Gå til innhold

Valg av utdanning

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Jeg er absolutt klar til å jobbe, jeg ga totalt f i 8, og har begynt å gjøre alt av lekser og sånnt nå!, jeg tror snittet mitt har steget ganske bra i år , får se til jul.

Jeg har nok ikke perfekt syn, jeg har -4 og -4.5 tror jeg det var, eller så var det -3 og -3.5, men med linser er det perfekt.

Har ikke bestemt her og nå at jeg vil bli politi, men at det kunne vært spennende.

Jeg har ikke så veldig lyst til å ta den vanskeligste linja, egentlig er jeg ganske negativ til lekser. edit: men jeg gjør dem så godt som mulig

Døh, kompis. Ikke vær negativ til skolen. Når du først er der, så kan du legge litt innsats i det ;)

(Du kan forresten korrigere synet med laser for å bli politi.)

Kan fortelle deg min historie fra å ikke bry meg om skolen til å ta den seriøst på to måneder.

Siste semester i 10. klasse så startet jeg å tenke på at jeg må legge meg i rutine for mye lekser osv. for jeg visste at alt jeg gjør på ungdomsskolen vil bli slettet så fort jeg kommer på videregående. Dog jeg alltid har vært svært oppdatert i hva som foregår i samfunnet og hvordan samfunnet fungerer. Nyhetssendinger hver eneste morgen og kveld har jeg sett på de siste 5-6 årene, derimot har jeg aldri vært flink til å lese bøker. Jeg bestemte meg for å begynne på mitt livs mål; Politidrømmen. Drømmen som jeg har hatt i ca. 14,5 år, siden mitt første møte med politi.

Ettersom året går jobber jeg meg til samme nivå som jeg alltid har vært på, rundt 4. Men jeg startet å lese politifaglige bøker. Langkølle og makt, politiblikket og tre kriminologibøker. Etter dette fikk jeg en noenlunde god rettskrivning. Mot sommerferien leste jeg Norges Lover tre ganger, straffeloven elleve ganger og straffeprosessloven like mange ganger. Jeg syntes det var utrolig morsomt. Samtidig fikk jeg et veldig godt språklig innblikk, rettskrivning og et godt juridisk ordforråd. Jeg peste meg i gjennom tre mattebøker fra ungdomsskolen. Og ikke minst leser jeg fire nettaviser om dagen.

Da jeg først startet på videregående tenkte jeg det kom til å bli veldig vanskelig, men nei. Sto veldig godt forberedt. Fikk strålende karakterer. Bare femmere og seksere. Leste faktisk til prøver hele én uke i forveien, ca. én-fire timer hver dag. Lekser gjorde jeg i fleng, tok på meg ekstra arbeid og her står jeg i dag. Et bredt smil om munnen og et snitt på 5,3.

Jeg kunne vel ikke ha vært mer fornøyd? Men jeg har jobbet for det. Veldig hardt. Jeg har møtt et hav av vegger, men jeg har en holdning som gir blanke. Jeg gir meg aldri.

Det er min vei mot mitt mål. Du må finne din vei, og om du ikke er villig til å jobbe litt for å gå den stien du vil, så kan du bare glemme alt som heter trivsel ;)

Det finnes to stier og skiltene peker disse veier: "Jeg kan" og "Jeg gidder ikke".

Mulig du står i en sperring du må komme deg igjennom, men den skal du nok finne ;)

Der har du min skolehistorie. Er litt som er unnlatt, men jeg har tatt opp en del av de grunnleggende trekkene derfra.

Til Henrik B.

De fleste studier krever fag fra videregående skole, altså vanlig generell studiekompetanse vil ikke holde om du skal inn på for eksempel juss, eller eksempelvis tollvesenet. Et annet eksempel er medisin eller økonomiske fag, som ofte krever realfag fra studiespesialisering osv.

Men det går vi ikke inn på nu.

Dette vet jeg, dog var jeg ikke klar over at studier som juss hadde krav om dette. Medisin og ingeniørfag er jo klassiske eksempler på linjer med spesielle krav til fag. Men jeg kan ikke helt se hvorfor innlegget ditt var rettet mot meg.

Se på det forrige innlegget ditt ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du i det hele tatt kjørt bil før? Politi er forresten et helt eget yrke der det ikke er en selvfølge at du jobber innenfor UP.

Og det ligger litt mer enn å si at; jeg skal, jeg skal, jeg skal. Da høres man ut som man er på fem års stadiet, "jeg skal bli lege", "jeg skal bli veterinær" osv. osv.

Hev deg over det der, og tenk realistisk samtidig slik at det er noe du kan trives i. Ta et godt tak i mellom bena og tenk deg om.

Her må jeg si meg grunnleggende uenig med deg. Selvfølgelig går det an å si "jeg skal bli xxx"! Det å sette seg mål er viktig, og folk funker forskjellig. Noen trenger å ha den innstillingen at de skal klare noe. Og alle klarer å bli det aller meste om de jobber hardt nok, med noen unntak (stort sett medfødte medisinske ting som gjør at du ikke kan utøve alle yrker).

Da fikk jeg en idèe som jeg likte;

Helse og sosial, tar påbygg for generel studiekompetanse, om jeg ta ikke har lyst til å bli noe innen det, kan jeg ta 3-årig utdannelse ved politihøyskolen i oslo/bodø?

"kilde" - velg Politi

Vil ikke råde deg til å gjøre det, ettersom at det er en mye mindre utviklende vei og en del vanskeligere på påbygg om du allerede har to år på et yrkesfaglig nivå.

Om du ønsker på sparket og har bestemt deg for at du skal bli politi så råder jeg deg til å ta studiespesialisering slik som jeg går. Det er den vanskeligste linjen på videregående, men det er definitivt den du får mest ut av om du skal bli politi, men selvfølgelig må du da ta samfunnsfag i VG2 for at dette skal ha utbytte i forhold til dine sosiale kunnskaper i samfunnet.

1: Hva mener du med "mindre utviklende vei"? Det er noe av det dummeste jeg har hørt. Og ikke skjønner jeg hvordan du kan vite det, som nå er halvveis på første året på videregående.

2: Hvorfor får en mest ut av studiespes om en skal bli politi? Alle uttalelser jeg har sett fra politistudenter og politihøgskolen sier at de ønsker folk med variert bakgrunn. Du kan gjøre det aller meste, og så bli politi. Du bør gjøre det du har lyst til (til en viss grad, selvfølgelig. Hvis du har lyst til å ligge hjemme og sove bør du ta deg i nakken), for da er det lettest å gjøre det bra. Å ha helsefaglig bakgrunn er en stor fordel i politiet. Akkurat som det er en fordel å ha utviklet en viss grad av analytisk kompetanse (som vel er det man får mest igjen av av å gå studiespes.). Selvfølgelig må man ta samfunnsfag i VG2? :roll:

Det å være skikket til å bli politi er én av mange ting du må i gjennom. Jeg kan gi deg litt konkret informasjon;

De siste årene har det vært et snitt på 48-50 konkurransepoeng for inntak til politihøgskolen dvs. 4,8-5 i snitt fra videregående (en hel del vanskeligere enn ungdomsskolen). Det legges også vekt på din holdning, det psykiske ved deg osv. pluss en stor opptaksprøve med fysiske krav dvs. benkpress, lengdehopp, svømming osv. Det stilles i hovedtrekk krav til; Godt syn, perfekt fargesyn og ingen diskvalifiserende sykdommer osv.

Fordypning av dette, i forhold til min super korte sammendrag finner du på; www.phs.no

Dog vil jeg råde deg til å velge studiespesialisering om du skal ta høyere utdanning, eller yrkesfaglig om du vet hva du vil innen videregående.

En annen ting å tenke på er at det er snitt innen ambulansefag også, det ligger på ca. 4-5 rundt i hele landet, så du er bevisst på dette. Du må nok forberede deg på å jobbe en del om du vil bli ansatt innenfor en av disse etatene.

Jeg vil si at påbyggning er "siste utvei" når det kommer til å velge videre til noe som krever studiekompetanse med mindre det er særskilte ting som ingeniør innenfor en av linjene på videregående, altså byggineniør, IT ingeniør osv.

Påbygning siste utvei? For all del, for de fleste universitetsstudier er det en fordel å ha gått studiespesialiserende (og veldig få tilfeller (de studiene som krever fordypning i realfag), nærmest nødvendig.), men politiet trenger folk med variert kompetanse og erfaring. Å ha gått yrkesfag, eller enda bedre, å ha fagbrev, er en god ballast å ha med seg når du skal bli politi.

De fleste studier krever fag fra videregående skole, altså vanlig generell studiekompetanse vil ikke holde om du skal inn på for eksempel juss, eller eksempelvis tollvesenet. Et annet eksempel er medisin eller økonomiske fag, som ofte krever realfag fra studiespesialisering osv.

Tollvesenet og juss krever spesielle fag? Finnes det profesjonsstudier rettet mot jobber innenfor tollvesenet? Juss krever ingenting ut over GENS. Det er stort sett noen økonomistudier som krever realfagsmatte fra andreklasse (som du kan ta det året du går påbygning), og ellers krever medisinstudier, ingeniørstudier og realfagsstudier varierende grad av fordypning innenfor visse realfag. Men det er altså svært få studier som krever at du har gått studiespesialiserende. Politistudiet er et av de tilfellene hvor det I HVERT FALL ikke er nødvendig.

Lenke til kommentar
Jeg er absolutt klar til å jobbe, jeg ga totalt f i 8, og har begynt å gjøre alt av lekser og sånnt nå!, jeg tror snittet mitt har steget ganske bra i år , får se til jul.

Jeg har nok ikke perfekt syn, jeg har -4 og -4.5 tror jeg det var, eller så var det -3 og -3.5, men med linser er det perfekt.

Har ikke bestemt her og nå at jeg vil bli politi, men at det kunne vært spennende.

Jeg har ikke så veldig lyst til å ta den vanskeligste linja, egentlig er jeg ganske negativ til lekser. edit: men jeg gjør dem så godt som mulig

Hvis du er nærsynt eller langsynt, hjelper det ikke at du har "perfekt syn" med linser. Du

ha feilfritt syn, dvs at du må ta en laseroperasjon når synet ditt har stabilisert seg. (kan være alt mellom når du er 20-26 år gammel)

Teh Wolf: Det er meg bekjent ingen spesielle krav til jusen. Se f. eks her, hvor det står:

Krav til forkunnskapar

Generell studiekompetanse eller realkompetanse.

Lenke til kommentar
Advokat - Almenn, med lov og rett som studiekompetanse ( her kan man vel ta andre linjer, som idrett, kokkelinja og forsatt få studiekompetanse?)

Som økonomistudent har jeg måttet ta litt "juss light". Og som rettslæreforeleseren min sa; Det å studere juss og praktisere som advokat krever en viss grad av psykopatiske tendenser. Dessuten er det meste av det jæææævlig tørt.

ØYYYYYYH! Rull inn du 'a!

Jus er et analytisk fag. Gjennom fem års studier (eller tre hvis du vil ta bachelor på Lillehammer og bli lekejurist) lærer du deg hvordan regler fungerer, og hvordan de skal brukes. Du vil få skylda for alt som er galt i verden, og må regne med minst seks-sju spørsmål i uka om hvorfor Krekar fortsatt er i Norge. Pensumet på jussen er variert, alle jurister i Norge blir utdannet som "generalister". Spesialist blir du etter endt studium.

Etter fem år på jussen blir du jurist. Cirka 30% eller så av jurister blir advokater -- dette blir du etter to år "i læra" hos en erfaren advokat. Andre jurister ender i private firmaer (oljeselskaper er bl.a. veldig glade i jurister som toppledere), noen velger å gå videre med ett år på NHH og bli statsautorisert revisor, atter andre blir saksbehandlere, utredere, og rådgivere i det offentlige. "Overklassen" i politiet, påtalemyndigheten, består også av jurister.

Det er ingen spesielle krav for å studere jus, men du bør være flink til å ordlegge deg. Ferdigheter i matte kan være greit, fordi det viser evne til å sette seg inn i regler, men er ikke nødvendig -- reglene i jussen er av en litt annen art. I jus er det heller ikke svaret som er viktig, men hvorfor du kom med svaret.

Lenke til kommentar

Syns du skal gå for generell studiekompetanse. Da kan du velge det meste. Mange angrer når de velger for tidlig retninger som er veldig bindene og smale.

Din oppfatning vil også endres når du modnes. Jeg ville bli profesjonell pokerspiller i niende og holdt på å slutte på skolen. Heldigvis ble jeg, og studerer når på uni. Vil ikke anbefale å velge noe som begrenser mulighetene senere.

Lenke til kommentar

men Helse og sosial kan vel åpne en del muligheter, og har egentlig tenkt mye på det i det siste,

Da man i tillegg får studiekompetanse, så åpner det vel for flere veier, om jeg ombestemmer meg iløpet av skolen?

jeg så på jobbfeber og vilbli.no at det er MINST 5 yrker som ser interresant ut som jeg kan bli ut ifra helse og sosial.

Lenke til kommentar
"Overklassen" i politiet, påtalemyndigheten, består også av jurister.

Hvilken overklasse om jeg tør spørre? Politijurister?

Tollvesenet og juss krever spesielle fag? Finnes det profesjonsstudier rettet mot jobber innenfor tollvesenet? Juss krever ingenting ut over GENS. Det er stort sett noen økonomistudier som krever realfagsmatte fra andreklasse (som du kan ta det året du går påbygning), og ellers krever medisinstudier, ingeniørstudier og realfagsstudier varierende grad av fordypning innenfor visse realfag. Men det er altså svært få studier som krever at du har gått studiespesialiserende. Politistudiet er et av de tilfellene hvor det I HVERT FALL ikke er nødvendig.

For å bli tatt opp til kurs mot tolleryrket så må du ha samfunnsfaglig studiekompetanse ;)

Www.toll.no

Lenke til kommentar

Huh?

Det er sikkert bedre med det enn med mange andre fag, men med ekstra fremmedspråk snakker man da stort sett om de "tradisjonelle" språkfagene, altså fransk/tysk/spansk/whatever. De er obligatorisk i første og andre (muligens i tredje også, om det er på lavt nivå. Slik var det før), og så kan du ta fordypning i tredje (sett at du har tatt det på det "vanskelige" nivået).

Men det er altså ingen krav om at du går samfunnsfaglig linje. Ekstra fremmedspråk er nemlig bare ønskelig.

Poenget mitt står fortsatt.

Lenke til kommentar

Må være endret. For min del vurderte jeg dette. Ser også i ettertid at hele siden til tollvesenet ser helt annerledes ut.

Vel, må beklage den feilen, men før var det slik at det krevde "Vitnemål tilsvarende språk, samfunnsfag og økonomi" så vidt jeg kan huske, var dog ikke helt formulert slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...