Gå til innhold

Valg av utdanning

Sk!ppy

Anbefalte innlegg

Har vel egentlig lyst til å flytte hjemmefra, men økonomisk kan det være upraktisk, også med tanke på at helse og sosial ligger ca 4-5 km fra huset mitt, en vgs med mange linjer som jeg vil ligger ca 2 km.

Er det f.eks mulig å gå 2 år vgs, derretter om du vil flytte kan du det, og ta praksis annet sted i landet? Teoretisk

Vil ikke si 4-5 km unna er langt. Tar ikke mange minuttene å kjøre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har vel egentlig lyst til å flytte hjemmefra, men økonomisk kan det være upraktisk, også med tanke på at helse og sosial ligger ca 4-5 km fra huset mitt, en vgs med mange linjer som jeg vil ligger ca 2 km.

Er det f.eks mulig å gå 2 år vgs, derretter om du vil flytte kan du det, og ta praksis annet sted i landet? Teoretisk

Blir ikke noe billigere å flytte til et annet sted av landet, så skjønner ikke hvorfor du skal det?

Lenke til kommentar

En tankepinn er utdanningsløp. Du sier at du "kan så mange lover". Dette har ingenting med deg som "ypperlig" til rollen advokat. Det gjør en like god å kunne alle prisene på butikken i kiwi når man jobber i butikk. Man skal kun vite hvor man skal lete for å finne det man skal vite. Det ligger en del ved det. Jeg synes du bør satse på noe du liker, se bort i fra penger, gjør det bra på skolen og velg det du selv ønsker mest ut i fra å se hva du vil langtsiktelig. Med tanke på at dette valget du foretar nå er et av de mer tellende valgene i gjennom din tilværelse her på Tellus.

For min del så går jeg etter mine mål, jeg setter svært høye mål, og arbeider deretter. Jeg liker ikke å bli "fort unnagjort" på kortest mulig tid. Jeg skal tross alt leve en veldig god stund, og når jeg først lever ønsker jeg å gjøre noe godt for samfunnet, hjelpe mennesker, jobbe med mennesker og ikke minst skape ro rundt meg. Jeg var ikke så ille flink på skolen i 10. klasse. Jeg fikk et snitt på 3,9, men derimot tok jeg meg sammen, jobbet mot mine mål om å bli en politimann og har til nå 5,3 i snitt på videregående.

Alt er mulig om man vil. Noen møter nok en hel del motgang, men du skal vite at i motgang finner man styrke.

Gjør det du selv vil, og drit i de rundt deg, eller hvor tjukk lommeboken din skal være. Tenk heller på hvordan du vil fylle opp lommeboken. Hva vil du gjøre i samfunnet? Hva definerer du som viktig? - Dette er spørsmål du kan stille deg selv, og tenke på at i mars en eller annen gang tar jeg et valg som kun kan reverseres med en haug med styr.

Derfor er det svært viktig å være sikker på det du gjør, og hva du vil. For all del, du kan få ting til å høres lett ut, men skal du inn på juss og studere til å bli jurist, så må du ha et minst like høyt snitt som meg. Alt kommer ved arbeid, og ved arbeid kommer belønning. Hvordan vil du arbeide og hvordan vil du belønnes? Vil du gå hjem med god samvittighet etter jobb? Eller vil du tenke på at "Å nei, skal på jobb i'morra igjen! Lite kjipt.."?

Du må fokusere på det du har lyst til, sett deg konkrete mål og følg disse til det ytterste du klarer.

--

Har du noen spørsmål om studiespesialisering på videregående, så må du gjerne ta kontakt på PM.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar

Hm, da må jeg ivertfall først finne et mål. Jeg kan ikke mange lover som jeg sa, men kanskje heller mange sånn i forhold til mange andre på min alder og elder, over snittet kan man vel si.

Men jeg må ivetfall finne et mål, og det er vel det jeg vil ha ut av denne tråden.

har tenkt på å bli utrykkingssjofør, enten ambulanse eller politi - bilkjøring er morsomt, men jeg tror det kan blir litt kjedelig i lengden? eller?

Er så vanskelig å finne et mål :(

Vil ikke ha en 8-16 jobb, jeg takler ikke så opp kl 7 for å komme på jobb 8. Må sikkert pendle og. Flexustid er vel noe fint?

Lenke til kommentar

Gode råd fra Teh Wolf! Flott post :)

LaCroux: Hvis du vil bli advokat må du studere 5 år, samt ha 2 år som fullmektig, da enten som advokat-, politi eller dommerfullmektig. Etter disse to årene må du ta en "bar exam" for å få advokatløyve og da retten til å prosedere i en rettssak.

Med de tre forskjellige retningene menes det med politifullmektig, at du blir en aktor og jobber for påtalemyndigheten (politiet), med dommerfullmektig at du blir en dommer og da jobber som nettopp det i en rettsinnstans. (dvs. enten tingrett eller lagmansrett)

LaCroux: At du må tidlig (kl. 7) for å gå på jobb er meget vanlig, omtrent over "hele fjøla", dvs alle arbeidsplasser. Håndverkere må gjerne opp enda tidligere. Dette er gjerne noe som forandrer seg over tid og dette er ikke noe du burde avgjøre hvilken yrkesretning du går for.

Å jobbe på ambulanse kan nok være både interessant og utfordrene, men for å gjøre det litt mindre "gloriøst", så er det du gjør mest av i helgene er å hente og kjøre unge som er døddrukken og å kjøre de til legevakten for pumping.

Men jeg har selv en kamerat som tenker å utdanne seg til dette og har hatt utrykningskurs og trives godt med det.

Selv vil jeg gå jus og bli advokat, men snittet må jobbes med før jeg kommer inn. (Jeg hadde 4,4 med meg fra VGS)

Lenke til kommentar

Av en eller annen grunn ble jeg ganske irritert av den forrige posten din:

Hm, da må jeg ivertfall først finne et mål. Jeg kan ikke mange lover som jeg sa, men kanskje heller mange sånn i forhold til mange andre på min alder og elder, over snittet kan man vel si.

Ka i helvete står det egentlig her?

Men jeg må ivetfall finne et mål, og det er vel det jeg vil ha ut av denne tråden.

Ja, det er viktig å finne seg et mål, men målet med denne tråden er å fortelle deg om ulike muligheter, ikke finne en løsning for deg. Må tenke sjøl vettu.

har tenkt på å bli utrykkingssjofør, enten ambulanse eller politi - bilkjøring er morsomt, men jeg tror det kan blir litt kjedelig i lengden? eller?

Har du i det hele tatt kjørt bil før? Politi er forresten et helt eget yrke der det ikke er en selvfølge at du jobber innenfor UP.

Vil ikke ha en 8-16 jobb, jeg takler ikke så opp kl 7 for å komme på jobb 8. Må sikkert pendle og. Flexustid er vel noe fint?

Ja, lykke til med letingen. Du må gjøre noe med innstillingen din også ellers kommer du ikke langt her i livet.

Beklager at jeg er negativ, prøver kun å hjelpe deg litt, men du må tenke over hva du egentlig vil selv.

Lenke til kommentar

Om du sliter med å komme deg opp om morgenen, eller synes bilkjøring er moro, så tror jeg ikke utrykningsyrkene er noe for deg. Det ligger en del i det å jobbe turnus, og en av de tingene er å komme seg opp om morgenen. Men mest sannsynlig er det bare en del av ungdomsfasen. Men det ligger en del mer i det å være politi-, ambulansemedarbeider og brannmann.

Jeg synes du bør ta en kikk på www.vilbli.no, se litt rundt etter hva du selv synes kan være av et snev interesse. Viktig nok er det ikke bare å ha litt kunnskap om de forskjellige linjene, men det å kunne vite litt hva som finnes der ute å velge i er viktig.

--

Tusen takk, Xtra! Alltid hyggelig å få positive tilbakemeldinger :D

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt kjørt bil før? Politi er forresten et helt eget yrke der det ikke er en selvfølge at du jobber innenfor UP.

Tja, det er jo slik at han er femten år, og ikke svært bevisst på disse yrkesgruppene i motsetning til de som er spesielt interesserte som meg selv.

Men kan jo heller si det med en holdning som ikke rakker noen ned, og i stedet for fortelle hva det egentlig går ut på.

I blålysetatene/utrykningsetatene politi, brannvesenet og i AMK (ambulanse) er det slik at man må ha fagbrev, skole eller høyskole for å være. Ulikt etter hva man skal være er det spesifisert politihøgskolen for politiet, brannskolen for brannvesenet og ambulansefag under helse og sosial for å få fagbrev som ambulansemedarbeider.

Det er ingenting som heter sjåfør innen disse yrkene. Det er noe som heter generalister. Alle skal kunne gjøre den samme jobben, litt ulikt fordelt etter hva man jobber med. Det ligger også veldig veldig mye bak disse yrkene. Altså, det er ingen definisjon på disse yrkene. De har så varierte oppgaver at det ikke går an å si at; Brannvesenet slukker branner, politiet fakker tyver og ambulansen hjelper de syke.

Og det ligger litt mer enn å si at; jeg skal, jeg skal, jeg skal. Da høres man ut som man er på fem års stadiet, "jeg skal bli lege", "jeg skal bli veterinær" osv. osv.

Hev deg over det der, og tenk realistisk samtidig slik at det er noe du kan trives i. Ta et godt tak i mellom bena og tenk deg om.

Dette er det første i gjennom femten år som er et valg du bestemmer helt selv, som også har størst påvirkning i din fremtid. Derfor som jeg skrev i forrige post. Tenk deg godt om. Du skal leve i sikkert hundre år, og det er nå du bestemmer store deler av hvordan minst 55 av disse årene skal bli.

Det er viktig at du faktisk leser i gjennom det jeg sier til deg. Jeg sa at det er ikke viktig hvor mange lover du kan, eller hvor mye bedre du er på en front enn en annen. Det lærer du på jusstudiet. Men ta nå å vær litt god med deg selv. Les et par av de lange postene her i tråden før du peprer løs med biter av første avsnitt i en post. Det er en grunn til at jeg legger vekt på dette med valgene du tar, og at du ikke trener å være noe god i forhold til hva du velger, opplæring får du når du foretar valgene.

Også en annen ting å tenke på er karakterer. Disse er nok et problem for mange. Jobb godt på skolen, og spesielt med norsken din. Og ha i baktankene at du må få gode karakterer. Vet ikke hvordan du ligger an på den fronten, men for å gi deg en pekepinn kan vi sammenligne karakterer med noe du sikkert kjenner til; penger og tv'er. Nå skal vi generalisere litt, og derfor skal vi si at jo dyrere enn tv'en er, desto bedre er den. Jo høyere snitt du får på videregående, desto bedre er fremtiden din. Du får flere kanaler, der igjen flere muligheter.

Endret av Teh WolF
Lenke til kommentar
Har du i det hele tatt kjørt bil før?

Jepp, kjørt masse bil jeg :)

Skal se på vilbli.no

Jupp. Det er svært nødvendig. Pluss at du tar til deg de rådene og hintene vi gir til deg her.

Høres vel sikkert kjempe døvt ut å høre på oss som råder deg til forskjellige ting, men alt i alt prøver vi faktisk bare å hjelpe deg.

Og de 2-3 minuttene det tar deg å lese i gjennom ett av innleggene er kanskje verdt det.

Lenke til kommentar
Jeg hører på dere, jeg regner med at de flese her har fått seg jobb eller går vgs, og dermed burde ha mer kunnskap enn meg, synes vilbli.no var litt rotete..

Likte ikke at etter jeg trykka den gule knappen ble det veldig smalt å lese.

De færreste går den veien som tilsier rett til yrke, og det er ingen lur vei om du vil ha en sikker jobb.

Vilbli.no er veldig ryddig og pen, du må bare kunne lese av det som står der, og ta deg tid til å faktisk kikke litt rundt. Tar vel maksimalt 1-2 timer å sette seg ordentlig inn i hele det videregående systemet.

Lenke til kommentar

Så ,

La oss si jeg bestemmer meg for helse og sosial.

Jeg går to år, får valg mellom praksis og påbygging

Scenario 1: jeg velger påbygging

får dermed studiekompetanse

Hva kan man dermed gjøre?

Scenario 2: Jeg velger praksis

Jeg får fagbrev

What next?

Scenario 3: jeg velger praksis, tar deretter påbygg

Får fagbrev + studiekompetanse

fant dette bildet:

StrukturPabygg.gif

Er studiekompetanse egentlig ikke verdt noe før du går videre til høyskole/Universitet?

Kan man bli politibilsjofør/konstabel med dette som grunnopplegg?

Endret av LaCrouX
Lenke til kommentar
Da fikk jeg en idèe som jeg likte;

Helse og sosial, tar påbygg for generel studiekompetanse, om jeg ta ikke har lyst til å bli noe innen det, kan jeg ta 3-årig utdannelse ved politihøyskolen i oslo/bodø?

"kilde" - velg Politi

Vil ikke råde deg til å gjøre det, ettersom at det er en mye mindre utviklende vei og en del vanskeligere på påbygg om du allerede har to år på et yrkesfaglig nivå.

Om du ønsker på sparket og har bestemt deg for at du skal bli politi så råder jeg deg til å ta studiespesialisering slik som jeg går. Det er den vanskeligste linjen på videregående, men det er definitivt den du får mest ut av om du skal bli politi, men selvfølgelig må du da ta samfunnsfag i VG2 for at dette skal ha utbytte i forhold til dine sosiale kunnskaper i samfunnet.

Det å være skikket til å bli politi er én av mange ting du må i gjennom. Jeg kan gi deg litt konkret informasjon;

De siste årene har det vært et snitt på 48-50 konkurransepoeng for inntak til politihøgskolen dvs. 4,8-5 i snitt fra videregående (en hel del vanskeligere enn ungdomsskolen). Det legges også vekt på din holdning, det psykiske ved deg osv. pluss en stor opptaksprøve med fysiske krav dvs. benkpress, lengdehopp, svømming osv. Det stilles i hovedtrekk krav til; Godt syn, perfekt fargesyn og ingen diskvalifiserende sykdommer osv.

Fordypning av dette, i forhold til min super korte sammendrag finner du på; www.phs.no

Dog vil jeg råde deg til å velge studiespesialisering om du skal ta høyere utdanning, eller yrkesfaglig om du vet hva du vil innen videregående.

En annen ting å tenke på er at det er snitt innen ambulansefag også, det ligger på ca. 4-5 rundt i hele landet, så du er bevisst på dette. Du må nok forberede deg på å jobbe en del om du vil bli ansatt innenfor en av disse etatene.

Jeg vil si at påbyggning er "siste utvei" når det kommer til å velge videre til noe som krever studiekompetanse med mindre det er særskilte ting som ingeniør innenfor en av linjene på videregående, altså byggineniør, IT ingeniør osv.

----

Til Henrik B.

De fleste studier krever fag fra videregående skole, altså vanlig generell studiekompetanse vil ikke holde om du skal inn på for eksempel juss, eller eksempelvis tollvesenet. Et annet eksempel er medisin eller økonomiske fag, som ofte krever realfag fra studiespesialisering osv.

Men det går vi ikke inn på nu.

Lenke til kommentar
Til Henrik B.

De fleste studier krever fag fra videregående skole, altså vanlig generell studiekompetanse vil ikke holde om du skal inn på for eksempel juss, eller eksempelvis tollvesenet. Et annet eksempel er medisin eller økonomiske fag, som ofte krever realfag fra studiespesialisering osv.

Men det går vi ikke inn på nu.

Dette vet jeg, dog var jeg ikke klar over at studier som juss hadde krav om dette. Medisin og ingeniørfag er jo klassiske eksempler på linjer med spesielle krav til fag. Men jeg kan ikke helt se hvorfor innlegget ditt var rettet mot meg.

Endret av Henrik B
Lenke til kommentar

Jeg er absolutt klar til å jobbe, jeg ga totalt f i 8, og har begynt å gjøre alt av lekser og sånnt nå!, jeg tror snittet mitt har steget ganske bra i år , får se til jul.

Jeg har nok ikke perfekt syn, jeg har -4 og -4.5 tror jeg det var, eller så var det -3 og -3.5, men med linser er det perfekt.

Har ikke bestemt her og nå at jeg vil bli politi, men at det kunne vært spennende.

Jeg har ikke så veldig lyst til å ta den vanskeligste linja, egentlig er jeg ganske negativ til lekser. edit: men jeg gjør dem så godt som mulig

Endret av LaCrouX
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...