Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Bærbar PC: Arbeidsjern til under 30 000 kr.

Anbefalte innlegg

Hei, trenger noen gode tips til valg av en bærbar PC: et arbeidsjern, IKKE 17" da jeg vil at den fortsatt skal være grei å ha med seg, til under 30 000 kr.

Maskinen skal brukes til tunge oppgaver som f.eks After Effects og 3D, samt videoredigering, Photoshop, noe spilling samt generell bruk.

Så langt har jeg vurdert en full-spec'et Multicom Kunshan W860 – det jeg anser som problemet her er at man ikke får mer enn 4GB RAM (som er litt i minste laget for min del, men mulig det ikke har så ekstremt mye å si). Ei heller 250GB SSD-disk, noe jeg kunne tenkt meg. Den er ikke akkurat rålekker og sliter litt med batteritiden ser det ut til, men vil dette kunne være et godt alternativ?

Det andre jeg har vurdert er en Dell XPS 16 – litt usikker på denne, da for det første jeg mistenker 16" for å bli litt for stort og tungt å drasse på, samt at man ikke får i7-prosessor, engelsk Win7 og ikke 9-cellers batteri? Så får man jo også alt det andre Dell-dillet de kaster etter deg.

Det jeg også lurer litt på er hvordan yter GeForce GTX 280M mot 1GB ATI® Radeon™ HD 4670? Og hvilken av de to over (da med full pakke på begge) vil gi best ytelse for pengene? Eller burde jeg se meg etter et helt annet alternativ om jeg virkelig vil ha kraft for pengene? Jeg er langt fra en ekspert på området, så alle gode tips og innspill mottas med takk!

Endret av scytale
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dell studio XPS 16 er ikke mye større enn en 15,4" og selv merker jeg ikke noe særlig stor forskjell når jeg bruker en Studio XPS 16 framfor når jeg bruker en XPS M1530 (15,4").

HD4670 benchmark: http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobil...70.13881.0.html

GTX 280M benchmark: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForc...0M.14558.0.html

GTX 260M benchmark: http://www.notebookcheck.net/NVIDIA-GeForc...0M.14559.0.html

Hvis det er viktigere med mye RAM enn bra grafikk burde du egentlig gå for Alienware. Hvis du klarer deg med 4GB ram, så er Multicom Kunshan W860 bra nok.

Klarer dessverre ikke finne bedre maskiner til deg enn de som allerede er listet.

Lenke til kommentar

Takker for input!

Mathias: Funker det med 15,4/15,6"-veske til XPS 16?

Nå skal jeg ikke handle umiddelbart; er det noen som skulle sitte på noe info ang. Multicom Kunshan og om det i nær framtid vil bli mulig å få den levert med mer RAM? Ved nærmere ettersyn syns jeg til syvende og sist Kunshan sitter igjen med best spec's hvis man ser bort fra RAM'en, og 4GB burde jo holde en stund. Det må da gå an å stappe inn to 4GB-brikker! :)

Lenke til kommentar

Kommer an på hvordan vesken er. Du vil kun få plass til Studio XPS 16 dersom vesken er laget slik at det er litt ekstra å gå på. Han som eier Studio XPS 16 (ikke min) kunne ikke legge det inn i sin egen PC-veske, mens den passer fint i min (ryggsekk).

Her har jeg tatt to bilder med Studio XPS 16 på bunn og XPS M1530 på topp (har et 9-cellers batteri). Du kan se at M1530 faktisk er dypere enn det Studio XPS 16 er.

m1530vsstudioxps16.th.jpg

m1530vsstudioxps162.th.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...