Grublern Skrevet 8. desember 2009 Del Skrevet 8. desember 2009 (endret) Hei alle erfarne PC-byggere! Jeg opplever at PCen min ikke oppfører som som den skal når det gjelder USB og PCI-express port. Lurer derofr på om det er hovedkort eller stømforsyningen som er defekt. Når det gjelder USB porter opplever jeg a ting jeg kobler til bare faller ut. Og når jeg prøver å koble til på nytt finner ikke WinXP enheten. PCI-expressporten har et lignende problem. Nylig fikk jeg ikke opp bilde på skjermen og konkluderte med at det var skjermkortet som hadde gått. Da jeg fikk kjøpt det nye hadde jeg fortsatt det samme problemet (heldigvis har hovekortet innbygget skjermkort). Via "device manager" ser jeg skjermkortet som et gult spørsmålstegn, og det hjelper ikke å installere driverene. Strømforsyningen: NorthQ 4775-400BULK, ATX 400W, 120mm vifte, 4xSATA, PCI-E, 20/24pin. Hovedkort: Asus P5B-VM, G965, Socket-775, m-ATX, GbLAN,SATAII, DDR2, VGA, Firew, PCI-Ex16) Hva tror dere? Er det strømforsyningen som er gåen eller kan det hende det er hovedkortet? Endret 8. desember 2009 av Grublern Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Kan være strømforskyningen, har også opplevd lignende med dårlig S-ata kabel. Skjermkort og USB porter har helt tullete til jeg byttet ene s-ata kabelen, skjønn det den som vil. Beste er å teste annen PSU, gå over aller kabler etc. Hvis du ikke finner noe, koble fra absolutt alt untatt strøm og skjerm og se om du kan få USB Mus/tastatur til å virke i bios, deretter koble til en og en ting til det ikke virker. Lenke til kommentar
Chavalito Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 (endret) Som drbuggs sier, så kan det dreie seg om strømforsyningen selv om det ikke er sikkert. Den PSUen er ikke blant de beste når det gjelder effektiv belastning, ved 100% belastning har den en effektivitet på 72%, ved 50% belastning sliter den seg opp til 78%. Jeg leste et par - tre tester av den og når de gjorde en variabel belasting test, slå den seg av. På Driverheaven var dette den første PSUen hvor dette hadde skjedd av alle PSUer de hadde testet. Og Toms Hardware kunne ikke belaste den 100%, den slo seg av før de kom så langt. Når det er sagt, kanskje du kan fortelle hva mer du har av hardware, altså skjermkort, CPU, hvor mye minne, hard disker og slikt. Alt utstyr du har i PCen trenger, så det er mulig at PSUen ikke greier å levere stabil spenning til alle komponentene. Endret 9. desember 2009 av Chavalito Lenke til kommentar
Grublern Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Takk for gode svar! Brude jo prøve en ny PSU, men da jeg ikke har noen liggende så vurderer jeg å kjøpe en helt ny en uansett. De testene du har lest Chavalito tyder jo på at kvaliteten er så som så. Andre komponenter jeg har er: PowerColor Radeon HD 5750 1GB Intel Core 2 Quad Q6600 2.4GHz TwinMOS DDR2 PC5300 2048MB Har også to stk hardisker, 1,2 GB og en 5 GB, begger 7200 RPM, men husker ikke merket. Av USB utstyr kobler jeg opp: printer, Bose PC høytalere, trådløs mus, ipod og en wifi 802n dongle. Så det er jo endel strømkrevende ting... Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Hva med å koble fra mest mulig utstyr for å redusere strømforbruket og se om ting funker da ? Byttet netopp nok en sata kabel på en PC. Brukte lang tid på å logge inn, utstyr funket ustabilt. Byttet kabel valla alt ok. Lenke til kommentar
Grublern Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Jo, det har jeg prøvd, men det hjalp ikke. Hvilke sata kabler har du bytta da? Lenke til kommentar
drbuggs Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Var 4 ekstra disker i den siste pc'en, var en av sata kablene på en av ekstra diskene som var dårlig, typisk tegn er at den sitter løst/er lett å ta løs. Lenke til kommentar
troari Skrevet 9. desember 2009 Del Skrevet 9. desember 2009 Jo, det har jeg prøvd, men det hjalp ikke. Hvilke sata kabler har du bytta da? USB bruker +5volt! Tror denne er samlet på foryningen med +3.3, slik at de kan påvirke hverandre under belastning. Du kan sjekket +5volten i en monitor, da kan du se om den liggerlangt under +5v (+4.5v eller mindre) Har du ett volt meter så kan du måle mellom det mellom pin 1 og 4. Lenke til kommentar
Grublern Skrevet 9. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 9. desember 2009 Okei, høres ut som alle enhetene mine gjør at strømforsyninga svikter. Noen erfaringer med eksterne USB-huber med egen strømkontakt? Vil noe slikt "lette på trykket"? Lenke til kommentar
troari Skrevet 10. desember 2009 Del Skrevet 10. desember 2009 Okei, høres ut som alle enhetene mine gjør at strømforsyninga svikter. Noen erfaringer med eksterne USB-huber med egen strømkontakt? Vil noe slikt "lette på trykket"? Har du målt volten på maskinen under belastning? Prøv dette programet for å finne ut hvordan stå er! http://www.cpuid.com/hwmonitor.php Lenke til kommentar
Grublern Skrevet 10. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 10. desember 2009 Takker troari! I følge CPUID er alt på maks og det selv når den ikke kjører noen tunge operasjoner. Lenke til kommentar
Grublern Skrevet 11. desember 2009 Forfatter Del Skrevet 11. desember 2009 Så det vil da si at jeg i realiteten overbelaster PSUen og burde kjøpe en med bedre kapasitet? Isåfall har dere noen forslag? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå