sitt kort blir mer anbefalt... Asus sitt er et greit kort, men noen overklokker er det ikke. Lenke til kommentar
Ash Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 1) Hva er forskjellen mellom Athlon XP & MP? Er ytelsen verdt forskjellen i pris mellom disse to? - XP er beregnet for singel cpu systemer. MP er beregnet for dual cpu systemer (hovedsaklig arbeidsstasjoner og servere). 2) Hva er forskjellen mellon "barton" og "thougbred"? - T-bred er forgjengeren til Barton. Den har 256Kb L2 cache. Den nyere Barton kjernen har 512Kb L2 cache. Det er hovedårsaken til at Barton er raskere enn T-bred på samme klokkefrekvens. 3) Er [A7N8X DeLuxe]+[Athlon XP2500+]+[TwinMos 3200 m/winbond] et fornuftig og godt valg til en middels-ytelses PC? - Ja det er et suverent valg, men du havner nok ikke i middels ytelsesklassen med den maskinen. Du nærmer deg fort øverste nivå forutsatt at resten av komponentene stiller i samme klasse. 4) Hvorfor anbefales Asus sitt HK mye mer enn Abit sitt (som jeg regner med er mer overklokkingsvennlig)? Noen spesielle egenskaper? -Kan ikke si at jeg leser noen forum hvor Asus kortet anbefales mer enn Abit sitt. Alle forum som jeg leser ser ut til å være stort sett enige om at begge er bra men Abit gir mest for pengene. Og strømdelen til Abit er overlegen strømdelen til Asus, noe som gir utslag ved overklokking. Jeg vil kun anbefale Asus kortet hvis du MÅ ha 2 innebygde nic. Ellers så går du for Abit kortet. 5) Når det gjelder forskjellen mellom en AMD og en Intel PC, hva annet er forskjellig (hardware) enn HK og prosessor (selvfølgelig)? - Ingenting. (Skal man "kverulere" så er kjøleribba også forskjellig, men det er jo en naturlig del av cpuen). 6) Har hørt/skjønt at AMD prosessorene krever mer av kjøling enn Intel sine i P4 serien, stemmer det? - En Barton kjerne utvikler såvidt meg bekjent ikke mer varme enn en tilsvarende P4. Jeg har ikke nøyaktige tall, men det er ihvertfall ikke de sinnsyke forskjellene som det var dengang Athlon konkurrerte med PIII. Maskinen som er i signaturen min er aldri over 42 grader sånn som den står idag. Og det er overklokket til XP3200+ hastighet. Stort sett ligger den mellom 35-40 grader ved bruk. 7) Noen som har link til tester mellom en Athlon XP prosessor og en P4 2,5GHz eller noe i den duren? - Har ingen i farta. Men du finner vanligvis denslags på f.eks HardOCP (og stort sett alle større hardware sider på nettet). Lenke til kommentar
D2001 Skrevet 28. mai 2003 Forfatter Del Skrevet 28. mai 2003 Hey! Lurer på par ting:1) Hva er forskjellen mellom Athlon XP & MP? Er ytelsen verdt forskjellen i pris mellom disse to? 2) Hva er forskjellen mellon "barton" og "thougbred"? 3) Er [A7N8X DeLuxe]+[Athlon XP2500+]+[TwinMos 3200 m/winbond] et fornuftig og godt valg til en middels-ytelses PC? 4) Hvorfor anbefales Asus sitt HK mye mer enn Abit sitt (som jeg regner med er mer overklokkingsvennlig)? Noen spesielle egenskaper? 5) Når det gjelder forskjellen mellom en AMD og en Intel PC, hva annet er forskjellig (hardware) enn HK og prosessor (selvfølgelig)? 6) Har hørt/skjønt at AMD prosessorene krever mer av kjøling enn Intel sine i P4 serien, stemmer det? 7) Noen som har link til tester mellom en Athlon XP prosessor og en P4 2,5GHz eller noe i den duren? Thanks to all :wink: 1) Den er grei 2) Barton er etterfølgeren, ok den og 3) "Billig" og bra virker det som 4) Da får jeg gå for Abit 5) Fortsatt uklart, men men :o 6) Begge utvikler like mye varme? OK! 7) Prosessorene jeg tenkte på er Athlon XP2500+ vs. P4 2,53GHz! Men siden PCen skal overklokkes aggressivt er det greit å ha HK til en såpass billig prosessor (digg hvis CPU tar kvelden, også trenger en knapt et tusenlapp før en har råd til en fin, splitter ny prosessor =) Thanks to all :wink: Lenke til kommentar
Ash Skrevet 28. mai 2003 Del Skrevet 28. mai 2003 Her finner du en test av Barton 3000+ som sammenlignes med en P4 3Ghz. Testen er fra dengang Barton ble lansert. Det var den første jeg fant så det får holde. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå